1.876 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 40 Svar

Kan køb af ny motor betale sig? Kan køb af ny motor betale sig?

Hej kloge mennesker,

Jeg har været så dum at køre min Suzuki GS500 fra 2006 tom for olie. Det betød, som jeg frygtede, at min lokale mekaniker mener det er bedst at skifte hele motoren ud.

Han har nu fundet en udmærket motor der ikke har kørt for langt. Inklusiv mekanikeromkostninger og moms bliver totalprisen ca. 17.000-18.000.

Mit spørgsmål er nu:
* om det kan betale sig at skifte motoren ud for ca. 18.000 kr., når min MC kun har en markedspris på omkring 28.000.
* Hvis nej, hvad har jeg så af andre muligheder?

På forhånd tak for hjælpen!

/ Christian

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montage af køkkenarmatur 800 kr.
  • Haster! Silikone fuger på badeværelse 1.300 kr.
  • Hænge vinreol op 350 kr.
  • Ophængning af lamper 600 kr.
  • Ny stikkontakt, der skal bores i væggen 600 kr.
  • Samle legetårn undendørs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan køb af ny motor betale sig?
  • #1   16. okt 2013 Det var dælme dyrt, køb da selv en motor på ebay og skift den.

• #2   16. okt 2013 Jeg ville aldrig betale så meget for det, når cyklen ikke er mere værd..
    Jeg ville vælge en af følgende muligheder:
    * Finde en anden motor og selv sætte den i
    * Sælge "vraget" for x antal kroner og købe en større maskine

http://www.ebay.de/itm/SUZUKI-GS-500-E-WVBK-2003-MOTOR-25574-KILOMETER-LAUFLEISTUNG-NEUES-MODELL-/171017347319?pt=DE_Motorradteile&hash=item27d16da0f7

• #3   16. okt 2013 så regnestykket hedder 5000,- for en motor og 13000,- i arbejdsløn
    Så rundt regnet 30 timer for at skifte en motor, shit han arbejder langsomt

• #4   16. okt 2013 Ja det kom også lidt bag på mig hvor dyrt det blev.

At sætte den i selv er nok ikke rigtigt en mulighed, det er jeg ikke god nok på fingrene til at gøre smiley

Har søgt lidt på Ebay uden rigtigt at være heldig med at finde noget - men jeg er også lidt bange for at købe en brugt motor af en privat, men det skal jeg måske ikke være?

Jeg glemte at skrive at jeg så trods alt vil få tre måneders garanti på den anden motor...

• #5   16. okt 2013 Nej rundt regnet er det 12.500 for motor og 4.500 for arbejdsløn.

• #6   16. okt 2013 Sælg den i dele og så køb en ny MC.
    Eller køb en magen til og behold din gamle som donorcykel

3 måneders garanti er intet værd i min optik.

Nu spørger jeg lige...hvordan kunne du køre den tør for olie?

• #7   16. okt 2013 Når det er hele klumpen der skal skiftes er det ikke mere kompliceret en at skifte en pære. du skal jo ikke ind og rode i motoren. Der er kun en måde at lære det på, og det er at komme igang, og du har trods alt hele vinteren, der skal gå med et eller andet.

• #8   16. okt 2013 @ Nikolaj: havde fået og haft for travlt og ikke skiftet olie i 3 mdr., en dårlig kombination med en lille motor der var blevet kørt godt ud...

@ Tommy: så du tror godt at jeg ville kunne finde ud af at skifte en motor ud, når jeg stort set ikke har erfaring med at rode med det?

• #9   16. okt 2013 * Jabbekot: men hvor meget kan man overhovedet få for sådan et vrag?

• #10   16. okt 2013 Kig på huggersiderne, især Teilweise har en masse.
    http://www.dmcn.dk/index.php/links-samlingen/13-til-mcen/117-ophuggerebrugte-dele?limitstart=0

• #11   16. okt 2013 Opret en tråd i marked "hjælp søges 10000 kr." Og få en garage mekaniker til og finde og montere en motor, så er der nok en der bider på.

• #12   16. okt 2013 Skift selv motoren, det er langt nemmere end man lige går og tror. Sørg for at markere hvor ledninger og slanger sidder, kan gøres med lidt malertape hvorpå man skriver tal, så når du ser en ledning med tallet 5 så skal den sidde på motoren hvor der står 5. Ellers er det et spørgsmål om nogle bolte og en god eftermiddags arbejde, sæt eventuelt en dunkraft under motoren så er den lettere at trække ud af stellet og få en god ven til at give en hånd.

Hvis du vælger at gøre det, så vil du meget hurtigt blive sur på din mekaniker, for den pris er da helt urealistisk!

Btw. jeg kører selv gs500, og er udpræget teknikspasser, men det lykkedes da for mig at pille motoren ud og sætte den i igen smiley

• #13   16. okt 2013 Hæld olie på og kør til den dør? Det kan jo være at det varer flere år.

En GS500 fra 2006 kan jo næsten ikke engang sælges for det en ny motor koster smiley

• #14   16. okt 2013 Gør følgende...

1 Lån eller køb en værkstedsmanual (Haynes eller Clymer) - de har den på biblioteket.. og opdag at det faktisk er ret enkelt at skifte motor på en GS500E, der er en del forskellige arbejder, men intet kompliceret..

2. Køb en motor på ebay eller et andet sted (evt. en hugger i DK, men de koster kassen)

3. Monter motor (evt. med hjælp) - det tager ikke mere end en aften eller formiddag..

og hyg dig med de 12-13000 du har sparet (mindst) ..

• #15   16. okt 2013 Jeg ville kunne guide min 6 årige datter igennem et motorskift, så nemt er det.. der buder være rigeligt med videoer på nettet der kan guide dig igennem det.. så lære du også lidt om din mc..

• #16   16. okt 2013 Hold for helved ! Køb du dig en brugt motor og så kan du selv skifte den.. det er altså ikke så svært at skifte en motor hvis dine hænder vender rigtigt smiley køb evt Hayens manual så kan du altid slå op og se hvordan det skal se ud smiley

Ellers sender du bare din mc og motor over til mig så kan jeg gøre det for et meget mindre beløb smiley

• #17   16. okt 2013 Faktisk er jeg noget overrasket over prisen for arbejdet.. en rutineret mekaniker kan skifte den motor på et par timer, og så går der er lidt til opstart afprøvning osv.. 4 timer burde være maks..

• #18   16. okt 2013 Det var sku en dyr motor ! Jeg har selv engang en helt ny r6ér motor fra 2001 for 15000 kr. og en gsxr. 750 fra 94 til 5000 kr. jeg fandt en gs 500 e til 3350 kr. + forsendelse ! der er flere de ligger mellem 3500 kr. til 6000 kr. Eller købe en anden som en skrev, det kan vel godt lykkes for 18000 kr. Men kik på e-bay.dk og vælg Tyskland og søg Suzuki gs 500 e motor og så højeste pris så kommer motorerne først smiley held og lykke !

• Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #19   16. okt 2013 Har du ikke gået i skole med "Brian", der er i lære som mekaniker ?

• #20   16. okt 2013 Tak for alle de gode råd !!!

Jeg kan mærke på folket, at jeg skal søge nettet igennem efter en brugt motor og låne min kammerats Hayens manual til en GS500!

Så bliver det eneste problem at finde en motor man tør købe..
    Men hvis man finder en motor på Ebay fra en privatperson, så kan man ikke være uheldig at få en helt smadret motor?

• #21   16. okt 2013 @ 51m0n53n: Nej desværre - det må være en anden.

• #22   16. okt 2013 Jeg føler med dig:-( held og lykke med projektet.
    Må jeg ellers lige høre hvordan du fandt ud af, at noget var galt? Er motoren HELT død?

• Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

#23   16. okt 2013 Christian - De fleste kender da en mekaniker, der kan fikse det...

Har aldrig selv prøvet på en GS, men prøvet på crossere, og knallerter. Og hvis jeg have pladsen, så havde jeg hjulpet dig for et beskedent beløb.
    Du forstod desværre ikke henvisningen til "Brian".

• #24   16. okt 2013 Jeg er igang med samme projekt bare en gammel Honda også 2 cyl . Købte en hvor motoren var færdig . Har så købt en doner cykel i Tyskland (lubeck) tur retur med trailer har det alt i alt kostet mig 4500,- og det er incl lidt øl og sodavands indkøb og mad på turen ... Jeg har taget billeder af alt fra ophæng til ledninger og sat malertape på og det tog mig en time at få den af og jeg er ikke nogen skrue haj.. har d.eks taget karburatorene af indsugningen uden at af montere kabler og bare lagt dem frem over styret så er det lige at prikke dem på når den nye kommer på ... Ellers er det jo ophæng . Koblings kabel , starter ledning, ledninger fra sikrings boks til tændspole og kæde og tandhjul af .. klonk sagde det da den landede på gulvet i skuret .. .. det jeg prøver at sige er at det altså er rimeligt til og også at finde en cykel i f.eks Tyskland

• #25   16. okt 2013 Jeg synes det er lidt voldsom pris.. Især fordi motorerne sjældent går i stykker, når folk kører galt...
    Måske du skulle overveje et andet værksted? Du har jo heller ikke travlt med at få lavet cyklen, sæsonen er jo mere eller mindre færdig... Husk det.. smiley

Ring/mail lidt rundt selv til div MC ophug, og spørg efter en pris. Når du har motoren, finder du bare en der gider skifte den, og som tager prisen pr time, i stedet for en eller anden vanvittig akkord..

• #26   17. okt 2013 Jeg har endnu ikke oplevet at blive snydt på ebay (64 handler og her i blandt 3 motorer 2 ved ophuggere og en ved en privatperson).. men hvis du handler ved ophugger på Ebay, så ville jeg ikke være nervøs.. F.eks. den motor der linkes til, det er en ved en lidt større og tysk ophugger.. Dan dig et indtryk af den du handler med. Se f.eks den på linket, der er oplistet forbrugerlovgivning osv. samt at han har en rigtig fin bedømmelsesprofil.... og en ting mere, giv aldrig straks-prisen.. kom med et bud elle flere under prisen.. eller spørg direkte på hvad han vil handle til ..

• #27   17. okt 2013 Jeg gad da også godt vide hvordan din cykel ter sig nu? For når din mekaniker prøve er at narre penge fra dig, så kan det jo også være din motor slet ikke er død.!

• #28   17. okt 2013 Jeg har 200+ handler på Ebay, og prøvet 3 gange, at blive snydt.
    alle 3 gange, er beløbet blevet dækket af Ebay/Paypal. så jeg ville ikke være nervøs!

og at skifte en motor er nemt. at få den til at køre perfekt, er knap så nemt. MEN oftest, er det bare plug and play! og ellers må du som mig, ud til feks. lydmuren bagefter, og betale dem for at rulle den ind på rullefeldt. kostede under 2000 med det hele! Motoren fik jeg fat i for 1500 (det var en GSX600F) nyere og med færre km, end den jeg selv havde smiley OG den virkede smiley

• #29   18. okt 2013 men hensyn til Ebay så ville jeg sku ikke være bange for det.. tror også jeg har lavet omkring 60-70 køb på Ebay og er aldrig blevet snydt eller fået noget forkert eller defekt så jeg ville være helt tryg smiley

• #30   19. okt 2013 Tak for alle de gode indlæg.

Jeg må hente min MC hos mekanikeren og håbe han ikke bliver for utilfreds med at jeg selv ordner sagerne- og derefter finde en god motor på Ebay eller en ophugger.

Tak! smiley

• #31   19. okt 2013 Han har ikke noget at blive utilfreds over. Du betaler evt for at han har kigget på den og siger pænt nej tak

• #32   19. okt 2013 Og når den gamle skal ud og den nye i, så siger du bare til. Vi er garanteret flere i og omkring Kbh, der kan og vil hjælpe dig.
    Jeg er i hvert fald på, hvis der er kaffe og Cola Zero smiley

• #33   20. okt 2013 Go stil Jabbekot

• #34   20. okt 2013 Christian L.
    HVIS tilbuddet er fra fa-moto..Brønshøj..
    Knaldperlen IB.. Så løb ad helvede til ..!
    ;-(

• #35   20. okt 2013 du skal bare lade vær med at sige at du selv vil skrue i den du kan jo fortælle ham at du lige sætter den i hi og tænker over hvad der skal ske med den smiley

men tag da og gem den gamle motor der er sikkert nogle stumper du kan bruge på den nye hvis den skulle gå i stykker engang

• #36   21. okt 2013 Nu skal jeg lige have lånt en varebil af en ven så jeg kan få hentet - så finde en motor. Også skriver jeg lige herinde igen om der er nogle der kan hjælpe med mine dumme spørgsmål - tak for tilbuddet smiley

• Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

#37   21. okt 2013 Der er et forum online, for GS tosser på http://gstwins.com/gsboard/index.php

Hvis du skulle have problemer...

• #38   22. okt 2013 ''Jeg må hente min MC hos mekanikeren og håbe han ikke bliver for utilfreds med at jeg selv ordner sagerne''

Når det er sådan et tilbud han kommer med til dig, så kan han ikke tillade sig at blive sur over at du takker nej tak.

Vil give de andre ret, gør det selv! Motorskift er ikke verdens sværeste operation, nok slet ikke på en GS'er. Det kan være at det giver dig blod på tanden til andre opgaver/reparationer... Så er der pludselig mange penge at spare smiley

• #39   22. okt 2013 18500 er jo for at ofre uanset hvad . Første gs500 der popper op herinde er en 2005 til 18500 kr så de kan nok også findes billigere .

• Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

#40   29. okt 2013 Christian, der findes ikke dumme spørgsmål. På nær dem Busa svarer med PATTER. Men dem får du ikke brug for til at skifte motor.

Kommentér på:
Kan køb af ny motor betale sig?

Annonce