{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.921 visninger | Oprettet:

Køreprøve {{forumTopicSubject}}

Hej, EU øvelserne til køreprøven har næsten gjort det umuligt for mig for at bestå. Det er ret håbløst med øvelse 2 balanceøvelsen, og kontraøvelsen. Er med på man til kontra skal trykke hårdt til den side man vil dreje til, men skal man så også trykke den anden vej bagefter for at rette op? Har ikke fattet teknikken og min kørelærer er ikke til hjælp


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køreprøve
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #1   17. aug 2022 Mange mennesker tænker ikke over, at man fysisk IKKE KAN få en MC til at ændre retning uden at kontrastyre først.

    Alle (jo.. ALLE) gør det i større eller mindre grad - men pointen i balanceøvelsen er jo at demonstrere at du rent faktisk forstår hvad det gør, og godt ved at det ikke er farligt at overdrive.

    Når du trykker på styret i højre side, for at dreje til højre - drejes hjulet jo kortvarigt til venstre side, for at bringe cyklen ud af balance. Så i meget kort tid er du faktisk i gang med at vælte.... smiley Din næste reaktion er så at dreje styret tilbage mod ligeud, for at definere den kurve cyklen skal dreje i. Hvis du skal ligeud, drejer du faktisk en smule for meget til højre før du retter op...

    Du kunne gøre dig selv en tjeneste ved at finde nogle videoer på youtube, som beskriver "counter steering" som det hedder på engelsk. Der er tonsvis af videoer... Jeg har vejet dem. smiley
    Bagefter kan du så træne det på cykel. Sådan en virker 100% efter de samme principper som en MC, og alle kan træde sådan en op til de 15-20km/t det kræver.

    Hvis ikke din kørelærer er til hjælp, er der jo en klageinstans man kan henvende sig til. Men det gider man jo nok ikke vente på.


  • #2   18. aug 2022 Nu er det lidt svært, når man sidder i sofaen helt at genkalde sig bevægelserne i den kraftige kontrastyring - altså den voldsomme undvigemanøvre. Men min "motoriske hukommelse" siger mig, at motorcyklen stort set automatisk vil rette op og finde tilbage til den retning den havde inden kontraen, når man slapper af i armen og lader styret/forhjulet rette sig selv op. For at lave en effektiv undvigemanøvre, skal man faktisk give et kraftigt, men kortvarigt, slag, puf eller skub til den side, man vil undvige til.
    Når man f.eks. bruger kontrastyring i sving, er jo nødt til at bevare et konstant pres for at holde linjen.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #3   18. aug 2022 #2 - Den vil netop lige præcist selv rette op, på grund af gyrostabiliteten i hjulene.

  • #4   18. aug 2022 Alle de der bundløst grådige kørelærer kontormus elsker at presse de let befippelige, så de kan presse endnu flere penge ud af folk.

    Drej aggressivt.
    Så "kontrastyrer" du.

    Det er et latterligt begreb at misbruge til beskrivelse af et hvilket som helst svings påbegyndelse på cykel, knallert, skateboard, rulleskøjter, ski, you name it.

    https://youtu.be/3qQH9ykH4sU

    Foretag nogen kraftige sving.
    Færdig punktum.

    At forstå hvordan cyklen virker kan potentielt afværge en ulykke hvor du laver en tante olga, lukker øjnene, klodser forhjulet, begynder at recitere en salme og prøver at dreje som om du kører bil.

    Men kun hvis du er så ude af kontakt med dem fysiske verden at du også har svært ved at definere hvad en kvinde er.

    Kør en cykel eller en knallert.
    Drej pludseligt og aggressivt.
    Så er du bestået


  • #5   18. aug 2022 Held og lykke med prøven herfra smiley

  • #6   19. aug 2022 Hvis balanceøvelsen, øvelse 2, er den her med langsom kørsel, så er tricket at bruge bagbremsen.

    https://youtu.be/vn2ALiPcZA8

    Hold fingrene fra forbremsen, kør på tilkoblingspunktet i første gear med fingrene på koblingen.
    Så kan de fleste holde balancen med 5-10 kmt og køre rimelig præcist uden videre.


  • #7   19. aug 2022 Jeg havde også problemer med øvelse 2, det var ikke blevet bedre af at jeg væltede et par dage inden på en gammel skole mc, og ikke den normale vi plejede at køre på.

    Men dagen til køreprøven kom, og der var fin mulighed for at øve inden, og alligevel lykkes det mig at vælte 2 kegler til selve prøven med foden, og måtte prøve igen - denne gang røg foden i jorden 2 gange, men jeg bestod alligevel min køreprøve i første forsøg.

    Et trick er at se frem, du må endelig ikke kigge på den første kegle, så går det galt, kig derimod på den sidste.


  • #8   21. aug 2022 Cyklen retter selv op igen.
    Jeg har set en MC betjent gøre det uden hænder på styret.
    Han sad bare og kørte uden hænder, slog til styret og sad stadig uden hænder da cyklen pludselig var 1½ meter længere til den ene side.
    Selv øver jeg det for lidt, så er i tvivl om jeg kan gøre det på refleksen hvis jeg en dag får brug for det.
    Det er ligesom ABS i bilen - når man kører på en bane og øver kan man faktisk bremse lidt hurtigere uden ABS. Men når en lille dreng løber ud foran dig så knalder du bremsen i bund i panik og bliver reddet af ABSen.
    Det kræver sindsygt meget trænning at gøre tingene optimalt i den uventede panik situation.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #9   21. aug 2022 #8 - Nej du kan ikke bremse mere effektivt uden ABS.

    Situation:

    Du træder til lige før hjulene blokerer med eller uden. Det er den mest optimale nedbremsning.
    Træder du 1% mere, blokerer hjulene uden ABS - men med ABS bliver det kun en lille blokering før den slækker på bremsen og genskaber vejgrebet.


  • #10   22. aug 2022 https://www.youtube.com/watch?v=5c2LMp4MUJU

    Så nogen kan......


  • #11   22. aug 2022 #9 Nå ja, så har jeg i øvrigt gjort det selv på Jyllandsringen i en modoficeret bil, hvor der var monteret en "ABS off" kontakt.........

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #12   22. aug 2022 Enten forstår du ikke, eller også læser du ikke hvad jeg skriver... smiley



  • #13   22. aug 2022 Du forholder dig ikke til f.eks. den video jeg linker til.
    Manden bremser hurtigere uden ABS, men du har besluttet at det kan man ikke, og så sker det bare ikke.
    Men fred med det, vi behøver ikke være enige.
    (Jeg ved bare at jeg har gjort det på langsiden af Jyllandsringen.)


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #14   22. aug 2022 Jeg har set videoen. Den er på ingen måde repræsentativ for hvad alle andre biler kan - det viser kun hvad en Tacoma med 4WD kan, når man bruger 4WD til at kompensere for at bilen mangler en ALB ventil, så den kan balancere bremsekraften.

    Han formår at gøre det i det sekund han sætter den i 4WD - ellers er hans tider dårligere uden end med ABS.

    Så den video beviser på ingen måde din pointe. smiley
    Faktisk modbeviser den din påstand, men det kan du sikkert ikke selv se. smiley


  • #15   22. aug 2022 https://www.youtube.com/watch?v=mlLYJW-yIIg

    0:47 ...."You can actually brake slightly more effectively than with ABS..."


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #16   22. aug 2022 Nemlig. Og "Threshold braking" kan man bruge både med og uden ABS.

    Jeg har endnu til gode at se den test som påviser det du skriver... Finder du snart en?

    Læs hvad der står i #9 en gang mere, og fortæl mig hvor ABS vil gøre en forskel, så længe hjulene ikke mister greb.


  • #17   22. aug 2022 Skal vi ikke bare sige at du ikke tror på man kan bremse bedre uden ABS (..hvis man er super dygtig...) og jeg gør.
    Du antager ABS'ens stødbremsning er optimal og at man ikke på nogen måde kan modulere bremseeffekten bedre. Det mener jeg (...en dygtig racerkører,..) kan.
    Jeg har også postet 2 links til dokumentation, og så kan jeg ikke gøre så meget mere.
    Så god aften, jeg stopper her.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #18   22. aug 2022 #17 - Hvor antager jeg det?

    Jeg skrev:

    Du træder til lige før hjulene blokerer med eller uden. Det er den mest optimale nedbremsning.


    Dvs ABS'en kommer slet ikke i spil - som er en optimal nedbremsning. Den kan foretages både med og uden ABS.

    Du har lagt 2 links ud - hvor det første viser at man bremser DÅRLIGERE uden ABS, indtil man låser forakslens hastighed med bagakslen ved at sætte bilen i 4WD. Så er der pludselig et sæt nye faktorer i spil - som du ikke kan genskabe på ret mange biler.

    Andet link VISER slet ikke det du påstår - det bliver bare sagt på videoen, men ikke bevist... Det var desuden slet ikke en væsentlig del af videoens optindelige formål. smiley


  • Peter R
    Peter R Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Svar: 148
    #19   24. aug 2022 #3
    Hvor megen "gyrostabilitet" er der da i et hjul?


  • #20   24. aug 2022 LANGT fra nok.
    Det er ikke gyroen i hjulene der gør cyklen i stand til at køre selv.

    Vend kronrørsvinklen om så mærker man det ret hurtigt.

    Eller se evt den her video smiley det er lidt nemmere end at få anskaffet sig en cykel med omvendt kronrørsvinkel

    https://youtu.be/9cNmUNHSBac


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #21   24. aug 2022 Næ der er stort set ingen gyro stabilitet i hjul.

    https://www.youtube.com/watch?v=ty9QSiVC2g0

    Slet ikke... smiley

    Naturligvis er der en masse stabilitet i styregeometri, men jo tungere hjul og jo hurtigere de roterer - jo mere hjælp får man af dem...


  • #22   25. aug 2022 Jeg kører mc uden abs og "øver" jævnligt undvigemanøvre (kontrastyring) og hård opbremsning, netop for ikke at blive "rusten"...jeg var selv lidt usikker på køreprøven i sin tid, især med opbremsning og kontrastyring, MEN det skal nok gå, brug tiden inden prøven på at blive dus med cyklen, sig til din kørelærer at du gerne vil have lidt tid til netop de øvelser...med eller uden vedkommendes hjælp. Jeg fik selv brug for teknikken i sidste uge da jeg kørte i et sving med ca.70 hvor jeg blev mødt af en traktor i modsatte kørebane, han havde travlt med at snakke i mobil ?? Jeg er overbevist om at de øvelser jeg laver for mig selv var med til at få mig forbi traktoren. Du består, alle har været nye på mc engang, det ved de selvfølgelig også til prøven..held og lykke med prøven ??

  • #23   25. aug 2022 Det er ikke den gyroskopiske præcession der retter cyklen op.

    https://youtu.be/PgUOOwnZcDU

    Men det er heller ikke manglen på gyro kraft i hjulene, der er årsag til hjulenes gyrokraft ikke retter motorcyklen op.

    Det er ligegyldig hvor tunge hjul du har på hvor let en cykel, og hvor hurtigt de roterer.
    Er de først lagt ned på skrå, så vil de modsætte sig genopretning?

    Den roterende masse i motoren får heller ikke cyklen til at selvoprette.
    Men det stabiliserer en hel del.

    Det er vist forgaffelgeometri der giver selvopretningen
    Eller førers input i styret


  • #24   25. aug 2022 Forhjulet rører jorden, "bag" forgaflen

    Læn til venstre = hjulet peger til venstre
    Når du læner cyklen skubber vægten forhjulet rundt om forgaflens akse.

    Derfor alle cykler har forgaflen vendt fremad, ikke bagud. Imagine that
    I så fald ville styret gå til højre når du lænte til venstre

    Alle relevante faktorer til at finde den korrekte kronrørsvinkel ift resten af setupet ville jeg blive gråhåret af at tænke over, så det afholder jeg mig fra.
    Men det er der den ligger


    profilbillede
Kommentér på:
Køreprøve

Annonce