{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.307 visninger | Oprettet:

Hvorfor er kardan ikke mere udbredt? {{forumTopicSubject}}

Selvfølgelig koster det mere, end at smide et par tandhjul på og en kæde på, og kardan vejer også mere. Men bortset fra det, hvad holder så tilbage? Selv på dyre maskiner og med masser af cc, bliver kardan næsten ikke brugt. Det er mig en stor gåde. For på nær racer maskiner og de helst prisbillige maskiner, så skal der sguda kardan på hva? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor er kardan ikke mere udbredt?
  • #1   21. dec 2018 Jeg kommer til at tænke på, at 90ernes helt store sellert, den lille Virago 535, også havde kardan. Så hvis en så lille og billig maskine kunne, så kan det vel dårlig være økonomien, som holder producenterne tilbage?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #2   21. dec 2018 Prisen og den mere komplicerede konstruktion, er mit gæt.

    Har aldrig haft en MC med kardan, og får det nok aldrig.


  • #3   21. dec 2018 Jeg må også tilstå, at jeg ikke kender Virago 535 nypris da den kom frem og hvad den senere, kom til at koste. Jeg må bare sige, at jeg aldrig bliver den store fan af kædetræk. MEN. Havde jeg råd til, at købe en helt ny motorcykel... Så kørte jeg med kædetræk, da jeg drømmer massivt, om en Kawasaki Versys 650 smiley (selvfølgelig i Kawa grøn)

  • #4   21. dec 2018 Den største faktor er nok vægten!! Og så er det noget med udvækslingen mellem kardan og baghjul æder nogle hæstekræfter? Min far har en NTV, magen til din, og og jeg syntes den køre fint med kardan, men er lidt tung i røven!!

  • #5   21. dec 2018 Ja. En NTV er ingen racer, det er helt sikkert! smiley Men når man kører på den, synes jeg ikke, at den føles tung. Heller ikke ved lav fart


  • #6   21. dec 2018 Nej, det er vel en smagssag, og et spørgsmål kørestil. Jeg køre ikke selv udpræget sport, men kan mærke kæmpe forskel i styre villighed på NTV'en og min SV... Og det er ikke for at sammenligne de to, for det er vidt forskellige maskiner! Men alligevel lidt! smiley

  • #7   21. dec 2018 Nå ja, jeg har kun en så gammel maskine, fordi jeg ikke havde flere penge at købe for smiley Og din SV, er jo også en langt nyere OG mere sportslig udlagt maskine, så forhåbentlig, kører din SV bedre (eller havde det sgu også været træls!)

  • #8   21. dec 2018 Kæde + kædehjul er både meget lettere, billigere, giver nem mulighed for at ændre udvekslingsforholdet, har mindre transmissionstab, samt optager (til en hvis grad) ryk ved acceleration/deacceleration.
    Desuden har mc'er med kardan en tendens til at løfte sig bagude under acceleration (denne tendes kan dog mere eller mindre undgås ved tilføjelse af ekstra mekaniske komponenter, som dog gør den i forvejen tunge konstruktion endnu tungere/dyrere og mere kompliceret)...


  • #9   21. dec 2018 BMW er stor forbruger af kardan smiley Jeg har givet alt mit kædesmørelse til mine kammerater, da jeg har fået mig en ældre BMW.

  • #10   21. dec 2018 Ja det ved jeg. BMW er jo kendt, for deres store forbrug af kardan. Jeg synes sgu også mange gange, at det også SER, helt godt ud smiley

  • #11   21. dec 2018 Mener da bestemt også at moto guzzi har det på de fleste nye modeller

  • #13   21. dec 2018 @11....og på de ældre Guzzi'er... som min fra 81 eller denne her fra først i 70'erne

    profilbillede
  • #14   21. dec 2018 Jeg har kørt med begge dele og skifter nu igen til kardan.
    Største fordel ved kardan er for mig at se den meget sparsomme vedligeholdelse.
    Kører man langture, og her mener jeg mere end 1000 km, på kæde, så skal der holdes øje med kæden undervejs. Især smøring og kædestramning.
    Det er man dejlig fri for ved kardan.
    Kardan er dyrere i indkøb, men over tid udlignes forskellen i forhold til kæde.


  • #15   21. dec 2018 "Monter & glem" Matthias smiley


    profilbillede
  • #16   21. dec 2018 Jeg kører også med Scottoiler, men alligevel skal der holdes øje.
    Når kædekittet har passeret de 20.000 km, så skal man være lidt mere obs. under den daglige kørsel.


  • #18   21. dec 2018 Yamaha har da haft mange forskellige kardan maskiner også i moderne tid, Har selv haft en del af dem. Der er jo meget tab i en kardan end der er i kæde da kæden er mere direkte , ved kardan vendes kraften et par gange mere.

    Kardan er mere vedligeholdelses fri end kæden . Har pt en Fj 1100 og en V-max kæde og kardan det er to vidt forskellige cykler men er nu mest glad for den med kardan.

    Ulæmpen ved kardan og eks turbo kan være meget farligt i sving især netop pga de løfter sig lidt hvis der gives for meget gas ud af svinget , der er kæden ikke så følsom.

    Men kardanet er ikke billigt at lave og det er forholdsvis meget tungt Bagtøjet og forreste del er noget tungere end 2 tandhjul og 1 kæde.


  • #19   21. dec 2018 For os almindelig dødelige betyder vægt og tab af effekt i et kardan nada.
    Langt de fleste af os bruger alligevel yderst sjældent det vi har i forvejen.
    Om jeg kommer 0,X sekunder hurtigere op på 100 km/time er da ligegyldigt.
    Så jeg ser ingen ulemper ved kardan, hvis man ser væk fra den højere pris. Kun fordele.


  • #20   21. dec 2018 Alle Guzzier kører med kardan, dejligt vedligeholdelses fri, nemt at skifte olie.

    profilbillede
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #21   21. dec 2018 #19 - Nej når man bruger stopuret for at sammenligne, vil de fleste af os ikke kunne se den store forskel - det er vi enige om.

    Men der er en væsentlig forskel i hvordan en MC føles at køre på med kardan kontra kæde/tandhjul.
    Et af problemerne i det her, er jo at man ikke har 2 identiske cykler at sammenligne med, hvor den ENESTE forskel er typen af drivline, og derved mængden af roterende masse.


  • #22   21. dec 2018 Mener Yamaha laver en størrelse med både kardan og kæde, en af deres Virago.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #23   22. dec 2018 Nu er en Virago ikke det mest dynamiske og velkørende køretøj jeg kender til, så på sådan en vil der nok ikke være den store forskel.

    Snakker man en væver sportscykel, nakedbike, en let spiffy motard eller streetfighter, ville man nemmere kunne mærke forskellen.

    Det er immervæk nemmere at mærke hvad man tegner med en blyant, end hvis man bruger en blød lokumsbørste. smiley


  • #25   22. dec 2018 Jeg tror gerne du Sajmon kan mærke forskel på cyklerne, da du nok lægger noget mere opmærksomhed i cyklernes køreegenskaber.
    For mig der bare kører derudaf har forskellene ingen betydning. Her er der mange andre ting der er vigtigere.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #26   22. dec 2018 #24 - Det samme kan jeg selv sige for både min XT660X, min SV1000 og sikkert også min nyligst byggede motard 250'er.
    Det handler om vejkendskab, kørestil og mod i meget større grad end det handler om cyklen. smiley

    #25 - Jeg er nok ikke meget anderledes end så mange andre mennesker, og jeg vil vove den påstand at du også ville kunne mærke væsentlig forskel hvis du kørte på 2 cykler, som KUN var forskellige på det ene punkt. Men som sagt er det temmelig svært at få den sammenligning, for den slags cykler bliver ikke bygget.
    MC'er med kardan henvender sig jo nok bare i virkeligheden til et andet publikum, end dem med med kæde og tandhjul gør.


  • #27   22. dec 2018 Kardan er egnet til nogle motor1typer og mindre egnet til andre.
    Med en boxermotor og kardan skal drivlinjen ikke vendes 90 grader idet kardan ligger i lige linje fra motor til hjul.
    Med f.eks. en række-4 motor, skal drivlinjen vendes 90 grader med effekttab til følge.
    Hvis du forstår...


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #28   22. dec 2018 Mig?

    Det er jeg helt med på... smiley


  • #29   22. dec 2018 Hvorfor ikke rem?

    Ikke det store krafttab, ingen hvinen og sparsomt vedligehold


  • #31   22. dec 2018 Ja naturligvis, men generelt.
    Du kunne også have nævnt Rocket III...
    Jeg går ud fra, at du er enig i hvornår kraften skal vendes 90 grader.


  • #33   23. dec 2018 #29
    Giver dig total ret. Kæde er en forældet løsning. For mange dele og for mange steder, hvor skidt og lort kan komme ind.
    Der er vel en grund til at HD i mange år kun har haft rem træk. Det holder længere end kæbe og INGEN svineri.
    Undersøgte en rem løsning til min VZ 800, koster mellem 5-10.000 kr.
    Kardan er kedeligt i min verden


  • #34   23. dec 2018 Haha.. "Der er vel en grund til at HD i mange år kun har haft rem træk. Det holder længere end kæbe og INGEN svineri."
    Ja for HD er i den grad innovative og banebrydende inden for MC teknik smiley


  • #37   23. dec 2018 #35.
    Jeg siger nej til din påstand.
    Da jeg kikkede på remtræk Kit til min VZ800, fandt jeg et amerikansk fabrikat der også lavede til en 1300 Haiabusa.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #38   23. dec 2018 Ja dem har jeg også fundet, eller til f.eks Suzuki GSX1400.

    Men de lover ikke meget af holdbarhed - faktisk ikke specielt imponerende.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #40   24. dec 2018 Ved morfar kørsel på en lam cykel er det da muligt det holder længere, men lige så snart man sammenligner med kæde, er bæltet bagud på point.

    Man kan f.eks kun lave 2-3 wheelies på en Buell XB12 Lightning før den skræller tænderne af bæltet, så det er ca useless...


  • #42   24. dec 2018 Jeg startede på en 600 gsxr fra 99 og derefter en 600 CBR fra 02 og nu kører jeg VFR 1200 (kardan)... Jeg er særdeles glad for mit kardantræk, men havde hondaen været med kæde så havde jeg sandsynligvis stadig købt den....


    profilbillede
  • #43   24. dec 2018 En xv1900 skal ikke have ny rem 3 gange om året.
    Men den har selvfølgelig heller ikke andet end ponyer og et bovlamt moment.
    Og den er pissesvær at få op på baghjulet ????


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #45   24. dec 2018 Så 100hk og verdens fladeste momentkurve, er det samme som sporty, og en chopper indbyder til frisk kørsel?

    Ak ja... Det gode gamle "jeg kender en MC som ikke har det problem du omtaler" argument, holder stadig 100%, og det annullerer alle modargumenter... smiley


    profilbillede
  • #46   24. dec 2018 smiley

  • #47   27. dec 2018 BMW K 1300 s - BMW K 1200 s 4 cyl række , hvor kardan fungerede sublimt på. Man mærker overhovedet ikke der er kardantræk . Også er de holdt holdt op med at lave dem de m...…… pga EU normer smiley https://billeder.bazoom.dk/motorcykler/galleri/89/wh/2000/2000/442216/bmw-k1300s--solgt.jpg

  • #49   28. dec 2018 Nu er der jo heldigvis... Rigtigt mange modeller med Kardantræk... bla. Honda’s VFR... men absolut også mange andre fine cykler... Selv foretrækker jeg absolut Kardantræk så jeg slipper for al den vedligeholdelse af kæder og tandhjul... Et simpelt olieskift for hver 12000 km. .... Og DET DER.... ! Med at Kardantrukne cykler løfter sig i røven... Det er bare B*shit... Det kan godt være at der i tidernes morgen... var nogen gamle BMW’er der gjorde det.... ! ??? ?? Men... ellers er det så forsvindende lidt.... at det for de fleste motorcyklister ikke betyder noget som helst... ! Fordelene er langt større end de ulemper der må være... !! ??
    Kan personligt selv kun håbe på... at motorcykelfabrikanterne i fremtiden vil satse endnu mere på kardantrukne cykler.... smiley


  • Benny P
    Benny P Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Svar: 1
    #50   28. dec 2018 Det heder sig at kæde hører til kædehjul og tandhjul til tandhjul... for god ordens skyld...

  • #51   28. dec 2018 Brian H:

    Vist ikke meget du har kørt med moderne kæder, jeg renser kæden en gang om året, gir den et strint smørelse mellem 300 og 500 km alt efter føre, har stadig til gode at knække en en kæde, og uhaaaa skifter kæde mellem 30 og 35.000 km, og et er i øvrigt der mine fingre bliver beskidte - hvis jeg glemmer latex hanskerne, sammenligningen med bil hmmmmm ingen kommentar.

    Men alt efter MC type, er henholdsvis kæde, kardan eller bælte fint, ud fra hvad MC er bygget til, dog kommer jeg aldrig til at køre med bælte


  • Henning M
    Henning M Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 67
    #52   29. dec 2018 Der er mange grunde til, at vælge det ene frem for det andet. Tabet i en ny velsmurt kæde er 2-3% I kadan'en er det ca. 5%. En slidt kæde kan tabet nærme sig 10% (er den så også rusten så uha)
    Men prøv lige, at se på konstruktionerne af de maskiner, der kører med kadan. Nimbus, goldwing, BMW, Moto Guzzi med flere. De har alle krumtappen på langs i stellet. Dem med kæde har motoren på tværs. Det vil sige, at på førstnævnte sætter man kadan en på enden af den aksel der "kommer ud af motoren" og så vender man lige kraften 90 gr. i baghjulsdrevet med en smule tab til følge. Skulle der kæde på, så skulle kraften vendes "oppe ved motoren" og så kommer tabet i kæden oven i.
    Tager vi nu de cykler med motoren på tværs, så er det jo bare, at sætte et tandhj.... Undskyld et kædehjul smiley på enden af udgangsakslen og så på med ormen ned til baghjulet. Så er der ikke noget, der skal vendes 90 gr. og der er kun tabet i selve kæden.
    Så er der selvfølgelig nogle fariserere, hvor man har motoren på på tværs og kadan. Her vender man så 90 gr. både ved motor og ved baghjul....... men de maskiner kommer mig bekendt fra Kina alle sammen (Kina = øst for Berlin smiley
    Og bælte.... Det er sgu da knu noget, man bruger til at holde bukserne oppe med ??


  • #55   29. dec 2018 BMW - synes der er rigeligt med kræfter

    profilbillede
  • #56   29. dec 2018 # 54 Og hvor mange motorcyklister er det lige som kommer til skade på grund af en knækket kæde og blokeret baghjul om året? Bare sådan cirka?

  • #57   29. dec 2018 Hvad er højest? Rundetårn eller et tordenskrald?

  • Henning M
    Henning M Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 67
    #58   29. dec 2018 Hans Henrik
    Jeg beklager meget smiley
    Jeg må have sovet i den geografitime, hvor vi lærde om Japan. Jeg mente helt bestemt, det lå øst for Berlin smiley
    Er det også forkert, at de har skæve øjne smiley
    BMW' erne, der er jeg ikke helt stiv i deres helt nye 6 cylindrede, men resten, der skulle det passe godtnok.......


  • #61   29. dec 2018 BMW. Deutsche weit arbeite :)????

  • #64   30. dec 2018 #63
    Ja bestemt. Ligesom at få revet armen af i en tørretumbler. Det sker næsten aldrig, men det et godt argument for at benytte tørresnor ikke?


  • #65   30. dec 2018 Kardan findes kun i blikæsker og på kedelige knallerter (med ganske få undtagelser)!
    Og nej tak til bælte her...


  • #66   30. dec 2018 Kedelige knallerter!! BMWer er sgu da ikke kedelige og i særdeleshed IKKE Guzzier??????

  • #67   30. dec 2018 #65... så fars VFR 1200 er kedelig ? Når jeg kører i 2 gear og banker den i 1 gear og giver gas så er der dømt burnout/hjulspind.... bestemt ikke en kedelig oplevelse....og det er næppe pga kardanen løfter baghjulet, men nok en kombi af 129 nm og 173 HK....godt nytår

    profilbillede
  • Johan H
    Johan H Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 15 MC-er: 1 Svar: 5
    #71   31. dec 2018 Kardan til mig!
    Jeg har 2 japsere, begge med kardan.
    En Virago xv500 som er en ganske sjov og livlig maskine, som er bedst når der kun er een person på den, og en Honda vf 700 Magna, som jeg synes arbejder rigtig godt.
    Valget er taget udelukkende fordi det er stort set vedligeholdelses frit, og super holdbart.


  • #72   3. jan 2019 67 fed tatovering der er til at forstå Godt Nytår

Kommentér på:
Hvorfor er kardan ikke mere udbredt?

Annonce