{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.472 visninger | Oprettet:

Kardan træk til Off-road {{forumTopicSubject}}

Hej folkens,

Ja som overskriften siger, Kardan til off-road.
Jeg husker at blive fortalt at Kardan kan sætte sig, låse om man vil, hvis man kører off-road med kardan træk.
Skulle vist være noget med hvis man gear for voldsomt ned i forhold til cyklens fart eller lign.

Jeg håber der er nogle kloge hoveder der kan forklare lidt mere om hvorfor kardan træk kan låse/sætte sig og om det er et validt træksystem til off-roadere....

På forhånd


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kardan træk til Off-road
  • #1   11. aug 2011 bmw har da brugt det i mange år, og hvis de er tilfredse, så er det nok udemærket

  • #2   11. aug 2011 Jeg kan simpelthen ikke finde noget direkte om det.. smiley

    Der er dog dem der taler om at ældre cykler kunne føles lidt usikre og sparke lidt fra sig ved nedgearinger og skift ved høje omdrejninger, men ingen om deciderede lock-ups. Det handler nok snarere om de helt anderledes fysiske inertier der spiller på en kardan-cykel frem for een med kæde.

    Tror det eneste der kan lave et kardan "lock-up" er hvis noget knækker og sætter sig i klemme.

    læs evt denne her: http://www.motorcycleforum.com/showthread.php?t=101720


  • #3   11. aug 2011 Der har du helt ret Chr. Den første BMW motorcykel nogensinde produceret R32 fra 1923 havde både boxer-motor og kardan. Heldigvis gjorde de ikke ligesom Harley og har da udviklet dem en smule siden smiley

  • #4   11. aug 2011 jeg tænker også på de der bmw de kalder dakar. hvis de laver en motorcykel til at køre gennem sahara. og de vælger at lave den med kardan, så må de jo være fordi de mener det er en god ide med kardan. og det må da siges at være off-road smiley

  • #5   11. aug 2011 Kardan cykler kan have en lidt kraftigere kraftreaktion og kan derfor have tendens til at blokere ved kraftig motorbremse. Kan det være det der menes?
    De er i hvert fald fuldt ud lige så pålidelige i terræn som en kæde!


  • #6   11. aug 2011 Jeg skal ikke påstå at være ekspert på området, men:

    Jeg tror grunden til at kardan ikke er meget anvendt til off-road er den øgede vinkel som kardanleddet udsættes for på grund af affjedringens øgede vandring.

    Med den længere vandring på affjedringen udsættes kardanleddet for en mere ekstremt vinklet yderstilling, og det vil blive slidt hurtigere af denne grund. Måske er energitabet også større af samme grund?



  • #7   12. aug 2011 Ud over BMW har Honda lavet en off-roader med kardan. Den hed XLV750, produceret fra 1983-86 ... smiley

  • #8   12. aug 2011 Ok, jeg siger tak for de mange gode svar.

    Det er nemlig ikke lige så nemt at finde noget valid information på lige mit spørgsmål når man googler det.

    Så i bund og grund så skal bekymringen for kardantræk til off-road ikke betyde om man vælger den ene eller den anden cykel da der som bekendt er fordele og ulemper ved begge systemer (tænker kæde vs kardan).



  • #9   12. aug 2011 Moto Guzzi havde også en serie, kaldet NTX 650 og 750 i starten af 90'erne. Ikke deciderede off roadere, men cykler i TransAlp klassen. Heller ikke en type, der blev solgt allerflest af herhjemme.
    De havde også en Quota 1000 og 1100, som vel også mest kan kaldes en rejseenduro/allroad cykel frem for en off roader.

    http://www.labellehistoiremotoguzzi.info/dotclear/public/v50-v65-v75/v65ntx/650ntx_01.jpg

    I min optik er det intet - andet end vægten og størrelsen - der fraskriver en kardanmc som "kom-frem-over-det-hele" cykel.

    Fabrikkerne foretager selvfølgelig hårde test af drivlinien inden man sender produktet på markedet. Det er korrekt, at der kommer et øget slid på det homokinetiske led på cykler med øget fjederlængde, men det er naturligvis noget fabrikkerne er opmærksom på og tager højde for.
    Og sammenlignet med udgifterne til et kædekit hvert andet år, er prisen på en ½ ltr kardanolie i samme periode til at overse. At man så måske skal have skiftet leddet efter 75.000 km kommer ind under småtingsafdelingen i min verden!

    Så vidt jeg erindrer, er det kun Moto Guzzi's Daytona og Sport 1100, der er "handikappet" af åbent kardanled, men det er vel de færreste, der trækker sådan nogle væk fra asfalten!

    Så køb du roligt en kardancykel.
    Der kan selvfølgelig altid komme en ubekræftet "vandrehistorie" om kardankørere, der har været strandet i et eller andet åndsvagt mongolsk bjergpas ventende på reservedele, men tænk i stedet på de mange hundrede tusinde, der aldrig har haft det fjerneste problem med deres kraftoverføring!


  • #10   12. aug 2011 Min verden består 100% af småtingsafdelinger!

  • #11   12. aug 2011 Aner det da virkelig ikke! Det er i småtingsafdelingen!

  • #12   12. aug 2011 Men min gode ven Per, der har kørt i omegnen af 500.000 km på den samme kardan har sparet MANGE kædekit! Og brugt noget der ligner 15-20 ltr olie!

Kommentér på:
Kardan træk til Off-road

Annonce