Mekaniker regning Mekaniker regning
Pt. står min mc til vinter opbevaring og dette har den gjort noget tid, foråret nærmer sig (selvom vejret ikke ligner det) men jeg kan køre fra 1 marts, da jeg ikke ved hvornår mine bremser blev skiftet sidst samt heller ikke ved hvornår mine væsker er blevet skiftet sidst (bremsevæske, kølervæske) Olie + filter er nyt, forhørte jeg mig ved lokale mc mekaniker og han tog et kig og beskeden var:
- Bremsevæske er helt færdig og skal skiftes både for og bag
- Kølervæske skal der nyt på
- Bremser skilles ad og gennemgås samt renses/smøres og eventuelt skiftes hvis der er behov
Han siger de ca skal bruge 2-3 timer på den
pris 2500 kr (hvis bremseskiverne skal skiftes kommet dette oveni)
Dette er første "service" jeg har fået lavet på denne cykel da den er ny for mig men tænker jo at hvis der er noget som skal laves så skal det vel laves, især når det har med bremser at gøre! men er det dyrt eller ok? jeg har ingen fornemmelse .. (og jeg er ikke mekanisk egnet så det er meget lidt jeg selv kan klare)
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 87 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
apr 2013
Følger: 6 Følgere: 82 Emner: 46 Svar: 272
dec 2017
Følger: 13 Følgere: 93 MC-er: 1 Emner: 26 Svar: 140
Tak for jeres svar, ville bare have en fornemmelse om det var ok
dec 2010
Følger: 24 Følgere: 106 MC-er: 3 Emner: 10 Svar: 86
din bremsevæske kan i værste fald koge ved en "meget" lav temperatur grundet vand ophobningen i den, dette kan give dig bremsesvigt (meget groft sagt)
Kølevæske er nok mere en sikkerhed end nødvendighed, men det kommer bestemt an på hvordan du opbevarer din mc, skal den stå ude her til forår hvor termometeret kan komme under 0 grader, risikere du at din blok kan frostsprænge såfremt kølevæsken har mistet sin anti frys evne.
Bremserne, det er hurtigt overstået, men en nødvendighed at de skal renses, da dine glidere kan sætte sig fast når den står stille i længere perioder, det er helt sikkert ikke her den største post er mht de 2500.-dkr - som du selv siger, sikkerhed frem for alt, er skiverne tyndere end producenten foreskriver, skal de selvfølgelig byttes til nyt, præcis som du ville gøre på din bil
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 39 Svar: 2.279
dec 2017
#5 Jeg er ret sikker på at det bremsevæske som pt er i er gammelt for spurgte sælger hvad han havde skiftet og det var olie+oliefilter, lejere i hjul, tændrør og nye dæk
Jo den kommer til at stå ude eller i garage men den kommer stadig til at stå i kulde så tænker kølervæske også er vigtigt
Jeg vil ikke risikere at bremserne ikke virker så hellere lade det til en pro at få det iorden, selv om det koster
Tak for jeres svar .. må jo bide i det sure æble når man ikke selv er mekaniker eller har forstanden endnu
maj 2007
Følger: 31 Følgere: 83 MC-er: 10 Annoncer: 42 Emner: 240 Svar: 1.307
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 527
Tilbudet er nok ikke dyrt, men du har en motorcykel, der efterhånden er 20 år+, er det en stor økonomisk fordel på sigt selv at kunne det meste. Kædekit, forgaffelolie, ventiljustering, hjullejer, forgaffel pakdåser osv., ting der næsten garanteret kommer på en cykel af den alder og som lynhurtigt render op i værkstedsregninger, så du lige så godt kunne have købt en næsten ny cykel.
Eftersynet til 2500 kr. ved mekanikeren kan du selv lave(med hjælp fra ven eller youtube) til under 500 kr. inkl. indkøb af en bremseudlufter til kompressor.
dec 2017
Jeg er udmærket klar over at min mc ikke er ny og der nok kommer flere ting som skal fixes hen af vejen, jeg håber at jeg selv bliver bedre til at skrue på en mc med tiden eller kan få en hjælpende hånd hen af vejen ..
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 104 Svar: 3.862
Olien i forgaflen vil sikkert også være tjenlig til udskiftning. Det kan være mere nødvendig end kølervæske, da det har ret stor betydning for køreegenskaberne.
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 920
Som du giver udtryk for er du godt klar over det koster noget at holde knallerten kørende, lad mekanikeren om det og kør ud og nyd sæsonen
2500 incl det hele lyder meget rimeligt, som der bliver foreslået, kan den sikkert også trænge til forgaffelolie.
dec 2017
mar 2006
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 6 Emner: 54 Svar: 540
dec 2017
Jeg er godt klar over at jo flere ting jeg kan klare selv jo billigere kan det gøres, for skal cyklen til mc mekaniker hver gang der er det mindste så bliver det hurtigt meget dyrt, når det er sagt så bliver jeg også nød til at være realistisk i forhold til hvad jeg selv kan og tør kaste mig ud i at lave selv, jeg har købt en manual til min cykel så tror jeg vil kaste mig ud i at lave enkelte simple ting selv når dette skal laves så som olie skift, olie filter osv. (jeg har også købt nogle nye koblings og bremse greb som jeg selv vil udskifte)
Men når det kommer til sikkerhed og mere kompliceret ting så som skift af forgaffel olie og pakninger så vil jeg gerne lade en mc mekaniker gøre det så min endelige aftale lyder som sådan med mekanikeren:
- Tjek af alt lys virker
- For og bagbremser skilles ad, rengøres og smøres (der skulle ikke nye bremseklodser i da de var fine, både for og bag)
- For og bagbremser tømmes for gammel bremsevæsker og nyt bremsevæske kommer i
- Kølervæske bliver skiftet
- Forgaflerne bliver afmonteret, skilt ad og rengjort + ny olie & pakninger monteres
Samlet pris 3800 kr
Tja, det er selvfølgelig en slat men så er det også gjort og det holder forhåbentlig i lang tid, jeg føler ikke at mekanikeren har presset mig til at få alt muligt lavet, han sagde at jeg sagtens kunne vente med forgaflerne men de jo ikke var nye og det var svært at sige om de kunne holde en halv sæson eller en hel sæson endnu, jeg valgte at få det gjort så det var klaret
Kom gerne med tanker omkring pris og om du synes det er helt tosset Oo jeg synes det er meget fair når jeg nu ikke selv kan
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 39 Svar: 2.279
nov 2008
En forgaffel tager også 1,5-2 timer plus 2-300 i materialer, så det lyder ikke helt skævt.
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 920
Hvis det også er iorden, det du får lavet, synes jeg du skal sende en anbefaling videre.
Hvis du har lyst til at lære noget om gør det selv arbejde, kan du finde et årligt skruekursus inde på www.mctc.dk
okt 2017
Følger: 41 Følgere: 290 MC-er: 1 Emner: 27 Svar: 807
Jeg har nada los monetos hver måned. Under 2000kr...Og jeg synes, at de 2-3000 jeg skal af med til mek nu her, er givet godt ud
maj 2016
Følger: 13 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 4
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 850
Noget af det jeg har købt brugt har været over 50 år gammelt - så skilles det ad til atomer, men det er en helt anden boldgade.
De 2500 lyder ikke voldsomt.
nov 2008
dec 2017
jan 2016
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
jun 2017
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 19
Men, nu har du jo valgt en rigtig cykel (læs CBR), den er utrolig driftsikker.
Jeg skifter selv bremsevæske i ny og næ, og skiller bremsekaliber ad hver anden vinter, hvor de bliver smurt og masseret.
Det tager tid, men har man en lun garage at stå i, gør det ikke noget. Hvis jeg kun havde en kold carport, så ku' jeg sgu også finde på at betale mig fra det
God vind, og pas på derude, de andre kører jo som .......
okt 2017
Følger: 41 Følgere: 290 MC-er: 1 Emner: 27 Svar: 807
Mekaniker regning