308 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

Ris a la mande - god opskrift søges Ris a la mande - god opskrift søges

Ja, jeg laver den på flere måder da jeg aldrig har de samme ris fra start af, men nu er jeg tændt, for fik min mors her for et par måneder siden, og den sad lige i skabet, desværre er den lavet mit gefûhl UZW, ingen mål eller noget, så den er ikke mulig at kopiere.
Nogen som har forslag?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Opvaskemaskine - Skiftning af afløbsslange 1.400 kr.
  • Montering af front på Ikea køleskab 600 kr.
  • El Løbehjul 500 kr.
  • Fjernelse af defekt skrue i lampeudtag, opsætning af IKEA-lampe 790 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ris a la mande - god opskrift søges
  • #1   24. dec 2016 Der har altid været vores tjans at medbringe denne.
    Bruger http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift.php?id=192
    Dog en god kvalitet vanille pulver istedet for stænger.
    Så får den lige lidt revet citron skal det giver lidt friskhed til det fede.
    Men du er bagefter at koge grøden dagen før givet langt det bedste resultat så den er god stiv og kold.

Har lige selv rørt sagerne sammen til 14 personer.

• #2   24. dec 2016 Konen vil gerne have den stiv og varm siger hun smiley

Jeg laver risengrøden uden salt lige om 5 minutter, når den er færdig ryger den udenfor så vinden kan køle den.
    Laver bare af en liter sødmælk, vi er kun 2 voksne og et barn på 5.

Jeg elsker også at få en tallerken eller tre i dagene efter, elsker det stads, i år dog med pureret kirsebær sauce da konen så forkert på kartonen.

• #3   24. dec 2016 jeg plejer at lave efter den som er på bagsiden af PAMA grødris og den går rent hjem hvert år ude på jobbet. Dog bruger jeg lidt mere vanilje end der står angivet og også lidt flere mandler.

• #4   24. dec 2016 Det kan bare være rigtigt svært at give/finde en god opskrift. Rigtigt meget af en god ris a la mande er konsistensen, og her er der ikke rigtigt noget der slår gefühl.

Mest: vælg noget ordentligt vanilie
    Mængde af mandler: Der variere rigtigt meget hvordan folk kan lide det. jeg kan godt lide rimeligt mange der ikke er hakket for fint. Hvis de bliver for finthakkede virker de mere a la mel og giver en træls konsistens.
    Mængde af fløde: ? Til den har den rigtige konsistens ?

Det nemmeste er som regel at smage nogenlunde til når risengrød, mandler, sukker og vanilie er blandet. Så skal der kun røres minimalt efter tilsætning af fløde - man vil helst undgå ikke at slå for meget luft ud af fløden igen - så bliver det så tungt.

• #5   24. dec 2016 Pama den duer!
    Koger ris et par minutter i vand, hælder mælk i og koger yderligere 10-12 min under stadig omrøring.
    Har du undgået at brænde den på, så er det nu dig og konen skal ind i sengen, det er jo kun jul en gang om året, så knalder du konen, øh jeg jeg mener så pakker i gryden ind i tæpper og knalder den ind under dynen, venter 1 time og 20-30 minutter, så skulle risene være perfekte og ikke brændte!

TIPS:
    Put alle dele fra vaniliestangen i risen, det giver bedre smag, og evt en tsk fuld eller to vaniliesukker.

Så nu henter jeg nogen X-Mas og kører over til makkeren og siger god jul, og henter så vores træ! (det er købt)

Har muligvis EN Normann gran til overs, nogen som mangler, Kolding området?
    Ring
    40
    78
    78
    75

• #6   24. dec 2016 Og den er her

profilbillede
  • #7   24. dec 2016 Her er min opskrift til 8 personer:

Kog 200g grødris i 2-3 minutter i 3dl vand.
    Tilsæt 1 1/2 liter mælk
    Kog op og skru ned på laveste blus. Rør i grøden med ca. 10 min. mellemrum til grøden er klar efter ca. 1 time.

Pas på at grøden ikke brænder på! smiley

Stil grøden så den afkøles og bliver helt kold.

Kog, smut og hak 100g mandler.

Pisk 1/2 liter piskefløde - tilsat 1 spsk. vanillesukker og 1 spsk. sukker, så den er "lind".

Tilsæt 1 spsk. sukker til den kolde grød og vend flødeskum og mandler i.
    Pisk ikke.

- Serveres med dejlig varm kirsebærsovs.

TIP: Put lidt chili i kirsebærsovsen. De to ting står super godt i kontrast til hinanden smiley

• #8   25. dec 2016 nu stopper du onkel jan,mit vand løber i tænder ,når jeg ser dit billed. smiley

Kommentér på:
Ris a la mande - god opskrift søges

Annonce