{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.839 visninger | Oprettet:

Prøvekørsel ved salg af MC {{forumTopicSubject}}

Hej Venner,

Ved emnet har været debateret til hudløshed.

Jeg har min MC til salg, som en potentiel køber har interesse i at prøvekøre (og det synes jeg er fair nok)

Jeg har en kontrakt på prøvekørsel klar og skal selvfølgelig se gyldigt kørekort og pas/sygesikring.

Overvejer også et depositum svarende til min selvrisiko på kasko.

Men kunne det være en ide, at bede ham tage registreringsattest med til egen bil, så jeg har den liggende som sikkerhed i tilfælde at at han skulle have urent mel i posen..?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Prøvekørsel ved salg af MC
  • #1   19. mar 2014 det da med livrem og seler smiler nej be da om at se kørekort og sygesikrings bevis så har du da hans adresse og et billede af at det er ham...

• Mads K
    Mads K Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 5
    #2   19. mar 2014 Tag en kopi af kørekort og sygesikringsbevis eller bed ham om at tage pas med som du kan holde under kørslen smiley

• #3   19. mar 2014 ellers kan han vel ikke nå så langt på en dragstar:) så hurtigt

• #4   19. mar 2014 ellers køb en dims gps og sæt på koster kr ca400
    så kan du plotte ham.. eller sig du vil køre bagved i bil på afstand

• #5   19. mar 2014 Pil først trackeren af nå cyklen er solgt,

Jeg viser gerne mit kørekort ( selvfølgeligt) selv om det sjældent er nødvendigt. Hvis sælger vil have andet før jeg låner nøglerne, kan han skide i havet !!! Og det uanset om jeg er på udkig efter en scooter til 8k eller en Porsche til 800k.

Mvh Brian

• #6   19. mar 2014 Depositum var mest ment som, hvis den ikke kom tilbage i samme stand smiley

• #7   19. mar 2014 omvendt.. hvad hvis jeg prøver din cykel ligger deposition på 5-10kg
    derefter aflevere den i samme stand ,, men du nu påstår at der er sket noget med gearkassen på prøveturen og det ikke var tilfældet fordi du ville tjene lidt nemt mønt

lidt tillid må man nu ha ik..

• #8   19. mar 2014 Det er jo ikke fordi jeg vil skræmme køber, men vil selvfølgelig gerne sikre mig selv inden for rimelighedens grænser.

• #9   19. mar 2014 @Tue
    Jeg er nu enig med dig - Depositum var nu også bare en tanke.
    Derimod var den med registreringsattesten alvorlig ment. På den måde var der en vis tryghed for at manden kommer tilbage og der var ingen udvekling af penge...

• #10   19. mar 2014 ja så skal man aftale det inden han kommer.. ikke alle der har reg attest i bilen pga tyveri jo

• #12   19. mar 2014 Det skal selvfølgelig aftales på forhånd... smiley
    Mit spørgsmål var nok mest om det er for meget at forlange..?

• #13   19. mar 2014 et godt lille tip er , at ikke have særlig meget benzin på tanken.

syntes jeg.

mvh

• #14   19. mar 2014 højst 3-4 l:)

• #15   19. mar 2014 #11
    Gør du det når du står nede hos bilforhandleren ;o)

• #16   19. mar 2014 Du kan også sørge for at der kun er en liter eller 2 benzin i tanken og følg efter i bil, så går det vel ikke helt galt,,,,, eller lån hans bilnøgler og tjek hans nr. Plade på nummerplade.net inden.......Tror faktisk heller ikke at jeg ville ha nogen tog kopi af mine oplysninger på kørekort o.s.v. Men viser selvfølgelig gerne dette,,,, og kun kontant handel og det vigtigste, hvis du ikke omregistrer på stedet over nettet,,,, så pil pladen af,,,,, og lav en slutseddel.....

• #17   19. mar 2014 Kørekort så du kan se han har haft og forhåbentlig stadig har et gyldigt kort til den pågældende kategori. Så kan du samtidig tage kopi, notere oplysninger og så du har dem.

Han kunne jo også blive blitzet, så er det meget rart at vide hvad du skal skrive i brevet du får med posten smiley

• #18   19. mar 2014 bare pas på han ikke har en kammi med der stikker af med bilen..
    sig du vil have nøglerne.. og hold hans ven i skak med et Bat evt

selvfølgelig uden og virke truene

• Claus H
    Claus H Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 127
    #19   19. mar 2014 Jeg ville løbe skrigende væk og købe en anden MC, hvis jeg skulle ligge så meget som en bøjet 25øre i depositum! Endsige hele købesummen... Her er da blot endnu en grund til, at private sælgere har svært ved at sælge deres mc, den praksis sender blot køberen videre til en forhandler...

Tag kopi af kørekort/sygesikring, lav en hjemmelavet tro og love erklæring på selvrisiko på kasko, hvis du virkelig insisterer, og brug ellers din sunde fornuft overfor køber.

Der er tusind meninger om emnet, men det her var min, som seriøs, voksen og fornuftig køber(og sælger)

• #20   19. mar 2014 Nå, der var jeg lige lidt langsom, men den med attesten er da også god....

• #22   19. mar 2014 @frederik.

Hvis man er på jagt efter en ny mc ( denne jagt kan for nogle tage flere måneder) skal man så rende rundt med 250000,- i kontanter ??

SLAP AF.....

Med mindre noget ved køber virker mistænkeligt, så lad vedkommende køre en tur

Om der skal handles finder i ud af når turen er slut smiley .

Kommer han hjem med en skadet mc, så er det bare ærgerligt. Sådan er det at sælge, det er også gratis at vælte på en forhandler mc ( eller bil for den sags skyld)

Kommer han ikke tilbage, så track ham omgående. smiley

• #23   19. mar 2014 Jeg tjekker det nr de ringer fra og så tager jeg billede af deres kørekort og så bruger jeg min sunde fornuft .

• #25   19. mar 2014 Og når han så kommer tilbage og du er skredet med hans bil og registreringsattesten for at omregistrere, og det det går op for ham den MC han har prøvekørt er stjålet...

Jeg er ikke ligefrem bilsælger, men har da solgt 5 biler og 2 mc, og aldrig krævet folk skulle ligge noget som helst, og heller ikke tænkt mig selv at gøre det.

Tyv tror hver mand stjæler

• #26   19. mar 2014 @frederik.

De fleste holder op med at tro på spøgelser når de bliver voksne smiley

• #27   19. mar 2014 #22
    Brian er enig i, at men som sælger også må tage en chance - ligesom forhandleren gør det (mht. skader)
    Men er der noget der skulle afholde køber fra at ligge reg.attest til sin bil mens han prøvekører..?

• #28   19. mar 2014 #23
    og hvis det er ukendt nummer..?

• #29   19. mar 2014 mange har ukendt Nr
    jeg gider sku da ikke ringes op af ditten og datten..
    reklamer og spørgsmål og latterlige sælgere

• #30   19. mar 2014 #25
    Jeg tror nu han er ganske seriøs, men derfor kan man vel godt sikre sig selv..!
    Ville du "bare" nøjes med kørekort og sygesikring..?

• #32   19. mar 2014 Hvad hjælper det dig at have en registreringsattest ?? Den er jo ikke mere værd end et billede af nummerpladen.

• #33   19. mar 2014 #32
    Så ved man at kørekortholder og bilejer er én og samme person... Han har noget at komme tilbage efter... Det var også bare en tanke smiley

• #34   19. mar 2014 Hvis jeg var potentiel køber - er jeg ikke i dette tilfælde, men har da ofte været det, og jeg blev præsenteret for et krav om depositum, så ville jeg sige:

"Du stoler åbenbart ikke på mig, og så skal vi ikke handle" og så ville jeg gå!

Tænk dig nu godt om!

• #35   19. mar 2014 @frederik.

Det er nogle tåbelige forholdsregler du tager dig..... Når du kommer hjem fra den prøvetur hvor DU har lagt 65000,- i depositum... Så er sælger væk, har meldt sin mc stjålet, og kender INTET til 65000,-

Men for at undgå dette har du måske din betjent ven med der kan putte ham i håndjern..... Eller hvad nu hvis sælger er blevet udsat for røveri af et par scooter knægte mens du testede, og nu slet ikke vil sælge.... Hvor mange advokat kroner vil du så bruge for at få rettens ord for at manden skylder dig penge...........?

Slap af og handel som man altid har gjort smiley

• #36   19. mar 2014 #34
    Knud, lad mig lige slå en ting fast - det var en tanke - som jeg gerne vil være foruden, derfor tænkte jeg på den med reg.attesten (det er jo bare et stykke papir)

• Claus H
    Claus H Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 127
    #37   19. mar 2014 Hvis sælger ikke har tillid til en privat køber, burde han måske sælge den hos en forhandler...

Jeg ville vælge en de utrolig mange andre mc´ere, der er til salg, fremfor ham der går med livrem og seler, og som ikke har tillid til mig.

• #38   19. mar 2014 jeg kan da godt forstå sælger er nervøs.. man har hørt om dem der er blevet tørret jo...
    eller vælg og sæt dig bagpå ved prøveturen

• #39   19. mar 2014 ohh så ikke lige der ikke kan være nogle bagpå øv da

• #40   19. mar 2014 #33

Dvs. Man skal eje det køretøj man kommer i for at få en tur..... Hvordan får man så handlet det første køretøj ? smiley

Få konen til at give køber et blowjob inden turen, og bed hende vente med at synke dna'et til cyklen er hjemme igen smiley

• #42   19. mar 2014 #37
    Jeg ønsker ikke at vise mistillid, men sikre mig uden at køber føler det anstødeligt.

Den sikkerhed jeg udviser i prøvekørselsøjemed er jo også den sikkerhed køber kan forvente hvis/når handlen lukkes smiley

• #43   19. mar 2014 #40
    Stay on track smiley

Han kommer i SIN EGEN bil.. (hvorfor dette var en tanke/mulighed)

• #44   19. mar 2014 Nu har jeg lige solgt min.. Det første salg jeg har gjort.. Jeg tog et billede af købers kørekort, jeg har hans nummer, og han parkerede sin bil hos mig. Jeg gav ham selvfølgelig ikke reg.attesten med på turen smiley

Han kom tilbage efter 15 minutter og vi aftalte salg. Nu håber jeg bare at han holder aftalen om at hente om et par dage smiley

Jeg ville ikke lægge en krone i depositum, og ville heller ikke bede nogen om det. Men som udgangspunkt laver man en mundtlig aftale om at man dækker skader hvis man skvatter.

Men ja, det er ikke helt risikofrit. Held og lykke

• #45   19. mar 2014 #44
    Søren, tak for indspil og også til alle andre. Ved godt meningerne er mange, men det er sgu rart lige at få lidt feed-back på egne tanker smiley
    Kør forsigtigt derude.

• #46   19. mar 2014 Ud fra egen erfaring : check kørekort og billede samt skriv nr ned. Sørg for han lægger noget personligt som fx bilnøgler mens han kører. Hvis det er en type som ikke er indforstået med dette, så sig han ikke kan få nogen tur. Jeg ved hvor surt det er at stole lidt for meget på evt køber som virker lige så troværdig som fx Brian og Knud helt sikkert er, men ham her var det ikke og kom ikke tilbage med mc efter prøvetur. Det er umuligt at få hjælp fra både politi og forsikring og tabet ligger udelukkende hos dig. Og stol ikke på mobilnr ham her brugte taletidskort flere gange, men det kunne ikke spores af politiet.

• #47   19. mar 2014 Tag billede af bil og ham og hans makker samt sygesikringskort, samt behold kørekort. Tjek evt op på reg nr på køretøjet.

• #48   19. mar 2014 Som Allan skriver billede og behold hans kørekort. Ham jeg fik erfaring med kørte ca 3km her i Kolding har vi fundet ud af, men cyklen er væk.

• #49   20. mar 2014 Man bliver sgu lidt paranoid af det her, men det gode for mig er at de mc jeg har til salg har kørt få km og ikke har brugbart batteri, for de har stået længe så de starter ikke umiddelbart, men man må jo hver især gøre hvad man synes man vil for at sikre sine værdier.

• #50   20. mar 2014 Kræver aldrig noget, viser aldrig noget.. (på nær kørekort) Der er mange andre cykler/biler til salg..

• Zqik3
    Zqik3 Tilmeldt:
    jul 2006

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 11
    #51   20. mar 2014 Da jeg var ude at kigge på cykel sidst, var der en enkelt sælger der bedte mig om at have cykelens pris med i kontanter som sikkerhed.

Så mange penge kunne jeg dog ikke hæve / havde liggende, så han fik (mener det var 16.000) i hånden, og jeg fik Reg. attest i min lomme - Så var der ikke noget at komme efter fra begge parter.

• #52   20. mar 2014 Hvis det er ham jeg tænker på som skal prøve den, så er han en OK fyr smiley

• #53   20. mar 2014 bed om kørekortet, så må han tage risikoen og betale hvis han bliver stoppet.

• #54   20. mar 2014 Zqik3.

Det var jo dejligt at man både kan stole på dig og ham.. men hvad hvis du kom tilbage med en ødelagt gearkasse og han har dine penge, og sin reg. attest og ekstra nøgle.. hvad gør du så hvis han beholder pengene ??

• #55   20. mar 2014 Get real!

Jeg ved det er surt for de enkelte, der har brændt sig, men laaaangt de fleste sager er problemfri!

Man skal ikke glemme at det i dag er købers marked - vil man sælge, så skal man sgu huske det!

• #56   20. mar 2014 Det er vel fair nok at smide 5-10.000,- så tænker man sig lidt om når man kører. Men ellers kunne man jo lade en makker køre med på hans mc.

• #57   20. mar 2014 Hvad F....., man kan "sætte "Thumbs UP" ved sine egne indlæg - jeg har lige gjort det ved en fejl!!!!

• #58   20. mar 2014 Hvis man vil have sikkerhed, så sælg til en forhandler. Hvis du handler privat, så accepter folk vil prøve din MC.

Man kan jo blive snydt begge veje.

Kan jo bare hente en MC uden afgift i Tyskland, proppe en stjålen nummerplade på, og så smutte med depositum så snart køber er omkring hjørnet på den....

Det er kun fair det er sælger der står med risikoen, det er trods alt ham der vil sælge. Hvorfor skal køber løbe en risiko for at få en handel i hus?

• #59   20. mar 2014 Og med hans registereringsattest i hånden så omregisterer du lige hans bil til en af vennerne imens han er ude og prøve din mc. Du kan så samtidig lige holder nøglerne så det er til at lave en kopi af dem, og med hans sygesikringskort har du hans adresse så i lige kan hente bilen i løbet af et par uger så han ikke lugter sammenhængen ... Nej vel ...

Sidst jeg købte havde jeg parkeret fruen (og bil) imens jeg prøvekørte. Ud fra en forhandlingssituation står man som køber så lidt skidt når man så tydeligt viser at man har planer om at køre derfra på den smiley

Sidst jeg solgte var der nogle stykker ude og prøve. Nogle af dem parkerede bare det køretøj de kom på, jeg tjekkede kørekort og så ellers derudaf. Der havde jeg jo reelt ingen sikkerhed for at det parkerede køretøj ikke var stjålet et andet sted. Andre gange har jeg kørt med på en rute i omegnen. Det handler om tillid og det kan være svært at vurdere. Gør også en forskel om det er en mc til 25000kr, 125000kr eller 225000kr smiley

• #60   20. mar 2014 Jeg gør forskel på folk. Er han tillidsvækkende og tilbyder at ligge bilnøgler eller andet, er der ingen problemer, jeg gider ikke engang holde nøglerne. Virker han suspekt beder jeg om hele købesummen i dep, eller siger bare nej. Ja, Brian har ret, så kan man skide i havet, men det gør jeg så tit fra min båd, så ingen problemer her??. Jeg har solgt cirka 90 mcer, 2 gange blev der ingen køretur. De fleste er sgu ærlige mennesker, måske endda de to der ingen tur fik.

• #61   20. mar 2014 En smart fidus man kunne gøre, hvis man VIRKELIG er tyv.

Tag ud og kig på en mc, se registreringsattest og tag et billede af den.
    På registreringsattesten vil man finde kontroltal, som er dem man skal bruge (incl registreringsnummeret på bilen / motorcyklen) for og kunne omregistrerer den på skat.dk.

Hvis en eventuelt køber gør dette (eller sender mms til en kammerat af registreringsattesten) og lige hopper ud på en prøvetur i 15-20 minutters tid, er der jo INTET som ville kunne forhindre den eventuelle køber (eller tyv) i og stikke af med maskinen og få den omregistreret i det tidsrum hvor man er ude og testkøre den, hvor man under samme omgang slet ikke kommer tilbage med motorcyklen.

Nu har sælger mistet sin motorcykel, motorcyklen er blevet omregistreret og står ikke længere i sælgers navn. Sælger har selv udleveret nøglen, så hvordan skulle en eventuelt sælger kunne forklare sig ud af dette?

Derfor er man da naturligvis nød til og tage sine forholdsregler, for tænk nu hvis at denne tyv slet ikke er en person man vil lege med, da denne tyv måske er med i Ak81, og sælgeren af motorcyklen er en uskyldig familiefar med 2 børn og kone, villa og vovse.

Hvordan overbeviser man politiet om at den så skulle være blevet stjålet, hvis den først meldes stjålet EFTER at den er blevet omregistreret?

Jeg kan godt forstå folk er mistroiske.

• #62   20. mar 2014 Skepsis og vurdering som Jesper t er inde på er sundt (og nødvendigt), men hvis man har paranoia over at skulle få stjålet sin mc så lad være med at sælg privat!

Som køber er det for mig og ekstremt vigtigt at jeg føler jeg kan stole på sælger, og hvis der bliver vist så lidt tolerance den anden vej, ja så er jeg kørt igen med mine penge.

• #63   20. mar 2014 Kan kun sige ÉN ting..... brug din sunde fornuft..... jo flere forslag du får herfra og skræmme historier jo mere paranoid bliver du...... gør som du selv føler er rigtig og skid på hvad andre mener.... smiley held og lykke med salget smiley

• #64   20. mar 2014 Brugte min sunde fornuft og benyttede det gode vejr til at møde ham på hans hjemmebane.

Cool fyr og intet at være nervøs for.

• #65   20. mar 2014 Godt at høre!

• #66   20. mar 2014 God ide at besøge ham:-)

• #67   20. mar 2014 Sådan! Fik du solgt?

• #68   20. mar 2014 #67

Nej den er ikke solgt endnu, så jeg går stadig foråret i møde på to hjul smiley

• #69   21. mar 2014 Ja det er udmærket at besøge ham, men vær sikker på at han rent faktisk bor der, hehe.

• #70   21. mar 2014 Tue J, Dims er pænt nytteløs. Der er ikke nok modtagere etc og dækningen er alt for dårlig.

Men ville personligt ikke ligge hele MC'ens pris i depositum for a få en prøvetur

• #71   21. mar 2014 Diims er nytteløs, enig, den er især virkningsløs søndag hvor posten ikke kører.

Kommentér på:
Prøvekørsel ved salg af MC

Annonce