2.772 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 55 Svar

Hvad skal man vælge som familiebil? Hvad skal man vælge som familiebil?

Hej.

Står overfor at skulle skifte vores citroen xsara picassovan 1,6 HDI ud, men en stationcar, men synes valget er svært. Der er sgu for mange at vælge imellem.
Kan ikke bestemme mig for hvad det skal være.
Men har ca. 250.000,-kr til rådighed og det må gerne være diesel. Skal ikke være helt ny, men måske 1 år eller 2.
Er der nogle gode forslag?
Har kigget lidt mondeo 2,0 TDCI, Passat 2,0 TDI, men mangler stadi gog blive overbevist om hvad det skal være, så forslag er velkomne.

PS. er der nogen der mangler en Citroen fra 4/2006 med 108.500 km i motor, med aircon osv osv, gi lyd fra jer,.

Mvh Thomas

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • buske med rødder graves op og fjernes 3.000 kr.
  • Montering af hasvik skydedøre. 300 kr.
  • Hurtig løsning af småopgaver 1.050 kr.
  • elektriker 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad skal man vælge som familiebil?
  • #1   2. feb 2010 Vi har en Seat Altea XL og det er den perfekte familiebil. Det er masser af plads mulighed for at rykke bagsæder frem så man får endnu mere plads bag i. Den er også højere end en almindelig stationcar, hvilket er rart når man skal ind/ud + lidt bedre udsyn.

Max

• #2   2. feb 2010 Honda Accord CDTi 2,2.. engang Honda altid Honda..

men siden du kommer fra PSA verdenen så vil alt synes som en opgradering hehe...

• #3   2. feb 2010 Berlingo

• #4   2. feb 2010 Toyota Avensis?
    Peugeot 407?
    Mazda Premacy?
    BMW 323 TD Touring?

Du har ret i at der er et ret bredt udvalg, og det derfor kan være svært at vælge, men har i egentlig gjort jer klart, hvilke behov bilen skal dække?
    - Hvor mange kører i i bilen til dagligt?
    - Hvor meget plads har i brug for?
    - Hvor langt kører i, hver gang motoren er startet?
    - Hvor høje er serviceomkostningerne på bilmærket generelt?
    - Hvad koster den i alt, når brændstof, forsikringer, afgifter, service, slidtage osv. er divideret ud på forventede kørte km.?
    - Kan det evt. betale sig at købe en mindre bil, og leje en anden og større til ferierne?
    - Etc. etc.

Det bedste jeg kan råde jer til, er at i kigger inde på ADAC´s hjemmeside og finder listen over hyppigst forekommende fejl på de forskellige bilmærker og modeller.. Derefter finder i de modeller i finder tiltalende og tager ud på "shopping" ved forhandlerne..
    Held og lykke i jagten.. smiley

• #5   2. feb 2010 Tjaeee, jeg har en Chevrolet Nubira fra 2005 der har rundet de 100.000km. Ganske udemærket kørende og komforten var fin nok til at køre til Norditalien i et hug. Har aldrig haft problemer med den, og olieforbruget er nærmest ikke eksisterende.
    Vil helt klart mene at Koreansk er der man får mest for pengene. Dit budget rækker alt rigeligt til en Kia Ceed SW 1,6CRDI. Der får du en ny bil (eller demovogn), rigeligt med udstyr, god driftsøkonomi og 7 års garanti. Desuden er den også velbygget og ganske godt kørende.

Skal det være mere almindeligt, så er en Octavia et køb der giver mere for pengene end Passat. Man betaler unødigt mere for VW mærket på fronten.

• #6   2. feb 2010 Du - Jeg har adgang til to Golf Stationcar - Firmabiler til udskift. Priserne er OK, de er fra hhv. 2003 og sent 2004. De sælges ca. 20000 under markedspris. Kan du f.eks bruge sådan en?

Send PB for lidt flere detaljer

• #7   2. feb 2010 glem alt om mondeo tdci der er ikke andet end problemer med ford´s diesel maskiner
    vi har RIGTIG mange på værkstedet hvor jeg jobber
    så den kan ikke anbefales
    dette er kun et råd
    og der er sikkert nogen der ikke vil køre andet end ford og deres diesel

• #8   2. feb 2010 DJ P: Derfor skal man vælge en ford med 1,6 TDCi motoren istedet. De har ikke nogen problemer.

• #9   2. feb 2010 Jesper :
    det er jo en peugeot motor om det bliver bedre ved jeg nu ikke

• #10   2. feb 2010 Peugeot' motorer er netop dét der holder ved dem, har selv en 307SW (7 personers), den er på 3 år nu (årgang 07), og den spiller bare.
    Den er med 1.6 HDI FAP motoren.

• #11   2. feb 2010 jeg ville gå efter en velholdt Audi A4 Avant tdi.

• #12   2. feb 2010 Jeg ville vælge en Avensis...de er til at komme i nærheden af nu..netop evt dem som er kommet tilbage fra Leasing...

• #13   2. feb 2010 Takker for alle de gode forslag, og det er interessant hvad der er at vælge imellem.
    Sidder netop nu i snestormen og kigger løs på alle forslagene.

Knud, takker for dit tilbud, men de er lidt ældre end det jeg gerne vil have fat i.

Mvh Thomas

• #14   2. feb 2010 Det er OK.

Er der andre interesserede, så send mig en besked.

• #15   2. feb 2010 Octavia? Masser af bagagerumsplads, jeg kan nemt have barnevognen bagi, uden at skulle pille hjulene af.... Den ruster ikke... VW kvalitet.

• #16   2. feb 2010 Skoda Octavia 2 stationcar (evt. faceliftet). Gedigen bil!
    Ellers er en Seat Altea XL et rigtig godt bud.

Hold dig fra franske biler (især C5!) og Suzuki (for pap-agtig).

• #17   2. feb 2010 "Peugeot' motorer er netop dét der holder ved dem, har selv en 307SW (7 personers), den er på 3 år nu (årgang 07), og den spiller bare."

forhåbentlig spiller det, det er jo en ny bil, næ nej 10 år og 200.000km senere så kan vi snakke om, om det spiller eller ej..

• #18   2. feb 2010 Fransk er altså KUN godt i sengen.. ikke på 4 hjul

• #19   2. feb 2010 Har i overset at trådstarter allerede har franske biler, og det er behovet for en st.car der får ham til at skifte??...

• #20   2. feb 2010 hej jeg arbejder hos Dinitrol hobro som klargørings mand så jeg ser lidt på hvad for biller der ruster og ellers har generale fejl en mondeo 00-07 døre og klapper har tendens til og ire=ruste i samlingerne der er set probs med svinghjul som bliver skæve og det koster ca 15000 og fixe. vw passat 00-08. rust er ikke et stort problem men bør som ALLE andre biler undervognsbehandles 1900ccm tdierne er solide og gør næsten ingen nøkker dog har de et svagt svinghjul som kan gå løs 2.0tdierne samme kvalitet men med et andet problem turboladerne står simpelthen af fra en side af og er den med ´DSG gearkasse så er det også en skrøblig ting som er meget dyr og udskifte. mit bud på en familie bil er lidt anderledes en mange andres en volvo v50 stationcar 1.6 turbodiesel 110hk fra 08 med en 50-100.000km på tælleren gerne med læder da det er af rigtig god kvalitet og meget robust. 1.6dieslen er meget støj dæmpet og køre ca 22km/L den er klart og foretrække i forhold til de større 2liters da de gennralt er meget tunge i kobling og gearkasser og vibrere mere. min svigerfar ejer en hvid volvo v50 stationcar og jeg kan kun anbefale den vi kørte til københavn far hobro med en buggi trailer og hentede to mcere og så tilbage igen og den kørte 18km/L for en 110hk bil så er det satme godt klaret

• #21   2. feb 2010 Andreas: Men igen, den volvo kører også med den franske 1,6HDi motor, som også findes i Ford modellerne mv.

• #22   2. feb 2010 Andreas(Hobro) H:
    volvo v50 er en ford med volvo emblemer

• #23   2. feb 2010 det er så en fejl smiley se begge biler nedenunder og du ser de ikke er ens volvoen er meget mere dæmpet og motoren er omprogrameret men ja self er de meget li men så alligevel ikke

• #24   2. feb 2010 det er også en af de bedste diesler på market

• #25   2. feb 2010 Ja, men den er ikke bedre i volvo'en end den er i PSA eller Ford.

• #26   2. feb 2010 Ja, men den er ikke bedre i volvo'en end den er i PSA eller Ford.

• #27   2. feb 2010 kvaliteten self den samme men den går blødere i volvoen

• #28   2. feb 2010 Køb en Seat Altea 2,0 tdi... dejlig spand

• #29   2. feb 2010 Subaru Forester XT så er du sgu godt kørerende

• #30   2. feb 2010 Skoda Octavia 1,9 TDI Stationcar?

• #31   2. feb 2010 Hvad med en Alfa 159 SW. Livet er for kort til grimme/kedelige biler! smiley

• #32   2. feb 2010 Michael S:

Livet er også for kort til så mange liggedage, som sådan en bil har:-)

• #33   2. feb 2010 Knud, hehe good one..

• #34   2. feb 2010 Sådan en her

http://www.youtube.com/watch?v=QWusmmfOgX8&feature=related

• #35   2. feb 2010 Har lige fået ny opel insignia diesel ecoflex, den kan anbefales.

• #36   2. feb 2010 Men, hvisdu skal have en familiebil, med meget høj komfort, som kører godt, og som har oceaner af plads, så skal du da bare have en "flyvende pik" lige som min:

http://bilmagasinet.dk/article/28475

-når forfatteren ikke ved, hvad han skal med pladsen, hvor lækkert det er at have den.

Og så mindst 16 km/l diesel i sådan en skude med 170 HK og 340 nm.

Inponerende - eneste fejl er logoet - det ligner en pik med vinger, og der sidder et midt i rattet og glor på dig!

• #37   2. feb 2010 Knud, hvad har du af facts for at en alfa 159´er har mange liggedage?

• #38   2. feb 2010 Martin Gade:

Jeg har ikke tal og statistikker, men jeg har i årevis leaset biler til diverse sælgere og servicefolk. Hvis du vil lease sådan en sjover til erhverv - eller en Fiat - eller en Citroen, så opdager man lynhurtigt at leasingafgiften er eksorbitant meget højere end for næsten alt andet i samme prisklasser.

Spørger man så leasingselskaberne hvorfor, så komme sangen:

Der er tre-fire ting, der har indflydelse på leasingafgifter:

Nypris, serviceomkostninger/liggedage og gensalgspris og endelig kigger de på hvor hyppige modelskift forekommer.

Jeg har set rigtig mange sælgere fælde en tåre, fordi jeg med økonomiske motiver har afvist at lease Alfa, Fiat og Lancia - der røg deres drøm om en sexet firmabil!

• #39   2. feb 2010 Jeg er godt klar over at gensalgsprisen er dårlig på en eks. Alfa. Alfa har åbenbart en tendens til at dumpe priserne på deres biler, ala. det Suzuki gør på deres mc´er, og så ryger det private brugtmarked helt i bund, og folk taber 150-200.000 kr på 3 år måske. Men jeg mener ikke at de nye Alfaer har større fejlprocent end så mange andre.

• #40   2. feb 2010 Martin Gade:

Jeg var nok ikke præcis nok. Specielt Alfa, Lancia og Fiat er dyre at lease på grund af to ting: Deres mange liggedage og deres lave gensalgspris(som skyldes både mange liggedage og relativt hyppige modelskift)

Liggedage er i denne sammenhæng ikke bare "i stykker" dage, men også planmæssig service.

Det er hvad både ALD, Nordania og Leaseplan gennem årene har oplyst.

Endelig: antal fejl på biler er ikke det eneste afgørende for liggedage - arten af fejl og serviceringsmulighederne er mindst lige så vigtige.

• #41   2. feb 2010 det er et faktum at de dårligste biler er de franske!

stærkt efterfulgt af de italianske, deriblandt ALFA og fiat..

hvor tyskere ligger i midten.. mens Honda Toyota og Mazda er i top år efter år..

• #42   2. feb 2010 Jeg vil vælge en Mazda 5 , vi har en som bliver 3 år vi har kørt ca 60000km og ingen problemer

• #43   2. feb 2010 Nå nu vil jeg også på banen, Toyota er kedlig, men hold da kæft de holder, kan man selv skifte pærer, får man ikke problemer de første 200000 km:) og det er fakta!!!

• #44   2. feb 2010 Hvis man ejer bare lidt økonomisk sans, så er der ingen vej uden om en kia Cèed, 7 års garanti, lev med det er koreansk, vi er nogen der har nok pik til at vi ikke skal køre i et dyrt prestigemærke, som nok er lækker, meen, ikke holder bedre.....
    Kan man ikke leve med det, så klart en japser...

• #45   2. feb 2010 jeg har haft masse af forskellige biler, men er i en meget lang årrække vendt tilbage til Audi.

Det er jeg imidlertid færdig med - det er simpelthen for dyrt. Jeg kan generelt bedre lide de europæiske bilers styring og adgangsforhold end de japanske - det er jo en smagssag.

Den polske Bentley jeg kører i nu er mindst på højde - både teknisk og komfortmæssig med min sidste A6, men i samme udstyrs niveau og ydelse er den altså 300000 billigere end en tilsvarende A6, og så er den endda større:-)

Skulle jeg købe en mindre bil i dag fra ny, ville jeg nok kigge meget på Kia Ceed eller Hyundai I30

• #46   2. feb 2010 Serviceintervallerne på koreanske biler er ofte kortere end på andre mærker, det skal man lige huske at have in mente.

• #47   2. feb 2010 Martin Gade: Naaaah, en TDI golf skal serviceres hvert år eller for 15.000km. Det samme som min Nubira...

• #48   2. feb 2010 mange overser en Opel Vectra 1,9 DCTI.

De er stabile og koster ikke så meget som de andre mærker.

• #49   2. feb 2010 Måske Jesper, men hvis du fx tager en Opel Vectra 1,9 cdti og en Kia Ceed 1,6 crdi, så skal Kiaen serviceres for hver 20.000 km, mens du kan nøjes med hver 30.000 km ved Opel. Det er 50 procent længere du kører, det tæller med i min bog.
    Oveni det, så er service ofte rigtig dyrt ved eksempelvis Kia.

• #50   3. feb 2010 Martin Gade:

Insigniaen kender jeg ikke, men jeg var over en ca 10 årig periode involveret i en firmaflåde med 34 biler (opler). 8 af dem Vectra, en enkelt Calibra, 5 Mercedes transportere og resten astraer,

De fem Vectraer kostede lige så meget at holde gående som resten tilsammen.

Her er historien om mine. Personligt havde jeg tre over 10 år, startende med en type a, der tilsyneladende var falde af samlebåndet. Ikke to klapper sad lige på den. Omlakering i løbet af forste år, syv udskiftede motorstyringer. Efter 2 år skrottede vi den. Dernæst en b model, 1,8i. Den kørte perfekt og problemfrit i halvandet år (60000 km), og så begyndte det ellers, motorproblemer, rust, lejer, en knækket hjulspindel osv, osv,

Næste var en C-model 2,2i Det var klarst den bedste. Jeg havde den fire år. I den tid fik den tre nye topstykker!!!!! men den var heldigvis leaset, og blev skiftet ud efter fire år, Det var bare de problemer jeg havde. Så var firmaet færdige med Opel.

Astraerne var nærmest problemfrie.

Jeg er færdig med opel:-) trist, for jeg kunne godt lide at køre i dem.

• #51   3. feb 2010 Det kan godt være at gensalgsværdien på en ny Alfa er lav, men det er også noget nær det eneste minus jeg kan finde på de nye modeller.
    Man skal jo lige huske på at kvalitetschefen hos Alfa, kommer fra VW, og dieselmotorerne der ligger i dem er fra Fiat og disse ligger også i blandt andet Opel.
    Så vil man have noget der er lidt mere spændende end "det alle de andre" kører i, så vil jeg stadig mene at en Alfa 159 er svaret.

• #52   3. feb 2010 Jeg har hørt at man skal tage de 7 års garanti fra Kia Ceed med en gran salt, da der er en masse ting der skal overholdes. Bla. gælder den vist kun 150000 km(ca 20000 om året, ikke meget for en pendler bil) Dernæst skal man overholde ALLE service hos KIA( ellers kun 2 års garanti) Service hos Kia er vist meget dyrt, og service intervallerne er vist ret lave. Så bestarelsen tror jeg ikke holder i længden.....

• #53   3. feb 2010 Helt enig med Martin.

Knud: Du har da haft din del af mandagsbiler, mon ikke du klarer frisag resten af livet nu:-)

• #54   3. feb 2010 Martin Gade:

Hvis du læser min Vectra historie en gang til, vil du faktisk se, at den var gal med alle de Vectraer, vi havde - mine er bare eksempler.

Der er en god grund til, at Opel satser så hårdt på Insignia. Er den af samme kvalitet som Vectraerne, så DØR de i hele firmabilsegmentet - og det er deres allervigtigste markedssegment.

• #55   3. feb 2010 Øh ja, det har jeg godt set.

smiley

Kommentér på:
Hvad skal man vælge som familiebil?

Annonce