1.351 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Køreteknik - at bremse i sving? Køreteknik - at bremse i sving?

Hej!

Jeg læser og hører ofte om at man ikke må bremse i sving og det er da til dels også korrekt nok at man bør undgå det så vidt muligt, da det skaber nogle åbenlyse problemer.

Når det så er sagt, vil jeg nu mene (med risiko for at blive flået levende) at man sagtens kan bremse midt i et sving, så længe man stadig har vejgreb at give af og husker at læne sig lidt mere indover, så cyklen ikke pludselig rejser sig op. En teknik jeg efterhånden har udviklet til fingerspidserne og overført til mc, gennem bl.a. mange års lettere rådden scooterkørsel... (hehe smiley - og det endda uden at det nogensinde er gået galt!

I nødstilfælde har dette sparet mig for mange ubehagelige situationer eller i det mindste nedsat risikoen for at de opstår. Men det kræver selvfølgelig at man nogenlunde ved hvor grænsen går/dækkene slipper, hvis det ikke skal gå galt... Så måske det ikke er det bedste budskab at kommunikere ud til nybegyndere smiley

Min egen holdning til det er sådan lidt: Korrekt eller ej? Tjah... Er det glat når du kører lige ud bremser du mindre hårdt for at undgå at dækkene skrider. Det sammer gælder når man bremser i svingene. Jo højere nedlægningsvinkel, jo mindre overskydende vejgreb og jo mindre kan man bremse inde i selve svinget. Altså en tilpasning efter forholdene lige som alt andet ved MC kørslen.

Jeg skal dog lige gentage, at man selvfølgelig så vidt muligt bør undgå at bremse i sving af helt åbenlyse årsager, men man kan altså sagtens..!

Bagefter kan vi prøve at ta' diskussionen omkring hvad man dog i alverden skal bruge den bagbremse til? (Jeg bruger den... smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hente to døre i bauhaus Roskilde Montere døre og dørhåndtag i Jyllinge 2.100 kr.
  • sætte hylder op bad og køkken 3.000 kr.
  • Tilskæring af ca 14 have fliser 400 kr.
  • Fix washing machine 750 kr.
  • Havearbejde 1.500 kr.
  • Rengøring 117m2 lejlighed 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Køreteknik - at bremse i sving?
  • #1   12. jun 2007 Bruger også bagbremsen i sving nogen gange - der er den brugbar nok smiley

• #2   12. jun 2007 Hehe glemte at skrive at jeg bruger begge bremser i sving...

• #3   12. jun 2007 Hekto: præcis!

• #5   12. jun 2007 Kwak: arhhh hvis du bremser under nedlægning i BigMac så bremser du for tidligt !!

Bedste taktik på en stor sportscykel er at holde på helt om i enden og så komme op i lodret med max bremse og så knække SKARP ind i den efterfølgende kurve...

Men selvfølgelig kan man bremse i sving hvis man er øvet, men en nybegynder får ikke noget godt ud af det

• #6   12. jun 2007 Det er mere den nødsituation hvor man er i et langt inde i svinget eller kan se inde i selve svinget at man skal bremse hårdt op, jeg tænker på.

Ingen grund til at panikke og vente til man er ude af svinget for så kun at have 2 m at bremse på, hvis man ikke har mere fart på/nedlægningsvinkel end at man kan udnytte det ekstra vejgreb til at ta det værste af farten.

Men det kræver at man kender grænserne på sin cykel og det er nok også derfor det frarådes af de fleste at man gør det...

Er da glad for at vi er enige! smiley

• #7   12. jun 2007 Hvad med bagbremsen? Hvor bruger I den og til hvad?

Jeg bruger den flere steder, men nok mest til at stabilisere cyklen med, hvis den bliver urolig ved nedbremsning, ud af sving osv...

Man kan jo også bruge den til at holde kæden stram ind i svingene, men så prof er jeg ikke blevet endnu smiley

Er der andet jeg har glemt? Har jo stadig meget at lære, før jeg bliver som Rossi... øhhh... nej det bliver jeg nok aldrig!

• #8   12. jun 2007 @Kim: Nu skriver Kwak jo "enden af Big Mac'en" og dermed mener han formentlig 90 graders venstreknækket til allersidst, hvor det netop kan være nødvendigt at bremse det overskydende fart af? Eller er det mig der læser det forkert...?!

Selvfølgelig er det ikke nødvendigt at bremse ved indgangen / i selve Big Mac...

• #10   12. jun 2007 .. selvfølgelig medmindre bagsædepassageren har store patter.
    I så fald er det selvsagt FULD FORBREMSE - HVER GANG..;-P

• #12   12. jun 2007 Kleen: Klart! smiley

• #14   12. jun 2007 Jeg bruger også begge bremser, og jeg bremser også i sving hvis nødvændigt.
    Men som nævnt af andre, så kræver det meget føling.

ps. Hvis en Nimbus skal bremses ned i dag så skal man bruge begge bremser.
    Men jeg gør det samme på min CBR1000

• #15   12. jun 2007 Kleen@Kwak: ja læs og forstå.......svært når men sidder midt i et hektisk kontormiljø med bimlende telefoner

jeg har desværre set flere gange at folk bremse vanvittigt tidligt i BigMac....

• #16   12. jun 2007 Jeg rykker altid begge bremser max... HVER GANG... og satser på ABS'en klarer resten...

Det er gaaaaaaaaaaaz.

Bruger normalt også kun bagbremsen når jeg har passager på eller ved nødsituationer. At bremse i sving praktiserer jeg sjældent - prøver at forberede mig på svinget så det ikke bliver nødvendigt.

• #17   12. jun 2007 Køreer man ræs, kan det da sikkert lade sig gøre.

Jeg holder mig ret strikt til bogen: bremsning for sig og styring for sig smiley

• #18   12. jun 2007 jeg bremser tit i sving, både med for og bagbremse smiley nogle gange bliver jeg på vejen andre gange lander jeg på en mark smiley

• #19   12. jun 2007 Det med at bremse i sving hænger nok også lidt sammen med hvilken mc man kører på.

Fx kunne de CB 500 vi kørte på hos køreskolen bestemt ikke lide at man gjorde det. Både forgaffel og stel vred sig slemt, hvilket ikke var specielt behageligt. Kunne også forestille mig at det ikke lige var sagen på en stor tung chopper eler touring cykel... På en lille let sports mc derimoid (med ikke alt for blød affjedring), går det meget nemmere! smiley

Er glad for min bagbremse, som jeg desværre bruger alt for lidt, men så har jeg jo noget at øve mig på her i løbet af sommeren smiley

• #20   12. jun 2007 Det er selvfølgelig en vigtig ting rent sikkerhedsmæssigt at kunne bremse i sving.... Det har ihvertfald reddet mig fra knubs adskellige gange....

Kommentér på:
Køreteknik - at bremse i sving?

Annonce