{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.340 visninger | Oprettet:

Skift af kæde - MÅSKE? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Har lige kigget lidt på min kæde (DID 525) på min SV650s.

Trækker jeg til i kæden midt på det bagerste tandhjul, så kan den trækkes ca 3 mm ud (ikke nok til at se luft eller at være en ½ tand)
Forrige ejer fik sidst skiftet kæden i 2008.
Cyklen har kørt 13.923 km siden da.

Ville i skifte og evt. hvorfor?

Louis.de har pt tilbud på et nyt kædekit sat 30 Euro ned. Jeg ville i givet fald købe det + nitteled og nitteværktøj (jeg har 10 euro rabat-kode :o).
Kæden er godt nok endeløs, men jeg vil helst være fri for at skulle pille bagsvingeren af.

Bør jeg smide de i alt 1050 kroner for ny kæde nu eller køre en sæson mere (5-6000 km)?

Mvh
Allan B, Horsens


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skift af kæde - MÅSKE?
  • #1   30. jan 2011 Jeg havde skiftet nu.

  • #2   30. jan 2011 Holder en kæde ikke mere end 14000 ?km

  • #4   30. jan 2011 Jeg vil da nok også mene at det lydder som om den er ved at være lidt slidt

  • #5   30. jan 2011 Mark:
    -Aner ikke hvor langt en kæde holder? Nogen siger 10.000 km andre 30k og nogle 40k, så det kan jeg ikke blive klog på. -Derfor jeg spørger :o)

    Hvis den er så slidt, at den skal skiftes midt i sæsonnen, så vil jeg hellere gøre det nu. -Det er lidt det jeg kan lugte, men siger "eksperterne" her, at den med de beskrevne symptomer sagtens kan køre 10.000 km mere, så vil jeg vente til næste vinter med at skifte...

    (Min gamle bil (det af den, som endnu ikke er rustet væk) trænger voldsomt til udskiftning, så jeg kan sagtens bruge de 1050 på den konto i stedet for kæde ;o)

    Indtil viderere kan jeg fornemme at den står på udskiftning....?


  • #6   30. jan 2011 Følger lige med smiley overvejer også at skifte kædesæt smiley

  • #7   30. jan 2011 Din kæde er et sted man aldrig bør løbe en chance med, og kan du hive den 3mm ud som du beskriver så ville jeg ikke tøve med at skifte inden sæsonstart.
    Om en kæde holder 14000km eller om den holder 50000km kan man ikke sådan lige trække noget nyttig infomation ud af. Faktum er at du kan hive den de 3mm og det tyder på slid.
    Hvad vejr en mc kører i . Hvor tit den bliver smurt. med hvilken type kædefedt. hvad mærke kæde man vælger.osv osv spiller en stor rolle for en kædes levetid.


  • #8   30. jan 2011 Hold nu op, man kan næsten hive en helt ny kæde 3mm ud fra tandhjulet, som du beskriver.
    14.000km det er intet for en god kvalitets kæde, hvis den ellers er blevet plejet og passet godt.

    Desuden er det jo slet ikke måden at finde ud af om en kæde er slidt på eller ej. Der skal måles hvor langt leddene de er blevet trukket.

    Men bevares hvis du er lavet af guld, så skift den da endeligt, det er godt for økonomien at der kommer lidt omsætning smiley


  • #9   30. jan 2011 Låner lige lidt af tråden :

    Hvad er forskellen på en DID og en RK kæde ?


  • #11   30. jan 2011 hmm, er en justering ikke nok, hvis den bare er blevet lidt løs i det?
    Alt giver sig jo en smule i forhold til nyt.


  • #12   30. jan 2011 troede iøvrigt at der var generel "modstand" imod nittede kæder kontra endeløse

  • #14   30. jan 2011 Jeg har altid smurt den efter hver tur. -Nok noget oftere end jeg egentligt behøver, men så er der det der med rengøringen.......
    -Det er jeg ikke så god til at huske, da det sviner lidt mere end bare at smøre den ;o)
    Bruger pt en kædevoks. Sikke et lag gammelt stivt voks jeg fik vasket af kæden her inden vinteropbevaringen.
    Castrol OR brugte jeg inden. Det er måske bedre, men sviner en del mere op under cyklen og på fælgene! smiley

    Jeg har stadig ikke besluttet mig..... Vægten hælder dog en anelse mod udskiftning (Sata..! Så skal den stå på havregryn de næste 14 dage også! Hader alle de udgifter ;o)


  • #17   30. jan 2011 enten er der ikke blevet skiftet tandhjul sidste gang kæden blev skiftet, eller også er blevet forkert vedligeholdt.
    Du burde få en del flere km ud af et kædekit


  • #18   30. jan 2011 byt til nyt smiley

  • #19   30. jan 2011 Der findes et mål som du måler over et vist antal ruller, det indikerer om den er slidt! (kæde strammes ud under måling)

  • #20   30. jan 2011 Hvis du vil skifte kæde, så skift også tandhjul. Ellers slider den nye kæde alt for hurtigt.
    Personlig ville jeg ikke skifte endnu. Den kan sagtens slides noget mere.


  • #21   30. jan 2011 ved den mindste tvivl, SÅ skift, den skiikehed frem for økonomi, ikke sjovt at køre stærkt, hvis man ikke er 100% på sit udstyr er iorden
    mvh hc


  • #22   30. jan 2011 Eller vent og så få en til at kigge på om den er slidt når lejligheden byder sig, evt. forbi en mekker ved sæsonstart.

    Der er sgu da ingen grund til at skifte en kæde før sæsonstart bare for at være på den sikre side, hvis der stadig er 6000kr tilbage i den gamle. Det er jo ikke fordi det tager 2 dage og MCen skal splittes fuldstændig ad for at skifte den. Den time det tager burde der vel kunne findes tid til i løbet af sæsonen.


  • #23   30. jan 2011 Tror jeg venter.... Så må vi se, om ikke jeg render på en erfaren kæde-tjekker i løbet af sæsonnen?
    -Og måske kan jeg låne mig til et nitteværktøj = 300 kroner sparet! Så er vi ved at være nede på 800,- for kæde, tandhjul og nitteled - og så kan jeg jo lige så godt skifte først som sidst?!?
    Hahaha *jeg bliver sindsyg* Det kører rundt i knoppen på mig; skal, skal ikke, skal, skal ikke, skal..........?

    Nå, tak for svar alle.
    Min rabat udløber 13. feb., men mon ikke der kommer nye rabatter fra Louis`-Det plejer der at gøre, så jeg tror jeg venter! Eller...? Hmmmm......?!?


  • #25   30. jan 2011 Jeg ville skifte den, hvis jeg var dig.

    Det er virkeligt noget lort, hvis kæden springer, og den kører mærkbart bedre med en ny kæde.

    Man kan ikke sige noget om, hvor langt en kæde kører. Det afhænger af smøring, belastning og hvor mange tæsk den får.


  • #26   31. jan 2011 Vent ny lige lidt.. du skriver ikke noget om kæden, om den er strammet korrekt ??

    For hvis den ikke er det, og der er "plads" til at stramme mere så er det ikke underligt du kan trække den 3mm ud.. hvis vi antager at en helt NY kæde er løs så kan du også trække den 1 cm ud for den sags skyld..


  • #27   31. jan 2011 Når vi snakker midt på det bagerste tandhjul - altså det sted, som peger bagud, så kan man ikke trække en kæde bagud - heller ikke selv om den er helt løsnet......
    -Kun lidt, hvis den er slidt.

    I øvrigt er kæden i fin stand og ingen stive led eller bare noget der ligner. Eneste er, at den trækkes de ca 3 mm bagud.


  • #29   31. jan 2011 Nu ligner du ud fra din profil ikke en som ligger og tæsker din SV´er med at trække på hjul mm, så jeg ville ikke være nervøs for din kæde springe, hvis du ikke kan se luft mellem bunden af tænderne og kæden når du trækker den ud.
    Jeg syntes dog at 3mm lyder af meget hvis du ikke kan se luft?
    Har du målt det eller er det vurderet?


  • #30   31. jan 2011 • Ni©kN@me²º¹¹ ™ • <S@lt Creek> •

    Det er ikke hvad jeg har erfaret.. men okay


  • #32   31. jan 2011 Mindes bare at jeg på min 3000km gamle kæde, som jeg smører for hver 300km og kun bruger i godt vejr, den kunne jeg strække 1-2 mm fra bagerste baghjul.. efter jeg havde strammet den op til tolerancen så flyttede den sig slet ikke..


  • #33   31. jan 2011 Har smidt et video-klip af min kæde op her på siden: http://www.motorcykelgalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=8029

    Kom så frem med en endegyldelig løsning, eksperter! ;o)

    Når der nu er ordentligt lys på og jeg selv kan se videoen efterfølgende, så kan jeg se, at mit bagtandhjul også er slidt og det nok er der, at kæden giver sig, når jeg trækker bagerst. -Og lige i dette tilfælde med et slidt tandhjul, så vil jeg give Mirza ret i hans postulat ovenfor med en strammere kæde ;o)
    -Men så bliver kæden jo for stram og kan ikke give sig de her ca 3 cm?

    Skal jeg skifte?

    Når/hvis jeg skifter, så kan jeg se, at på Ebay kan man selv vælge størrelsen på tandhjulene.
    N-modellen kører vist 15/45, 110 kæde og min S-model kører 15/44 108 kæde. Nu må man jo aligevel ikke køre over 130 i dk og jeg har ikke det store behov for mere end 150-160 stykker - vil det være en fordel for mig at smide et 45 eller 46 tandhjul bagpå for mere optræk, eller går det til i hyppigere gearskifte?

    Mvh


  • #34   31. jan 2011 Du må endelig ikke stramme kæden for meget op for at kompensere for et for slidt tandhjul!! det kan koste dig et leje i motoren ved kædehjulet.

    Jeg ville sku skifte hele pisset, better safe than sorry, en knækket kæde kan gøre meget skade


  • #35   31. jan 2011 Og så er jeg efterhånden også oppe på 0,1 ton i egenvægt, så lidt bedre optræk vil ikke gøre mig noget, haha.

    Bare den stadig kan hives op på de der ca. 160-170 stykker!

    (Skulle kunne gå ca 200 som standard, men har ikke været der oppe og egentlig heller ikke lyst til det. -Og med ovenstående vægt, så kommer jeg det nok heller aldrig ;o)
    (Når jeg når op på 140, så bliver den sløv, men kommer alligevel relativt let op på 160 og derfra og videre op er der ikke det vilde at give af)


  • #36   31. jan 2011 Tak for svar Robert.
    Ja, en stram kæde er ikke at foretrække. Så smutter udgangslejet i gearkassen bare det hurtigere :o(


  • #37   31. jan 2011 den skal selvf ikke strammes ud af tolerencen..

Kommentér på:
Skift af kæde - MÅSKE?

Annonce