1.730 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Olien forsvinder ?? Olien forsvinder ??

Igår skulle jeg smide min SVér i gården, og da jeg tænder den lyser olielampen...WTF. Trækker den i gården og tjekker oliestanden, og konkluderer den er under low ....OMG !
Har kun lige kørt på den i en uge ca 300 km, og tidligere ejer har vidst ikke kørt mere end max 500 km på den i år. snakkede med tidligere ejer igår og han sagde han har smidt olie på den ved sesson start som man bør og gør.
DVS på ca 1000 km (rundet op ) så har den smidt olien.
Har tjekket både gaden og Mcéns plads i gården (står precist samme sted, da vi har mc pladser) og ingen tegn på at olien er "smidt" af maskinen.
Hvor bliver olien af ?
Er der nogen ting jeg skal være opmærksom på, andet end at bundprop og oliefilter sidderløst ?
Går ned og fylder olie på den om lidt, men kunne jo selvfølgelig godt tænke mig nogen kvalificerede bud på hvad det kan væe galt, så jeg kan holde et extra øje med dette.
På forhånd tak og fortsat god dag smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.
  • Blotlæggelse af strømforsyning og etablering af stikkontakt 1.357 kr.
  • Dispose of 90% gasflaske 400 kr.
  • Korrekt montering af vaskemaskine 750 kr.
  • Grundig rens og fugning af chaussésten 700 kr.
  • Afmontering og montering af nyt armatur inkl hanen på den nye 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Olien forsvinder ??
  • #1   4. jun 2010 Hvis den har så stort olie forbrug så ville der komme meget sort røg fra udstødningen.
    Jeg tror mere at den tidligere ejer ikke har fyldt på.
    Har du tjekket for oliespild på bagsvinger og under motoren?


  • #2   4. jun 2010 Husk den skal stå på hjulene og lodret når du tjekker olie

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.712
    #3   4. jun 2010 Olierøg er blå og ikke sort.
    Mit gæt ville også være at tidligere ejer har skiftet olie + filter og har så glemt at filtret tager forskellen på min og max når motoren har været startet.


  • #4   4. jun 2010 Tak for svarene indtil videre. Der er lidt at arbejde med.
    Glenn B: Helt ny er jeg ikke, men tak for intput anyways smiley


  • #5   4. jun 2010 Jeg har bare set flere tjekke olien mens cyklen står på en buk

  • #6   4. jun 2010 Tag den med dyb sindsro.

    Jeg er ret sikker på, at Sajmon har fat i den lange ende. Med et olieforbrug som du skulle have haft her, ville den ose så meget at bilisterne ville komme løbende ved lyskryds og lignende, og den ville stinke som en ulykke.

    Prø at stille den lodret, top op, og se så hvad der skar


  • #7   4. jun 2010 Når en olielampe lyser, så er det desværre for sent smiley jeg siger ikk at din motor brækker sig i morgen, men det betyder ofte en renovering

  • #8   4. jun 2010 Mirza:

    Det er slet ikke sikkert.

    Olielamper kan udløses på to forskellige måder: af en tryksensor eller af en niveausensor.

    Er det en tryksensor, er risikoen størst, men her er det normalt også OK, bare man ikke kører videre med en lysende lampe.

    Niveausensorer slår normalt til så tidligt, at der ikke sker en hujende fis:-)


  • #9   4. jun 2010 Olielampem vil også lyse nogen sek ved start.

  • #10   4. jun 2010 Det er en tryksensor

  • #11   4. jun 2010 jeg tror også mest på Sajmon's udlægning med, at tidligere ejer har glemt at fylde filtret inden montering og at oliestanden deraf er faldet til lige under minimum.
    Cyklen har vel næppe gået så meget endnu, at den er slidt op......

    Havde den spildt det under kørsel ville du ikke være i tvivl, da du med garanti ville været røget på røven - det søler baghjulet ind og medfører 0 vejgreb.
    Æder motoren det er det lig med blå olierøg som andre garanteret ville have bemærket.

    Håber du får det løst smiley


  • #12   4. jun 2010 Mirza:

    Selv med en tryksensor - måske skal man ikke være helt så nervøs, så længe man bere ikke har kørt regulært med en lysende olielampe.

    Når det kommer til stykket, så starter man op hver eneste gang uden olietryk, men al mekanik roterer fra omdrejning nr 1!

    Ved koldstart er olien som regel så tyk, at den faktisk slet ikke kommer ordentlig rundt, inden den har tabt tilstrækkelig viskosotet ved opvarmning og mekanisk forskydning i nogle minutter - dette er ghrunden til, at man ikke skal tæske en kold maskine.


  • #13   4. jun 2010 Jeg havde en Vw Vento på et tidspunkt. ved godt det ikke er en motorcykel. men den brugte alt mellem 1-1.5 liter olie på 1000km. og hver gang man hev pinden var den på minimum eller helt uden olie. men den blev altså bare ved med at gå godt, dog kom der bare en KÆMPE blå røg sky hver gang man starede smiley
    bare lidt olie på i ny og næ. og da jeg købte den var det 70.000km siden den sidste have fået lavet service smiley

    men den kørte fint trods sine 300.000 km og den kører endnu efter salg.



  • #14   4. jun 2010 Knud, enig i de sidste ting.. Men vil stadi mene at hvis man kører med en lysende olielampe i mere end lad os sige 30sek, så tror jeg at risikoen for at der er spist af et leje, er rimelig stor?


  • #15   4. jun 2010 Men Mirza:

    Vi er slet ikke uenige - er der tryksensor og lampen pludselig begynder at lyse, så skal man IKKE køre mere - heller ikke til et værksted:-)


  • #16   4. jun 2010 Godt så smiley men ja med niveau sensor så blir man jo advaret inden trykket er for lavt, men det jo også det du skrev tidligere hehe, det gælder om at læse det hele i detaljer

  • #17   4. jun 2010 Yes LOL

    Det ligesom Fanden og Biblen eller visse ayathollaer og Koranen:-)


  • #18   4. jun 2010 Hehe smiley

  • #19   5. jun 2010 Når du skriver: "og da jeg tænder den lyser olielampen." hvad mener du så helt præcist? Drejede du blot nøglen, eller startede du cyklen? For olielampen lyser når du har drejet nøglen (så kan man sikre sig, at pæren ikke er sprunget!), men skulle gerne slukke når motoren kører.

    Hygge


Kommentér på:
Olien forsvinder ??

Annonce