{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.978 visninger | Oprettet:

Motorvej på MC ? {{forumTopicSubject}}

Inspireret fra en anden tråd herpå forum, vil jeg da lige stille jer dette spørgsmål.

Jeg kan simpelthen ikke holde ud at køre motorvej, eller for den sags skyld landevej, hvis jeg kommer lidt over 100, jeg synes det blæser og river og flår i cyklen og hjelmen og alle vejne, og jeg bliver meget hurtig træt af at køre.

Jeg kunne godt tænke mig at køre til Sverige på hende, da vi har et sommerhus 250km oppe, men tror sq det bliver et mareridt som det er nu. smiley

Hvordan har i andre det med den slags, jeg læser jo at folk kører Danmark igennem, og til Frankrig osv.

Kan det hjælpe på det hvis jeg fik et andet kåbeglas på? Jeg har det originale på nu, og jeg er 175cm høj.

Hvad gør jeg?!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motorvej på MC ?
  • #1   8. apr 2008 tjek dæktrykkende. Hvis du kører med for lidt luft bliver cyklen ustyrlig

  • #2   8. apr 2008 det lyder mere som om din hjelm og dit tøj ikke er så godt som det kunne være . jeg har da ved flere tilfælde kørt en magen til din uden det hiver og flår i noget .

    er dit tøj løstsiddende !! . er din hjelm en "billig model" ????.



  • #3   8. apr 2008 kender fornemmelsen. min er en smule lettere og med en ret flad fuldkåbe. jeg bliver også kastet rundt så snart det blæser lidt. skal helst være under 8m/sek for jeg vil køre.

    hvis du sætter et højere kåbeglas på hjælper det lidt på vinden. så længe den kommer forfra. det hjælper også med mere vægt på cen. f.eks. hvis man kører to eller har oppakning med.

    man kan jo altid tage de små veje.


  • #4   8. apr 2008 Ja, jeg kører med Textil så lidt løstsiddende er det jo... Og ang. hjelmen så kunne jeg nok også godt bruge en bedre. Men synes dælme det hiver alle vejne når jeg kører men det kan da godt være det er det..

  • #5   8. apr 2008 Undskyld jeg siger det, men du lyder en smule sart... Selvfølgelig er der vind og noget, det er jo ikke ne bil du kører!:)
    Men der er faktisk mange der har det sådan som dig, havde jeg da til dels også selv engang. Men tror bare det handler om at få kørt nogle km motorvej med over 100km/t. det blæserog rykker lidt ja, men du vender dig hurtigt til det:)
    Alternativt kan det hjælpe at have læddertøj på da det ikke blafre i vinden, hjelmen skal også side STRAMT:)


  • #6   8. apr 2008 jeg føler mig meget lille på motorvejen men ikk så meget det med vinden mere støjen

  • #7   8. apr 2008 Det kommer sgu også meget an på modellen!

  • #9   8. apr 2008 Hva med musik i ørene? Er det overhovedet lovligt?

  • #10   8. apr 2008 hey, kører jeg over 60 så har jeg ligeså meget vindmodstand at det er på grænsen til smerte smiley overdrivelse fremmer forståelsen, og både tøj og hjelm er 120 procent hos mig.. det kommer meget and på cyklen, jeg har ingen kåbe overhovedet, og sidder generalt meget oprejst på cyklen så jeg tager alt vinden...

  • #11   8. apr 2008 Jeg har nu kørt MC i ......mange år, og der blæser altså i Danmark.

    Hvis du kører fremad er der modvind og nogen gange også sidevind...
    Og så'n er det bare!

    Køb en læderdragt og en ordentlig hjelm, samt et sæt ørepropper.
    Er det stadig slemt, skal du nok have en lidt tungere og bedre "kåbet" mc.

    Er dette stadig ikke nok - så byt din mc med en bil.

    Selvfølgelig blæser det...!


  • #12   8. apr 2008 Jeg kan heller ikke genkende det billede. Selvfølgelig rusker det, når det blæser, men det er en tilvænningssag. Det følger med. Bare se at komme til Sverige. Den MC er jo perfekt til lettere touring.

  • #14   8. apr 2008 lund . jeg har også engang ejet en tekstildragt og en knap så god hjeml . jeg lover dig at du kan mærke forskel hvis du prøver læder der sidder korrekt og en lidt dyrere hjelm evt . det er faktisk voldsomt så meget det gør.

  • #15   8. apr 2008 sys heller ikke jeg kan kende det fra motorvejen. Det eneste - ved at køre på motorvejen, det er nok at man føler sig rimelig lille og sårbar i fohold til når man kommer kørene i en stor mercedes eller 4 hjuls trækker.

  • #16   8. apr 2008 tøjet det er galt med, alt over 130 med mit goretex er da ulideligt, nej læder oen god hjelm så mærker du ikke vinden

  • #17   8. apr 2008 hmm... jeg pillede kåben af min engang... og ved 200km/t ruskede det da også... men over 100??????? tror du skal kigge på tøj hjelm og måske købe et mra spoiler kåbeglas... måske få justeret dine dæmpere... og så ellers i gym og træne.. smiley

  • #18   8. apr 2008 Stefan, ved jeg godt, kender dem også. Men er det lovligt/ulovligt og køre med musik i ørene? Kunne jo være lækkert på længere ture smiley

  • #21   8. apr 2008 Jeg oplevede stor glæde ved at gå fra tekstil til læder, det plafrer ikke i vinden og er derved MEGET nicere at køre med....

  • #22   8. apr 2008 Kim A
    Uden at være helt sikker tror jeg godt du må. Jeg gør det selv, og har holdt ved siden af nogle politibiler osv, hvor det var ret tydeligt jeg hørte musik. Desuden må du jo have samtale anlæg på en mc. Er musik så ikke også det samme?


  • #23   8. apr 2008 At køre mc er jo ikke det samme som at køre bil! Man kan altid mærke vinden men hvis din hjelm sidder lidt løst føles det forfærdeligt! Din hjelm skal sidde HELT tæt og næsten klemme, så får du "ro" på dit hoved. Et andet problem kan, som Chris også skriver, være dit tøj som sidder alt for løst. En sidste ting er din kørestilling. Hvis du kører stærkt på motrovejen så brug din kåbe ved at ligge dig ind over tanken istedet for at sidde ret op på din cykel. Kåben på en SV'er er rigtig god så der skulle ikke være nogen problemer med det.
    Hvis du stadig føler ubehag er det en chopper du skulle have købt dig, hvor hastigheden aldrig bliver helt så høj, men nu er det en sportstourer du har og det giver altså lidt vind. Vi andre nyder det så du må nok gøre op med dig selv hvad dit behov er for at køre mc.

    Held og lykke.

    Mvh
    Poul


  • #24   8. apr 2008 Samtale anlæg og musik vil jeg ikke sige er det samme (Med mindre ens kæreste/makker snakker meget) Hvis musikken er høj nok kan man jo ikke høre politiet/ambulancer.

    Men cool nok man må smiley


  • #25   8. apr 2008 ehh... så de der brian drenge med højt bum bum i bilen kan høre andet end deres tinitus???

  • #26   8. apr 2008 Nu har jeg godt nok ikke kørt mc i så lang tid, men når jeg kører og kører over 100 så har jeg endda vicieret åbent, men kommer man over 120 så blir man nødt til at have det lukket. tror også bare det er et spørgsmål om tilvænning.




  • #27   8. apr 2008 Hej

    Min mc er også med halvkåbe som din. Der er støj og vind på de danske veje, men som de andre skriver så er det vigtigt at dit tøj passer dig. Jeg kører i Textil fra Rev'it og det sidder ret godt og der er sgu ikke noget der blafrer.

    Men vinden - den rykker til gengæld - især en god sidevind med 10-15 meter i sekundet kan gøre det interessant på vejene, men det er en del af det at køre MC. Husker tydeligt hvor overrasket jeg blev første gang jeg var med bagpå en MC som gav den noget gas (200+) - det rykker godt i klunkerne og er noget helt andet end at sidde bag rattet i madkassen.

    Et højere kåbeglas kan være en løsning for dig, men det vil altid være en blæsende oplevelse på en MC.

    PS: Kører altid med ørepropper hvis jeg ved jeg kommer over 80km/t - har tinitus og støjen kan være ret belastende...


  • #28   8. apr 2008 - På en tur til Berlin var der "turbulens", der følte jeg det rykkede meget i mig ved 140-150km/t - og som om at styret var ved at blive rykket ud af mine hænder,men min anden halvdel oplevede ikke det på samme måde, som jeg, så tror vi er forskellige.

    - Men jeg HADER en stiv sidevind - og vil ski så hellere køre i "skomagerdrenge-regnvejr" smiley


  • #29   8. apr 2008 Tjaa

    som sagt er læder og go hjelm der passer vejen frem, jeg kører uden kåbe, men 130 - 150 kan være helt behageligt, når man rammer balancen i vinden og kroppen.

    hvis jeg har et længere motorvejsstræk, har jeg en halsmuffe fra mili, den er fint tyk og pølset, det passer med at samle pølsen i nakken, så stabilisere den hjelmen lidt, og jeg kan slappe af i nakken, ku være du skulle eksperimentere lidt med det.

    et andet trick er at ret hurtigt komme godt op i fart og lige få lidt rystetur og så falde tilbage til march hastigheden, efter rysteomgangen blir den helt behagelig.

    som det sidste er at når først jeg er igang bruger jeg ofte passager fodhvilerne, det gir en lidt bedre stilling i vinden, men det afhænger ikkert af MC og kropsbygningen.

    så bare ud og ræs noget maskingade


  • #31   8. apr 2008 Hvis det er for hårdt så køb en Audi.....LoL.

    Hva ka jeg sige...... Jeg har tinitus, gigt skader i mine fingere, mine knæ er fucked og min nakke og ryg er lige til lossepladsen, efter nu ca 15 år på kværn...... MEN JEG FORTRYDER INTET........For lige så snart jeg sidder på min kværn igen så forsvinder det alt sammen igen. Skal bare have en der kan løfte mig af og på.

    Jimbo.


  • #32   8. apr 2008 Har det ligesom Carsten ........ det da ren luksus i dag , dengang kørte man i læderstøvler og afsavede cowboybukser samt den læderjakke man arvede af sin far .........
    hjelmen var bare den man brugte til sin tidligere knallert og da helst en moderigtig lyseblå AGV (sommetider med visir ) hvis det kunne fåes !!!

    men prøv da med noget læder og en ordentlig hjelm der sidder stramt , rystelserne og vinden der trækker i dig forplanter sig ret kraftigt endda i cyklen ( i gamle dage) hed det wobling og cyklen var umulig at styre og fyldte begge vejbaner !! smiley


  • #33   8. apr 2008 Du skal bare ud og have nogle km på cyklen, man skal lige vænne sig til vinden,når man kører på mc, men et andet kåbeglas vil helt sikkert hjælpe..

  • #34   8. apr 2008 Ja Carsten... og faldt vi af, så...... ja så blev vi sgu enten dræbt eller invalide...

    "da far var dreng vejede en 50 kg's sæk cement 100 kg... og vi slæbte bigballer på nakken op på høloftet fra solopgang til solnedgang..." :-))))

    ... men sådan behøver det heldigvis ikke at være idag.

    Jo det kan da være irriterende at skulle trække i dragten hver gang, men det er altså også meget skønnere at køre med den, plus at dragten og "huen" gør en kæmpe forskel ved evt. uheld.

    Men - jeg skal ikke pudse glorien... jeg har aldrig prøvet at køre med rygbeskytter... endnu... hvordan er det???


  • #35   8. apr 2008 Du skal bare ud og køre en masse km, så vender du dig til det. Og hvis ikke, så køb en bil.

  • #37   8. apr 2008 Kører selv uden kåbe, og har tekstiltøj, og det fungere helt fint.. også ved hastigheder over 130, også på lange stræk, ca 500km.. ingen problemer der.. så det spiller ikke den store rolle om det er læder eller tekstil, bare det passer.. og din hjelm må ikke være for stor, for så er det netop den kegler rundt på hovedet af dig ved den hastighed..

  • #38   8. apr 2008 smiley åh det var sgu tider , dengang fik damerne pletter i bukserne af min forrendte kawa Z 650 årg. 78 med sebring 4 - 1
    og knejterne på tanken bare syntes det var verdens fedeste cykel smiley
    selvom den havde verdens ringeste bremser og forkromet TTstyr og halvanden mands sæde så var det ren supersport


  • #39   8. apr 2008 Carsten¤Nordjylland¤ O - Jo du er da en hård nit, med alt det du nævner her, som du kan klare, he he smiley

    ... men når det så er sagt, så ja Carsten, mennesker er sku blevet lidt et piv-røvs projekt - og det er noget rigtig kedeligt over det smiley

    - For der er ski da snart ikke noget bedre end at udholde lidelse, på den gode måde, det bliver man sku mere sej af........ husker selv som malerlærling når vi malede olie bejdse udvendig i frost vejr - og nåede lige at snuppe en sjat varm kaffe og så ud igen og male.

    -Og ungdommen på rideskolen hvor vi gik rundt i gummi ridestøvler og frøs, så vi slet ikke havde problemer med tæerne, da vi ikke kunne mærke dem.

    - Eller når vi malede fra lifte af, i blæsevejr ;-))
    - Tror man bliver mere hærdede... På den gode måde :0)


  • #40   8. apr 2008 aj Helle vi snakker sgu mc og ikke ridning i gummirøjser , tag dig sammen gamle tøs ......
    dengang mc var lavet af jern og nittet sammen på midten , bremser var noget vi drømte om , ordentlig affjedring , tøj og fornuftige dæk med super vedhæftningsevne .var ren sci-fi
    men dækkene holdt til gengæld meget længe !!! faktisk i den tid man ejede mcen smiley


  • #41   8. apr 2008 LunD^ (Stevns) :
    Det kan være at du ikke kører hurtigt nok...

    Det lyder dumt, men nogle cykler skal lidt op i fart før luftstrømmen flyder optimalt.

    min egen er mere behaglig ved 150 end ved 100, ubehaget begynder så igen ved 200+ afhængig af hvor meget det blæser, for er det vindstille eller modvind er det ikke noget problem at holde 200 som marchfart.
    og jeg kører også med textil tøj.

    Alt over 130 er selvfølgelig testet på tyske motorveje ;o)


  • #42   8. apr 2008 Carsten¤Nordjylland¤ O - Ja det er meget godt med at vi selv synes vi er blevet hærdet - men jeg ville ikke for 5 kroner bytte med de unge i dag - det er et modbydeligt pres på dem, på mange andre usammen-lignelige måder, hvor vi bare havde det lettere.

    Lund^ (Stevns) - Fair nok at du står ved at du synes det blæser noget, og nogle gange kører jeg da selv med det i tankerne at, hvad fan er der lige ved det her opstyltet mc-køreri......... :0)


  • #43   8. apr 2008 Lund:

    Når du kører 108 kmt i vidstille svarer de til, at du står op mod vinden ved 30 m/sek - altså orkanstyrke. Det mærker man selvfølgelig, men det kræver noget tilvænning:-)

    Dertil kommer, at bilerne blive uforholdsmæssigt store - altså i form af lufttryk.

    Tøj der sidder til kan hjælpe. En hejlm, der ikke blver løftet af hovedet og hænger og blafrer i hageremmen, er også vigtig, men det, der giver allermest er ørepropper og øvelse:-).

    Hvis du synes, det er voldsomt, så øg ahstigheden bare 5 kmt i fem minutter, så oplever du roen, når du sætter hastigheden de 5 kmt ned igen.


  • #44   8. apr 2008 Hvorfor er folk så OBS på ørepropper, der syntes jeg sgu i er noget pivede ,kørte til Frankrig og hjem igen UDEN ørepropper, jeg syntes altså ikke det er noget problem , at køre uden "PROPPER"

  • #45   8. apr 2008 Hej jeg var lige inde og tjekke din profil.. jeg undre mig lidt over at en gut som har kørt 250 cc synes at det rykker vildt på en 650 cc. jeg var af den overbevisning af alene vægt og større gyro kræfter gjorde cyklen mere rolig..

  • #46   8. apr 2008 Jeg HADEDE at køre på motorvedengang jeg havde en GS500E. Jeg oplevede det samme som du beskriver.

    Men efter jeg har skiftet cykel (RF600R), så elsker jeg motorvejskørsel. Og det går bare derudaf, uanset om det går 100 km/t, eller det dobbelte.


  • #47   8. apr 2008 Jeg bruger heller ikke propper, kører med en shark rsx hjelm, og den støjer skutte noget særlige på min kåbecykel, om jeg så kører 70 eller 270

  • #48   8. apr 2008 Jacob : HVA???? hehe smiley
    du kommer til at mærke det senere , en til tider lille piven for ørerne som ikke forsvinder igen .......... uanset hvor meget man gerne vil det !!! brugte heller aldrig propper og nu behøver jeg dem heller ikke , nu det bare dejligt at mcen overdøver pivlyden


  • #49   8. apr 2008 tror det har lidt med fysiken at gøre, man skal jo holde ved når man kører mc smiley

  • #50   8. apr 2008 He He Spiril.

    Jeg er/har været smed, så mine ører har nok taget lidt skade i forvejen, nej spøg til side, jeg syntes bare ikke det er så slemt, eller også er jeg bare ik så pivet smiley

    Min hjelm er forresten en Shoei xr-1000


  • #51   8. apr 2008 Carsten, det ik ondt ment , når jeg skriver folk er pivede, men jeg vil da tage jeres råd til efter-retning, når i siger man kan få tinitus, det vil jeg jo helst ikke ha.

  • #53   8. apr 2008 jeg har prøvet engang med propper... kunne ikke forstå meningen... kører aldrig med propper...

    kører med shoei


  • #55   8. apr 2008 Om man synes ørepropper er for piveunger eller ej, er underordnet.

    STØJ er en af de allermest stressende faktorer mennesker kan udsættes for. Bare sammenlign 100 km i en gammelmascot med en moderne sedan - så ved vi alle, hvad det handler om!

    Det er helt det samme på MC, Selv med en støjsvag hjelm, vil man opleve en brtydelig reduktion, og det hjælper helt enkelt:-)


  • #57   8. apr 2008
    Lund

    En god måde at teste om din højde, kontra dit kåbe -glas måske er i kompolase med hinanden er... at næste gang du nå den hastighed hvor du syntes det hele gå i selvsving på dig,så prøv at åbne visiret. hvis du knap kan trække vejret så er det nok sandsynligt at dit kåbe glas laver en slip vind lige ind i dit hoved... prøv så at lægge din ene hånd på toppen af glasset, hvis det hele bliver bedre så er det nok det der er galt....

    har prøvet det engang på en GPZ 750 . hvor der var et 2 ca cm højre glas på . og det var ubehaligt at køre med.. så det gjorde en mega forskel på det da jeg satte det originale på igen hele overkroppen kom i ro.... prøv det . .


    mvh


  • #58   8. apr 2008 Hmm.. jeg kører også med textil, men synes nu ikke det river.

  • #59   8. apr 2008 Jeg har 113km motorvej til og fra arbejde. Kører godt nok på en SV1000S men vinden burde være ca. det samme. Jeg har aldrig lagt mærke til at de skulle være videre ubehageligt, Jeg er 1cm højere end dig og kører med lædertøj, en shark hjelm og normal omkring de 150-160km/t det meste af vejen (blah blah tyskland osv). Måske dukker du dig ikke nok?

  • #61   9. apr 2008 Ah ja. Jeg kører også altid med ørepropper på motorvej, jeg bliver totalt ør i hovedet ellers.

  • #62   9. apr 2008 Hvis det bare handler om lang transport, så bruger jeg også ørepropper. Når jeg bare kører for sjov (det gør jeg 90% af tiden) så bruger jeg ikke ørepropper.
    Mht. motorvejskørsel, så tror jeg også, at det i høj grad handler om at have det korrekte tøj/hjelm/oppakning på. Jeg har kørt fra Kbh til Stockholm på min nøgne Hornet 600. Jeg var øm i røven da jeg nåede frem, men ellers var der ingen problemer. Men det er selvfølgelig ikke helt så sjovt at køre motorvej, som at køre mindre veje - synes jeg.


Kommentér på:
Motorvej på MC ?

Annonce