{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
712 visninger | Oprettet:

Jura skift af luftfilter {{forumTopicSubject}}

Ducatis forhandler siger at jeg ikke har fabriksgaranti hvis jeg skifter til et sports-luftfilter såsom BMC, k&n, DNA osv.

"Skulle der ske noget med motorcyklen ( motoren ) under garanti periode, vil Ducati ikke dække reparation hvis det er monteret uoriginale dele der ikke er en del af Ducati´s accessory program."

Jeg mener kun de har en sag hvis det kan påvises at det uoriginale filter var skyld i skaden...

Er det helt lovligt, du skal kun svare hvis du er sikker i din sag smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jura skift af luftfilter
  • #1   3. jul 2023 Du kan selv læse i dine garanti bestemmelser.
    Det bliver aldrig dem der får bevisbyrden, det bliver dig.

• #2   3. jul 2023 hmmm.

Landberg skiriver om luftfiltre :
    Bilen garanti påvirkes ikke af om du monterer et K&E-1000 luftfilter

• #3   4. jul 2023 Du skal skelne mellem reklamationsretten (som er lovbestemt) og fabriksgarantien hvor producenten yder noget ud over det lovbestemte - i det tilfælde bestemmer de helt selv betingelserne for at yde garantien.

• #4   4. jul 2023 Det filter fra Landberg er et papir filter.
    De fleste sports filtre er mere åbne med net som man kommer olie på, eller kombinationer.
    Og når man åbner filteret for at få mere luft, så nedsætter man typisk også filtreringen.
    Altså større risiko for snavs der kommer med ind.
    Og så har du jo ændret på forudsætningerne.
    Som #3 skriver så kan udstederen af en garanti selv stille betingelserne, og det er helt normalt at du ikke må begynde at bygge motoren om - ville du selv dække hvis du solgte en motor, og så kunden havde modificeret den og kom og klagede?

• #5   4. jul 2023 Nej Mupersule, Landberg taler om alm. k&n filtre som ikke er papir, se den her side :
    https://landberg.dk/kn-e-2021-luftfilter-p8495

• #6   4. jul 2023 Skriv til landberg og spørg om de vil overtage garantien i tilfælde af at Ducati ikke dækker - lur mig om du ikke får et nej smiley
    Og så er vi der hvor du bør spørge dig selv om det er besværet værd.
    Hvis du skulle få 0,5 Hk mere ved at skifte til et andet filter - hummmm.
    Eller at du sætter K&N filteret på, og hvis du får brug for garantien, skifter du tilbage til det originale (...ikke moralsk rigtig løsning...)

• #7   4. jul 2023 "Eller at du sætter K&N filteret på, og hvis du får brug for garantien, skifter du tilbage til det originale (...ikke moralsk rigtig løsning...)"

Ovenstående er selvfølgelig overvejet *g*

Har altid kørt med BMC eller K&N filtre i mine maskiner, KTM, BMW og Kawasaki var sgu ligeglade *g*.

Italienere skal bare være sære *g*

Kommentér på:
Jura skift af luftfilter

Annonce