Valg af hjelm? {{forumTopicSubject}}
Hej alle i kloge mennesker herinde
Jeg er lige startet på, at tage kørekort til motorcykel. Derfor skal jeg nu ud og investere i en god hjelm. Men jeg syntes det er en jungle derude og der er så mange hjelme, f.eks fullface eller flipup og nogle har bedre udluftning end andre osv. Derfor er mit spørgsmål til jer mere erfarne, hvilken hjelm skal jeg vælge?
Jeg kommer til at køre på en sports tourer/racer og ønsker en hjelm der passer i stil med det. Hjelmen skal være uden mønster og farve, gerne bare sort.
I må meget gerne vedhæfte et link, og en begrundelse til hvorfor netop lige den hjelm.
Med venlig hilsen
Rasmus
aug 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
sep 2009
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 60
http://fc-moto.com/
<-- Find hjemmeside, men masser af gode forskellige tilbud hver måned.
mar 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 108
En såkaldt "fullface" hjelm ville passe fint til dit behov. Jeg tror en flipup hjelm er mere til dem der har planer om lange ture gennem europa, med kæreste/kone bag på og et samtale anlæg i hjelmen da der er mere plads i hjelmen til dette, samt hvis man bruger briller.
og et sidste råd, lad være med at købe en brugt hjelm.
Det kan godt være sælger siger den kun er brugt få gange og ser flot ud med "få ridser", men du aner ikke hvordan den er blevet behandlet og hvordan selve beskyttelsen er under plastikken. Sælger har måske tabt den på gulv/vej eller lignende, du aner det ikke, så lad være med at tage chancen.
nov 2012
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 269
Farve er ud fra om du vil ses eller se godt ud
Skal du kører når det er koldt, vil et dugfri visir fx med dobbelt lag være at foretrække.
Der er ingen tvivl om at det vigtigste udstyr er hjelmen, ikke bare sikkerhedsmæssigt, men at den ikke dugger, er med god ventilation, solskærm osv.
Når den er købt vil du ikke glædes over det du har "sparet" - men ærgres over de evt. gener det giver.
Jeg har smidt +7.000 for min Shubert C3 pro, men det er incl intercom. Det pev jeg lidt over, men glædes hver dag jeg tager den på. Jeg kører også hver dag og har kun MC som primær køretøj - også til vinter. Så derfor har jeg købt det som passer og er kvalitet.
Schubert er ikke det bedste valg for alle - men det var det for mig
aug 2014
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.867
Vil du køre lidt før køb af hjelm, så lån dig frem.
jan 2014
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 145
aug 2014
Det kan jeg selvfølgelig sagtens se logikken i. Hvis man ikke er så meget til mønstre på hjelmen, ville en helt hvid hjelm så ikke være synlig i trafikken?
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.280
Jeg gjorde det at jeg fandt en OK brugt til omkring 500 til at bruge til at prøvekøre MC med ved køb. Da jeg så havde købt MC gik jeg ud og prøvede en del nye hjelme for komfort og støj (ved køreture) og valgte så den der gav det bedste kompromis for mig.
Den billige brugte hjelm kan du så sælge igen eller bruge hvis du skal give en tur bagpå til en bekendt eller lignende.
aug 2014
Jeg havde bare tænkt mig at købe en sort hjelm, men flere skrev at man endten valgte farve ud fra mode eller sikkerhed. Jeg kan selvfølgelig godt se at sort ikke er den mest synlige farve og da jeg ikke er til hjelme med mange farver eller mønstre. Tænkte jeg at en helt hvid hjelm, ville være en ide. I forhold til
at være synlig?
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 87 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
Sørg i stedet for, at andre ser dig: korrekt placering på vejen, hold øje med trafikken/modkørende, etc, etc og gør hvad du kan, for at andre ser dig i stedet for at forvente, at de ser dig.
Når det er sagt, så skal hjelmen naturligvis passe til dig hoved. Ud og prøv nogle forskellige
jun 2004
Sort eller andre mørke farver er ikke nær så synlige som hvid og de gule som især politiet bruger i dag.
En gul eller hvid hjelm kan gøre meget stor forskel, hvis man kører på en sort cykel og med sort tøj.
Den største sikkerhed er, at man selv er forudseende og kører efter forholdene, men det er jo også det du opfordrer til.
jun 2004
Mit svar var rettet mod Søren Bøgh. Jeg lagde ikke lige mærke til dit navn.
Valg af hjelm?