{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.666 visninger | Oprettet:

Hvor bliver olien af? {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har nu haft en Suzuki GS650G Katana fra 1985 i 2 måneder og har kørt 4000 km. På sammen tid har jeg efterfyldt med 3 litter olie og er på vej til at fylde den 4. litter på. Den sveder ved toppakningen men drypper ikke og ryger ikke fra udstødningen.
Er det ikke et meget højt olie forbrug? Og hvordan finder jeg en eventuel lekage?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor bliver olien af?
  • #1   31. maj 2012 den drikker det

  • #2   31. maj 2012 At de sveder ved toppakningen er vist original udstyr, min gør det samme smiley men det kunne tyde på at den er pænt slidt i ventilstyr eller olieringene....

  • #3   31. maj 2012 Det er da stadig lige under 1 liter pr 1000 km den bruger - Hvis ud først skal til igang med den 4 dunk nu.. min bruger også 500 ml pr 1000 km -- *Ganske normalt for sådan en gammel motor...

  • #4   31. maj 2012 aaaahhh det er vist lige i overkanten af hvad den bør bruge...

  • #5   31. maj 2012 Hvad definerer "bør" når man snakker om olieforbrug ? så længe bæstet kører så er alt vel fint..... så længe man kan nå at hælde olien på smiley

  • #6   31. maj 2012 1L pr 1000 km er en del, men det er ikke mere end den må. Det er jo en gammel hund.

  • #7   31. maj 2012 Bør og bør - jeg har haft adskillige 70´er maskiner og mindes ikke at nogen af dem har brugt olie i et omfang der kan måles.

    1 L pr 1000km lyder af meget i mine øre. smiley


  • #8   31. maj 2012 Ryger den?

  • #9   31. maj 2012 Den ryger og skyder ild bagud - Den får en over nakken hele tiden og flyver på hjul hver gang den kommer i 2 gear. Så forstår godt den bruger lidt smiley Ikke som jeres gammel morfar kørsel...

    Såå nu begynder showet kan jeg mærke.. smiley


  • #10   31. maj 2012 Jeg kører som en gammel morfar på valium....very smooooooth smiley hvis du tæver rundt med den, så er det en anden snak smiley

  • #11   31. maj 2012 Nej den ryger ikke og man får ikke sorte finger hvis man holder dem for udstødningen.

  • #12   31. maj 2012 1L pr 1000km er ualmindeligt almindeligt på gamle cykler.

    Jeg har kørt kawa 900 ´76 kawa z1000j ´83 suzuki gs 750 ´79 og gsx750esd ´86 de brugte alle mellem ½ og 1½ L/1000km ( z1000j var værst smiley

    blot man ved det er det ikke noget problem. at skifte olie er ikke nødvendig det gør de jo selv smiley fyld helt op til max ( nogle kan klare lidt over) og efterfyld hver gang der tankes .


  • #13   31. maj 2012 Lyder godt nok vildt med påfyldning hver gang man tanker hehe jeg har aldrig fyldt olie på en maskine, kun skiftet en gang pr år.

    men jeg har heller aldrig kørt kawa *muhahaha*


  • #14   31. maj 2012 @ Rene.

    Du har aldrig haft brug for en kawa. Du har jo ikke så travlt, kan man se på dine mcér :O)


  • #15   31. maj 2012 Brian> travlt har jeg aldrig haft :o)

  • #16   31. maj 2012 quote Lasse P:
    "Den ryger og skyder ild bagud - Den får en over nakken hele tiden og flyver på hjul hver gang den kommer i 2 gear. Så forstår godt den bruger lidt smiley Ikke som jeres gammel morfar kørsel...

    Såå nu begynder showet kan jeg mærke.. smiley "

    Nu tror jeg ALDRIG man får så'en gammel katana til at gøre som du beskriver smiley Min opfører sig mere asmatisk end vild når den får prygl smiley

    Da jeg fik liv i min efter 2 års stilstand smed den også en del olie fra ventildækselpakning (eller deroppe omkring et sted).
    Men efter en gang abcon Oil System Clean og en gang abcon Oil Stop Leak får jeg ikke længere smurt støvler og bukser ind i olie.

    Ingen tvivl om den havde godt af at blive renset igennem, der kom ihvertfald mange sjove ting ud, sammen med den meget sorte olie. Det endda selvom den nye olie kun var et par måneder og et par hundrede km gammelt!!!

    Der er sikker mange der vil råbe højt om "vidunder produkter på dåse" men dem om det. Jeg har gode erfaringer med det og har derfor brugt abcon's produkter gennem en del år nu på mange forskellige køretøjer.

    Oil Stop Leak til motorcykler er endnu ikke i handlen, men prøv at kontakte Søren Lindemann og hør om du ikke kan købe en dunk direkte fra bryggeriet - (link fjernet)

    Bevares den bruger stadig olie, men det er blevet markant mindre og vigtigst af alt kræver en tur ikke benskånere længere :-b


  • #17   31. maj 2012 Min gamle honda CB740F årg 1985 var den første cykel jeg havde, efter et års tid kunne den nappe lige knap en liter fra Randers til Allerød, og der tog jeg endda færgen....

  • #18   31. maj 2012 hvilken olie kører du på ?

  • #19   31. maj 2012 Motorer der er i orden bruger ikke olie, uanset alder - punktum. En gammel MC kan sagtens tåle tæv, hvis tingene er i orden. Der bliver altså ikke givet ved dørene i classic racing, og f.eks. en Yamaha TD2 kan simpelthen ikke køres pænt, den skal have et drag over nakken. Du har et olieforbrug der svarer til en gammel russer fra omkring 1960, vel at mærke med de originale russiske stempler.

    Hvis det var min MC, ville jeg pille motoren ud at stellet, afmontere cylinder, topstykke og stempler. Så ville jeg sende cylindrene til honing og få et sæt stempler i overstørrelse, smide ventiler, ventilsæder, fjedre og ventilstyr i skrotkassen og sætte nogle nye i. Jeg ville kigge nøje på knastakslen og koblingen, og tage et godt og grundigt kig på krumtappen. Der er almindelig enighed om at krumtappen på sådan en futter af efter 50.000 km, og de andre nævnte dele er sårbare efter 35.000.

    Når du så har samlet det hele igen, vil du opdage at olieforbruget er 0, og du har fået 5 HK mere ud af den.

    Min 46 år gamle russer bruger 0,1 liter på 1000 km. Fabrikken siger at 1 liter på 1000 km er fint. Det kan altså sagtens lade sig gøre. Min Toyota Avensis bruger slet ikke noget de første 20.000 km, men derefter går det meget stærkt.

    Som Henrik O skriver kan en rensning bringe de besynderligste ting frem fra motorens indre, hvor de har travlt med at tilstoppe alle oliekanalerne, og give de i forvejen slidte dele dårlig smøring. Det ender med dyre metalliske lyde fra motoren, det er langt billigere at fikse det inden.


  • #21   31. maj 2012 Peter K - Det er jo vanvittigt den motor renovering du vil igennem, prisen tør jeg slet ikke tænke på og kan jo være man ikke kan lave det selv så er arbejdsløn oveni - Det er jo total urealistisk at man gider bruge så mange penge på en motor renovering.. Så er det billigere med en 50 kr i olie hver 1000 km smiley

  • #22   31. maj 2012 @ Peter K.

    Det er ikke helt korrekt. mange Kawasaki og suzuki modeller fra 70 og de tidlige 80er brugte olie fra de var sprit nye til de døde. min z1000j brugte ½l/1000km lige fra dag 1. og min makkers Yamaha seca var heller ikke helt tørlagt. min esd fik jeg med ca 20k på klokken og der brugte den også en lille liter. min z900 aner jeg ikke hvor langt havde kørt...

    Om maskinerne ville bruge olie ved touring kørsel (læs tøse kørsel) aner jeg ikke da jeg aldrig har haft til til den slags. Tror faktisk aldrig nævnte maskiner har kørt en tur uden at have været et smut i det røde felt smiley



  • #23   31. maj 2012 Peter k må skuffe dig lidt!!! ALLE motorer bruger olie! ALLE motorer SKAL bruge olie! Men selvfølgelig ikke så meget som i dette tilfælde!

  • #24   31. maj 2012 Den Katana jeg har bruger en ganske lille smule olie efter 73000 km på klokken, og med en indkøbspris på 25oo kr før ombygning ville jeg ikke ofre alverden på den i det tilfælde at den skulle begynde at drikke olie....... så hellere pøse noget i halsen på den smiley


    Morten Bo, kunne du ikke oprette olietyven så vi kunne se den ?


  • #26   31. maj 2012 OK, stand corrected.

    Citroen havde også en motor der var berygtet. De hævdede hårdnakket at en liter pr 750 km var helt i orden på en moderne bil, og nægtede pure at gøre noget ved det når folk klagede. Jeg fik tilbudt sådan en som firmabil og sagde nej tak, ikke om jeg gad stå hver anden dag og hælde olie på. Den samme motor blev brugt i Peugeot, og her brugte den ikke olie, så jeg fik sådan en i stedet for. Hvad forskellen var ved jeg ikke.

    Det kan godt være jeg er hysterisk med den slags, men jeg ville splitte sådan en oliebrænder ad for at se hvorfor. Olien skal altså ikke ind i forbrændingskammeret. Til race kan det accepteres fordi man her overalt kører til og lidt over hvad der er muligt, men ikke en gademotor. Jeg synes også man en gang i mellem lige skal se om den kan tage alle omdrejningerne, ellers ved man jo ikke om skidtet er lidt ude af trim.


  • #27   31. maj 2012 @Peter.

    Nogen bruger engang imellem 2 gange hver ½ time og andre en gang hver md.. og der er meget stor forskel på olie forbruget alt efter kørestil.

    Tror aldrig dit forbrug af kneesliders har været særligt højt :O)


  • #28   31. maj 2012 En renovering til omkring 10.000,- + det løse, for en cykel der i bedste fald kan handles til 15-17.000,- stykker.
    Nu fik jeg absolut ikke 13 i hovedregning men det der kan jeg da se ikke går lige o.p. op smiley Så hellere skifte tændrør lidt oftere og toppe lidt op i ny og næ.

    Mht det abcon Oil Stop Leak der er i handel i bl.a. T-Hansen, MÅ DET IKKE BRUGES PÅ MOTORCYKLER!!
    Grunden er at de indeholder forskellige additiver, præcis som det er tilfældet med bil olien kontra mc olie.

    Med Oil System Clean produktet er det samme for alle motortyper.


  • #29   31. maj 2012 mht olie forbrug kan der også være meget stor forskel fra produkt til produkt kontra hvilken motor det kommer i.

    Det er på ingen måde for at starte den klassiske olie religionskrig smiley men vil blot give et eksempel fraden 4 hjulede verden:

    VW's VR6 motor er notorisk kendt for at blive ekstrem varm pga dårlig køling og dermed også kendt for varm olie og følgende olieforbrug.
    I en lang periode kørte jeg på Castrol 10w-60 sport, en god men ikke helt gratis olie og med et moderat forbrug til følge.
    Da leverandøren ændrede sit sortiment og udskiftede den med den lidt dyrere Castrol EDGE 10w-60, kørte jeg på den i en kortere periode med et temmeligt højt olieforbrug til følge.
    I ren nærrighed købte jeg så 10 liter af Biltema's 5w-50 og skiftede til den. Pludseligt holdt motoren op med at bruge olie, på trods af at kørselsmønster og olietemperatur var uændret!

    Alle tre er fuldsyntetiske olier og overholder kravene der er til den pågældende motor, men alligevel har de på ingen måde ens egenskaber.

    Moralen er - hvis din motor bruger olie, så prøv evt et andet mærke og se om det hjælper smiley


  • #30   31. maj 2012 Det er jo intet med mærket at gøre - Det er viskositeten.. bum ! Hvis den bruger for meget olie kan du også hælde en tykkere olie på og den bruger MEGET mindre.. Alle der har skruet i biler ved at hvis ud smider en tynd 5w-30 eller 5w-40 på en gammel bil - Er forbruget skyhøjt og olien pisser lige igennem alle pakninger - Hvis du så tager en gammeldags 15w-40 - Har du sjovt nok næsten intet olieforbrug mere..

  • #31   1. jun 2012 Lasse P - læs det lige igen.

    Der er faktisk mindst olieforbrug med 5w-50 og ikke 10w-60 som man rigtigt nok skulle forvente smiley


  • #32   1. jun 2012 10w-60 har altid været en lorteolie til alle maskiner - Den bliver solgt som det cutting edge racing olie - Men alle jeg kender der har haft en bil med 300+hk har altid haft en ringere motor med den olie i.

  • #33   1. jun 2012 Så er cyklen oprettet.

    Jeg køre med 10W40 som foreskrevet.


  • #34   1. jun 2012 Det lyder meget underligt... Jeg er sikker på du forbrænder (eller også sveder den det ud, men det har jeg svært ved at tro).

    Du kan jo starte med at skifte pakningen, kan det gøres til rimelige penge.

    Mhp. om olieforbrug er højt, ja det er.

    Peter har fat i det rigtige at en sund motor kun bruger meget lidt olie (0,5 - 1 liter på 10.000 km). En liter på 10.000 ville jeg accepterer hvis jeg gir den maks gas. 1 liter på knap 1000 km ville jeg ikke acceptere. Selv ikke på en gammel cykel. Har selv haft ældre cykler (midt 80er og op efter) og ingen af de cykler har nogensinde brugt mere olien end hvad jeg nævner her.

    Selv en suzuki skulle ikke bruge så meget (havde det været en kawa havde jeg accepteret det smiley )


  • #36   3. jun 2012 Der er INTET skræmmende i et vist olieforbrug, men jeg synes det her er lige i overkanten.

    Masser af helt nye motorer har også forbrug, og det betragtes som helt normalt med op til en liters penge pr 1500 km.

    Specielt Peter - En motor der slet ikke bruger en dråbe - BRÆNDER SAMMEN!

    Går trådstarters maskine godt ville jeg nok bare køre videre indtil jeg syntes at jeg bruger for mange penge på olie. Måske kunne du have fordel af en olie med højere viskositet.


  • #37   3. jun 2012 Generelt lyder det til at jeg ikke skal være nervøs, hvis bare jeg holder øje med den. Med mit nuværende kørselsbehov ser det ud til at der skal skiftes knastkæde til vinter, så kan jeg i samme omgang skifte alle pakninger. Glimrene vinter-projekt.

  • #38   3. jun 2012 Tag tændrørene ud, kig på dem og lav en kompressionstest, de 2 ting vil sikkert give dig svaret.
    Den billigste motorrenovering er stempelringe, honing og olietyve, samt selvfølgelig pakningssæt.
    Næste trin er topstykkets dele, ventilstyr og ventiler.
    Det er for mig minimum.
    Sidst er der jo de helt vitale dele som krumtap og plejlstænger og lejer.
    Er der nogen lyde må de undersøges og hvis det er slemt må der findes en anden motor, det er væsentligt billigere end nye dele.

    Jeg havde en Honda CB500 der fra det ene til det andet år gik op på mindst 1-2 l pr 1000 km, den fik en honing og nye ringe, samt ventiltætninger, så kørte den igen som ny. Ventilerne blev også serviceret og sæderne fræst,men det var nok mere fordi jeg havde en hel vinter og pengene til det.


  • #39   3. jun 2012 Olien kan komme ud af motoren ved utætte samlinger, slidte stempler/ringe/cylindre, eller gennem slidte dele i topstykket, primært ventilstyr.. Alt sammen er tæt når det er i orden, og prismæssigt overkommeligt at holde i orden. På nogle motorer går kruptapudluftningen gennem luftfilteret. Går der kludder i det,så drikker den olie i stor stil.

    Hvis du med slet ingen mener 0,0000 så skal der være nogle ganske specielle ventilstyr med en eller anden form for intern tætning nederst, og kruptapudluftningen må fjerne oliedampene på en eller anden måde, en centrifuge eller lignende.
    Der vil altid være et minimalt olieforbrug, men ligesom hjemlig hygge på under ½ time er sjusk, så er et olieforbrug på 1 l pr 1000 km også sjusk. Med mindre det drejer sig om en racermotor, hvor man bevidst har sparet dele (ringe og stempelskørter) væk for at spare vægt, og dermed minimere internt kraftforbrug i motoren.
    Hvis jeg havde en touringMC som en GS650G må vel siges at være, så synes det ville være godt træls at skulle stoppe for hver 250 km ned gennemTyskland og hælde en kvart liter olie på. At stramme den til 500 km og ½ liter er nok for meget.


  • #40   3. jun 2012 Pjat Peter ... man efterfylder når man tanker. til en anelse over max, så kan den sagtens æde en liter uden at noget springer i luften...

    Men tvivler egentligt også på at der er mange af disse forældede motorkonstruktioner som kommer længere væk fra hjem adressen end man kan køre begge veje på en tank :-))


  • #42   4. jun 2012 Helt enig med Hans Henrik - Sidste sommer var jeg i Amsterdam på min cykel - Den brugte 2 liter total på turen fra Aalborg -Amsterdam og retur.. meget fornuftigt af at vi lå på minimum 150 km/t hele vejen..

    Jeg syntes den bruger mere olie hvis den får en over nakken - ved kortere turer rundt i dk. Men der sker altså ikke noget ved et olieforbrug - At det koster 20 kr i olie og kører 500 km er for mig helt i orden. Ville aldrig drømme om at skifte motordele når den stadig smider alle HK på rullefelt og lyder sund med god gasrespons.


Kommentér på:
Hvor bliver olien af?

Annonce