4. aug 2005 Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Tip- til VS400-800 brugere Tip- til VS400-800 brugere
Jeg kom i tanker om, at jeg hellere måtte få noget frisk kølervæske på geden, nu hvor det er begyndt at fryse.
Jeg har skiftet flere gange før, men altid i forbindelse med, at jeg alligevel havde cyklen pillet mere eller mindre fra hinanden.
I dag var det bare kølervæske. Aftapningsproppen sidder på stellets venstre side lige under vandpumpen. Der er meget lidt plads bag udstødningen. Proppen var tricky at få ud, men næsten håbløs at få i igen, men det lykkedes da.
Tippet er: Hver gang man alligevel har udstødningen i venstre side af eller løsnet, skal man nok overveje om ikke det er ved tiden at skifte kølervæske. De nye lever i 5 år!
Når man så skifter kølervæske anbefaler jeg at man lige hælder nogle liter rent postevand igennem, mens proppen er af. Fyld dernæst køleren godt halvvejs op (ca. en 1 l) start cyklen og lad den varme op til driftstemperatur. Hæld en fklaske kølertætner i, fyld helt op og luk. Ladså cyklen går til den elektriske ventilator har slået til og fra et par gange.
Det der med kølertætneren er altså en god ide med disse gamle kølere. Man stopper ikke noget til i en intruder, og Clymer anbefaler det direkte efter enhver tømning af kølersystemet.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Pil dem af, og så kan hele skjoldet læftes frem. Øverst til højre på vandkøleren sidder der en ganske almindelig kølerstuds med en fjederbelastet overkogssikring i, de skruer du bare af.
Det er helt som en gammel bil, pas på nallerne, hvis cyklen er varm-
Når du skal sætte skjoldet på igen, så skru med "søsters hånd. Du skruer stålskruer i aluminium. Pas på ikke at ødelægge noget.
Tip- til VS400-800 brugere
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside