Køreteknik - at bremse i sving? {{forumTopicSubject}}
Hej!
Jeg læser og hører ofte om at man ikke må bremse i sving og det er da til dels også korrekt nok at man bør undgå det så vidt muligt, da det skaber nogle åbenlyse problemer.
Når det så er sagt, vil jeg nu mene (med risiko for at blive flået levende) at man sagtens kan bremse midt i et sving, så længe man stadig har vejgreb at give af og husker at læne sig lidt mere indover, så cyklen ikke pludselig rejser sig op. En teknik jeg efterhånden har udviklet til fingerspidserne og overført til mc, gennem bl.a. mange års lettere rådden scooterkørsel... (hehe - og det endda uden at det nogensinde er gået galt!
I nødstilfælde har dette sparet mig for mange ubehagelige situationer eller i det mindste nedsat risikoen for at de opstår. Men det kræver selvfølgelig at man nogenlunde ved hvor grænsen går/dækkene slipper, hvis det ikke skal gå galt... Så måske det ikke er det bedste budskab at kommunikere ud til nybegyndere
Min egen holdning til det er sådan lidt: Korrekt eller ej? Tjah... Er det glat når du kører lige ud bremser du mindre hårdt for at undgå at dækkene skrider. Det sammer gælder når man bremser i svingene. Jo højere nedlægningsvinkel, jo mindre overskydende vejgreb og jo mindre kan man bremse inde i selve svinget. Altså en tilpasning efter forholdene lige som alt andet ved MC kørslen.
Jeg skal dog lige gentage, at man selvfølgelig så vidt muligt bør undgå at bremse i sving af helt åbenlyse årsager, men man kan altså sagtens..!
Bagefter kan vi prøve at ta' diskussionen omkring hvad man dog i alverden skal bruge den bagbremse til? (Jeg bruger den...
jul 2005
Følger: 42 Følgere: 41 MC-er: 6 Emner: 34 Svar: 172
aug 2005
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 77 Svar: 2.025
aug 2005
dec 2003
Følger: 40 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 114 Svar: 2.075
Bedste taktik på en stor sportscykel er at holde på helt om i enden og så komme op i lodret med max bremse og så knække SKARP ind i den efterfølgende kurve...
Men selvfølgelig kan man bremse i sving hvis man er øvet, men en nybegynder får ikke noget godt ud af det
aug 2005
Ingen grund til at panikke og vente til man er ude af svinget for så kun at have 2 m at bremse på, hvis man ikke har mere fart på/nedlægningsvinkel end at man kan udnytte det ekstra vejgreb til at ta det værste af farten.
Men det kræver at man kender grænserne på sin cykel og det er nok også derfor det frarådes af de fleste at man gør det...
Er da glad for at vi er enige!
aug 2005
Jeg bruger den flere steder, men nok mest til at stabilisere cyklen med, hvis den bliver urolig ved nedbremsning, ud af sving osv...
Man kan jo også bruge den til at holde kæden stram ind i svingene, men så prof er jeg ikke blevet endnu
Er der andet jeg har glemt? Har jo stadig meget at lære, før jeg bliver som Rossi... øhhh... nej det bliver jeg nok aldrig!
mar 2006
Følger: 48 Følgere: 42 MC-er: 5 Emner: 38 Svar: 2.545
Selvfølgelig er det ikke nødvendigt at bremse ved indgangen / i selve Big Mac...
mar 2006
Følger: 48 Følgere: 42 MC-er: 5 Emner: 38 Svar: 2.545
I så fald er det selvsagt FULD FORBREMSE - HVER GANG..;-P
aug 2005
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 109 Svar: 840
Men som nævnt af andre, så kræver det meget føling.
ps. Hvis en Nimbus skal bremses ned i dag så skal man bruge begge bremser.
Men jeg gør det samme på min CBR1000
dec 2003
Følger: 40 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 114 Svar: 2.075
jeg har desværre set flere gange at folk bremse vanvittigt tidligt i BigMac....
jun 2005
Følger: 13 Følgere: 14 MC-er: 4 Emner: 196 Svar: 1.090
Det er gaaaaaaaaaaaz.
Bruger normalt også kun bagbremsen når jeg har passager på eller ved nødsituationer. At bremse i sving praktiserer jeg sjældent - prøver at forberede mig på svinget så det ikke bliver nødvendigt.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Jeg holder mig ret strikt til bogen: bremsning for sig og styring for sig
apr 2005
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 76 Svar: 2.079
aug 2005
Fx kunne de CB 500 vi kørte på hos køreskolen bestemt ikke lide at man gjorde det. Både forgaffel og stel vred sig slemt, hvilket ikke var specielt behageligt. Kunne også forestille mig at det ikke lige var sagen på en stor tung chopper eler touring cykel... På en lille let sports mc derimoid (med ikke alt for blød affjedring), går det meget nemmere!
Er glad for min bagbremse, som jeg desværre bruger alt for lidt, men så har jeg jo noget at øve mig på her i løbet af sommeren
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 63 Svar: 2.137
Køreteknik - at bremse i sving?