Hvad er det helt nøjagtig jeg laver? Hvad er det helt nøjagtig jeg laver?
Fjederen til "springerforgaflen" der skal sidde på min Hamlet motorcykel var ligesom alt andet pænt rustent. Jeg kom så i tanke om noget jeg tror jeg kan huske fra noget fysik, men er faktisk ikke sikker på at det er korrekt hvad jeg laver.
Jeg tog en spand vand, hældte noget kautisk soda i, blandede det op. tog fjederen, og en batterioplader. Satte den sorte (pluspolen tror jeg) på fjederen og den røde (muligvis minuspolen) på en bund jeg har savet af en brugt WD40 dåse.
Opladeren startede på 1 volt, nu er den oppe på 5-6 volt. Da den er sat over på "12 v" skal man nok gange det med 2.
Det syder fint nok, men hvad er det helt præsis jeg laver?
Har kigget til det, og der ligger nu et tykt lag rustlignende masse i vandoverfladen, og begge metalgenstande er blevet lidt sorte i det.
maj 2006
Følger: 26 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 17 Svar: 441
Hvad du laver kan jeg ikke huske, men kan da huske vi lavede noget lignende i fysik for mange år siden. Du har så lige fået byttet om på plus og minus (rød er plus). Men følger lige med i hvad det nu lige hedder det du laver, og om det er helt rigtigt
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.502
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 5 Emner: 4 Svar: 141
(link fjernet)
okt 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 149 Svar: 845
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
mar 2007
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 259 Svar: 2.258
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.351
: )
mvh
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.606
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.502
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.567
jun 2009
husk at skylle sølvtøjet godt bagefter og "puds" det let med et rent viskestykke
:
Når man renser sølv med saltvand og stanniol:
Sølv (Ag) der er iltet består for det meste af Ag2O (altså sølvoxid) det er sort/brunt.
Aluminiumsfolie/stanniol indeholder så vidt jeg ved ikke andet end rent aluminium i sin grundform (Al).
Salt/alm. køkkensalt er NaCl og er let opløseligt i vand (36 gram kan opløses i 100 ml vand ved 20 grader). Når bare lidt er opløst virker saltet ved at gøre vandet elektrisk ledende.
Der findes et forenklet begreb, der hedder spændingsrækken. Det drejer sig om, at nogle ting kan oxidere andre og andre stoffer ikke kan oxidere nogle. F.eks. kan sølv(ioner) oxidere aluminium.
Resultatet badet med sølv, aluminium og salt bliver at der i badet oxideres aluminium (fra Al -> Al3+) og reduceres Ag+ til Ag. Altså kan der pr. aluminiumsatom reduceres tre sølv.
Nu kommer tricket så. Når man bor i kystnære egne dannes der ofte flygtige svovlforbindelse i vand/tang (f.eks. SO2). Denne forbindelse kan oxidere sølv til Ag+ og det resulterende sulfid (S2- fra svovldioxid) fælder lynhurtigt med Ag+ på overfladen af jeres sølvtøj (der dannes sort/brunt Ag2S). Når så sølv (i badet med aluminium) reduceres tilbage til det glinsende sølv dannes der frie S2- ioner. Disse er faktisk en base. og når pH i jeres almindelige vand (der er hverken tilført syre eller base på noget tidspunkt) er ca. 7,0 så vil over 50% af Sulfidet blive til H2S (svovlbrinte) og dampe op af badet og stinke af prut… Og når så noget af svovlbrinten er dampet af dannes der nyt.
I øvrigt kan man lugte 1 molekyle svovlbrinte i en kubikmeter luft (naturligvis en teoretisk størrelse
nov 2007
Ps. for veteran eller costuminteresserede, kan i følge med i mit fotoalbum, hvordan det går med den gamle maskine. Håber bare jeg kan redde motoren, for stemplet sidder sgu godt nok fast
nov 2007
maj 2006
Følger: 7 Følgere: 17 MC-er: 3 Emner: 406 Svar: 933
nov 2007
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.351
mvh
nov 2007
Men lad os håbe det ikke pludselig siger BOOM, og at det bare lige skal ligge der i en uge, og så er det klar til afbørsning og pudsning. Så kan jeg jo ligeså godt sende motorcyklens dele afsted samtidig med knallertens dele når der skal forchromes
jan 2007
Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 44
Fortæl lige slutresultatet ikke :o)
apr 2004
Følger: 16 Følgere: 18 MC-er: 2 Emner: 136 Svar: 1.369
nov 2007
"mine forældre sagde altid til mig "hvis du ikke tar dig sammen og får en uddannelse vil folk grine af dig" Ja det kan de så ha ret i"
Gad vide om jeg også kunne tjene penge på det? xD
Martin K
Hvorfor ikke? Jeg kan nu godt li et godt knald xD
Don T
Tak
Hanne
Ja man bliver kun klogere hvis man prøver sig frem
Til alles opdatering:
Laderen har slået sig selv fra, kunne muligvis ikke klare at være tændt så længe. Og jeg har ligeledes lært noget nyt:
Stikker man sin hånd ned i kautisk soda opløsning, begynder den at ryge når man tar den op. Når den begynder at ryge, skal man ikke sidde og glo dumt og tænkte "whae sker der her?" men istedet løbe ud til en vandhane og spule hånden godt med rent koldt vand
jun 2009
Det hedder MILJØ , og du skal straks tage patent på det ord tror det bliver noget man hører mere til
nov 2007
Den forstod jeg ikke helt?
mar 2007
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 259 Svar: 2.258
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Du spurgte selv:-)
Sort klemme er katode(elektrondonor)
Rød klemme er anode(elektronacceptor)
Kaustisk soda sikrer basisk miljø og ionstyrke, så opløsningen er elektrisk ledende
Jeg ved ikke, hvad WD40 dåser er lavet af, men mon ikke det er messing, og så er den reaktive komponent kobber.
Katodeproces:
Almindelig rust er jern, der iltes : 2 Fe + 1,5 O2 = 2 Fe2O3(rust)
Elimineres ilt fra ligningen fås en ionproces: Fe = Fe(III) + 3 e- + energi!
Dvs. der frigives energi, når jern ruster – en proces, der løber af sig selv!
Hvis nu vi husker, at den sorte klemme afleverer elektroner, så kan I af ligningen se, at man hælder elektroner (e-) i ovenstående lignings højre side. Det betyder, at man reducerer Fe(III) til Fe – eller på nudansk, man skubber rustprocessen baglæns til ikke rustet jern.
Anodeproces:
Kobber i basisk miljø autooxideres til kobberilte:
Nettoligningen bliver en ionprocess:
Cu = Cu(II) + 2e- + energi! Dette forløber også af sig selv.
Den røde klemme spiser elektroner, så af ligningen her kan man se, at de dannede elektroner fjernes fra den højre side, omsættes Cu til Cu(II). Det eneste denne proces gør, er at give dit ladeapparat mulighed for at virke!!!!
Hvis man nu tænker på et helt almindeligt MC-batteri med bly og syre(elektrolyt), ligner det hver af de to processer, idet det virker ved at bly (Pb) omsættes til Blysulfat (Pb(II)). Sulfaten giver reelt blot ledningsevne. Når blypladerne er sulfateret på overfladen, pumper man elektroner ind i blyet, og fjerner overskydsladninger via en kulstang, der sidder i syren.
Det Christian H har lavet er en elektrolyseopstilling, der virker som to galvaniske batterier i et fælles elektrolytbad. Når han så tænder sit ladeapparat begynder han at lade batterierne op!!!!
Når det har opbygget tilstrækkelig spænding, slår ladeapparatet fra.
Man kan slå op i diverse tabeller, hvor mange Volt hver af processerne bidrager med, men det har jeg altså ikke rigtig gidet:-)
Så meget for kemien.
Når der svæver noget rødbrunt grums rundt, skyleds det en fysisk opløsningsproces af noget rust i basen. Når det reducerede (gendannede) jern er sort, skyldes det at jern er sort, idet den rensede fjeder jo ikke er poleret.
Noget siger mig i øvrigt, at der ikke er så meget kobber i bunden af en WD40 dåse. Ellers ville jeg forvente at væsken blev grøn/grønlig.
Så lige en ting til - LAD VÆRE MED AT STIKKE NALLERNE I KAUSTISK SODA!
Du ville aldrig drømme om at stikke dem i syre, det ætser jo, men skyller man med vand, bliver det ikke værre – ætsningen sker kun i overfladen. Med base er det anderledes. Der er vand i huden, og sammen med basen medfører det, at fedtstof (som findes både i og imellem hudens celler) nedbrydes, disse skader fortsætter i dybden, med mindre man fjerner al base med vand. Dette sikres bedst ved at vaske med vand, til huden ikke længere føles fedtet/sæbet, mens den er våd. Får man det ikke ordentlig af, får man dybdeskader, der i værste fald kan koste fingre og hænder!!!!!!
aug 2005
Forresten, når du nu alligevel sidder og tænker på svovlbrinte (H2S) skyldes det jo nok, at du sidder og småfiser!!!!
Det er en GOD ting, at man kan lugte svovlbrinte i så små koncentrationer. De færreste mennesker aner, at denne gas er giftigere end blåsyre (CyklonB, som Tyskerne gassede hundredetusindvis af KZ-fanger med). Forskellen er bare, at når H2S kommer op på bare en brækdel af dødelig koncentration, hørmer det så forfærdeligt, at man nok skal fjerne sig, hvis det overhovedet er muligt, mens blåsyre blot lugter som en stærk mandelessens.
jun 2009
Sådan er det jo med flere gasarter og flere af de luftarter man bruger i husholdningen , tilsætter man jo kunstig DUFT , for at det ikke slår en ihjel feks kunne det være fedt hvis man lige kunne tilsætte noget duft i
CO2-kultveilte , hmmmm brugte jeg nu lige det ord her i de her tider
nov 2007
Okay. Det jeg kunne få udfra det du har skrevet er, at min blanding af vand, kautisk soda og salt er at det også vil virke selvom der ikke længere er strøm sat til det?
Og at det var ufattelig dumt at stikke hånden i kautisk soda, fordi det måske kan koste mig fingre eller en hånd
aug 2005
Du har egentlig ret hele vejen igennem på en ting nær. Uden strøm ville du ikke "rustfjerne det jern, der ikke lader sig opløse fysisk, og så ville det hele gå langsommere:-)
Og kaustisk soda er et af de helt almnindelige husholdningskemikalier, man skal passe codylt godt på med:-)
Nå, skulle du tage skade denne gang, så var det nok sket:-)
apr 2005
Følger: 36 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 2.203
Sjovt... Det spørgsmål stiller jeg også mig selv i ny og næ når jeg er på arbejde :o)
nov 2007
Så skal jeg ha fat i en ny oplader, for den slog pludselig bare fra :-S prøvede så at ha den slukket et par timer, og tændte igen, hvorefter jeg gned de 2 tænger op af hinanden for at se om der kom gnister, men ingen reaktion. Så ny lader skal der til
Jan K
Who doesn't?
aug 2005
Somsagt har jeg ikke regnet på dit "Batteris" spændingsevne og kapacitet. Det er også muligt at du slet og ret har overbelastet din oplader. Har den en termosikring, så prøv at genindkoble - ellers må du jo ønske dig en ny i julegave:-)
nov 2007
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
Det ka' der vel ikke ske noget ved...?
Hatten af for dit gåpåmod og den "FRISKE" tone i denne tråd...
nov 2007
Så nu er der gang i "syderiet" igen
Carsten D
Da jeg fumlede med den anden lader gik jeg faktisk med nogle endnu sjovere tanker
aug 2005
Dit allersidste forslag, med ledningerne i stikkontakten, det skal du nok lade være med......
Din opfindsomhed er beundringsværdig, men der er en grænse mellem nysgerrighed og dumhed - efter min mening, går der nogenlunde her:-)
nov 2007
Knud
Hvad vil der ske hvis jeg førte det sidste forslag ud i livet?
Jeg har før da jeg var lidt yngre ville "tune" en legetøjspistol, da jeg jo er en lille (stor fysisk) udgave af Tim Allen. Jeg skildte den her legetøjspistol af. Kiggede godt på printpladen og den der fik den til at lyse og sige lyde. Derefter klippede jeg lyd og lys ledningen ud. satte dem i hver sit hul i en stikkontakt og tændte
aug 2005
Alt efter hvor meget kaustiosk sod, du har i dit bad, vil det kunne lede en del strøn. Har du nok, vil du bare kortslutte sagerne og flippe dit HFI relæ, men du kan også risikere, at blandingen begynder at koge/stødkoge, så lortet flyver til alle sider. GHusker du kommentarer om syre og base ovenfor, kan du sikkert forestille dig, at indholdet af det bad ikke er spændende at have flyvende omkring.
Endelig, det du tilslutter på den måde er vekselstrøm. dET BRTYDER, AT DET IKKE VIL PÅVIRKER DE KEMISKE LIGNINGER JEG HAR OPSLREVET OVENFOR. De vil bar svinge frem og tilbage, og ikke drives i nogen bestemt retning.
Konklusionen må være, at du laver en stribe risikofaktorer for at opnå INGENTING - DET ER PÅ GRÆNSEN TIL DUMHED.
OK Dumhed er et forkert ord, for hvor skulle du egentlig vide det fra
nov 2007
Ser i forvejen ikke for godt ud i hovedet efter en lidt hård uge. Har været brændt i hele hovedet, pga jeg har svejset, kun iført svejsebriller (ja havde selvfølgelig også tøj på kroppen, der er jo koldt) Så jeg skaller af i det meste af hovedet, undtagen der hvor svejsebrillerne har siddet.
Igår da jeg var på arbejde skulle jeg lige fjerne en udsugningsslange, så jeg kunne komme igang med at feje bag en af de store kapsave. Der hvor jeg smed slangen hen var der så en forholdsvis ny luftbeholder der står på et fint sort jernstativ der stikker ud fra væggen, men nogle lidt skarpe kanter. Hamrer hovedet hårdt indi. Arbejder videre, men da der begynder at løbe blod nedad panden måtte jeg jo hellere gå ud at tørre det af og sætte et plaster på. Skulle nok ha været limet eller syet, men var jo ikke færdig med at arbejde
Igår aftes skulle jeg barbere mig, da jeg var ved at være lidt langskægget, der skar jeg mig på hagen.
Ja jeg ser ikke for godt ud på nuværende tidspunkt. Lad os håbe det bliver bedre engang xD
Hvad er det helt nøjagtig jeg laver?