Spørgsmål vedr. køb af cykel mm. {{forumTopicSubject}}
Dette er min første post herinde, så hej til jer alle
Jeg tog MC kort tilbage i 2001, men fik aldrig købt en cykel af flere suspekte årsager. Nu står jeg så i dag, 5 år senere, og leger med tanken igen. Da jeg aldrig har ejet eller kørt en MC siden jeg tog kortet har jeg en del nybegynderspørgsmål jeg håber nogle af jer kloge hoveder kan besvare:
For det første er det som sagt 5 år siden jeg tog mit kort, og jeg har ikke været ude at køre siden (ja, det er lidt sørgeligt - men jeg kender desværre ingen som har MC). Mit spørgsmål er så om i kan anbefale en måde at komme "up-to-speed" igen inden jeg skal skal ud og prøvekøre en mc. Er det muligt f.eks. at booke enkelte køretimer ved en køreskole til dette eller er der andre alternativer?
Jeg har længe, stort set siden jeg tog mit kort i 2001, kigget efter en Suzuki SV650S. Jeg har læst en del gode anmeldelser af cyklen og den falder inden for en prisklasse jeg kan få råd til både udbetalings- og forsikringsmæssigt. Ville dette være et godt sted at starte? Og hvad er fordelene/ulemperne helt præcis ved en V2 motor?
Ved køb af en brugt SV650S'er - hvor mange km bør den så max have kørt? Nu husker jeg svagt at der er en ret stor forskel på biler og motorcykler m.h.t. hvor mange km en motor bør/kan gå.
Desuden, er der nogle specielle ting jeg bør være opmærksom på når jeg skal ud og købe brugt MC?
Mht. udstyr (hjelm, dragt m.v.) hvad skal man ca. regne med at sætte til side hvis man ikke vil gå på kompromis med kvaliteten? og hvad er at foretrække, læder vs. goretex?
På forhånd tak
Esben
aug 2005
Følger: 27 Følgere: 27 MC-er: 3 Emner: 42 Svar: 569
Så ud og køb.
Ang. prøve timer, så prøv en ved en forhandler, og tag den stille og roligt
okt 2005
Følger: 1 Emner: 51 Svar: 935
hvad angåt tøj vil jeg sige du nok kommer op et sted mellem 6-10000 kr. alt efter hvor du køber det henne, køber alt mit mc-udstyr i tyskland og sparer ca 30%.
jeg foretrækker læder, men har dog både læder og tekstildragt, en læderdragt bliver jo ret tung hvis den blir våd hvorimod tekstil somregel ka holde vand ude.
feb 2004
Følger: 18 Følgere: 15 MC-er: 7 Emner: 70 Svar: 287
Velkommen til siden!
For at tage det sidste først. Mht udstyr skal du nog afsætte omkring 10K, du kan selvfølgelig købe dyrer men hvis du forstår at handle bør du kunne få en Ok kvali til de penge. Jeg ved at man flere steder får mellem 10 og 20 % rabat på udstyr ved køb af MC, hav lige det i minte.
Race hurtig og frisk kørsel primært kørsel i tørvejr, vælg Læder. Hvis du skal bruge tøj til kørsel i alle typer vejr og årstider vælg da goretex.
Mht. SV 650, jeg mener det er i rigtig fin maskine med gode kræfter og allaround egenskaber. mht til KM lad være med at fokuser på tallet (Udelukkende da) der er mindst lige så vigtigt at tage den generelle stand i betragtning, er der fuld servisbog med er det klart et stort plus. Em mcmotor kan idag egentlig køre mange km hvis den behandes godt så tag cyklens stand i betragtning i første omgang.
Har selv haft både en CBR 1000 F og en VFR 750 F der begge havde kørt mere end 80000 og de gik som den drøm! uden olie brug eller andre problemer!
dec 2003
Følger: 21 Følgere: 20 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 880
Så som Carsten siger er den generelle stand mindst ligeså vigtig.
Hvis du vil bruge mc'en til transport og dermed køre selvom det regner vil jeg også anbefale tekstil/gore-tex tøj.
6-10.000 kr. er nok realistisk hvis du også skal have hjelm, støvler og handsker.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Jeh tror du kan købe "rutinetimer" hos en hvilken som helst kørelærer. En del bilister, der ikke kører ofte, gør faktisk dette, så hvorfor skulle MC være anderledes.
En SV 650 er absolut et godt bud, også som begynder MC tilen "voksen". Den lader sig køre fra bunden, men den kan saandelig også bestille noget.
Kig på om den bærer præg af at have været skilt vodsomt og ofte ad (Bolte ved topstykker). Få den kompressionstestet, se efter om den er tæt, og prøv om den lyder rent og kører ordentligt. Kig også på om cyklen er generelt velholdt(kæde og tandhjul er fine indikatorer).
Er det OK, kan du næsten ikke gå forkert. En V2 af dene størrelse lever meget længe, hvis den ikke er svinekørt.
Held og lykke, og pas på derude
sep 2006
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
Tror jeg holder mig til SV650S'eren efter hvad jeg har læst her, så må en prøvetur afgøre om det er sagen eller ej. Tog i sin tid kortet på en Bandit - har aldrig prøvet en V2'er før så er lidt spændt på hvordan forskellen mærkes.
Stephan: Jeg bor p.t. i Hjørring så tror lige jeg slår et smut ind forbi Special inden for den nærmeste fremtid
Igen, tak for hjælpen til jer alle!
sep 2006
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
Desuden, regner jeg med at gå efter en K3-K6'er da jeg synes den har et mere aggresivt udseende end den originale model, men er der nogen mærkbar forskel på selve cyklen? Altså, har den fået enbedre motor? Bedre handling? eller andet?
aug 2004
Følger: 41 Følgere: 40 MC-er: 2 Emner: 106 Svar: 2.590
nov 2005
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 46 Svar: 501
aug 2005
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 85
aug 2005
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 85
www.louis.de
Spørgsmål vedr. køb af cykel mm.