{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.092 visninger | Oprettet:

Afgift cafe racer {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.

Hvad skal der til for at få sin cafe racer 100% lovlig, selvom der er skåret i stellet og svejset et rear loop på?

Er det en ny afgift på cyklen?
Hvem bestemmer den?

Godkendelse af loopet/svejsningen?
Hvem godkender sådan noget?

Skal skrives i reg. Attesten ved syn - men derfor er den jo ikke lovlig? (Som jeg har forstået det?) Hvad skal der mere til?


Jeg har ikke gjort noget endnu, men vil virkelig gerne ha kortet den bagende af, så vil lige vurdere om det er det værd for den bliver lovlig.



Mvh Kenneth.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Afgift cafe racer
  • #1   11. jul 2016 Sådan som jeg forstår det:
    At skære i stellet har ikke så meget med afgift at gøre - mere et trafiksikkerhedsmæssigt spørgsmål.
    Derfor skal konstruktionen efterfølgende testes af et godkendt laboratorium (eks. TÜV).. Med godkendelsen fra dem i hånden, kan du så få den synet med de konstruktive ændringer noteret i attesten.
    Derefter kan det være at skat vurderer, at ombygningen medfører at køretøjet har mistet sin identitet og derfor vil opkræve en ny registreringsafgift.. Dette foregår ved et toldsyn (sammen med det ordinære syn) hvor billeder sendes ind til skat, der så vurderer afgiftsspørgsmålet..


  • #2   11. jul 2016 Jeg håber virkelig at den modedille snart slutter så folk holder op med at ødelægge alle de gamle cykler, det er så ærgerligt...
    Det er ikke kun bagender, men også diverse beslag og andre ting der bliver skåret af.


  • #3   11. jul 2016 Jeg vil sige glem det, tror ikke der findes cykler i dk der er lovlige, hvis der er skåret/svejset i stellet.
    Tror næppe f.eks TUV vil godkende ting der er hjemme-svejsede, plus du skal have den rigtig store tegnebog frem, hvis du vil forsøge.

    #2 Jeg kunne ikke sige det bedre. smiley


  • #4   12. jul 2016 Hvis der er tale om en ældre mc, så kan du bygge rigtig meget, uden du kommer i problemer med lovgivningen. Ældre mc´er har jo stort set fået udskiftet det meste gennem årene. Men hvis du gør det hele på en gang, så kan der opstå problemer. men det sker ikke ret tit, jeg har aldrig mødt en, kun hørt om det fra folk, der aldrig har bygget noget som helst om selv. Inde på SKAD kan du læse en del om det.
    Alt den larm om ombygning startede med Harley folket, der byggede gamle Harley´er om til nye, undtaget stellet for at undgå afgift.
    Og ja, jeg har talt med told og skat om emnet. Men hvis der findes bare en herinde, der er blevet straffet for at bygge en cafe racer, så vil jeg meget gerne have historien.
    Og du må gerne skære i dit stel, bare du holder dig fra de bærende dele dvs. hvis den del der sidder efter støddæmperne, kun har til formål at skulle holde dine blinklys eller andet kosmetisk, så bare af med lortet.
    Skat definerer konstruktive ændringer sådan : Du har bygget din mc om til en nyere model, straf : betal !
    Synshallen definerer konstruktive ændringer sådan : Du har svejset og regeret på dit stel, for at få broklet en større motor i rammen, straf : kasseret og du bliver nakkeskudt !

    #2 Jeg må skuffe dig. Cafe racere har eksisteret siden 50´erne og er her stadig. Så glem nu alle dem, der kalder deres matsorte forskruede vrag for en cafe racer. for her taler vi kun om cafe racere. Slå det evt. op så du kan se hvad det er i virkeligheden.


  • #5   12. jul 2016 Ole l, hvis du har snakket med skat undrer det mig meget at du siger man må skære i stellet, det harmonerer ikke. Der mener jeg du er helt galt i byen.

  • #6   12. jul 2016 Prøv at kigge denne side:
    Den mindste ændring af stel gennem påsvejsning eller omsvejsning eller afskæring er en konstruktiv ændring -kræver syn og dokumentation – 8.01.001 – Fremmede stel (ikke originale) må ikke anvendes i Danmark! – SKAD har opnået at afskæring af fender struts på Softail ikke anses som konstruktiv ændring!

    http://caferacer.dk/regler-for-ombygninger/


  • #7   12. jul 2016 Igen Ole - SKAT er fuldstændig ligeglade med, hvordan du voldpuler din ged - bare den ikke mister sin identitet..

    OBS: Syn og SKAT er to forskellige ting, og skal også håndteres som sådan!

    Man har før set folk, der har fået synet toldsynet og betalt afgift, for senere at finde ud af at de ikke måtte bruge den på offentlig vej, fordi ændringerne ikke var godkendt (ikke opdaget første gang). Og der er SKAT kolde i røven - du får ikke afgiften tilbage selvom køretøjet ikke må bruges på gaden..


  • #8   12. jul 2016 Hvad er definitionen af softail?

    Tak for alle svarene - lækkert med noget debat


  • #9   12. jul 2016 #7 Simon H Det er jo præcis også det jeg skriver.

    #6 Ole. Du må gerne skære kosmetiske eller ikke bærende dele af dit stel, det er ikke en konstruktiv ændring. Men du må ikke påsvejse nye motorophæng, stødæmper befæstninger og andet der har med sikkerhed at gøre.



  • #10   12. jul 2016 Et stel er et stel, og jeg mener ikke du må skære i det uanset hvor det er, reglerne er rimelig klare,men det blir vi nok ikke enige om, men måske skal vi ikke bare lade den ligge der.

  • #11   13. jul 2016 #9 Nemlig - Det var også til den anden Ole (#5) Der ikke kunne forstå, hvorfor SKAT ikke brokkede sig over at skære i stellet..
    smiley


  • #12   13. jul 2016 Ole S og Simon H .........Gu fanden må du skære i dit stel, hvordan vil du ellers fjerne de beslag, der kun er af kosmetisk art og de må gerne fjernes.
    Men en gang til : Man må ikke svejse nye beslag på der ændre/svækker konstruktionen og man må ikke fjerne noget der indgår i grundkonstruktionen.
    Man må gerne fjerne alt af kosmetisk art, bare det ikke indgår i den bærende konstruktion.


  • #13   13. jul 2016 Ole l du bliver ved med at komme med din påstand, uden at fremkomme med det mindste dokumentation, kom nu med noget på skrift. Min påstand er stadig, som jeg postede tidligere:
    "Den MINDSTE ændring af stel gennem påsvejsning eller omsvejsning eller AFSKÆRING er en konstruktiv ændring" Dog er fender struts på Softail undtaget.

    Hvordan i himlens navn kan du misforstå det Ole l.


  • #14   13. jul 2016 #13 Det er da i himlens navn fordi, at der med afskæring menes, skæring i de vitale og bærende dele og ikke i de kosmetiske. Og fordi det på skrift er lettest at forbyde alt. Man kan ikke udpensle alt i mindste detalje.
    Prøv at køre til en synshal og spørg om du må skære en cykelpumpeholder af dit stel, de vil skrige af grin, men de vil aldrig give dig noget på skrift, af skræk for at blive rodet ind i noget lovgivning.
    Love og regler skal altid tolkes med sund fornuft som fundament.
    Og så kan du blive ved, hvor står det og hvor står det. Brug din sunde fornuft og din forstand. Hvis noget er åbenlys tåbelig, så er det næsten altid også fordi at det er det.
    Livet er ikke sværere end man gør det til.


  • #15   14. jul 2016 Ole L: Der må ikke skæres i stel nogen steder, ligesom der heller ikke på påsvejses noget nyt. Det gælder uanset hvor lille/ubrugelig en ting der fjernes eller tilføjes. Der er lige faldet dom i en sag omkring det. Eneste undtagelse er Harleys struts, som SKAD igennem hårdt arbejde har fået SKAT til at godkende..
    "Den mindste ændring af stel gennem påsvejsning eller omsvejsning eller afskæring er en konstruktiv ændring -kræver syn og dokumentation – 8.01.001 – Fremmede stel (ikke originale) må ikke anvendes i Danmark! – SKAD har opnået at afskæring af fender struts på Softail ikke anses som konstruktiv ændring!"
    JEg er sikker på du mener det godt, når du argumenterer for at man f.eks må fjerne det stykke af stellet der holder batterikassen, hvis nu har bestemt sig for at have batteriet under sædet i stedet - MEN det kan i yderste konsekvens betyde at hele cyklen er ulovlig at føre på offentlig vej!
    Møghamrende latterligt, men sådan er den danske stat nu engang!!! Ville så gerne være enig i dig og det du skriver med "Brug din sunde fornuft", men når dem der bestemmer ikke besidder ret meget fornuft er man nødt til at følge reglerne desværre. At man så ret sikkert kan køre på sin ombyggede cafe racer i MANGE år uden der sker noget, er en anden sag smiley


Kommentér på:
Afgift cafe racer

Annonce