5.455 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Mekaniker regning Mekaniker regning

Pt. står min mc til vinter opbevaring og dette har den gjort noget tid, foråret nærmer sig (selvom vejret ikke ligner det) men jeg kan køre fra 1 marts, da jeg ikke ved hvornår mine bremser blev skiftet sidst samt heller ikke ved hvornår mine væsker er blevet skiftet sidst (bremsevæske, kølervæske) Olie + filter er nyt, forhørte jeg mig ved lokale mc mekaniker og han tog et kig og beskeden var:

- Bremsevæske er helt færdig og skal skiftes både for og bag
- Kølervæske skal der nyt på
- Bremser skilles ad og gennemgås samt renses/smøres og eventuelt skiftes hvis der er behov

Han siger de ca skal bruge 2-3 timer på den

pris 2500 kr (hvis bremseskiverne skal skiftes kommet dette oveni)

Dette er første "service" jeg har fået lavet på denne cykel da den er ny for mig men tænker jo at hvis der er noget som skal laves så skal det vel laves, især når det har med bremser at gøre! men er det dyrt eller ok? jeg har ingen fornemmelse .. (og jeg er ikke mekanisk egnet så det er meget lidt jeg selv kan klare) smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mekaniker regning
  • #2   22. feb 2018 Det er vel ikke helt ved siden af (så kan man selv vurdere om det er dyrt eller ej) - 3 arbejdstimer nærmer sig de 2000. Så er det lidt til dele og væsker. Jeg synes ikke det lyder tosset.

  • #3   22. feb 2018 Lyder fair nok

  • #4   22. feb 2018 #1 det er en Honda cbr 600 f2 .. jeg tænker jo bare at det skal laves for ellers er det vel ikke sikkert at køre på og det SKAL det bare være ..

    Tak for jeres svar, ville bare have en fornemmelse om det var ok smiley .. tænker med tiden kan jeg blive bedre til selv at gøre tingene (forhåbentlig) smiley


  • #5   22. feb 2018 det lyder ikke voldsomt, at skifte kølevæske, og bremsevæske er ikke svært, men det tager altså noget tid at få luftet begge systemer ud, så der går lidt arbejdstimer med det.

    din bremsevæske kan i værste fald koge ved en "meget" lav temperatur grundet vand ophobningen i den, dette kan give dig bremsesvigt (meget groft sagt)

    Kølevæske er nok mere en sikkerhed end nødvendighed, men det kommer bestemt an på hvordan du opbevarer din mc, skal den stå ude her til forår hvor termometeret kan komme under 0 grader, risikere du at din blok kan frostsprænge såfremt kølevæsken har mistet sin anti frys evne.

    Bremserne, det er hurtigt overstået, men en nødvendighed at de skal renses, da dine glidere kan sætte sig fast når den står stille i længere perioder, det er helt sikkert ikke her den største post er mht de 2500.-dkr - som du selv siger, sikkerhed frem for alt, er skiverne tyndere end producenten foreskriver, skal de selvfølgelig byttes til nyt, præcis som du ville gøre på din bil smiley



  • #6   22. feb 2018 Få en kammerat til at kigge og tage en tur. Måske fejler den kun at forhandleren vil tjene nogle penge... smiley

  • #7   22. feb 2018 #6 tror bestemt ikke de "bare" er ude for at tjene penge, tror på det de siger og har fuld tillid til den forhandler smiley

    #5 Jeg er ret sikker på at det bremsevæske som pt er i er gammelt for spurgte sælger hvad han havde skiftet og det var olie+oliefilter, lejere i hjul, tændrør og nye dæk smiley

    Jo den kommer til at stå ude eller i garage men den kommer stadig til at stå i kulde så tænker kølervæske også er vigtigt smiley

    Jeg vil ikke risikere at bremserne ikke virker så hellere lade det til en pro at få det iorden, selv om det koster smiley .. må jo se om jeg selv kan blive bedre til at ordne ting jo længere tid jeg har mc smiley

    Tak for jeres svar .. må jo bide i det sure æble når man ikke selv er mekaniker eller har forstanden endnu smiley


  • #8   22. feb 2018 Hvorfor ikke lave det selv ? Har du ikke en der kender lidt til MC ?

  • #9   22. feb 2018 Lige kølervæsken og frost skal du ikke være bange for. Kølervæske mister ikke frostbeskyttelsesevne over tid, det er kun evnen til at beskytte mod rust og korrosion der forringes.

    Tilbudet er nok ikke dyrt, men du har en motorcykel, der efterhånden er 20 år+, er det en stor økonomisk fordel på sigt selv at kunne det meste. Kædekit, forgaffelolie, ventiljustering, hjullejer, forgaffel pakdåser osv., ting der næsten garanteret kommer på en cykel af den alder og som lynhurtigt render op i værkstedsregninger, så du lige så godt kunne have købt en næsten ny cykel.


    Eftersynet til 2500 kr. ved mekanikeren kan du selv lave(med hjælp fra ven eller youtube) til under 500 kr. inkl. indkøb af en bremseudlufter til kompressor.


  • #10   22. feb 2018 #9 Tak for input smiley .. som jeg selv skriver så er jeg ikke selv godt til at skrue (overhoved) er helt ny indenfor mc og det er klart at jo længere tid jeg beskæftiger mig med maskinen jo flere ting kommer jeg til at kunne lave selv, er udmærket godt klar over at hvis man kan det hele selv så koster det jo kun materialer og den tid det tager om at lave men jeg har meget at lære når det kommer til mc og lave tingene selv, jo har en kammerat som kan hjælpe men han er heller ikke mc mekaniker smiley

    Jeg er udmærket klar over at min mc ikke er ny og der nok kommer flere ting som skal fixes hen af vejen, jeg håber at jeg selv bliver bedre til at skrue på en mc med tiden eller kan få en hjælpende hånd hen af vejen ..


  • #11   22. feb 2018 Hvis man ikke er god til at skrue, så skal man absolut ikke selv lave bremser. Det kan blive alt for farligt.
    Olien i forgaflen vil sikkert også være tjenlig til udskiftning. Det kan være mere nødvendig end kølervæske, da det har ret stor betydning for køreegenskaberne.


  • #12   22. feb 2018 Som Matthias skriver, hold fingrene væk og lad fagfolk om det.
    Som du giver udtryk for er du godt klar over det koster noget at holde knallerten kørende, lad mekanikeren om det og kør ud og nyd sæsonen smiley
    2500 incl det hele lyder meget rimeligt, som der bliver foreslået, kan den sikkert også trænge til forgaffelolie.


  • #13   22. feb 2018 #12 Ved ikke om de også kan nå at skifte forgaffel olie da de allerede er gået igang med de andre ting, ellers skal jeg ringe til dem imorgen men så stiger prisen jo sikker også lidt/meget smiley .. men tak for info om at det ville være en god idé at få det skiftet også ..

  • #14   22. feb 2018 Hvor meget får man lavet på sin bil for et par tusinde på værksted??

  • #16   23. feb 2018 Jeg vil gerne sige tak til alle inputs smiley

    Jeg er godt klar over at jo flere ting jeg kan klare selv jo billigere kan det gøres, for skal cyklen til mc mekaniker hver gang der er det mindste så bliver det hurtigt meget dyrt, når det er sagt så bliver jeg også nød til at være realistisk i forhold til hvad jeg selv kan og tør kaste mig ud i at lave selv, jeg har købt en manual til min cykel så tror jeg vil kaste mig ud i at lave enkelte simple ting selv når dette skal laves så som olie skift, olie filter osv. (jeg har også købt nogle nye koblings og bremse greb som jeg selv vil udskifte) smiley

    Men når det kommer til sikkerhed og mere kompliceret ting så som skift af forgaffel olie og pakninger så vil jeg gerne lade en mc mekaniker gøre det så min endelige aftale lyder som sådan med mekanikeren:

    - Tjek af alt lys virker
    - For og bagbremser skilles ad, rengøres og smøres (der skulle ikke nye bremseklodser i da de var fine, både for og bag)
    - For og bagbremser tømmes for gammel bremsevæsker og nyt bremsevæske kommer i
    - Kølervæske bliver skiftet
    - Forgaflerne bliver afmonteret, skilt ad og rengjort + ny olie & pakninger monteres

    Samlet pris 3800 kr

    Tja, det er selvfølgelig en slat men så er det også gjort og det holder forhåbentlig i lang tid, jeg føler ikke at mekanikeren har presset mig til at få alt muligt lavet, han sagde at jeg sagtens kunne vente med forgaflerne men de jo ikke var nye og det var svært at sige om de kunne holde en halv sæson eller en hel sæson endnu, jeg valgte at få det gjort så det var klaret smiley

    Kom gerne med tanker omkring pris og om du synes det er helt tosset Oo jeg synes det er meget fair når jeg nu ikke selv kan smiley


  • #17   23. feb 2018 Det er fint. smiley ønsker dig en god mc Sommer sammen med os andre. Gi gas. smiley

  • #18   23. feb 2018 Jeg synes stadig ikke det lyder ublu - ej heller med den merpris for forgaflen - så jeg tror bestemt ikke, at du er blevet taget i bagdelen smiley

    En forgaffel tager også 1,5-2 timer plus 2-300 i materialer, så det lyder ikke helt skævt.


  • #19   23. feb 2018 Synes stadig det er meget rimelige priser, din mekaniker tager for opgaven.
    Hvis det også er iorden, det du får lavet, synes jeg du skal sende en anbefaling videre.
    Hvis du har lyst til at lære noget om gør det selv arbejde, kan du finde et årligt skruekursus inde på www.mctc.dk


  • #20   27. feb 2018 Nu har du fået de indbydendens kompetencer. Og siden det jo lyder somom du ikke bliver taget ala surprise i røveren...Skulle du tage og nyde at få en ny serviceret kværn at starte sæsonen på. Jeg står i lidt samme situation, og ved du hvad jeg er mest glad for? At jeg føler, at jeg kan stole på den grease-monkey, som laver min lille kværn for mig. Og som IKKE fucker alt muligt op, som jeg sikkert ville, om jeg skulle gøre de lidt sværere ting selv.(Sværere ting for mig er 90%+.)
    Jeg har nada los monetos hver måned. Under 2000kr...Og jeg synes, at de 2-3000 jeg skal af med til mek nu her, er givet godt ud smiley Hav en rigtig god sæson, og lad vær med at tage for store chancer derude...


  • #21   28. feb 2018 Ved ikke om det er dyrt, men at skifte bremse og kølerevæske tager jo ikke lang tid. Hvis cyklen bremser som den skal og der er nok belægning på, så ville jeg ikke gøre mere ved det, da den jo er fabrikeret til at kunne slide belægningen helt ned uden at skulle serviceres ind imellem. Bremse og kølevæske skal skiftes med passende intervaller, både fordi bremsevæske kan suge fugt, og fordi glycol i kølevæsken er aggressiv og kan skade aluminium. Det forebygger man så ved at tilsætte beskyttende additiv, som med tiden bliver nedbrudt, og glycolens skadelige egenskaber kommer frem. Hvis du overholder dine service intervaller burde du være på den sikre side.

  • #22   28. feb 2018 Når jeg køber brugt skifter jeg altid samtlige væsker og filtre, det gælder både MC og biler. Sidder der billige dæk på kasseres de uanset mønsterdybde. Bremserne får også et grundigt eftersyn. Det er måske ikke nødvendigt, men så har man et kendt udgangspunkt. Hvis der er vand i bremsevæsken koger det og danner damp. Damp kan sagtens trykkes sammen, og så har du ingen bremser. Det sker når bremserne bliver varme - altså når du har mest brug for dem.
    Noget af det jeg har købt brugt har været over 50 år gammelt - så skilles det ad til atomer, men det er en helt anden boldgade.
    De 2500 lyder ikke voldsomt.


  • #23   28. feb 2018 Nemlig - noget er nødvendigt og noget andet giver en god fornemmelse i maven.

  • #24   28. feb 2018 Jeg er glad for alle de mange tanker og indspark fra folk, jeg synes det giver mig en god fornemmelse at vide at disse ting bliver skiftet til denne sæson og det bare kører og er iorden smiley .. (så venter jeg bare på vejret bliver bedre) :S

  • Preben S
    Preben S Tilmeldt:
    jan 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #25   1. mar 2018 Synes det lyder meget rimeligt.Efter hvad du skriver er evt bremseklodser ikke med i prisen så bliv ikke overasket hvis regningen lyder tæt på 3000 istedet.Det er altid dyrt hvis man ikke kan lave det selv da værksteder typisk ligger på ca 600kr med moms i timen.I det her tilfælde er afbejdslønnen ca 75 procent af prisen.

  • #26   2. mar 2018 Helt I tråd med alle de positive indspark, prisen for arbejdet er nok ok.
    Men, nu har du jo valgt en rigtig cykel (læs CBR), den er utrolig driftsikker.
    Jeg skifter selv bremsevæske i ny og næ, og skiller bremsekaliber ad hver anden vinter, hvor de bliver smurt og masseret.
    Det tager tid, men har man en lun garage at stå i, gør det ikke noget. Hvis jeg kun havde en kold carport, så ku' jeg sgu også finde på at betale mig fra det smiley

    God vind, og pas på derude, de andre kører jo som ....... smiley


  • #27   9. apr 2018 #20: Og idag er jeg blevet meget klogere. Jeg kunne ikke ha fucket op for så mange penge, som den ski.. mekker koster mig. Og måske er det langtfra slut....

Kommentér på:
Mekaniker regning

Annonce