{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  slipper kobling
  • #1   30. jul 2009 Du kan godt køre uden. Men du får aldrig rigtigt fart på.

    Og du kommer ikke til at køre sidelæns uden.

    Men Thomas, tag nu og meld dig ind på forum på supermotard.dk, forum hedder 7030.eu

    Der får du alle de svar du leder efter, herinde vil du få en hel spredning af meninger, ofte fra folk der ikke selv kører supermoto race, men har hørt et eller andet..

    Derinde er der kun folk der kører SM race, svarene ligger lige for..


  • #2   31. jul 2009 andet ? nu vi er igang Hvad er en slipper kobling ?

  • #3   31. jul 2009 "Du kan godt køre uden. Men du får aldrig rigtigt fart på."

    Gider du uddybe .... kan ikke lige se at en slipperkobling skulle have indvirkning på fart???


  • #4   31. jul 2009 En slipperkobling er en koblingtype som forhindre baghjulsblokade ved nedgearing.

  • #5   31. jul 2009 kan heller ikke helt se det, kan godt se at man får mere ro på cyklen, men jeg er nu ret sikker på de kunne køre stærkt nok på dem før der var en der fandt ud af at bygge en slipper kobling.


  • #6   31. jul 2009 klaus og zappo:

    På "store" cykler er koblngen der ganske korrekt primært for at undgå baghjulet stepper hen over asfalten.

    Men på en Supermoto bruges den aktivt, når cyklen skal slides ind i svinget, vil man ikke kunne styre slided med bagbremsen.

    Det er ganske enkelt ikke filtfølende nok.

    Forestil jer en indbremsning hvor der skiftevis er glat og godt bid.. Så skal man justerer med bagbremsen en 5-6gange indenfor en 40m indbremsning. Det kan man ikke.

    Men med slipperkoblingen, kan dujustere hvor mange kg, bremsetryk du vil have på baghjulet, og dermed hvor bredt du vil drifte.

    Så for enden af langsiden, maks bremse på forbremsen, klap den 3-4gear ned, og bang, så kommer bagenden ligeså pænt ud til siden.


  • #7   31. jul 2009 Som Morten beskriver, er der stor forskel på hvordan man bruger en slipper-kobling på pladevibratorerne i SM og til "almindelige" motorcykler.
    I SM burges den aktivt til at hjælpe med at kontrollere udskridningen under indbremsning, hvorimod man primært bruger den til at holde bagenden rolig og dermed cyklen rolig under hård nedbremsning/nedgearing på "almindelige" motorcykler, hvor en stor del af vægten ligger på forhjulet og røven derfor bliver "løs".


  • #8   31. jul 2009 klaus og zappo

    Det er sku tydlig at snakker som i har forstand til..

    På min gamle 999 SuperBike røg der 2 sek af i første pas efter montering af STM slipper kobling.

    Slipper koblinger er bestemt IKKE en ny opfindelse, men de er bare først blevet rigtig tilgænglig de sidste små 10 år


  • #9   31. jul 2009 @Morten ... så en slipperkobling bruges ikke til at forhindre at baghjulet blokerer på super motard ved nedgearing ind i sving ...

    @CH M ... nu spurgte jeg ikke til omgangstid .. men formuleringen "Du kan godt køre uden. Men du får aldrig rigtigt fart på." sys jeg egentligt fremgår meget tydeligt.

    Til jer begge hvad er det så helt nøjagtigt en slipper kobling gør??


  • #10   31. jul 2009 En slipperkobling er vel det samme som et frilød eller slirrekobling, right?


  • #12   31. jul 2009 @Zappovitz...Slipperkoblingen er basalt set en anden inderskål i koblingen som har den funktion ,at den presser koblingen fra hinanden, når den bliver udsat for stor modsatrette kraft (modsat af trækretningen), altså når koblingen køre i medløb under eks motorbremsning. Det svarer til at du selv filer en lillebitte smule på koblingen under motorbremsning. Mange slipperkoblinger kan justeres alt efter hvor kraftig virkning man vil ha (hvor meget baghjulsblokade man vil tillade). Det betyder at du i princippet kan geare din cykel ned fra 6. til 1 gear uden at dit baghjul blokerer, men det vil nok ikke være anbefalelsesværdigt hverken overfor din motor eller dine koblingsplader.

    Håber det gav lidt mening


  • #13   31. jul 2009 mange tak for den gode forklaring Anders

  • #14   31. jul 2009 På motard vil jeg gerne tro der er en stor fordel.. Men på en baneræder er det ikke værd at ofre penge synes jeg..

    CH M - Jo langsomere man køre, jo nemmere er det at finde sekunder!

    /K


  • #15   31. jul 2009 Kristian
    Det er sgu også en fordel på en baneracer, fordi du opnår en meget mere rolig cykel på vej ind i sving. Min GSXR-1000 K3 blev en helt anden cykel at kører på, så jeg mener bestemt at det er pengene værd..


  • #16   1. aug 2009 Ja det giver en roligere cykel - men ikke noget du ikke kan opnå ved at koble rogligt ud.. Men ja, hvis man ønsker at smide koblingen ved gearskift så er det en stor fordel..

    /K


  • #17   1. aug 2009 Kristian [8000] S

    NU ved jeg ikke lige hvad tempo du køre i, men hvis du tid til "koble rolig ud" så høre du godt nok ikke til på en racerbane.
    Du får aldrig begenden til at ligge sig ud på en Superbike uden slipperkobling, jeg har også justerbar motorbremse på min og det ændre cykle RIGTGI meget når man laver om det på.


  • #18   1. aug 2009 CH M

    Vi har været på laustiz ring på samme tidspunkt engang sidste år og der kørte jeg vel 5 sekunder hurtigere end dig!! på en 99,9% standard 750'er det eneste der var lavet om var en hyperpro bagfjeder på orginal dæmper. Det skal dog siges at den har slipper kobling fra fabrikken - men det er yderst sjældes jeg kan mærke den..

    Jeg bruger jo ikke 6 sekundr på at slippe koblingen men llader lige motoren komme lidt op i omdrejninger.


    Der er desværre (synes jeg) en rigtig kedelig tendens inden for amatørræs! Alle folk skal have de fineste stumper på som de ikke har brug for.. Tag blot at kigge på folks cykler herinde.. I skulle hellere bruge penge på køretid - det vinder i mange flere sekunder på! ¨

    /K


  • #19   1. aug 2009 Kristian [8000] S

    Slipperkoblingen mærker du stort set ikke. jeg blev endlig noget overrasket over hvor meget selv den org arbejder. Normal ligge den med en slip på 0.4-1.1 % slip ved indbremsninger (ifølge dataloggeren)

    Ang dele på cyklerne, så har jeg sku noget svær ved at se hvorfor man ikke skal have noget udstyr der dur. Det giver sku en del mere fornøgelse at køre. Nu skal det så ikke forståes som om jeg har røven fuld af penge, men aflagte cykler som min SuperBike koster bare ikke vild meget.

    laustiz, har aldrig være min bane og af samme grund har jeg aldrig fået fart på der. Men du skal da være velkommen til at komme til Cartagena i løbet af vinteren... Det er nu fedt med en VM bane i baghaven .-)


  • #20   1. aug 2009 Hvis jeg smider på ko koblingen på min så kan jeg tydeligt hører/mærke slipperen.. Men det er så sjælendt jeg hører/mærker det.


    Jeg synes såmænd det er fint nok at sætte noget fint udstyr på sin cykel - hvis man har brug for det! Jeg kunne sagtens bygge min bane ræser om for 150.000 kr. med alt det fineste grej jeg kan finde for penge! Men jeg vil desværre køre lige så langsomt som jeg gør idag..

    Men det fleste tror de ikke kan kører uden udstyr...


    Min pointer er at det ikke er ikke udstyret på din motorcykel der gør du kører hurtig - det er inde i hovedet det hele forgår.

    Spanine er desværre for langt væk! Det er for besværligt/tidskrævende i forhold til kørertid smiley



  • #21   1. aug 2009 jeg kan da kun give dig ret i langt de fleste fejl er "fejl 40", i min verden SKAL der bare være Öhlins på cyklen .-)

    Ang køretid / transporttid til Spanien så kan du jo overveje:
    www.racing4fun.es


Kommentér på:
slipper kobling

Annonce