508 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Stor MC u. kort - helt præcist? Stor MC u. kort - helt præcist?

Har søgt efter en tråd, der var på forummet for et par dage siden, men kan sgu ik finde den.. Er jeg bare dum til at søge, eller er den væk?

Nå, men ellers:
Bliver man taget på en stor MC kun med lille kørekort, får man en bøde på 5000kr. Men hvad bliver bøden reelt, når man er under uddannelse, har lav indkomst osv.?
Der var en, der skrev noget om det i den efterspurgte tråd, men kan som sagt ikke lige finde den..

Simon.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af 5g til tv 1.700 kr.
  • Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stor MC u. kort - helt præcist?
  • #1   9. apr 2007 ½ pris på alle bøder når du er under uddannelse

• #2   9. apr 2007 simon.

tænk hvis du kører naboen over. forsikringen dækker ikke. og det vil være træls for dig at skulle stå i gæld de næste mange mange år. det er for dumt! vent til du får det store kort. køb drømmemaskinen og få den droslet. så kan det pilles af. så længe er det jo heller ikke du skal køre med det lille kort.

• #3   9. apr 2007 Der er ingen sænkning af bødestørrelsen for nogle enkelte punkter. Der er den 5000 kr bøde imellem.
    Bøden er altså også 5000 kr selv om du er under uddannelse.

• #5   9. apr 2007 Lad være med at køre uden det rette kort. Enig med Simon, ingen forsikring dækker hvis du kører ind i en børnehave på udflugt. Jeg har 2 børn med lille kort og har foræret dem en GSX-F 250 som er droslet ned til de 34 HK, og den er staidg hurtig og fin maskine de første 2 år, - den lyder jo som den var til mere. Kører selv GSF-S 1200, og den må børnene låne når det store kort er i hus.

• #6   9. apr 2007 nåh men så glem hvad jeg har skrevet... (selvom jeg kender en som fik halveret bøden fordi han var under uddannelse (godt nok fopr en anden forseelse))

• #7   9. apr 2007 Forsikringen dækker selv om man ikke har kortet, det har ingen betydning, du har tegnet forsikringen på den pågældende mc og er derfor dækket, forsikringen har ikke noget med kørekortet at gøre !

Men jeg tilslutter mig helt klart den mening at man ikke skal gøre noget ulovligt, og det skader så absolut ikke at få noget øvelse på en mindre bike inden man giver sig i kast med en masse hestekræfter, det er der desværre mange der har måtte finde ud af på den hårde måde.

34 heste kan man sagtens få en masse sjov ud af.

• #8   9. apr 2007 Morten tror du tager fejl der vedr forsikring... ja den dækker her og nu, men de vil kræve deres penge igen bagefter.. forsikringer er for det meste af den holdning hvis du gør noget som er total ansvarsløst, så dækker den ikke..! såsom at køre uden kort...

en forsikring på en bil dækker jo heller ikke mod inbrud hvis du lader døren stå åben..

• #9   9. apr 2007 kim ( Kolding ). S
    hvad skulle den årsag være? bare fordi man er 25 år når man tager sit mc kort er man da ikke bedre til at køre mc end en på 20...

• #10   9. apr 2007 Martin.. den er nok lavet fordi nogle på 20 har lidt mere jord på øverste etage end en på 25.. siger ikke at det er sådan med alle.. men nogle kan jo ikke tænke sig om i den alder... smiley

• #11   9. apr 2007 Lad mig lige understrege, at jeg ikke spørger af den grund, at jeg vil ud og køre på en stor MC! Det er skam bare af ren og skær interesse, fordi det har været oppe et par gange.. smiley

• #12   9. apr 2007 Desuden er der kun 8 dage til jeg får det store kort, så det ville da ydermere være ENDNU dummere at gøre det nu! smiley

• #13   9. apr 2007 Det er bare noget min bror har fortalt mig om, han står også med et lille kort, og læser jura, så det har vi diskuteret til hudløshed.

Men det kan da godt være at der er nogle andre forhold der skal tages i betragtning, det ved jeg ikke. det er bare hvad jeg har forstået på ham.

Martin:

Du kan godt have ret i at man ikke nødvendigvis er bedre til at køre mc fordi man er 25, umidelbart ville jeg også mene at alle skulle have 1-2 års erfaring på en lille cykel inden de fik det store kort, men det er min mening.

• #14   9. apr 2007 Morten R
    Enig 100%

• #15   9. apr 2007 Morten lyt til Jannic, han har fat i den lange ende !

Klart dækker forsikringen umiddelbart efter en evt. ulykke, men vær sikker på at forsikringsselskabet efterfølgende vil gøre regres overfor føren, som har kørt uden gyldigt kørekort.

Og hvor vigtigt er det lige at køre "voksen-Mc", når man lige har skiftet scooteren ud !! - der er sikkert en ganske god grund til at reglerne er lavet som de er.

• #16   9. apr 2007 Jesper det er meget muligt at jannic har ret, det er også sådan jeg lige umidelbart ville syntes det var mest rimeligt at tingene var skruet sammen.
    Jeg citerer bare hvad min bror har sagt smiley

Har snart kørt mc 40.000 km på 5 År og kører nu Bandit 1200, den kan vel godt gå ind under "voksen mc", har gået og skruet hele vinteren på den, den er under fotogallerier "projekt bandt 1200" del 1 og 2., har ikke lige fået taget nogle billeder af det færdige resultat endnu, så den er ikke blevet oprettet som færdig cykel endnu.

Som jeg også skrev før tilslutter jeg mig heller ikke "begyndere" på store cykler, så vi er helt enige på det punkt smiley

• #17   9. apr 2007 Hej Morten !

Vi er helt enige !

Jeg fostår godt din brors dilemma, og han jo rutinen.

• #18   9. apr 2007 okay. men det korte og lange er jo.. som jeg mener.. man kommer selv til at betale i sidste ende. så man KOMMER til at skylde. det handler om erfaring. det er vel derfor de har lavet de regler.

Jeg bliver bare ret irriteret over at gang på gang se indlæg herinde hvor der står folk overvejer at køre ulovligt og folk efterfølgende på det nærmeste opfordrer til det. squ ikke fordi jeg er regelrytter, men jeg vil squ være træt af en dag en eller anden kegle på 19år ubevidst wheelier ind i min familie fordi han/hun godt kunne have brugt noget mere erfaring. hvad de kommer til at tilbagebetale forsikringen for de skader de evt. må lave er op til dem selv. men det er ideen bag at nogen vælger at købe en monster maskine og potentielt kan skade andre pga. manglende erfaring og måske selvdiciplin. statestikken viser jo også at det er de yngste mc-kørere der oftest er indblandet i ulykker. det er vel derfor denne 34 hk regel er lavet.

Jeg kan bare ikke forstå politiet kan finde på at lave en bødenedsættelse for denne type lovovertrædning. forstår det godt hvis man som ung har kommet til at køre 10-30km/t for stækt. det kan jo være et øjebliks ubetænksomhed.

men at intentionelt vælge en mc med eks. 60hk for meget kan sænke en bøde synes jeg er umoralsk. det er jo ikke lige sådan et "hovsa"....

jeg mener dog stadig der er rigtig mange fornuftige unge mc'ister med det lille kort. hatten af for dem.

• #19   9. apr 2007 Morten: Jeg håber, at du er klar over, at jeg ikke har oprettet denne tråd fordi jeg selv har planer om at køre stor MC før jeg må? smiley

• #20   9. apr 2007 Nej Nej, kalrt nok.
    Syntes også bare det var alle tiders med en god og saglig diskution, det er altid sjovt at høre andres meninger og holdninger til ting smiley

• #21   9. apr 2007 simon N,

rolig rolig! :o)
    jeg læste dit tidligere indlæg.

• #22   9. apr 2007 Hehe.. Godt så, Morten og Morten! smiley Det var nu mest til Morten M smiley

• #23   9. apr 2007 smiley

• #24   9. apr 2007 Sjov som folk er gode til at ophøje deres gæt om forsikringer til kendsgerninger.
    Ansvarsforsikringen dækker, og der kan ikke gøres regres mod føreren p.g.a. forkert kørekort.
    Færdselsloven § 108,2.

Jeg er exam. assurandør, og har arbejdet i branchen i 17 år.

• #25   10. apr 2007 Simon jeg er iøvrigt af den opfattelse

At bøden ender på højest 1500 kr. hvis du har bil og lille mc kørekort idet bøden på 5000 kr. udstedes til dem der INTET kørekort har.

HAr du de andre kort er det formidlende omstændigheder og derfor en mildere straf.

Jeg har ledt på nettet efter dokumentation for det og kan ikke finde noget. Min køreskole sendte mig flere gange ud på en ikke-droslet ER-5 pga. den lille mc de havde ikke virkede hver gang.. :S

Så han kan jo ikke have ment der er den store fare ved det.

• #26   10. apr 2007 http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=34080 - men jeg er ikke den eneste der har fået af vide af min kørelærer det forholder sig sådan.

Og tvivler på mig og marc havde samme kørelærer smiley

Kommentér på:
Stor MC u. kort - helt præcist?

Annonce