7.307 visninger
|
Oprettet:
Hvorfor er kardan ikke mere udbredt? {{forumTopicSubject}}
Selvfølgelig koster det mere, end at smide et par tandhjul på og en kæde på, og kardan vejer også mere. Men bortset fra det, hvad holder så tilbage? Selv på dyre maskiner og med masser af cc, bliver kardan næsten ikke brugt. Det er mig en stor gåde. For på nær racer maskiner og de helst prisbillige maskiner, så skal der sguda kardan på hva?
sep 2009
Følger: 3 Følgere: 46 MC-er: 5 Emner: 193 Svar: 633
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Har aldrig haft en MC med kardan, og får det nok aldrig.
sep 2009
Følger: 3 Følgere: 46 MC-er: 5 Emner: 193 Svar: 633
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 3 Svar: 38
sep 2009
Følger: 3 Følgere: 46 MC-er: 5 Emner: 193 Svar: 633
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 3 Svar: 38
sep 2009
Følger: 3 Følgere: 46 MC-er: 5 Emner: 193 Svar: 633
mar 2008
Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 29 Svar: 101
Desuden har mc'er med kardan en tendens til at løfte sig bagude under acceleration (denne tendes kan dog mere eller mindre undgås ved tilføjelse af ekstra mekaniske komponenter, som dog gør den i forvejen tunge konstruktion endnu tungere/dyrere og mere kompliceret)...
feb 2009
Følger: 3 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 22 Svar: 657
sep 2009
Følger: 3 Følgere: 46 MC-er: 5 Emner: 193 Svar: 633
feb 2009
Følger: 3 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 22 Svar: 657
mar 2016
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 923
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.866
Største fordel ved kardan er for mig at se den meget sparsomme vedligeholdelse.
Kører man langture, og her mener jeg mere end 1000 km, på kæde, så skal der holdes øje med kæden undervejs. Især smøring og kædestramning.
Det er man dejlig fri for ved kardan.
Kardan er dyrere i indkøb, men over tid udlignes forskellen i forhold til kæde.
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.244
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.866
Når kædekittet har passeret de 20.000 km, så skal man være lidt mere obs. under den daglige kørsel.
jan 2010
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 59
Kardan er mere vedligeholdelses fri end kæden . Har pt en Fj 1100 og en V-max kæde og kardan det er to vidt forskellige cykler men er nu mest glad for den med kardan.
Ulæmpen ved kardan og eks turbo kan være meget farligt i sving især netop pga de løfter sig lidt hvis der gives for meget gas ud af svinget , der er kæden ikke så følsom.
Men kardanet er ikke billigt at lave og det er forholdsvis meget tungt Bagtøjet og forreste del er noget tungere end 2 tandhjul og 1 kæde.
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.866
Langt de fleste af os bruger alligevel yderst sjældent det vi har i forvejen.
Om jeg kommer 0,X sekunder hurtigere op på 100 km/time er da ligegyldigt.
Så jeg ser ingen ulemper ved kardan, hvis man ser væk fra den højere pris. Kun fordele.
nov 2006
Følger: 13 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 22 Svar: 185
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Men der er en væsentlig forskel i hvordan en MC føles at køre på med kardan kontra kæde/tandhjul.
Et af problemerne i det her, er jo at man ikke har 2 identiske cykler at sammenligne med, hvor den ENESTE forskel er typen af drivline, og derved mængden af roterende masse.
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Snakker man en væver sportscykel, nakedbike, en let spiffy motard eller streetfighter, ville man nemmere kunne mærke forskellen.
Det er immervæk nemmere at mærke hvad man tegner med en blyant, end hvis man bruger en blød lokumsbørste.
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.866
For mig der bare kører derudaf har forskellene ingen betydning. Her er der mange andre ting der er vigtigere.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Det handler om vejkendskab, kørestil og mod i meget større grad end det handler om cyklen.
#25 - Jeg er nok ikke meget anderledes end så mange andre mennesker, og jeg vil vove den påstand at du også ville kunne mærke væsentlig forskel hvis du kørte på 2 cykler, som KUN var forskellige på det ene punkt. Men som sagt er det temmelig svært at få den sammenligning, for den slags cykler bliver ikke bygget.
MC'er med kardan henvender sig jo nok bare i virkeligheden til et andet publikum, end dem med med kæde og tandhjul gør.
nov 2008
Følger: 30 Følgere: 18 MC-er: 6 Emner: 55 Svar: 1.376
Med en boxermotor og kardan skal drivlinjen ikke vendes 90 grader idet kardan ligger i lige linje fra motor til hjul.
Med f.eks. en række-4 motor, skal drivlinjen vendes 90 grader med effekttab til følge.
Hvis du forstår...
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Det er jeg helt med på...
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 7 MC-er: 4 Emner: 7 Svar: 479
Ikke det store krafttab, ingen hvinen og sparsomt vedligehold
nov 2008
Følger: 30 Følgere: 18 MC-er: 6 Emner: 55 Svar: 1.376
Du kunne også have nævnt Rocket III...
Jeg går ud fra, at du er enig i hvornår kraften skal vendes 90 grader.
jun 2016
Følger: 26 Følgere: 69 MC-er: 2 Emner: 30 Svar: 331
Giver dig total ret. Kæde er en forældet løsning. For mange dele og for mange steder, hvor skidt og lort kan komme ind.
Der er vel en grund til at HD i mange år kun har haft rem træk. Det holder længere end kæbe og INGEN svineri.
Undersøgte en rem løsning til min VZ 800, koster mellem 5-10.000 kr.
Kardan er kedeligt i min verden
nov 2008
Følger: 30 Følgere: 18 MC-er: 6 Emner: 55 Svar: 1.376
Ja for HD er i den grad innovative og banebrydende inden for MC teknik
jun 2016
Følger: 26 Følgere: 69 MC-er: 2 Emner: 30 Svar: 331
Jeg siger nej til din påstand.
Da jeg kikkede på remtræk Kit til min VZ800, fandt jeg et amerikansk fabrikat der også lavede til en 1300 Haiabusa.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Men de lover ikke meget af holdbarhed - faktisk ikke specielt imponerende.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Man kan f.eks kun lave 2-3 wheelies på en Buell XB12 Lightning før den skræller tænderne af bæltet, så det er ca useless...
mar 2018
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 85
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 7 MC-er: 4 Emner: 7 Svar: 479
Men den har selvfølgelig heller ikke andet end ponyer og et bovlamt moment.
Og den er pissesvær at få op på baghjulet ????
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Ak ja... Det gode gamle "jeg kender en MC som ikke har det problem du omtaler" argument, holder stadig 100%, og det annullerer alle modargumenter...
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 7 MC-er: 4 Emner: 7 Svar: 479
maj 2004
Følger: 4 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 11 Svar: 150
dec 2017
Følger: 5 Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 4
Kan personligt selv kun håbe på... at motorcykelfabrikanterne i fremtiden vil satse endnu mere på kardantrukne cykler....
maj 2018
Følger: 1 Svar: 1
feb 2008
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 7.302
Vist ikke meget du har kørt med moderne kæder, jeg renser kæden en gang om året, gir den et strint smørelse mellem 300 og 500 km alt efter føre, har stadig til gode at knække en en kæde, og uhaaaa skifter kæde mellem 30 og 35.000 km, og et er i øvrigt der mine fingre bliver beskidte - hvis jeg glemmer latex hanskerne, sammenligningen med bil hmmmmm ingen kommentar.
Men alt efter MC type, er henholdsvis kæde, kardan eller bælte fint, ud fra hvad MC er bygget til, dog kommer jeg aldrig til at køre med bælte
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 67
Men prøv lige, at se på konstruktionerne af de maskiner, der kører med kadan. Nimbus, goldwing, BMW, Moto Guzzi med flere. De har alle krumtappen på langs i stellet. Dem med kæde har motoren på tværs. Det vil sige, at på førstnævnte sætter man kadan en på enden af den aksel der "kommer ud af motoren" og så vender man lige kraften 90 gr. i baghjulsdrevet med en smule tab til følge. Skulle der kæde på, så skulle kraften vendes "oppe ved motoren" og så kommer tabet i kæden oven i.
Tager vi nu de cykler med motoren på tværs, så er det jo bare, at sætte et tandhj.... Undskyld et kædehjul på enden af udgangsakslen og så på med ormen ned til baghjulet. Så er der ikke noget, der skal vendes 90 gr. og der er kun tabet i selve kæden.
Så er der selvfølgelig nogle fariserere, hvor man har motoren på på tværs og kadan. Her vender man så 90 gr. både ved motor og ved baghjul....... men de maskiner kommer mig bekendt fra Kina alle sammen (Kina = øst for Berlin
Og bælte.... Det er sgu da knu noget, man bruger til at holde bukserne oppe med ??
maj 2004
Følger: 4 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 11 Svar: 150
nov 2008
Følger: 30 Følgere: 18 MC-er: 6 Emner: 55 Svar: 1.376
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.866
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 67
Jeg beklager meget
Jeg må have sovet i den geografitime, hvor vi lærde om Japan. Jeg mente helt bestemt, det lå øst for Berlin
Er det også forkert, at de har skæve øjne
BMW' erne, der er jeg ikke helt stiv i deres helt nye 6 cylindrede, men resten, der skulle det passe godtnok.......
jun 2016
Følger: 26 Følgere: 69 MC-er: 2 Emner: 30 Svar: 331
nov 2008
Følger: 30 Følgere: 18 MC-er: 6 Emner: 55 Svar: 1.376
Ja bestemt. Ligesom at få revet armen af i en tørretumbler. Det sker næsten aldrig, men det et godt argument for at benytte tørresnor ikke?
mar 2008
Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 29 Svar: 101
Og nej tak til bælte her...
nov 2006
Følger: 13 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 22 Svar: 185
mar 2018
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 85
jun 2016
Følger: 15 MC-er: 1 Svar: 5
Jeg har 2 japsere, begge med kardan.
En Virago xv500 som er en ganske sjov og livlig maskine, som er bedst når der kun er een person på den, og en Honda vf 700 Magna, som jeg synes arbejder rigtig godt.
Valget er taget udelukkende fordi det er stort set vedligeholdelses frit, og super holdbart.
jan 2010
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 59
Hvorfor er kardan ikke mere udbredt?