1.921 visninger
|
Oprettet:
Køreprøve {{forumTopicSubject}}
Hej, EU øvelserne til køreprøven har næsten gjort det umuligt for mig for at bestå. Det er ret håbløst med øvelse 2 balanceøvelsen, og kontraøvelsen. Er med på man til kontra skal trykke hårdt til den side man vil dreje til, men skal man så også trykke den anden vej bagefter for at rette op? Har ikke fattet teknikken og min kørelærer er ikke til hjælp
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Alle (jo.. ALLE) gør det i større eller mindre grad - men pointen i balanceøvelsen er jo at demonstrere at du rent faktisk forstår hvad det gør, og godt ved at det ikke er farligt at overdrive.
Når du trykker på styret i højre side, for at dreje til højre - drejes hjulet jo kortvarigt til venstre side, for at bringe cyklen ud af balance. Så i meget kort tid er du faktisk i gang med at vælte.... Din næste reaktion er så at dreje styret tilbage mod ligeud, for at definere den kurve cyklen skal dreje i. Hvis du skal ligeud, drejer du faktisk en smule for meget til højre før du retter op...
Du kunne gøre dig selv en tjeneste ved at finde nogle videoer på youtube, som beskriver "counter steering" som det hedder på engelsk. Der er tonsvis af videoer... Jeg har vejet dem.
Bagefter kan du så træne det på cykel. Sådan en virker 100% efter de samme principper som en MC, og alle kan træde sådan en op til de 15-20km/t det kræver.
Hvis ikke din kørelærer er til hjælp, er der jo en klageinstans man kan henvende sig til. Men det gider man jo nok ikke vente på.
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 21 Emner: 15 Svar: 946
Når man f.eks. bruger kontrastyring i sving, er jo nødt til at bevare et konstant pres for at holde linjen.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.038
Drej aggressivt.
Så "kontrastyrer" du.
Det er et latterligt begreb at misbruge til beskrivelse af et hvilket som helst svings påbegyndelse på cykel, knallert, skateboard, rulleskøjter, ski, you name it.
https://youtu.be/3qQH9ykH4sU
Foretag nogen kraftige sving.
Færdig punktum.
At forstå hvordan cyklen virker kan potentielt afværge en ulykke hvor du laver en tante olga, lukker øjnene, klodser forhjulet, begynder at recitere en salme og prøver at dreje som om du kører bil.
Men kun hvis du er så ude af kontakt med dem fysiske verden at du også har svært ved at definere hvad en kvinde er.
Kør en cykel eller en knallert.
Drej pludseligt og aggressivt.
Så er du bestået
jan 2020
Følger: 45 Følgere: 42 Emner: 16 Svar: 280
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.038
https://youtu.be/vn2ALiPcZA8
Hold fingrene fra forbremsen, kør på tilkoblingspunktet i første gear med fingrene på koblingen.
Så kan de fleste holde balancen med 5-10 kmt og køre rimelig præcist uden videre.
aug 2013
Følger: 16 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 8 Svar: 70
Men dagen til køreprøven kom, og der var fin mulighed for at øve inden, og alligevel lykkes det mig at vælte 2 kegler til selve prøven med foden, og måtte prøve igen - denne gang røg foden i jorden 2 gange, men jeg bestod alligevel min køreprøve i første forsøg.
Et trick er at se frem, du må endelig ikke kigge på den første kegle, så går det galt, kig derimod på den sidste.
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 687
Jeg har set en MC betjent gøre det uden hænder på styret.
Han sad bare og kørte uden hænder, slog til styret og sad stadig uden hænder da cyklen pludselig var 1½ meter længere til den ene side.
Selv øver jeg det for lidt, så er i tvivl om jeg kan gøre det på refleksen hvis jeg en dag får brug for det.
Det er ligesom ABS i bilen - når man kører på en bane og øver kan man faktisk bremse lidt hurtigere uden ABS. Men når en lille dreng løber ud foran dig så knalder du bremsen i bund i panik og bliver reddet af ABSen.
Det kræver sindsygt meget trænning at gøre tingene optimalt i den uventede panik situation.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Situation:
Du træder til lige før hjulene blokerer med eller uden. Det er den mest optimale nedbremsning.
Træder du 1% mere, blokerer hjulene uden ABS - men med ABS bliver det kun en lille blokering før den slækker på bremsen og genskaber vejgrebet.
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 687
Så nogen kan......
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 687
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 687
Manden bremser hurtigere uden ABS, men du har besluttet at det kan man ikke, og så sker det bare ikke.
Men fred med det, vi behøver ikke være enige.
(Jeg ved bare at jeg har gjort det på langsiden af Jyllandsringen.)
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Han formår at gøre det i det sekund han sætter den i 4WD - ellers er hans tider dårligere uden end med ABS.
Så den video beviser på ingen måde din pointe.
Faktisk modbeviser den din påstand, men det kan du sikkert ikke selv se.
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 687
0:47 ...."You can actually brake slightly more effectively than with ABS..."
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Jeg har endnu til gode at se den test som påviser det du skriver... Finder du snart en?
Læs hvad der står i #9 en gang mere, og fortæl mig hvor ABS vil gøre en forskel, så længe hjulene ikke mister greb.
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 687
Du antager ABS'ens stødbremsning er optimal og at man ikke på nogen måde kan modulere bremseeffekten bedre. Det mener jeg (...en dygtig racerkører,..) kan.
Jeg har også postet 2 links til dokumentation, og så kan jeg ikke gøre så meget mere.
Så god aften, jeg stopper her.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Jeg skrev:
Du træder til lige før hjulene blokerer med eller uden. Det er den mest optimale nedbremsning.
Dvs ABS'en kommer slet ikke i spil - som er en optimal nedbremsning. Den kan foretages både med og uden ABS.
Du har lagt 2 links ud - hvor det første viser at man bremser DÅRLIGERE uden ABS, indtil man låser forakslens hastighed med bagakslen ved at sætte bilen i 4WD. Så er der pludselig et sæt nye faktorer i spil - som du ikke kan genskabe på ret mange biler.
Andet link VISER slet ikke det du påstår - det bliver bare sagt på videoen, men ikke bevist... Det var desuden slet ikke en væsentlig del af videoens optindelige formål.
feb 2016
Følgere: 1 Svar: 148
Hvor megen "gyrostabilitet" er der da i et hjul?
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.038
Det er ikke gyroen i hjulene der gør cyklen i stand til at køre selv.
Vend kronrørsvinklen om så mærker man det ret hurtigt.
Eller se evt den her video det er lidt nemmere end at få anskaffet sig en cykel med omvendt kronrørsvinkel
https://youtu.be/9cNmUNHSBac
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
https://www.youtube.com/watch?v=ty9QSiVC2g0
Slet ikke...
Naturligvis er der en masse stabilitet i styregeometri, men jo tungere hjul og jo hurtigere de roterer - jo mere hjælp får man af dem...
sep 2012
Følger: 145 Følgere: 20 MC-er: 5 Emner: 4 Svar: 84
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.038
https://youtu.be/PgUOOwnZcDU
Men det er heller ikke manglen på gyro kraft i hjulene, der er årsag til hjulenes gyrokraft ikke retter motorcyklen op.
Det er ligegyldig hvor tunge hjul du har på hvor let en cykel, og hvor hurtigt de roterer.
Er de først lagt ned på skrå, så vil de modsætte sig genopretning?
Den roterende masse i motoren får heller ikke cyklen til at selvoprette.
Men det stabiliserer en hel del.
Det er vist forgaffelgeometri der giver selvopretningen
Eller førers input i styret
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.038
Læn til venstre = hjulet peger til venstre
Når du læner cyklen skubber vægten forhjulet rundt om forgaflens akse.
Derfor alle cykler har forgaflen vendt fremad, ikke bagud. Imagine that
I så fald ville styret gå til højre når du lænte til venstre
Alle relevante faktorer til at finde den korrekte kronrørsvinkel ift resten af setupet ville jeg blive gråhåret af at tænke over, så det afholder jeg mig fra.
Men det er der den ligger
Køreprøve