{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.302 visninger | Oprettet:

Hvor bliver min olie af? :O {{forumTopicSubject}}

Hey folkens
Har hørt meget om at vores cykel skulle bruge en del olie, MEN synes sgu at min bruger utrolig meget.
Har i løbet af de sidste 2-3 uger fyldt nok op mod en lille liter på.
Og nu har jeg faktisk ikke kørt andet end et par enkelte ture efter jeg sidste gang fyldte cyklen op til F, og nu er der kun lige 2cm af pinden der er olie på????
Der har været snak om at man skal køre en lille tur, lade cyklen stå 10min og så måle olie standen, men jeg følger indstruktionsbogen og måler når den er kold. Olien udvider sig jo også ved opvarmning.

Men kan det være rigtigt at min cykel bruger mere olie end benzin? smiley eller hvad gør jeg forkert?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor bliver min olie af? :O
  • #1   14. jun 2008 Kan det være forkert olie? bruger 10W-50

• #2   14. jun 2008 Tror du skal passe på med at fylde mere olie på, der er jo tørsump på vores maskine så den er noget trikky at tjekke, men du skal lade den køre og tjekke lige når du slukker for maskinen

• #3   15. jun 2008 kan du forklare mig hvad tørsump er? smiley
    virker bare underligt at gøre det på den måde, da olien så er rundt i hele cyklen.. hvis du forstår smiley

• #4   15. jun 2008 Nej kan ikke forklare det ordentlig, men det gør at du ikke kan måle olie standen rigtig hvis du bare måler den når den har stået noget tid fx du er nød til at lade motoren køre lidt og tjekke oilen lige når du slukker for den, havde samme problem første gang jeg skiftede oile, fattede heller ikke hvorfor der hele tiden manglede oile, men da jeg tjekkede standen rigtigt så passede oilen sårme meget godt

• #5   15. jun 2008 Du skal måle lige efter du har kørt lidt. Dvs. efter ca. 15 minutters kørsel, når al olien er suget op i oliebeholderen.

Det der gør det noget besværligt er, at olien efter at være pumpet op i oliebeholderen hele tiden løber tilbage i motoren igen (også når man har stoppet motoren!). Man er derfor nødsaget til at måle olien imens den er i oliebeholderen og før den løber tilbage i motoren igen.

Dvs. måler du efter mere end et par minutters stilstand, vil al olien være løbet tilbage i bunden af motoren og så skal du godt nok have en del på, før den viser noget som helst...

• #6   16. jun 2008 De andrer har fat i det rigtige.. olien skal måles, lige når du er hoppet af cyklen..den kan dog stadig varriere let i aflæsningen.. med hensyn til korrekt olie er den lidt for tynd den du har hældt på. du skal op i 15/50 eller 20/50 som som forskrevet fra yamaha. jeg køre selv 15W/50 MOTUL 300V som jeg virklig godt kan anbefalde.

• #7   16. jun 2008 ANg oile, så køre jeg selv med 10-40 og det fungere fint. der er ingen problemer der

• #8   16. jun 2008 Puha, virker sgu da lidt åndsvagt! meget lettere på min mini gix smiley bare kik ind bag glasset..
    Fatter bare så ikke at i manualen skriver de, at man ikke må åbne til olien når maskinen er varm(så kan man brænde sig m.m.) altså burde den være kold?? mere hvor i har fundet ud af at man skal tjekke olien på den måde i gør?

mht olie står der også i manualen at de anbefaler 20W/50.. noget shell stads

• #9   16. jun 2008 her er lidt om tørsump systemet.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Dry_sump

det er også vigtigt at du ikke fylder for meget olie på.
    Hvis dette er tilfældet vil der dannes et kraftigt over tryk, og en prop i gearkassen vi hoppe op, så det overskydende olie kan komme ud. Dette er noget være svinderi og farligt hvis det er mens man køre, da der kommer olie på bagdækket.

Kommentér på:
Hvor bliver min olie af? :O

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce