308 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
8 Svar
Ris a la mande - god opskrift søges Ris a la mande - god opskrift søges
Ja, jeg laver den på flere måder da jeg aldrig har de samme ris fra start af, men nu er jeg tændt, for fik min mors her for et par måneder siden, og den sad lige i skabet, desværre er den lavet mit gefûhl UZW, ingen mål eller noget, så den er ikke mulig at kopiere.
Nogen som har forslag?
0 synes godt om
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.950
Bruger http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift.php?id=192
Dog en god kvalitet vanille pulver istedet for stænger.
Så får den lige lidt revet citron skal det giver lidt friskhed til det fede.
Men du er bagefter at koge grøden dagen før givet langt det bedste resultat så den er god stiv og kold.
Har lige selv rørt sagerne sammen til 14 personer.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
Jeg laver risengrøden uden salt lige om 5 minutter, når den er færdig ryger den udenfor så vinden kan køle den.
Laver bare af en liter sødmælk, vi er kun 2 voksne og et barn på 5.
Jeg elsker også at få en tallerken eller tre i dagene efter, elsker det stads, i år dog med pureret kirsebær sauce da konen så forkert på kartonen.
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.757
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.295
Mest: vælg noget ordentligt vanilie
Mængde af mandler: Der variere rigtigt meget hvordan folk kan lide det. jeg kan godt lide rimeligt mange der ikke er hakket for fint. Hvis de bliver for finthakkede virker de mere a la mel og giver en træls konsistens.
Mængde af fløde: ? Til den har den rigtige konsistens ?
Det nemmeste er som regel at smage nogenlunde til når risengrød, mandler, sukker og vanilie er blandet. Så skal der kun røres minimalt efter tilsætning af fløde - man vil helst undgå ikke at slå for meget luft ud af fløden igen - så bliver det så tungt.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
Koger ris et par minutter i vand, hælder mælk i og koger yderligere 10-12 min under stadig omrøring.
Har du undgået at brænde den på, så er det nu dig og konen skal ind i sengen, det er jo kun jul en gang om året, så knalder du konen, øh jeg jeg mener så pakker i gryden ind i tæpper og knalder den ind under dynen, venter 1 time og 20-30 minutter, så skulle risene være perfekte og ikke brændte!
TIPS:
Put alle dele fra vaniliestangen i risen, det giver bedre smag, og evt en tsk fuld eller to vaniliesukker.
Så nu henter jeg nogen X-Mas og kører over til makkeren og siger god jul, og henter så vores træ! (det er købt)
Har muligvis EN Normann gran til overs, nogen som mangler, Kolding området?
Ring
40
78
78
75
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.950
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.236
Kog 200g grødris i 2-3 minutter i 3dl vand.
Tilsæt 1 1/2 liter mælk
Kog op og skru ned på laveste blus. Rør i grøden med ca. 10 min. mellemrum til grøden er klar efter ca. 1 time.
Pas på at grøden ikke brænder på!
Stil grøden så den afkøles og bliver helt kold.
Kog, smut og hak 100g mandler.
Pisk 1/2 liter piskefløde - tilsat 1 spsk. vanillesukker og 1 spsk. sukker, så den er "lind".
Tilsæt 1 spsk. sukker til den kolde grød og vend flødeskum og mandler i.
Pisk ikke.
- Serveres med dejlig varm kirsebærsovs.
TIP: Put lidt chili i kirsebærsovsen. De to ting står super godt i kontrast til hinanden
mar 2007
Følger: 1 Følgere: 10 Emner: 19 Svar: 629
Ris a la mande - god opskrift søges