Betydning af originalt Oliefilter? {{forumTopicSubject}}
Hej rødder!
Jeg er ny cyklist. Købte min CBF 500 sidste år, og har altså kun kørt 6 måneder inden sæsonen sluttede. Da jeg forberedte den til vinteren, var jeg ikke informeret om at det var en god idé at skifte olie samt oliefilter. Det er det tid til nu.
Hvor stor betydning har det om jeg bruger originalt oliefilter eller ej?
Min lokale Triumph værksted har et uoriginalt filter liggende som jeg kan sætte i når jeg henter cyklen fra opstaldning.
Herunder vil jeg også gerne vide om der er nogen som helst grund til at købe dyrere olie frem for discountbutikkernes - så længe der er tale om den rigtige type, burde mærket ikke betyde noget - eller tager jeg fejl her?
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
ville smide et filter på og vælge en rimelig olie
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 8 Svar: 1.565
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.867
http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/Generel-diskussion/128354-vfr_750_originalt_oliefilter_eller_ej_
Læs især post 28
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 183
Ud over at du jo ikke skal vælge en olie der er beregnet til en bil så er der lidt andet at tænke på.
At konsekvent "bare" sige at du skal bruge en semi syntetisk olie er direkte forkert med mindre det er sagt i forhold til din specifikke mc, du skal bruge en olie der passer til din mc.
Semisyntetisk olie indeholder jo en del mineralsk olie og da mineralsk olie er (som navnet antyder) nedbrydeligt i naturen skal man nok også forvente at det er nedbrydeligt i en motor.
En fuld syntetisk olie kan derfor holde længere end en der er eller indeholder mineralsk olie, og da den ikke nedbrydes på samme måde vil den også bevare karakteristik mht bæreevne i forhold til temperatur længere.
MEN det er ikke alle motorer der kan køre på en fuld syntetisk olie da disse indeholde noget mere voldsomme additiv pakker og nogle producenter (også af de store kendte) tilsætter op til 15% Ester olie i en fuldsyntetisk olie.
Derfor kan den reagere negative på den NBR gummi der anvendes i O-ringe osv i mange af de lidt ældre motorer.
Nyere motorer kører med O-ringe og lign af Viton som ikke reagerer med Ester olien og derfor kan der anvendes fuld-syntetisk olie til disse.
Så for at opsummere så vil jeg råde dig til at se i bogen og finde ud af hvilken type olie din mc er designet til.
Når du ved om den skal køre mineralsk - semi-syntetisk - fuld-syntetisk så ville jeg vælge et af de store mærker men holde mig til samme type som den er designet til.
aug 2013
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 20 Svar: 141
Personligt køre jeg selv ikke med et originalt oliefilter, har derimod valgt et K&N oliefilter da dette havde fået gode bedømmelser, samt en kvalitets olie
Men det er ikke altid pris og kvalitet hænger sammen hvis du sporger mig.
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
olie..... mc olie uden additiver,
gammel cykel, semisynt
ny cykel, fuldsynt
af et anerkendt mærke, tjek evt Billigbilpleje.dk har billig castrol mc olie
Dette er ikke en lov eller noget, men noget jeg gør som udgangspunkt, spør evt nogle som har den samme mc som dig,
Det har jeg gjort.....
og så er jeg af den forståelse at det er bedre at skifte olie 1-2 gange (aldså ofte) om året, end at skifte en meget dyr longlife sjældent,,,,,
det kommer jo selvfølgelig an på, hvor langt du kører og om din mc står inde (tørt) eller ude om vinteren, min står inde (aldså tørt) så jeg skifter 1 gang om året, hvis den står ude ville jeg skifte 2 gange om året..... Igen det er hvad jeg gør og meget af det her er religion
god fornøjelse
okt 2007
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 18 Svar: 489
Jeg har gennem et langt mc-liv set flere mc motorer havareret pga tilstoppede oliedyser og smørekanaler. Hvorvidt det skyldes dårlig filtrering og-eller dele af filteret som er løsrevet, er vanskeligt at afgøre, men faktum er, at fremmedlegemer har blokeret oliens fremløb.
Gør dig selv og mc'en den tjeneste at køre med originalt filter. Man ved ikke hvem der har fremstillet det - korrekt, men man ved at filteret overholder de specifikationer mc -fabrikanten stiller.
aug 2013
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 20 Svar: 141
At Oliefilteret overholder de specifikationer mc-fabrikanten stiller til cyklen.
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 4 Svar: 211
Dermed ikke sagt at man ikke kan finde noget uoriginalt som er noget skrammel. Har kørt med Champion filtre fra Louis den sidste tid uden nogen problemer.
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.867
Jeg skrev i morges i skulle se i post 28 i denne tråd:
http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/Generel-diskussion/128354-vfr_750_originalt_oliefilter_eller_ej_
Jeg mente post 27. Post 28 er også relevant, men post 31 bør også læses.
Lange er nok en af dem der ved allermest om filtre, så lyt godt efter hans råd.
feb 2004
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 89 Svar: 2.745
dec 2003
Følger: 14 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 79 Svar: 1.092
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Han fortalte om rigtig mange spændende ting...det der overraskede mig mest, var dog hans påstand om, at den type oliefiltre vi har på bil/motorcykelmotorer, er så godt som værdigløse.
Jo de fjerne store partikler, men de helt små partikler (som er dem der slider mest på motorkomponenter) flyver lige igennem sådanne type filtre. De er simpelthen ikke fine nok.
....Som om det er et originalt eller ej, tror jeg ikke har den store betydning. filtreringen er ringe uanset hvad. Det der måske kan være af betydning, er flowet igennem filtret og hvor holdbart filtermaterialet er.
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.867
Det er lige her jeg kan se vi kan få de store problemer med uoriginale filtre. + en evt. manglende returløbsventil.
Bemærk også hvad Lange skriver:
"Det går over min forstand med alle de penge folk ofrer på bling-blink ting til deres mc'er herunder smadder dyre olier og at de så ikke gider ofre den tid det tager at få fat i et originalt filter. Det er jo ikke engang prisen da de uoriginale koster næsten det samme som de originale."
dec 2003
Følger: 14 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 79 Svar: 1.092
Jeg har aldrig forstået folk der smider en hammerdyr olie på deres mc, for så at kunne trække olieskiftet ud så den måske kører 10-12000 km mellem hvert olieskift, i stedet for at hælde en lidt billigere på, og så skifte for hver 4-6000 km, og få alt skidtet med ud.
En dyr olie til 150-200 kr literen er ikke bedre til at forhindre smuds/affald i at cirkulere rundt med olien, end en billig, vil jeg mene.
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Men hvis filteret foringer olieflowet, eller endnu være blokere flowet pga. for billigt/ringe filtermateriale, så har du et meget større problem end ringe filtrering.
jul 2013
Følger: 14 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 25 Svar: 553
Betydning af originalt Oliefilter?