{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.277 visninger | Oprettet:

garanti sag? {{forumTopicSubject}}

købte i starten af juni en super Duke fra 14 ved en forhandler. Har vedligeholdt kæden efter foreskrifter og strammet kæde efter mærker på cyklen. den valgte alligevel at springe i dag og dette resulterede i at 3 beslag til koblingshus samt trykpind til kobling knækkede. tandhjul ser ikke ud til at være meget slidt, men kender ikke alder på kæde. Er der noget at komme efter på garantien, eller hænger jeg selv på den?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  garanti sag?
  • #1   1. sep 2022 Nu er kæden jo en sliddel, og jeg har været inde og kigge på sådanne garanti sager. Det nærmeste man kan komme, er feks. garanti på en bils tandrem hvis den springer. Kæden på din MC er ikke noteret i servicemanualen som en del der skal udskiftes efter X-antal år eller X-antal km. Den skal blot kontrolleres og justeres. Så tror ikke du har nogen god garantisag her. Forhandleren vil altid kunne bruge dette argument imod dig, at kæden var visuelt kontrolleret, smurt og justeret i.h.t. manualen ved salg. Ud over dette, ja så de billeder du har lagt op af din maskine, ja der ligner kæden altså en overbelastet slap tøjsnor, og er IKKE justeret i.h.t. servicemanualen.

    profilbillede
  • #2   1. sep 2022 enig i at den er slap på dette billede, dog ikke så slap som det ser ud. og den blev justeret da jeg kom hjem. men min tanke var også at det er en sliddel, og der ikke er noget at komme efter. dog kunne det jo være der var nogen der vidste noget med sikkerhed

  • Don D
    Don D Tilmeldt:
    sep 2021

    Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 156
    #3   1. sep 2022 Var bøjlen monteret? Rykkede den det hele med?
    Tror ikke der er meget at hente med hensyn til garanti. Den er ret ærgelig.


  • #4   1. sep 2022 bøjle? der sad en form for stativ/bøjle på koblingshus og monteret til stel. Kæden sad trykket/krøllet sammen over koblingshuset og har presset det ned så alle 3 beslag samt trykpind var knækket ved den pind der går igennem.

  • Don D
    Don D Tilmeldt:
    sep 2021

    Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 156
    #5   1. sep 2022 Ja. Tænkte denne her.

    profilbillede
  • #6   1. sep 2022 ja den var monteret.

  • Don D
    Don D Tilmeldt:
    sep 2021

    Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 156
    #7   1. sep 2022 Uheldigt.
    Af nysgerrighed har jeg kigget lidt.

    Faldt over en anden der endte som på billedet.
    Han fik med succes en til at svejse nye tårne på, og skiftet leje uden videre adskillelse af motor.


    profilbillede
  • #8   1. sep 2022 lækkert at høre. jeg krydser fingre. har lige snakket med en smede kammerat der nok mente han kunne svejse det, evt med nye tårne. har du et link til den tråd. Mere til hvordan jeg skifter leje og trykstang

  • #9   2. sep 2022 Altså ja kæden er en sliddel, men er motorcyklen købt som ny serviceret i juni, så er det forventeligt at tingene er kontrolleret der.
    Men hvad står der på din slutseddel? Står der garanti, eller standart reklamations ret.
    Med mindre du har kørt ekstremt mange kilomenter på cyklen, eller justeret kæde helt forkert. Så mener jeg klart at det er en garantisag der påhviler forhandler.
    Køber man en nyserviceret bil, så er det også forventeligt at sliddele som bremser, udstødning osv. kan holde mere end et par måneder.


  • #10   2. sep 2022 Er det rigtig forstået, at det er knap 4 mrd. du købte den hos en forhandler ?
    Hvis det er tilfældet, så dækker garantien da.
    Sliddele, tja de forsøger altid at få det under det, stempler, plejlstænger osv. og alt andet roterende er jo også sliddele.
    Det er ham der skal bevise at din kæde osv. var ok da du købte den. Gå til ham smiley


  • Joh
    Joh Tilmeldt:
    jul 2019

    Emner: 1 Svar: 26
    #11   2. sep 2022 Det er sgu ærgerligt.

    Jeg ville under alle omstændigheder kontakte forhandleren og høre dem ad. Det kan jo være at der er noget at hente.


  • #12   2. sep 2022 Hvis billede i kommentar #1 et taget på vejen hjem fra forhandleren, så har du købt en cykel med en dårlig justeret og vedligeholdt kæde… Hvis du selv er kørt hjemmefra med en kæde der slasker og har stive led. Så tror jeg synderen er manden inde i spejlet smiley

    På maskiner med de kræfter som en SD har. Skal man skifte kæde ofte. Og før de normalt ser udskiftnings klar ud. Ser på racerbanen jævnligt en sprunget kæde som ifølge ejeren overhovedet ikke var slidt….


  • #13   2. sep 2022 billedet var lige netop på vej hjem. kæden er blevet strammet 5-6 gange siden køb af cykel (3000 km ish)

  • #14   4. sep 2022 Kæden på billedet er ikke bare lidt, men alt, alt for slap.
    Justere kæde 5-6 gange lyder også som alt for meget hvis der har været noget at komme efter altså.
    Jeg plejede at justere en gang for hver ca. 2500 km ...!!!!!
    Hvis kæden har været meget slidt lider de typisk af at de er slidt ujævnt.
    Så er der et stramt sted og et slapt sted.
    Er du så kommet til at justere efter det slappe sted, så går det galt.
    Men i det hele taget skal den ikke være ujævnt stram - så er den færdig.
    Anyway - det skader aldrig at spørge forhandleren.
    Det kan jo være han siger halv pris eller noget, da kæde ikke burde springe efter 3000 km, selv om cyklen er købt brugt.


  • #15   4. sep 2022 har en ide om at kæden er for svag til cyklen. har umiddelbart kun kunne finde farvede kæder til cykler med noget færre krafter og derfor har jeg været nødt til at efterspænde så ofte.

  • #16   4. sep 2022 Hvis kæde skal strammes adskillige gange inden for 3000 km. så har der været noget galt.
    På en relativ frisk kæde har jeg faktisk aldrig strammet mellem dæk skifte.
    Først når kæde sang på sidste værd skulle det være.
    Men en ny serviceret forhandler cykel, her burde kæde og tandhjul som absolut minimum kunne køre til næste service.
    Herfor er det stadig min klokkeklare holdning at det er en reklamations sag. Dog med det store men, at du burde have reageret ved at kæde skulle strammes flere gange.
    Men det er relativt let at tjekke kæde/tandhjul for ekstremt slid.


  • #18   7. sep 2022 På det billede du har lagt op er flere led stive på kæden og ALT for slap, hvis det så sådan ud da du kørte fra forhandler er det en ommer fra hans side og slet ikke iorden.

    profilbillede
  • #19   7. sep 2022 Kæden er spændt noget anderledes her...billedet er lånt fra Magacin.dk

    profilbillede
  • #20   7. sep 2022 Nu er det jo svært at sige hvor hårdt den forrige ejer har kørt cyklen men når kæden er strammet op kan man måle længden af 21 led som så ikke må overskride et bestemt mål som du kan læse i service manualen

  • #21   8. sep 2022 Hvad siger forhandleren ??? for du har vel rettet henvendelse til ham.

Kommentér på:
garanti sag?

Annonce