{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gule Veste
  • #1   3. nov 2008 Hmm. Jeg bruger min gule vest når det er mørkt eller ved usigtbart vejr. Hellere gul end død!
    Og så tænker jeg over hvor på vejbanen jeg placere mig og tror altid det værste om andre trafikanter.


  • #2   3. nov 2008 Hellere død end gul...

  • #5   3. nov 2008 Hvad skulle der svares ?

    det da op til folk selv om de så vil køre nøgne , det dog ikke tilladt at sove og køre mc eller noget køretø for den sags skyld !


    Jeg kører i skidenbrunt fremover med lilla striber fremover ! lige lidt hjælper detr når billisterne snorksover bag rattet


  • #6   3. nov 2008 Jeg siger at jeg har monteret Xenon i mine lygter... og køre med konstant langt lys... heller en bøde på 500 kr end at blive overset...

    /bm


  • #7   3. nov 2008 Gul vest? Nej tak!

    Det næste bliver vel at vi skal spænde et rotor-blink på toppen af hjelmen?! Billister overser MC'er uanset hvad f..... vi gør. Der er jo masser af farver/mønstre i meget MC-tøj og på selve MC'erne i forvejen. En del (inkl. mig selv) kører med "larme-udstødning" osv. Tror altid vi vil blive overset. Man må bare køre derefter og gå udfra at folk i biler ikke ser en.

    Just my two cents...



  • #8   3. nov 2008 Ja det er jo så heller ikke dit problem at dem du blænder risikerer at overse andre trafikanter pga dit (ulovligt?) monterede og (ulovligt) andvendt lange lys smiley

  • #9   3. nov 2008 Hvem siger at jeg blænder...? Jeg køre med det lange lys, om dagen... det blænder sku ikke... men det er synligt...

    /bm


  • #10   3. nov 2008 sygeligt

  • #11   3. nov 2008 Langt lys eller skidt monteret Xenon er noget ged, hvis man spørger mig som bilist. De kan begge få andre trafikanter til at forsvinde. Hvor interessant er det at køre uden om MC-isten, hvis man kører en overset cyklist over??

    Jeg synes ikke den gule vest er så dum igen. Jeg har en, men indrømmer gerne, at den ,mest kommer frem til længere motorvejsstræk.

    Så er jeg selv en stor tilhænger af Vibra-lys, det virker:-)


  • #13   3. nov 2008 Tjah, jeg begyndt at køre med gul vest om morgenen på vej til arbejde og så jeg kan se at bilister ser mig bedre. Før i tiden hed det sort hjelm, sort tøj og på sort mc og det kan jeg nu godt forestille mig kan være svært at se når det er mørkt. Jeg har efterhånden lavet nok brune striber fordi bilister ser mig i sidste øjeblik, til at jeg gider bekymre mig om jeg er pænere med eller uden vest.

    Det er ikke altid at bilister bare er blinde, nogle gange er hække, buske, skilte osv placeret så latterligt ved rundkørsler og lyskryds at ens forlygte ikke kan ses ordentligt, der skinner neongult med reflesker sgu lidt bedre igennem :o).

    Næh, al det unødvendige lort der efterhånden sidder i nye biler burde forbydes, så folk kun kunne koncentrere sig om at køre, ligesom på mc. For det er vel stadig bare et køretøj/transportmiddel og ikke et mediecenter...

    Det er bare min galde...


  • #14   3. nov 2008 vel brølt Carsten, meget enig

  • #15   3. nov 2008 Jeg har endnu ikke set en motorcyklist, med gul vest, der var mere synlig i trafikken forfra end andre.. Bag fra ses den tydligeligt, men hvor mange, bliver der lige kørt ned bagfra.?

  • #16   3. nov 2008 Hvis billisterne kan "overse" de forholdsvis skarpe mc-lygter, opdager de sku aldrig at du kører med gul vest, og de vil stadig køre ud foran en.

    Forskellen er så bare at du ligner en køreskole elev, der er kørt ned.

    Så jeg ville personligt sige nej tak til at køre med vest, jeg holder mig til hjelm og læderdragt! og går så ud fra at INGEN billister ser sig for.

    nb. Ændring af belysningen (vibra-lys) ville måske hjælpe mere.


  • #17   3. nov 2008 ingen gul vest til mig hvad med at få tøj med klare farver eller med refleks syet ind i dragten eller tøjet man kunne også have refleks på hjelmen når man kører mc

  • #18   3. nov 2008 Nu hvor den mørke tid er her, kører jeg med gul vest. Jeg bliver, på grund af kåbe og topbox, ikke set særlig tydeligt hverken forfra eller bagfra, men de fleste ser mig skråt forfra, og det er , i mine øjne, sæedeles vigtigt, da jeg har en formodning, at det gør bilisten på sidevejen en mulighed for at spotte mig, og derfor vente med at køre ud foran mig!
    Hvad folk mener om vesten er jeg rimelig kold over for, jeg har min mening om den, og mener at, sammen med 28 år på MC, giver den mig rimelige vilkår i trafikken!

    Vibralys gider jeg ikke, da der, bortset fra en importørudtalelse og en standardudtalelse fra dmc, ikke er noget belæg for, at de rent faktisk virker.

    At køre med ulovlig lygteføring er i mine øjne direkte stupidt, da det i særdeleshed ikke gør bilisterne mere venlig stemt overfor motorcyklisterne!


  • #19   3. nov 2008 De grimme gule veste, kan ikke ses forfra i mørke alligevel.
    Hvad bliver det næste? rotorblink på hjelmen, eller skal vi ha en flagmand til at gå foran os når vi kører på mc??
    Nej til flere latterlige tiltag i den retning!


  • #20   3. nov 2008 Lige en bette og aldeles uvidenskabelig kommentar vedr. Vibra lys.

    Det er en dagslys ting, og nu har jeg anvendt det snart tre sæsoner.

    I de tre sæsoner har jeg haft i alt 2 "hovsaer" fra sideveje. Førhen havde jeg en hver eller hver anden uge - så GU VIRKER DET!

    Når jeg tager min gule vest på på motorvejene handler det faktisk især om ikke at blive knoklet ned bagfra. Alt andet lige holder bilister simpelthen bedre afstand når de ser den end hvis jeg bare anvender de almindelige klude.


  • #21   3. nov 2008 Heller køre med armene over hovedet og flagre med lommelygter end have en gul vest på.

    Ifølge logikken på gående have gåveste på ...


  • #22   3. nov 2008 Knud (Vestegnen) J
    Mon ikke at billisterne tror at du er en politimand når du kører med din gule vest?. Den effekt ville hurtigt forsvinde hvis alle kørte med dem.


  • #25   3. nov 2008 Jo selvfølgelig er det vores egen forp****ede ansvar for at komme sikkert gennem trafikken, men vi er jo ikke herre over, hvorledes andre fører sig frem i trafikken. Derfor tror jeg på, at en gul vest er brugbar til dette!
    Carsten Nordjyde har valgt at iføre sig læder i skrappe farver. Om det er for at ligne et Vale Rossi klon eller ej, er jo bedøvende ligegyldig, han har en væsentlig større chance for at komme hjem til aftensmaden end ham der futter rundt i sort, eller i det hele taget MC-uegnet, tøj.

    Jeg har aldrig kunnet se det gode ved, at genere andre trafikanter ved lygteføring af den ene eller anden slags, så jeg tager stadig stor afstand fra at køre med ulovlig lygteføring.

    Dermed ikke sagt, at jeg ikke anerkender, at nogle ser vibralys som den bedste måde at komme uskadt frem i trafikken på. Der er blot ikke noget videnskabeligt belæg derfor, men det skal da ikke forhindre Knud Vestegn i, at være ualmindelig begejstret for de pulserende lamper. Det skal blot ikke afholde ham, eller andre, fra at være ualmindelig opmærksomme i trafikken, især i denne mørke tid!


  • #26   3. nov 2008 Ikke for at anfægte Knud`s oplevelser med Vibra lys, men min egen oplevelse er, at det er ikke mere synligt end andet lys på afstand.
    Kørelys A`la tågelys kunne være en ide, de ses bedre men blænder ikke i dagslys.


  • #27   3. nov 2008 Det der vibra-lys,,,, mon det fås til 6 volt??? :O)
    Gul vest eller ej,, brug pæren når du kører...


  • #28   3. nov 2008 Jeg er meget på linie med Carsten ”Nordjylland”, i denne sag, men der er dog også en lille ting som jeg selv har erfaret.

    Den sidste mc jeg havde var gul, og der var jævnligt folk som kørte ud foran mig, idet den gule farve er næsten usynlig for folk hvis jeg kommer kørende med solen i ryggen. Er det mørkekørsel vi snakker om, er jeg ikke i tvivl om at refleksen i den gule vest vil have en virkning, men om dagen i høj sol tvivler jeg meget på effekten.
    Den mc jeg har nu har mørke farver rød/blå og jeg har kun oplevet en enkelt gang i år at der er nogen som har kørt ud foran mig, og det tror jeg netop er pga. af farverne, idet jeg nu ses, som i det mindste en sort ”skygge” som er på vej i mod dem, altså når de kigger op i mod solen. Just my 5 cent


  • #29   3. nov 2008 Mht. vibralys kan jeg kun give Knud ret. Det virker. Jeg har flere gange set billister der kiggede en ekstra gang når de så mit lys. De to sæsoner hvor jeg har kørt med Vibra har jeg ikke oplevet nogen der kørte ud foran mig. Vibra på langt lys er vejen frem.

    Karsten K.
    Du siger at der ikke er videnskabeligt belæg for at Vibra virker. Er der videnskabeligt belæg for at veste virker?
    Jeg har ikke set det, men hvis det findes vil jeg meget gerne læse det


  • #30   3. nov 2008 Ha go film der Helle B.... selvomjeg ikke hører så godt...
    Jeg synes ikke om gule veste og synes også at gule veste hører under haveri på motorveje..
    Nu er jeg rimelig grøn mc'ist endnu - vil jeg mene - tog pappet i 2005, men jeg har aldrig oplevet bilister som sover fra sideveje og m.m....hmm..7-9-13 har måske været heldig..
    jeg er svært hørehandicappet og måske har jeg øjnene mere åbne...måske?? så derfor sjældent oplever sovende bilister...
    OBS! Jeg er sgu heller ikke fejlfri på landevejene....så ved I det..pas på!! smiley


  • #31   3. nov 2008 Christian S:

    Vibralys er vit ikke lovligt, men det generer ingen. Jeg er blevet standset med det på af to MC-betjente. Den ene saged: "He, det har jeg også på min egen" og den anden sagde : "Fedt".

    Det gode er, at man bare slår det fra, hvis nnogen er generet af det.

    Og jo, ude over 250 - 300 m ser men ikke effekten, men det er jo heller ikke på den afstand men kører galt inden for 50-150 m er det gevaldigt tydeligt


  • #32   3. nov 2008 Forresten Christian S:

    Det får mange steder, men jeg synes da du skal støtte en god sag og købe det hos Frank på www.bikerfriend.dk


  • #34   3. nov 2008 xx Stephan ind, gud ud xx :

    Dit udsagn om ansvar : Jeg er for så vidt enig med dig. Det er lidtgyldigt, hvem der har skylden, det er MC-isten, der slår sig, men derfor kan man da godt overveje om ikke man kan nedsætte risikoen for at slå sig lidt???

    Eller du har måske ingen forsikringer??


  • #35   3. nov 2008 Gul vest ser mere end dum ud.

  • #36   3. nov 2008 Bonneville:

    Så skulle du se mig i min tætsluttende skriggule latexdragt smiley


  • #37   3. nov 2008 CM dog:-) dog


    - du plejer da at være yderst begejstret for den (stritter med begge lillefingre og smiler koket)


  • #38   3. nov 2008 Jeg mener, at den første motorcyklist, der blev trafikdræbt i år, blev mejet ned bagfra, og nej, jeg ved ikke om det var en vestedreng eller ej!

    Men blot for at skære ud i pap, så er der heller ingen belæg for, at de gule veste virker.
    Jeg vælger blot at gøre hvad jeg kan, for at blive set i 'fikken.

    Om folketinget vælger at gøre vestene lovbefalede, så går der altså ingen skår af mig, hvis jeg skulle i en sådan!


  • #39   3. nov 2008 Kasper K:

    Jeg har ikke set statistikkerne selv, men i UK har man krav om minimum-refleksareal (Patches, veste eller skråremme) og her har mnan efter sigende belæg for at de virker.

    Vi skal ikke glemme at ca en trediedel af de grimme ulykker skyldes oversete eller fejlbedømte MC-ister. Selv om det ikke vi hjælpe i alle tilfælde, kan jeg kun forestille mig, at det vil have en absolut signifikant effekt.

    Jeg kommer sådan til at tænke på de første år efter påbud om hjelm, eller for den sags skyld sikkerhedsseler i biler.

    Der var heller ingen grænser for, hvor mange gode argumenter imod, man kunne finde............


  • #40   3. nov 2008 Knud - Godt forsøgt med din sidste sætning, men er dog ikke garant for at her i mc -verdnen går det ligeledes ,0)

  • #41   3. nov 2008 Helle, det er såmænd ikke et forsøg... det er en helt reel eftertanke, fordi jeg nu en gang kan huske dette. Det kan du jo selvsagt ikke smiley

  • #42   3. nov 2008 Ralf J:

    Hvor kommer fra, at man skal lade være med at tænke sig om, bare fordi man tager vest på eller anvender roterende blink på hjælmen?

    Nu fyrer jeg selv en forventning til et resultat af. Det er i sagens natur en påstand.

    Så fyrer du en anden påstand af, men lad nu være med at kæde den sammen med en ide om, at vi "lidt reaktionært" sikkerbevidste har tænkt os at glemme forsigtighed bare ved at indføre et eller andet lovindgreb - det har aldrig været på tale.

    Sikkerhedsseler redder heller ikke alle, der kører galt. Kørelys forebygger ikke alle uheld, men begge dele reducerer antallet af færdselsofre.


  • #43   3. nov 2008 Jeg synes det er lærende, at læse hvordan folks forfængelighed kommer før sikkerheden..

    Heldigvis er det op til folk selv... Det er mig bekendt kun hjelm der er påbudt i Danmark, at vi så hver især vælger diverse dragter, rygskjold støvler og andet.. Ja det er jo op til os selv..
    Ligeledes er den gule vest op til os selv.. At redaktøren for "Bike" mener, at man måske skulle overveje om man overhovedet burde køre MC, hvis man er så bange for sin sikkerhed... Jamen så forstår jeg slet ikke, at han ofrer penge på andet end den lovpligtige hjelm. Eller man er måske ikke verdensmester alligevel? Ligeledes er andre trafikanter heller ikke..

    At der skal indføres en lov på området er jeg meget imod. Det må være op til folk selv, så længe det "kun" bringer deres egen førighed på fare.. Så længe det ikke skeder andre, om de bære vest, støvler, heldragt eller rotorblink, så ser jeg ingen grund til, at påbyde det ved lov.


  • #44   3. nov 2008 Carsten:

    Det vil jeg overhovedet ikke afvise smiley

    Af mit første indlæg i denne tråd fremgår det da også, at jeg generelt ikke er så vild med ideen, men jeg bestemt har situationer, hvor jeg mener vesten gavner.

    Hvad angår specielt lys, så er jeg slet ikke i tvivl - jeg synes bare der er bedre løsninger her end amatørxenon og langt lys smiley


  • #45   3. nov 2008 man kunne os indføre køreforbud for mc'er med ullige/lige sidste cifer, hver/anden uge. det lyder nogenlunde lige så dumt, men det vil sikkert os hjælpe.. og derefter bilerne.

    ingen tvivl om en død mc'ist, er EN for meget, men at tro en gul/grøn/orange vest ændrer det hele, er simpelthen for dumt!

    hvis billisten ikke ser mc'en, ser han/hun sku heller ikke vesten! (måske vi sku ha synoptik indover her??)


  • #46   3. nov 2008 Sov godt Carsten, og få nu ikke konen til at forsvinde mellem al litteraturen smiley

  • #47   4. nov 2008 Carsten - Sorry!!.. Jeg troede, at det var lederen ligesom der f.eks findes i EB, Hvor chefredaktøren skriver i en klumme... Det er for så vidt også ligegyldigt hvem fra Bike, der har skrevet det givne. Pointen er, at jeg synes, han med sin udtalelse burde overveje sin beklædning nøje inden han hopper op på ryggen af sin ged.. Når han NETOP selv slår det op på sikkerheden, så kan han jo ligeså godt køre i shorts og sandaler..

    At du ikke vil pga, at du ikke vil have flere regler trukket ned over dig, kan jeg sagtens følge dig i.. Men lad det være valgfri, som jeg også gav udtryk for i mit tidligere indlæg..


  • #48   4. nov 2008 Bare lige for at slå fast, så er Vibra-lys ulovligt.

    (link fjernet) Se afsnit 6.02.002

    Men vi kan sagtens blive enige om at det er en god ting som gør motorcyklisten mere synlig på vejene.

    Men at det skulle blive lovpligtigt som nogen en gang foreslog i en gammel tråd med samme emne, er ikke realistisk.
    For det første at lovgivningen skulle ændres fra ulovligt og til at være lovpligtigt, er urealistisk i mine ører.
    Dernæst kommer de tekniske problemer.
    Vi snakker om et stykke elektronik der kræver en stabil strømforsyning. Derfor ville det være en umulig opgave at skulle monterere det på en mc fra 40-50'erne der kun har 6 volt og med plus til stel. Og som desuden har en ekstrem lille generator/dynamo der ikke engang er i stand til at trække en H4 pære, men skal have en lille 20w pære som i forvejen er svær at skaffe.

    Og ang. den gule vest så giver den helt sikkert mere opmærksomhed. Det ved jeg da jeg arbejder ved vejen og også har EN471 beklædning på, som det så fint hedder.
    Men personligt vil ikke have flere regler trukket ned over ørene. Hvert valg har en konsekvens og jeg vælger at køre uden. Lige som jeg ikke altid kører med en godkendt hjelm.


  • #49   4. nov 2008 .

  • #50   4. nov 2008 Vel talt, Spirillen :o)

  • #51   4. nov 2008 Ralf J - Du har fuldstændig ret, sikkerhedsseler og hjelm har beviselige dokumenterede sikkerheds effekter, hvorimod veste vil blive svært, for ikke at sige umuligt, at bevise den sikkerhedsmæssige værdi af, andet end det beror på gæt og ikke på direkte målbar effekt.


  • #52   4. nov 2008 hvis man ikke kan se 55 watts koncentreret lys rettet lige imod en, på en bælragende mørk vintermorgen.... ja så kan man sgu heller ikke se et stykke reflektivt stof UANSET FARVE.

    det er jo ikke fordi billisterne ikke ser os, det er fordi de ikke registrer os som værende en trussel.. derfor - sov blot videre.


  • #53   4. nov 2008 @ Custom cowboy.
    Bare for at slå det fast. Der er et ret stort hul i din argumentetion.
    Vibra-lys et IKKE fjernlys, men udelukkende dagskørelys. Så snart det bliver mørkt skal der skiftes til alm. nær- eller fjernlys, da det ellers er ulovligt.
    Afsnit 6.02 omhandler desuden lygter til belysning, hvilket Vibra-lys, i funktionen af kørelys, ikke er.


  • #54   4. nov 2008 jesper T.
    det må være det her du hentyder til?
    ifølge teksten, så er vibralys tilladt som køre/nærlys
    (såfremt det er E-/e-godkendt)

    6.02.002 Fjernlyslygter
    »E«- eller »e«-godkendt fjernlyslygte er funktionsmærket »R«. Foran R’et er eventuelt
    anført et H for halogenlygte eller et D for gasudladningslygte.
    Såkaldt »vibralys«, der får lyset til at blinke med meget hurtig, men netop synlig frekvens,
    er ikke tilladt.


  • #55   4. nov 2008 Det er diskutabelt, hvorvidt Vibralys kan betragtes som lævligt.

    Kigger mman på lovens krav til dagskørelys, er der ikke nogen problemer, men det opfylder ikke kravene til nær eller fjernlys.


  • #56   4. nov 2008 Rene E:

    Dit sidste udsagn er også et tolkningsspørgsmål. Vibra lys BLINKER net op ikke!!!! Det udsender lys hele tiden, men styrken er reduceret og lyset pulserer.

    Ikke at det gør nogen synlig forskel. Med en frekvens på 20 Hz kan man næppe se forskel


  • #57   4. nov 2008 Jeg kan, lige som Knud Vestfra, huske den byge af kommentarer der kom, da hjelmene blev gjort lovpligtige. "Den lukker af for ilten, den hindrer udsynet, den gør, at man ikke hører udrykningskøretøjer" og hvis der er nogen der har prøvet en "Bell", "King" eller Jeb's" hjelm fra 76-77, vil man vide, at der blæste luft ind overalt og at man kunne høre, hvis en brandbil startede i nabokommunen! Hjelmloven blev, og undskyldningerne forsvandt!
    Der var heller ikke grænser for hvor umuligt MC-livet blev, da der blev indført kørelys i 78. Dog uden, at der er nogen af undskyldningerne har fået fodfæste!
    Nu har vi så vestene, der kan skille vandene, og der synes jeg, at det er interessant, at mange mener, at de kun er brugbare i nødsporet på motorvejen. Jamen, hvis de kan ses der, hvordan kan det så være, at de ikke kan ses på en motorcyklist?

    Summa sumarum, det er ganske frivilligt, om man vil køre med vest eller ej, men man må gå ud fra, at brugerne af vestene har en naiv tiltro til, at de rent faktisk virker!
    Møder du en emsig Harry Haps, kan du risikere, at blive sendt til syn, hvis du kører med "Vibralys", da de ikke er E-godkendte!


  • #58   4. nov 2008 Kasper K - De gule veste bliver dækket ret meget af fronten på mc'en - derimod skulle man lave noget der kunne ses tydeligt - ja så er det at kopiere "Kirsten Hyttemeiers ærme skånere" og så sy æmeskånerne i gult med reflekser ;0)

  • #59   4. nov 2008 Jespr T> Sorry. Min fejl. Det rigtige afsnit er 6.02.003. Det omhandler netop nærlys.

    <i>6.02.003 Nærlyslygter
    »E«- eller »e«-godkendt nærlyslygte er funktionsmærket »C«. Foran C’et er eventuelt
    anført et H for halogenlygte eller et D for gasudladningslygte.
    <b>Såkaldt »vibralys«, der får lyset til at blinke med meget hurtig, men netop synlig frekvens, er ikke tilladt.</i></b>

    Der er vel ikke så meget at tage fejl af... :o)


  • #60   4. nov 2008 Custom Cowboy

    Prøv så lige at se på teksten om kørelys!!!!


  • #61   4. nov 2008 Knud> Kan ikke lige find det. Hvad afsnit er det?

  • #62   4. nov 2008 HeHe - se det er netop det interessante:-)

    Det er OK at anvende nærlys eller tågelys som kørelys i dagtimerne, hvis køretøjet ikke er specielt udstyret med egentligt kørelys:-)

    Der er ikke nogen klar definition af begrebet Kørelys, og der arbejdes med mange forskellige typer praksis - lige fra de klassiske "brian-kørelys", til de svenske "Volvo" lygter lige over til den almindelige tyske parksis nu, hvor man sænker effekten mellem 5 og 10% for at bevare levetid i nærlyset smiley

    Som sagt - jeg har selv kun haft gode oplevelser med policen og det her:-)


  • #63   5. nov 2008 Nej jeg har også kun fundet ud af, at som kørelys må der bl.a. anvendes nærlys.
    Derudover bliver vibralys oftest (hvis ikke altid) koblet til nærlys, hvilket gør det ulovligt.

    Så fik jeg slået det helt fast. Igen... :o)

    Men derfor syntes jeg at det er en god ide at montere, for det giver, som jeg skrev i mit første indlæg, mere opmærksomhed i trafikken.


  • #64   5. nov 2008 Kasper K
    "Nu har vi så vestene, der kan skille vandene, og der synes jeg, at det er interessant, at mange mener, at de kun er brugbare i nødsporet på motorvejen. Jamen, hvis de kan ses der, hvordan kan det så være, at de ikke kan ses på en motorcyklist?"

    går du rundt med 55 watts og 20 watts lanterner med paraboler i nakken i nødsporet? nej vel? derfor gør vesten muligvis en forskel der. (billisterne sover stadig, og vejarbejdere bliver stadig kørt ned)

    derimod gør vesten ingen forskel så længe man da kører med en eller anden form for lys på sin motorcykel. man kan jo ikke engang se den for lygterne så snart det bare nærmer sig aftenmørke. Og i dagslys SKAL man kunne se en motorcyklist uanset vest eller ej! ellers burde man miste pappet.


  • #65   5. nov 2008 @ Custom Cowboy

    Vibralys er kørelys
    Nærlyset må bruges som kørelys
    Forklar mig så lige hvorfor man ikke må montere vibra på kørelyset?
    Det smarte er jo lige præcis at man bruger nærlyset (med vibra) som kørelys i dagtimerne, og så slår vibraen fra når det bliver mørkt.
    Det der står er, at vibra ikke må bruges på lygter der bruges til oplysning, hvilket kørelys ikke skal.

    Nærlys + vibra = kørelys i dagtimerne
    Nærlys = oplysning om natten

    Så skulle det vist være slået fast. smiley


  • #66   5. nov 2008 Der står jo klart og tydeligt at vibra-lys ikke må bruges på nær og fjernlys...

    Og vibralyset bliver netop monteret på nærlyset. Du har jo ikke en seperat pære til kørelys.


  • #67   5. nov 2008 Hvorfor bliver du ved med at trampe rundt i kapitlet om lygter til oplysning? Det er vibralys IKKE. Det er kørelys.

    Side 75:
    (1) Kørelys er beregnet til uden for lygtetændingstiden at øge andre trafikanters opmærksomhed
    på køretøjet.
    (2) Som kørelys kan anvendes
    a) nærlyslygter,
    b) tågeforlygter,
    c) kørelyslygter eller
    d) nærlyslygter med reduceret spænding. "

    a) Nærlyslygter kan være tilsluttet kørelysautomatik.

    d) Nærlyslygter med reduceret spænding skal være tilsluttet kørelysautomatik.



  • #68   5. nov 2008 På hvilken pære vil du montere dit vibralys?

  • #69   5. nov 2008 Jep. Det er også sådan jeg mener at have hørt at den skal monteres.
    Og uanset om nærlyspæren bliver brugt som kørelys eller ej, så er det stadig en nærlyspære.
    Der er ingen der siger at du <b>skal</b> bruge nærlys som kørelys. Den må du gerne slukke helt, hvis du har en decideret kørelyslygte eller tågelygte (som naturligvis kun må bruges ved nedsat udsyn i dårligt vejr).
    Men hvis du bruger nærlys som kørelys (som 99% af alle køretøjer gør), så er vibralys stadig ikke tilladt.


  • #70   5. nov 2008 Jeg mener ikke der er nogen tvivl. Jesper T [Silkeborg] kom jo selv med svaret.

    <i>Side 75:
    (1) Kørelys er beregnet til uden for lygtetændingstiden at øge andre trafikanters opmærksomhed
    på køretøjet.
    <b>(2) Som kørelys kan anvendes
    a) nærlyslygter,</b>
    b) tågeforlygter, (ikke relevant i vores diskussion)
    c) <b>kørelyslygter</b> eller
    d) nærlyslygter med reduceret spænding. (Heller ikke relevant) "

    a) Nærlyslygter kan være tilsluttet kørelysautomatik.

    d) Nærlyslygter med reduceret spænding skal være tilsluttet kørelysautomatik.</i>

    Nærlys er IKKE kørelys. Men kan bruges <b>i stedet</b> for kørelys. Kørelys kræver sin helt egen lygte med parabol og hele svineriet, ud over lygten til nær og fjernlys.


  • #71   5. nov 2008 CC
    Hvor står at en kørelyslygte skal være en selvstændig lygte?

    Min har kun een forlygte, den fungerer som positionslygte, nærlyslygte og fjernlyslygte.
    Monteres vibralys vil den jo blot få en 4. funktion, kørelys eller?


  • #72   5. nov 2008 Ok... nu skærer jeg det lige ud i neon....

    Loven siger at det er forbudt at bruge vibra-lys på nær- og fjernlys. Den kan alle forstå. Ikke? Sig endelig til hvis i er ueninge.

    Så spørger jeg bare. Hvis ikke i må tilslutte vibralys på nær- og fjernlyset. Hvor vil i så tilslutte det?


  • #73   5. nov 2008 CC
    På nærlysPÆREN som så fungerer som kørelys i dagslys og nærlys i mørket når vibralyset er deaktiveret.


  • #74   5. nov 2008 CC
    Vibra er, som jeg har forstået det, punkt D - blot med variabel reduceret spænding.


  • #75   5. nov 2008 Og det er lige præcis der hvor vi går skævt af hinanden.
    Selvom din nærlyspære bliver anvendt som kørelys, så er det stadig dit nærlys. Og derfor ulovligt. Pæren ændrer ikke navn, fordi du bruger den i dagslys.


  • #76   5. nov 2008 Nej. Reduceret spænding minimum 11 volt ifølge Vejledning for syn af køretøjer.
    <i>6.12.003 Nærlyslygter med reduceret spænding
    (1) Spændingen over lampen skal ved et 12 V eller 24 V anlæg være mindst 11 V
    henholdsvis 22 V ved fuld ladespænding.</i>

    Vibralys er "blinkende" eller pulserende lys.
    <i>6.02.003 Nærlyslygter
    »E«- eller »e«-godkendt nærlyslygte er funktionsmærket »C«. Foran C’et er eventuelt
    anført et H for halogenlygte eller et D for gasudladningslygte.
    <b>Såkaldt »vibralys«, der får lyset til at blinke med meget hurtig, men netop synlig frekvens,
    er ikke tilladt.</b></i>


  • #77   5. nov 2008 Du kalder det jo også selv for nærlys. Og du må også kalde det for kørelys. Fordi du anvender dit nærlys til kørelys.

  • #78   5. nov 2008 Jeg har ingen nærlyspære/nærlyslygte, jeg har en forlygte med en pære der kan fungere som nærlys/fjernlys og ved montering af vibra fungere som kørelys, nærlys og fjernlys.

    Alt i alt kan det sg* være lige meget, vil man være sikker på at blive set nu om dage og er for forfængelig til at køre med vest, så sluk lyset.
    Det er netop dem helt uden eller med delvist defekt lys man med det samme lægger mærke til selv på meget lang afstand. smiley


  • #79   5. nov 2008 En kommentar til det du skrev:
    <i>Du knytter lygtens "navn" ubetinget til funktionen, hvor andre lader funktionen bestemme navnet på lygten.</i>
    Ja det gør jeg fordi, at hvis du har nærlys så behøver du ikke kørelys. Men hvis du har kørelys, så skal du stadig have nærlys.
    -------

    Bruger du (a) nærlyslygter som kørelys, eller har du (c) kørelys<b>lygter</b>?

    <i>(2) Som kørelys kan anvendes
    a) nærlyslygter,
    b) tågeforlygter, (ikke relevant i vores diskussion)
    c) kørelys<b>lygter</b></i>

    Hvis du har kørelys<b>lygter</b>, så står der intet om at du ikke må montere vibralys på dem.

    Men anvender du nærlys<b>lygten</b> som kørelys, så gælder reglerne for nærlyslygter.

    (Husk at, selvom man hælder vand i en ølflaske, så bliver det ikke til øl af den grund)



  • #80   6. nov 2008 <i>Hvor har du læst henne, at hvis man anvender nærlyslygten som kørelys, så gælder reglerne for nærlyslygter??</i>

    I mine øjne så står det netop klart og tydeligt, at når man anvender nærlygten som kørelys. Så gælder reglerne omkring nærlygten stadig, selvom den gør at du ikke behøver en kørelyslygte. Jeg kan ikke min vildeste fantasi fordreje den sætning i vejledningen, til at nærlyset ikke længere hedder nærlys, men kørelys.
    Og jeg vil være så stædig og påstå at synsmanden/advokaten eller hvem der nu er vant til at læse den slags dokumenter, vil give mig ret. Og det er jeg 99% sikker på.

    Denne her diskussion har ikke rykket mig en millimeter. Til gengæld indrømmer jeg gerne hvis jeg har taget fejl, og giver en kvajebajer for det.
    Og kan også se at nogle gange i denne tråd har jeg skrevet noget vrøvl.

    Men ja. Jeg syntes heller ikke at diskussionen er sjov mere. Men jeg nægter simpelt hen at give op :o)


Kommentér på:
Gule Veste

Annonce