3.086 visninger
|
Oprettet:
Kørsel af A2 eller A motorcykel på A1 kørekort {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har taget A1 og vil prøve at finde ud af hvad der sker hvis jeg kører en A2 motorcykel eller en A motorcykel.
Spar mig for at det er dumt osv. Jeg ved hvordan man håndtere en motorcykel.
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
PS Få lige næste uges lottotal nu du er der, og send dem til mig
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 21 Emner: 15 Svar: 946
Ved ikke om takster osv er ændret siden da.
maj 2010
Følger: 14 Følgere: 30 MC-er: 4 Emner: 13 Svar: 37
aug 2016
Følger: 58 Følgere: 32 MC-er: 1 Svar: 53
Du må jo have masser af frie midler, til bøder, retssager, erstatninger, og kamp mod forsikrings selskaber, - når det går galt.
Men, selvfølgelig hjælper det, at: "Du forstår at håndter en (stor?) motorcykel
maj 2017
Følger: 1 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 28
2 hjerneceller vil kunne fortælle dig, at du skal droppe det og holde dig til hvad du har førerret til, uanset hvor selvsikker og dygtig du mener du er...
Men har du ikke 30 sekunder eller 2+ hjerneceller kan jeg give dig et svar:
Straf for kørsel på køretøj uden førerret:
1. gang 7.000 kr
2. gang 8.500 kr
3. gang 10.500 kr
4. gang 14.000 kr
5. gang ** 7 dages fængsel
6. gang 14 dages fængsel
7. gang 20 dages fængsel
8. gang 30 dages fængsel
9. gang 40 dages fængsel
10. gang 50 dages fængsel
Derudover vil det køretøj du kører på 3. gang du bliver taget blive konfiskeret.
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Ansvarsforsikringen er en lovpligtig forsikring, og den eneste måde selskabet kan kræve erstatning (regres), er baseret på selve handlingen - IKKE på om man har kørekort eller førerret til en given kategori.
Det her er lovteksten: https://danskelove.dk/f%C3%A6rdselsloven/108
§ 108 Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte for erstatning efter § 105, stk. 1.
Stk. 2. En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.
Det er lovteksten, og trumfer derfor alle links i kan finde, som diverse amatører har skrevet forskellige steder på magacin, jyllandsposten, Snave lokalsprøjte eller Ydre Bøvelse folkeblad.
Lidt forskellige kilder til info om hvad begrebet dækker over:
http://nft.nu/sites/default/files/93306.pdf
http://nordiskjurist.org/wp-content/uploads/2013/10/Referent195.pdf - slå 4.2.2 op på side 618 og man vil læse følgende:
4.2.2. Regres efter færdselsloven
Reglen om færdselsansvarsforsikrerens regres mod den ansvarlige for motorkøretøjet var tidligere udformet i overensstemmelse med reglen i forsikringsaftalelovens § 18, men i praksis havde reglen et betydeligt snævrere anvendelsesområde.82 Regresret blev stort set kun indrømmet i tilfælde af spirituskørsel med en betydelig promille, hvor der samtidig forelå grove kørselsfejl. Der blev derfor i stedet valgt en formulering,som bedre skulle svare til praksis, idet (aftale om) regresret kun skulle omfatte tilfælde af »grov hensynsløshed« — altså i princippet samme indsnævring, som erstatningslovsudvalget havde ønsket i erstatnings-ansvarslovens § 19. Det område, man havde for øje, var alene »den bevidste tilsidesættelse af trafiksikkerheden« (f.eks. bevidst hasarderet kørsel, i modsætning til den momentane uopmærksomhed, uanset om denne isoleret set var grov).83 Det var imidlertid ikke tanken, at den meget restriktive linie i retspraksis skulle ændres herved. Formuleringen rammer dog ikke særligt præcist de tilfælde, hvor regresret erblevet indrømmet; det er ikke tilstrækkeligt, at tilsidesættelsen af trafiksikkerheden er »bevidst«, og det er på den anden side heller ikke nødvendigt (medmindre man generelt vil hævde, at al spirituskørsel med høj promille må indebære en bevidst tilsidesættelse af trafiksikkerheden). Reglen er så snæver, at den ikke har nogen praktisk betydning.
Den er således også klart snævrere end reglen i erstatningsansvarslovens § 19, men det må herved tages i betragtning, at begrænsningen af regresretten ikke har betydning i de tilfælde, hvor skadevolderen ikke er sikret ved policen; som det fremgik, er det navnlig i disse tilfælde, at ansvaret for kaskoskaden er blevet fastholdt efter erstatningsansvarslovens § 19
Så kort og præcist: Lad være med at true med "du kommer til at betale af på det resten af livet", når det ikke er sandt.
Jeg tvivler på at nogen her, synes det er en god ide at køre uden at have styr på hvad man laver, men det er op til den person som mangler førerretten til MC at afgøre om han vil køre MC, forhåbentlig baseret på så sande udsagn som muligt.
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.833
jul 2006
Følger: 3 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 472
feb 2015
Følger: 25 Følgere: 69 MC-er: 4 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 256
Den berømte vending: ingen grund til at sætte låg på en tom dåse, har aldrig tidligere passet bedre. Den er spot on, og fint du melder det ud her, så alle vi andre lovlydige og retskafne "bikere" kan bruge endnu mere tid og energi, på at nedkæmpe fordomme om vores pragtfulde interesse.
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Ingen siger han kører som en idiot - faktisk kunne han potentielt være væsentligt mere sikker i trafikken end dig, da han har en reel årsag til at være mere på vagt, end en der kører på en MC han lovligt kan føre.
Husk på at den lov ikke har ændret væsentligt på ulykkes statistikkerne for motorcyklister... Det har flyttet lidt rundt på tallene over fordelingen på aldersgrupperne, men så er det det.
jul 2018
Følger: 1 Følgere: 19 Emner: 7 Svar: 157
feb 2015
Følger: 25 Følgere: 69 MC-er: 4 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 256
Men set med de store briller på, er det ikke en handling der bidrager positivt til det generelle syn på motorcyklister, og vores image kunne da godt trænge til et løft.
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Som sagt kunne han være en bedre motorcyklist end dig. Med al sandsynlighed bliver det aldrig opdaget at han har kørt på en MC han ikke har førerret til, så hvordan skulle det dog sætte os andre i dårligere lys?
Idioter som larmer for meget på deres lorte cruisere/choppere, og kører for tæt eller kører med langt lys altid - DET er noget som pisser "normale mennesker" af - sgu ikke at en ung knøs sætter sig op på en for stor MC.
"Loud pipes save lives" er ca det mest tumpede udsagn jeg nogensinde har hørt, og hvis du er bange for dit image, er det den slags mennesker du skal angribe i stedet for.
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 21 Emner: 15 Svar: 946
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 531
Ydre Bøvelse
Den var ny.
Tørre Røvelse, Nørre Nedren eller Kirke Borte.
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.038
Folk tror stadig kørekort og førerret staves forskelligt for sjov.
7000kr er hvis du er frakendt eller aldrig har haft kørekort.
Straffen for at køre MED kørekort, men uden den helt rigtige Førerret anført bagpå kørekortet, ER IKKE 7000kr
Den myte har vist sig svær at aflive
maj 2017
Følger: 1 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 28
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.038
Det er et kørekort
Bagpå er der felter hvori dine førerrette står anført.
Du har førerret til A1.
Du har ikke kørekort til A1
Du har kørekort til at indentificere dig med og vise hvad du har førerret til.
Du har ikke 3 forskellige kørekort fordi du har erhvervet førerret til lastbil bus og bil.
Du har 3 forskellige førerette anført på dit ene kørekort.
Straffen for at føre et kørerøj hvortil der kræves kørekort, uden at have et kørekort, er naturligvis en anden end straffen for at køre et køretøj hvortil der kræves en anden førerret end man har.
Du blander begreberne sammen som en tramper blander rusmidler
Du har vel ikke læst linket i #2 ?
Den her diskussion har jeg været med i over 100 gange og det ender på samme måde hver gang.
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.867
Efter mit kørekort, så må jeg ikke føre motorcykel med sidevogn, men på mit internationale er der sat kryds i motorcykel med sidevogn. Solomotorcykel er ikke nævnt på det internationale.
Nu kører jeg ikke sidevogn, men skulle det ske, så må jeg vel kunne nøjes med at fremvise mit internationale?
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.038
Medmindre selvfølgelig det bare er en rutinekontrol se kørekort pust i alkometer og videre.
Men tænker centralens system umiddelbart vil give et ping hvis den får køretøjets og din identitet at vide.
En besked til operatøren om at førerret måske ikke er helt på plads.
maj 2017
Følger: 1 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 28
Er klar over man ikke har et kørekort til hver af de køretøjer man har retten til at føre, jeg er selv den heldige ejer af et .
Du skriver selv "Straffen for at køre MED kørekort, men uden den helt rigtige Førerret anført bagpå kørekortet, ER IKKE 7000kr". Uden den helt rigtige førerret? Enten har man den rigtige ellers har man ikke, der er ingen halve løsninger. Med den argumentation kan man argumentere for, at en med scooter kørekort ikke straffes ligeså hårdt for at køre på en MC, som en uden scooter kørekort. Det er et motordrevet køretøj på 2 hjul, men uden samme motorkraft som en motorcykel. Der kan derfor nemt argumenteres for, at det ikke "er den helt rigtige", hvilket ifølge dig så vil resultere i en mildere straf?
At jeg skrev det er lodret forkert, kan jeg nok ikke tillade mig. Jeg er ikke jurist eller dommer, så kan selvfølgelig ikke sige noget med 100% sikkerhed. Men, som jeg læser og tolker loven, kan jeg dog ikke se hvordan en førerret til et specifikt køretøj kan være næsten det rigtige. Derfor er jeg stadig af den overbevisning, at er du fører af et køretøj, du ikke har erhvervet dig retten til, er strafferammen fast.
En ting er at der har været diskussioner om emnet og udfaldet af disse, en anden ting er hvad der faktuelt er korrekt.
Men jeg er da bestemt åben for at sige jeg tager fejl, hvis jeg kan se noget konkret der kan modbevise min påstand
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.038
Der var før jeg tog en kørelæreruddannelse, så det var der jeg første gang blev opmærksom på reglerne på området.
Dengang kostede det 5000kr at føre motorkøretøj hvortil der kræves kørekort, hvis man ikke havde et gyldigt et.
Straffen for at føre A1 med B førerret var omkring de 2000-2500kr. Har stadig bødeforlægget mener jeg.
Straffene er vist blevet skærpet en lille smule siden, men skellet mellem folk der er bandlyst fra trafikken, og så folk der kører en mc som måske yder 2hk for meget er ikke eroderet, og jeg kan ikke se hvorfor man skulle ophæve det skel
Jeg mener faktisk man burde give alle en forskellig bøde.
Afhængig af formildende såvel som skærpende omstændigheder.
Noget andet er at 5000kr for en meget velhavende person er et greb i lommen.
Hvor det for andre kan betyde at man må opgive at køre motorcykel.
Loven er ikke lige for alle set i det lys
Kørsel af A2 eller A motorcykel på A1 kørekort