2.472 visninger
|
Oprettet:
Kardan træk til Off-road {{forumTopicSubject}}
Hej folkens,
Ja som overskriften siger, Kardan til off-road.
Jeg husker at blive fortalt at Kardan kan sætte sig, låse om man vil, hvis man kører off-road med kardan træk.
Skulle vist være noget med hvis man gear for voldsomt ned i forhold til cyklens fart eller lign.
Jeg håber der er nogle kloge hoveder der kan forklare lidt mere om hvorfor kardan træk kan låse/sætte sig og om det er et validt træksystem til off-roadere....
På forhånd
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 134 Svar: 602
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 260
Der er dog dem der taler om at ældre cykler kunne føles lidt usikre og sparke lidt fra sig ved nedgearinger og skift ved høje omdrejninger, men ingen om deciderede lock-ups. Det handler nok snarere om de helt anderledes fysiske inertier der spiller på en kardan-cykel frem for een med kæde.
Tror det eneste der kan lave et kardan "lock-up" er hvis noget knækker og sætter sig i klemme.
læs evt denne her: http://www.motorcycleforum.com/showthread.php?t=101720
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 260
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 134 Svar: 602
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.189
De er i hvert fald fuldt ud lige så pålidelige i terræn som en kæde!
dec 2006
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 133
Jeg tror grunden til at kardan ikke er meget anvendt til off-road er den øgede vinkel som kardanleddet udsættes for på grund af affjedringens øgede vandring.
Med den længere vandring på affjedringen udsættes kardanleddet for en mere ekstremt vinklet yderstilling, og det vil blive slidt hurtigere af denne grund. Måske er energitabet også større af samme grund?
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 20 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 1.454
jul 2009
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 25 Svar: 578
Det er nemlig ikke lige så nemt at finde noget valid information på lige mit spørgsmål når man googler det.
Så i bund og grund så skal bekymringen for kardantræk til off-road ikke betyde om man vælger den ene eller den anden cykel da der som bekendt er fordele og ulemper ved begge systemer (tænker kæde vs kardan).
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.189
De havde også en Quota 1000 og 1100, som vel også mest kan kaldes en rejseenduro/allroad cykel frem for en off roader.
http://www.labellehistoiremotoguzzi.info/dotclear/public/v50-v65-v75/v65ntx/650ntx_01.jpg
I min optik er det intet - andet end vægten og størrelsen - der fraskriver en kardanmc som "kom-frem-over-det-hele" cykel.
Fabrikkerne foretager selvfølgelig hårde test af drivlinien inden man sender produktet på markedet. Det er korrekt, at der kommer et øget slid på det homokinetiske led på cykler med øget fjederlængde, men det er naturligvis noget fabrikkerne er opmærksom på og tager højde for.
Og sammenlignet med udgifterne til et kædekit hvert andet år, er prisen på en ½ ltr kardanolie i samme periode til at overse. At man så måske skal have skiftet leddet efter 75.000 km kommer ind under småtingsafdelingen i min verden!
Så vidt jeg erindrer, er det kun Moto Guzzi's Daytona og Sport 1100, der er "handikappet" af åbent kardanled, men det er vel de færreste, der trækker sådan nogle væk fra asfalten!
Så køb du roligt en kardancykel.
Der kan selvfølgelig altid komme en ubekræftet "vandrehistorie" om kardankørere, der har været strandet i et eller andet åndsvagt mongolsk bjergpas ventende på reservedele, men tænk i stedet på de mange hundrede tusinde, der aldrig har haft det fjerneste problem med deres kraftoverføring!
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.189
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.189
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.189
Kardan træk til Off-road