{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.918 visninger | Oprettet:

Cafe Racer - byggeprojekt. {{forumTopicSubject}}

Hej Alle..

Jeg har sat og læst en del igennem her inde, og kan se alt det der med at bygge en Cafe racer, det er faktisk ikke noget man " bare lige gør"

Så jeg vil høre om der er nogle der har nogle erfaringer, nogle små ting man skal være OBS på.

Altså hvis man IKKE skære i stel, men sætter f.eks. ny tank, sæde, gafler på.. ændre det noget på Syn, afgift og hvad der ellers er.. ?

Og lige meget hvor meget jeg søger, så syntes jeg ikke jeg kan finde noget omkring om man kan sidde to på sådan en fætter.. ?
Kan man det.?
I så fald, hvilket sæde skal man overveje her. ?

Forsat god dag til jer alle.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cafe Racer - byggeprojekt.
  • #1   21. jul 2016 Du må ikke skære i stel! Bliver det opdaget ved syn, så kommer den ikke igennem!
    Hvis du ændre konstruktivt som svinger og gaffel, så skal der betales afgift.
    Dog hvis du kan nøjes med en ende om året, eksempelvis bagsvinger, så kan den synes som renoveret, og du kan frit gøre det samme med eksempelvis forgaffel efter et år.
    Er selv ved at bygge noget fighter, så havde en god snak med min synsmand!


  • #2   21. jul 2016 Trådstarter.
    Du kan jo altid opfinde din egen "cafe racer" som så mange andre.
    Men med definitionen på en cafe racer, Så er der ikke sæde til 2.personer.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Caf%C3%A9_racer

    Men gør som mange andre og skid på det. Bar fat vinkelsliberen,sort maling og lidt powerwrap. Så er maskinen også mere værd, hvis du sammenligner med alle andre annoncer.Hvis synsmanden spørger om noget, spørger du bare om den ikke var sådan fra fabrikken af. Og distrahere ham med at pege og råbese! der er et egern


  • #3   21. jul 2016 haha .. Gixxer..
    Kan vi aftale jeg gir en øl, og så skal du med mig til syn når jeg engang skal afsted med den smiley hahah .. !!

    LassePot..
    Nu er min plan at købe en cykel herinden længe og gå hele vinteren og bygge den, der med udskifte f.eks. gafler, sæde, tank, hjul osv. hvad man nu vil. smiley

    men forstår jeg det rigtig at hvis jeg gør sådan så skal der betales afgift af den "nye" cykel.. Men hvis jeg nu gør det løbende over et helt år, så er det ok? og ingen afgift. ?


  • #4   21. jul 2016 Som min synsmand sagde det, så kunne man renovere eksempelvis bagenden, med svinger/dæmper/hjul/osv, og så syne den. Derefter sjal der gå et år før du kan syne den med renoveret front som anden gaffel/kalibre/osv... Husk at alle ting så skal være tüv godkendt til netop din cykel og have et kba nummer!
    Ikke nemt at opfylde, og derfor tror jeg også de fleste gør som gixxer skriver og satser.... Men hvis synsmanden ser det, så er spillet ligesom slut desværre....
    Dog er det kun de konstruktive ting der er problemer med. Dvs tank/sæde/hjul/plastic/osv kan du frit gøre hvad du vil eller ikke vil smiley


  • #5   21. jul 2016 Så "kun" hvis jeg skifter gafler bag svinger osv. det hedder afgift.. hvis man følger reglerne..

    Sæde, styr, tank kan jeg gøre når jeg vil og hvad jeg vil uden det kommer til at koste?

    Men jeg kan se de skriver på SKAD at SKAT har sagt hvis man har kvitteringer fra forskellige år, så kan det godkendes som om cyklen er blevet vedligeholdt og ikke bare ombygget.. ? så jeg kan i princippet købe noget nu, og gå og hygge og om et år tid så købe lidt mere og bare have kvittering på det er købt der og så er alt ok. ? smiley


  • #8   21. jul 2016 Tak smiley


  • #9   21. jul 2016 Du kan jo også vælge en cykel fra før 78, der er der ikke typegodkendelse på og det giver dig lidt mere frihed. F.eks en BMW boxer, der kan du ændre på bagrammen da den er boltet på.
    I øvrigt har jeg aldrig hørt om nogen, der er blevet straffet for at skære kosmetiske dele af et stel, selv om mange siger at det er ulovligt smiley
    I øvrigt, så vil skat næppe finde grundlag for at forlange ny afgift, fordi du har pyntet din gamle mc op, med mindre det er en Harley.
    Og jeg eftersøger stadig, bare et eksempel på nogen der er blevet straffet for at skære kosmetiske dele af sit stel. Synsfolkene kan godt selv tænke og gider ikke beskæftige sig med bagateller.
    Så byg nu bare trygt og roligt, bare du bruger din sunde fornuft og skid på alle dem det kæfter op om, at alt er ulovligt og det hele er forbudt og du bliver slået ihjel og kommer i fængsel.
    Gør det fordi du ikke kan lade være smiley


  • #10   22. jul 2016 Og det er ikke umuligt at få synet en MC med ændringer på stel! Jeg ved godt at det ikke bliver mere lovligt af den grund... Men du er ikke nødvendigvis fucked.

    Min VT'er er lige gået igennem syn... Ingen problemer... Eller jo, jeg manglede en rød refleks bag på. Man skal nok bare vælge sin synsmand med omhu.

    Tank, skærme, styr osv. skal du ikke bekymre dig om. Bagsvinger, forgaffel, fælge osv. er en anden sag.

    Og så må jeg ellers være enig med Ole. Laver du nogle gode og pæne løsninger, og ikke bevæger dig ud i ekstreme projekter som f.eks forgaffel og fælger fra en moderne racer... Så kommer du aldrig til at høre for det.

    Hold det simpelt, lav det pænt. Ingen problemer.



  • #11   22. jul 2016 Det var blot de kolde facts jeg fik fra min synsmand som jeg forsøgte at beskrive...
    Jeg siger ikke at alle skal efterleve det, da jeg ingen stemmeret har på dette område. Men må da være rart at vide hvad synsmanden kan tænke når man kommer slæbende med sin gamle ombyggede havelåge! Og det var faktisk sådan jeg forstod trådstarters spørgsmål!
    Jeg forsøger også selv at slippe igennem med lidt for store ændringer og må dermed også bruge en masse skøn byggetid i værkstedet, for at få det pænest mulige resultat, så det ihvertfald ikke er sjusk der gør at den ikke klarer syn!
    Alting med måde, og for mit vedkommende er det sjoveste ved gadecyklen nok selve byggeprocessen, som derfor godt må tage lang tid og ikke være helt simpel.


  • #12   22. jul 2016 #10 Nej det er da ikke et problem at få synet div ulovligheder, det er bare et spørgsmål om at finde den rette synsmand, det har vi set flere eksempler på herinde. Men det gør det ikke lovligt, SELVOM den er synet, det er DIN pligt at oplyse alle ændringer.

    Jeg har intet problem med at folk bygger om i stor stil, men lad nu være at pive, hvis i senere løber ind i problemer med f.eks forsikringsselskab eller myndighederne.


  • #13   22. jul 2016 #12 jeg skriver jo også i anden sætning, at den ikke bliver mere lovlig af den grund.

    Og så holder jeg stadig fast i, at hvis man laver det ordentligt og pænt, så er der ALDRIG nogen der kommer til at høre noget for det.


  • #14   23. jul 2016 hvad hvis jeg køber en Cafe racer som er synet med ændret i feks stel men det er dog lavet pænt, kan jeg så være sikker på at kunne få den synet ved en anden synsmand???

  • #15   23. jul 2016 #14
    Poul T
    Nej..


  • #16   23. jul 2016 dvs den er ødelagt hvis ændringerne ikke er i syns papirene altså med hensyn til salg.
    ved ikke med forsikring hvis du er i et uheld og mc'en ikke står sikkerhedsmæssige iorden.


  • #18   24. jul 2016 Sylvester! Jeg vælger lige at svare her, i stedet for i den gamle tråd.

    Så...!

    Du kan også bare bygge hele pisset om på en gang, og betale afgift af det hele...men!

    Dog mener jeg ikke, at de ting du vil skifte vil skabe problemer... Ud over forgaffel. Og her er det egentlig ikke så meget afgiften du skal være nervøs for, men TÜV eller lign.

    ...og du finder formegentlig ikke en moderne upside-down forgaffel til en classisk japaner (eller hvad du nu vil have på). Slet ikke med TÜV. Du skal nok finde en forgaffel fra en anden model, og så må den slet ikke komme på dit projekt til at starte med!

    Du vil også lave bagenden om/lave et andet sæde. Afhængig af den valgte motorcykel kan det også være meget svært uden at ændre på bagerste del af stellet. Og igen... Ændre du bagenden skal du ikke bekymre dig om afgift, for den kan slet ikke godkendes til at starte med.

    Jeg bryder mig egentlig ikke om TFTB... De benytter sig af "skræmme taktikker" for at få flere medlemmer.

    "Du må ikke bygge din motorcykel om til caféracer, den taber identitet, ny afgift...bla bla bla. Meld dig ind hos os, så kan vi give gode råd" osv. osv.

    Selvom de har ret, så gør de ikke ret meget for at hjælpe, med mindre man køre på custom harley eller andre af de store cruisere... Det er i hvert fald mit indtryk. Jeg har haft en snak med dem før, og beskeden var meget klar. Det kunne ikke svare sig at arbejde i godkendelser til caféracer/bobber ombygninger på de gamle japanere, så det var ikke noget de arbejdede i.

    Du kan godt melde dig ind... Men de råd de kan give dig ang. ombygning er, at det må du ikke smiley

    ...og så tror jeg ikke engang at hverken SKAD eller TFTB kan henvise til så meget som én CB500 der har tabt identitet eller afgift til SKAT efter ombygning.


  • #19   24. jul 2016 Man kan fluekneppe alle regler så meget, at intet er muligt.
    Man kan spørge så dumt, at alt er ulovligt.
    Man kan også bare bruge alm. sund fornuft, så går det sjældent galt, sagde ham der byggede sin første cafe racer i 1969 og aldrig har haft nogen problemer med told, skat, synshal eller politiet.
    Til gengæld, har jeg haft ufattelig mange gode timer med at bygge og en utrolig stor fornøjelse med at køre.


  • #20   24. jul 2016 er vi ikke enige om at det her stel må jeg ikke skære af hvis den skal syns i en hal som holder sig til reglerne.


    profilbillede
  • #21   24. jul 2016 Vi er enige om, at du ikke på nogen måde overhovedet må skære i et stel, hvis man skal forholde sig til reglerne smiley

    ...og så alligevel ikke. For på en HD Softtail må du faktisk godt skære bagenden/fenderstruts af. Men på alle andre er det no-go.


Kommentér på:
Cafe Racer - byggeprojekt.

Annonce