3.107 visninger
|
Oprettet:
Salg og prøvekørsel {{forumTopicSubject}}
Hej
Nogen der ved hvordan man sikrer sig ved salg og prøvekørsel når man vil sælge sin mc. Findes der evt et skema man kan få en evt køber til at udfylde inden en prøvekørsel
feb 2008
Følger: 17 Følgere: 15 MC-er: 7 Emner: 39 Svar: 410
Husk at tjekke hans kørekort og at han har til mc. På denne måde skulle din forsikring gerne dække skader han laver, hvis du har kasko.
Har du kun ansvar tror jeg det er på eget ansvar.
Det er i hvert i fald det jeg altid har handlet efter.
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 108 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.435
jun 2007
mar 2012
Følger: 2 Følgere: 7 MC-er: 4 Emner: 1 Svar: 21
Har faktisk tænkt på det samme
Dog bare med Scooter. Så følger lige lidt med her
Men har faktisk også en spørgsmål..
For hvordan kan man sikre sig at han ikke stikker af på selve prøve turen..?
Mvh
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Er der, som på min, kun ansvar - så medbringer sælger hele købssummen, som han / hun naturligvis får retur ved aflevering af uskadt MC.
Derefter kan vi diskutere salgspris.
Men jeg køber aldrig noget af synderlig værdi med henblik på gensalg, så situationen vil ikke opstå for mig.
mar 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 7 Svar: 17
Send venligst en mail på j.thrane@friismc.dk
Så sender jeg jer prøvekørsels skabelon for prøvekørsel retur, som bare skal ligges i kopimaskine med køre´s kørekort og sygesikring, så kan det næsten ikke gå galt.
M.v.h
Jonas
jun 2007
Følger: 32 Følgere: 28 MC-er: 5 Emner: 30 Svar: 474
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
dec 2007
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 27
Tak for hjælpen. Jonas T. Har sendt dig en mail.
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.027
For 25 år siden fik ingen en prøvetur uden at jeg havde nogle kontanter i hånden... Der har jeg med årene slægget noget på kravene med dyre cykler er det sjældent at køber lige har 180k med i kontanter..
Men ingen testpiloter der er ude en søndag for at finde ud af hvad for en model han helst vil have.
Har en enkelt gang for mange år siden haft en køber der efter turen ikke mente at affjedringen var som den skulle være. Hvorpå vi prompte kørte i fælles flok ind til Kroon ( det var en yam xj600) en mekanikker tjekkede cyklen uden fejl. Hvor efter køber betalte cyklen og regningen for gennemgangen hos forhandleren.
Denne model virker kun hvis man er 100% ærlig om hvad stand mc'en er i, så køber ikke kan komme tilbage og have fundet noget som helst han ikke var adviseret om inden.
Og alt dette er ikke fordi jeg ikke låner mine cykler ud... Slet ikke. Men jeg gidder ikke alt for meget pis med fremmede.
Og jeg la der ikke nogen køre uden jeg har noteret et kørekort nummer ned, og det selvom der er tale om en ung knægt på 18 som ar mor og far med ( måske nok hysteri men har en makker som ikke tjekkede.........)
aug 2011
Følger: 50 Følgere: 84 MC-er: 3 Emner: 44 Svar: 1.421
Så handle kan finde sted efter turen hvis alt er som sælger har lovet.
Har lagt pas og sygesikring i deres hænder Samt parkeret egen bil på samme sted..
Så der er ikke så skide meget at løbe fra.
Ud over det har jeg haft 2 ude og prøvekøre min MC.. Hvor jeg pænt fortalte dem at billede ID og en buddy til at holde mig trygt med selskab er påkrævet..
De ture har så også kun været for at bekræfte at jeg som sælger talte sandt..
Og handlet derefter.
Syntes også det er røv sygt, med dem der vil ud og prøve din MC. Uden overhovedet at være blevet enige om pris osv.
Syntes hurtigt man mærker om de er seriøse nok
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 183
Selvfølgelig skal man prøve en cykel inden man kan "føle" om det skal være den man vil have med hjem.
Og hvis du vil have solgt så glem alt om at sige pengene skal falde før prøvetur, der er mange cykler på markedet og hvis jeg mødte en sælger der sagde sådan så tager jeg bare den næste i rækken og kigger på.
Fair nok at man har bil eller mc med som bliver stående og hvis sælger vil se billede ID no problem.
Men jeg betaler ikke en krone for noget før jeg ved om det er i orden.
Der er selvfølgelig en risiko ved at sælge privat, men det er jo også fordi du vil have flere penge end hvis du ikke skulle oppebære den risiko, ellers sælg til forhandler og tag et lidt større tab.
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
"Og hvis du vil have solgt så glem alt om at sige pengene skal falde før prøvetur, der er mange cykler på markedet og hvis jeg mødte en sælger der sagde sådan så tager jeg bare den næste i rækken og kigger på."
*LOL* endnu et eksempel på, at købere tror, at de (p.g.a. markedet) altid kan bestemme betingelserne, sælgere er ligeså forskellige som købere, og bestemt langt fra alle desperate for at sælge. Det kunne jo være Thomas, at sælger er komplet ligeglad med, om _du_ så bare går videre til næste cykel, og sagtens kan få sin cykel solgt alligevel.
aug 2005
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 3 Svar: 386
Og sådan som markedet er nu, er det som regel nok sælger der er mest sulten.
Personligt ville jeg aldrig købe en cykel uden at prøvekøre den først, men omvendt ville jeg heller aldrig tage ud og kigge på en cykel, uden at have kontanter nok med, til at købe den.
Det er som regel osse på den måde, at man får handlet sig frem til den bedste pris
jun 2006
Følger: 1 Følgere: 49 MC-er: 2 Emner: 216 Svar: 844
Kunne i lige forestille jer at have købt for 200.000 kr mc eller bare 20.000 kr mc og så køre den af lort og man skal til at sælge igen måske med tab . Nej nej . Idet hele taget gad jeg ikke handle med folk der er så paranoide og som udgangspunkt regner med eller tror at jeg kun kommer for at snyde og bedrage dem..
Jeg har altid haft en god snak med sælger først i tlf og så face to face . Han kan tage kopi af kørekort osv . Ja også køre jeg en tur og kommer retur og svare den til forventninger og som beskrevet i anoncen ja så ryger jeg til inderlommen eller banken .
Jeg har rigeligt gange læst lækre anoncer og flotte billeder og der er ikke grænser for hvad og hvor god stand deres guldbelagte ferbegé æg er og så ligner det en pose spil kogende pis IRL ....
feb 2011
Fint med mig.
Det er dog de færreste sælgere der er ligeglade med om de får solgt (det er i hvert fald min erfaring).
Jeg betaler f.eks heller ikke for et par jeans før jeg har prøvet om de passer.
Du vil ikke tiltro mig at jeg kommer tilbage med din mc (på trods af at min bil står ved dig og at du evt har en kopi af mit kørekort) men du forventer seriøst at jeg lige smider 100.000kr i kontanter og tror på at du levere dem tilbage.
Hvorfor skulle jeg have større tiltro til dig end du vil have til mig?
Din mc kan være det værste forskruede lort, det ved jeg jo ikke før jeg prøver den.
Og jeg har da ikke lyst til at komme tilbage til dig og du så står med fire af dine venner og siger "nu har du købt cyklen".
Hvem skal bære risikoen, sælger eller køber?
I min verden er det ham der vil sælge der har mest at vinde, derfor også ham der tager den risiko der er, så kan han reducere den risiko ved at holde godt øje med hvem han overlader sin ejendom til.
Men jeg ville aldrig lække penge før en prøvetur.
okt 2006
"Det er dog de færreste sælgere der er ligeglade med om de får solgt (det er i hvert fald min erfaring)."
Men det kan være, de er ligeglade med om de får solgt til _dig_ på dine betingelser. Dit problem er, at du øjensynlig tror, at _din_ holdning er universelt gældende. Det er den _ikke_, langt fra endda.
okt 2006
"Tja Michael, det handler jo bare om at køber og sælger kan blive enige om betingelserne for prøvetur osv."
Ja lige akkurat, man kan ikke på forhånd sige, at betingelserne altid _skal_ være på den ene eller den anden måde, hvis man kigger lidt ud over egen næsetip. Det vil dels være situationsbestemt, og dels erfaringsbestemt. Der er mange, der handler pengene før prøvetur og mange der ikke gør. Jeg bruger selv begge metoder, og har kun en gang oplevet en pot. køber, der blev muggen over det, det levede jeg så fint med (og cyklen blev solgt 2 dage efter).
feb 2011
At jeg udlevere foto ID samt sætter min bil som sikkerhed for at jeg kommer tilbage, ser jeg (som potentiel køber) som tegn på at jeg er reel og ikke vil stjæle din mc.
Hvis det ikke er nok for dig som sælger så kommer vi nok aldrig til at handle sammen.
Jeg ville nok nærmere være nervøs for at blive snydt af sælger hvis den slags sikkerhed ikke er nok.
okt 2006
Sålænge du holder det på det personlige plan, må du kræve lige de betingelser du vil, det er din ret. Men lad være med at tro (og rådgive derefter), at din holdning på nogen måde repræsenterer alle. Man kan sagtens handle pengene forud (også i dagens marked), det vil afhænge helt af situationen. Nogle købere, der deler din holdning, vil så hoppe fra, det vil nogle sælgere til gengæld opleve som aldeles uproblematisk ;-).
apr 2011
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 4 Emner: 162 Svar: 1.091
Det er jo også bare et transportmiddel
Købt en mc og ja ca 15 biler og prøveture ved det hele.
Ville smutte igen med det samme hvis der blev nægtet prøvetur, spørg iøvrigt også altid inden jeg kommer, ellers gider jeg ikke bruge tid på det.
feb 2011
Hvis ikke du har opdaget det så er det her et forum hvor man deler sine meninger og erfaringer.
Min mening og erfaring er som beskrevet herover så kan Morten H bruge det eller lade være (nøjagtig som han kan med de andre ca 75 der tilbyder deres råd og erfaring til smørgsmålet her i forummet).
Jeg lider ikke under den illusion at jeg eller nogen andre enkelt individer kan diktere hvordan Morten H skal forholde sig til en evt køber (det håber jeg da heller ikke du gør Michael), vi har alle hver især nogle erfaringer vi gerne deler i forum her på MCG.
okt 2006
Du skrev -
"Og hvis du vil have solgt så glem alt om at sige pengene skal falde før prøvetur"
Det er ganske enkelt ikke rigtigt som konstatering, hvis det er din erfaring, som du gerne vil dele, så skriv det.
feb 2011
Det er så min gramatik du har et problem med.
Igen vil jeg påpege at det er et forum, ud fra det budre du kunne gennemskue at det er meninger (ofte) basseret på erfaring der bliver delt herinde.
Men godt vi fik det afklaret.
okt 2006
Og måske endnu bedre IMO, at vi afklaret, at dit postulat "Og hvis du vil have solgt så glem alt om at sige pengene skal falde før prøvetur" i virkeligheden skulle opfattes som din egen (ret berænsede) helt personlige mening/erfaring, uden dækning i en bredere kreds, idet mange rent faktisk gennemfører handler på den måde helt uproblematisk
apr 2009
feb 2011
Det er fantastisk hvordan du ved nok om mig til at skrive at min erfaring mht salg er begrænset.
Din krystalkugle må være god.
forventer du virkelig at jeg eller andre skal tage dig seriøst med sådanne kommentarer.
okt 2006
Det må være dit uskyldsrene og tillidsvækkende væsen ;-).
apr 2009
jan 2012
jun 2007
jan 2012
okt 2006
Når du kan skrive det citerede (som din erfaring siger du så nu og ikke konstatering), så ja, så må din erfaring være begrænset IMO. Da du tilsyneladende ikke er bekendt med, at det langt fra er tilfældet, at man kan glemme alt om at sælge pengene forud for prøvekørsel, der kan være relevant i nogle tilfælde, mindre relevant i andre.
Om du vil tage mig seriøst eller ej, bestemmer du jo fuldstændig selv, måske du skulle tage stilling til substansen, istedet for den ret afslørende argumentum ad hominem, du nu forsøger med.
maj 2004
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 36 Svar: 973
okt 2006
Jeg gør undertiden, og en del andre gør også. Det er ofte noget med, at køber møder op første gang og beser og spørger til forskellige ting, tester måske lidt ting, hører cyklen startet osv., man aftaler en pris. Køber møder derefter op 2. gang med en kammerat, man modtager købesum og købekontrakt underskrives, man aftaler at handlen forudsætter succesfuld prøvetur, og køber futter undertiden afsted på prøveturen (ikke alle vil ha' en prøvetur), mens man venter sammen med kammeraten. Jeg har aldrig haft problemer med den modus operandi, når den har været anvendt, f.eks fordi det var en cykel uden kasko/afgift.
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.629
mar 2007
Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 660
Det kommer nok til gode en dag ( Måske)
jun 2007
okt 2006
Akkurat, i enhver handel er der (bør der være) et vist element af tillid. Hvordan man så vælger at lægge det niveau, er individuelt, delvist situationsafhængigt, og man kan i hvert fald ikke sige, at pengene forud for prøvetur = no sale.
For mange købere er den fremgangsmåde jeg skitserede ganske uproblematisk, og giver (oplevet) begge parter en passende sikkerhed monetært/for seriøsitet - Som skrevet oplever jeg ikke sjældent, at folk ikke engang gider prøvekøre, eller tager måske kun en tur ned til hjørnet og tilbage :-).
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Indtil nu har jeg vurderet det fra gang til gang - primært fordi jeg engang har skulle sparke en ung mand af min knallert da han prøvede at stikke af med den. Han HAVDE vist mig sit falske knallert kørekort, og hans "kammerat" som han havde efterladt sammen med mig, tog benene på nakken med det samme knallerten forlod matriklen.
Jeg er super mistroisk, og har al forståelse for at andre også er det - så for mig ville det ikke være et problem at skulle aflevere noget af købssummen som sikkerhed for prøveturen.
aug 2011
Følger: 50 Følgere: 84 MC-er: 3 Emner: 44 Svar: 1.421
Og så er det jo ellers Pas eller Dankort man kan ligge hos dem..
Og som jeg også gjorde meget klart.. Skulle jeg ridse eller være uheldig på deres MC.. Så er reglen jo dejlig simpel..
You break it you buy it..
Har aldrig haft problemer med nogen af dem jeg har købt af eller solgt til..
Men er jo som alle siger en tillids sag.. Som går begge veje.. Præcis som dem der køber gerne vil have et produkt, som kan kolde hele turen hjem.
dec 2007
Nej for pokker skal ikke af med Thunderacen den kører som en drøm, det er min gamle gsx 750F jeg skal af med.
dec 2007
jul 2005
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 54
Og ja, jeg blev da stoppet af en mc-betjent på prøveturen, men sagde til ham at sælger havde stillet det som krav, hvis jeg ville prøvekøre den. Det havde betjenten det også fint nok med, han slog mig bare op i deres register baseret på mit person-nr og sygesikringskort og kunne på den måde se at jeg sagtens måtte køre den.
At jeg så ikke købte den alligevel, men fandt en anden model som jeg sidder bedre på, er så en helt anden sag.
Den anden sælger fik også lov til at holde mit kørekort mens jeg tog en tur på den, selv om jeg hentede den sammen med en kammerat. (En Yamaha FZS 600 Fazer, som jeg købte)
Og ja, jeg skal nok få lagt den op snarest muligt når jeg får taget nogle gode billeder af den
Salg og prøvekørsel