2.164 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 37 Svar

Per H
Per H
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9

Færdselsuheld, bil og motorcykel, hvis skyld? Færdselsuheld, bil og motorcykel, hvis skyld?

Hej MCG,
Her i morges på vej på arbejde var jeg en del af en mindre ulykke, jeg kommer ind i en rundkørsel efter at have kigget til siderne og halvvejs inde i rundkørslen ser jeg en motorcykel og en mand ligge væltet en stykke bag bilen. Jeg skynder mig ud og tilser ham og han påstår at jeg er kørt lige ud foran ham. Så han er blevet nødt til at bremse hårdt op (kun ved hjælp af forbremsen) hvorefter han glider ud. Er det kun mig som synes det lyder mærkeligt at når hverken mig eller passageren på forsædet har set motorcyklen og at han samtidigt har været nødt til at bremse mega hårdt op så han vælter selvom han ikke kørte særligt hurtigt (påstår han)? Enten må han have kørt ind i rundkørslen med en høj fart og idet han opdager jeg kører ind i rundkørslen kører for stærkt til at han kan nå at bremse eller også ved jeg det ikke?
Hvad siger i?

Jeg snakkede med min kærestes far som har kørt motorcykel i mange år og som fortalte at hvis man kører i et sving og klodser forbremsen så er man sikker på at vælte, så selv hvis jeg lavede en fejl og overså ham så har han selv været skyld i at vælte da han har bremset ukorrekt ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opvaskemaskine - Skiftning af afløbsslange 1.400 kr.
  • Montering af front på Ikea køleskab 600 kr.
  • El Løbehjul 500 kr.
  • plæneklipper knivslibning 500 kr.
  • Afmontering af induktionskogeplade og installation af ny induktionskogeplade samt opsætning af kontakt på væg til samme. 1.000 kr.
  • Flytte kommoder mm. 2.293 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Færdselsuheld, bil og motorcykel, hvis skyld?
  • #1   6. jul 2013 Du har ubetinget vigepligt for dem, der befinder sig inde i rundkørslen.

Nu ved jeg ikke hvordan rundkørslen ser ud og hvordan oversigtsforholdende ser ud (har du mulighed for et screendump fra Streetview?), men jeg kan forstå at han slet ikke har ramt dig. Han har jo bremset fordi han ville ramme dig, hvis han ikke gjorde.

Hans fart, har du ikke mulighed for at bedømme eller udtale dig om. Han kan omvendt postulere, at det var dig der ikke så dig for.

Umiddelbart vil jeg sige, at den kommer til at hænge på dig, såfremt hans forsikringsselskab kan bevise at han ville have ramt dig, hvis han ikke havde bremset. Forsikringsselskaberne ligger højest sandsynligt inde med flere lignende sager og vil bruge dem, til at sætte skyldsspørgsmålet.

• #2   6. jul 2013 Det er uden tvivl ham på mc som har skylden, hvis der fysisk ikke har været kontakt mellem bil & mc....

Tror jeg vil smide min mc i næste rundkørsel jeg kommer til, tage fat i kraven på den nærmeste billist & kræve ny lakering / tøj...

• #3   6. jul 2013 Iøvrigt....

Lad være med at diskutere skyldsspørgsmål med modparten. Tag billeder af bil/cykel, nummerplade, skader, samt omgivelser, såsom skiltning, hajtænder osv osv.

Udveksl oplysninger (navn, adresse, telefonnummer) og noter mærke, model og farve på den bil/MC modparten køre i/på.

Lav din skadesanmeldelse så præcist som muligt og beskriv forløbet uden at pynte på det. Medsend billeder, eventuelt også fra Streetview og lav en tegnet skitse over forløbet. Det tager tid, men letter arbejdet for forsikringsselskaberne rigtigt meget.

Og overlad det til forsikringsselskaberne at slås om skylden.

• #4   6. jul 2013 Precis Jesper, her får du lige så mange forskellige råd, som der er svar.

• Per H
    Per H Tilmeldt:
    nov 2008

#5   6. jul 2013 Okay der er lidt blandede meninger, men Steffen hvordan er du så sikker på at den holder?
    Jeg har fået alle oplysninger og han mine, jeg har taget billeder af skaderne på motorcyklen og af nummerpladen, jeg tager nu billeder af omgivelserne og underlaget.
    Det er svært at tegne en skitse over forløbet når nu jeg ikke helt selv er klar over hvor fanden han kom fra. (da jeg ikke så ham)

• Per H
    Per H Tilmeldt:
    nov 2008

#6   6. jul 2013 Her er et billede, jeg er på den vej ligefor.

profilbillede
  • #7   6. jul 2013 Ud fra din beskrivelse virker det som om han vil tørre hans egen kørefejl af på dig. Jeg havde nægtet..

• Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #10   6. jul 2013 Hvor præcis komdu fra ?
    Og hvor lå han ?

• #11   6. jul 2013 Oktan mener du at det er ham inde i rundkørslen der har vigepligten ! eller mener du det er ham der er på vej ind i rundkørslen

Hvem er det der har sovet ! der er jo fine oversigt forhold, og han lå der jo åbenbart ikke da bilen kørte ind i rundkørslen

• #12   6. jul 2013 Det der, efter min mening kan bliver det afgørende, er at der ikke var berøring mellem parterne. Det kan godt blive motorcyklistens opgave at bevise, at han ville have knaldet ind i TS, hvis ikke han havde bremset.

Men hvis der er vidner til ulykken, står han muligvis bedre.

• #13   6. jul 2013 Hvis motorcyklisten har fået taget billeder af motorcyklens placering, efter den er væltet kan de jo se hvor langt fremme han har været, inden han væltede. Og ud fra det danne et billede af den faktiske situation.

• #14   6. jul 2013 Oversigtsforhold, motorcyklistens eventuelle fejl og høje hastighed er kun sidebemærkninger, som det kan være svært at bevise..(ord mod ord) det eneste der står helt klart og som er det væsentligste er at du ikke har overholdt din ubetingede vigepligt.! (Du har pligt til at holde tilbage for alt.! Uanset hvordan de kører.!) det har ingen betydning om han rammer dig eller ej.! Jf. Færdselsloven må du ikke overtræde din ubetingede vigepligt ved at være til fare eller unødig ulempe, hvilket man må sige du har været. Sorry, men Du kommer til at hænge på hele regningen.! Du skal desuden være glad for der ikke kom politi til stedet, for så havde du stået til en bøde og en betinget frakendelse.!

• Per H
    Per H Tilmeldt:
    nov 2008

#16   6. jul 2013 Der kom politi på stedet. Han endte med at lande lige omkring der hvor jeg kommer ind i rundkørslen til at starte med. Han havde ingen bagpå. Der var kun det vidne som sad i bilen med mig. Han har ikke taget billeder for vi rykkede den med det samme da den lå på hans ben.

• Per H
    Per H Tilmeldt:
    nov 2008

#17   6. jul 2013 Jesper hvad betyder TS?

• #18   6. jul 2013 TS = TrådStarter smiley

• #19   6. jul 2013 Mc har holdt for lille afstand ville forsikringen sige hvis ikke der var politi på.

• Per H
    Per H Tilmeldt:
    nov 2008

#21   6. jul 2013 Jens hvad?

• Per H
    Per H Tilmeldt:
    nov 2008

#24   11. jul 2013 Hvor meget spiller løse småsten ind for at skride ud?

• #26   12. jul 2013 Det lugter lidt af at du har overset ham.

Der er fine oversigtsforhold, og han kan ikke bare lige pludselig ligge bag din bil, med mindre han er faldet ned fra himlen.
    At hverken du eller din passager har set ham, betyder ikke at han ikke var der.

Og at udtale sig om hastigheden på et køretøj man ikke har set, virker som en efterrationalisering.

• #27   12. jul 2013 Jeg er bange for at du hænger på den. Ubetinget vigepligt er ubetinget vigepligt, dvs. du skal holde tilbage for alt - ingen undtagelser. Også selvom du ikke har set ham.

Jeg kan ikke forestille mig, at mc'istens mangel på kørerevner har noget at sige i sådan en sag. Det kan godt være, at han ikke var væltet, hvis han havde været bedre kørende, men hvis ikke du var ''kørt ud foran ham'', så havde han ikke behøvet at bremse til at starte med.

Som jeg ser det, så sidder han med alle kortene på hånden.

• #28   12. jul 2013 Jeg syntes det lyder mærkeligt at du kigger i spejlet på det tidspunkt når du har konstateret der ikke er noget bag dig, det var da mere naturligt i den situation at have øjnene rettet mod næste vej i rundkørslen, mon ikke du har skimtet et eller andet til venstre for dig da du kørte ind i rundkørslen, siden du pludselig vil orienterer dig bagud.

Og med den fantastiske gode oversigt der er på stedet, så kan MCen da ikke være kommet fra vejen på din venstre side, så ville du havde observeret ham også selv om han evt. kørte stærkt ind i rundkørslen, så han må vel være kommet ind ovre fra modsatte side af rundkørslen, og så er der noget der tyder på du også er kørt meget stærkt ind i rundkørslen.

• #29   12. jul 2013 Uanset mcéns hastighed. kan man vel ikke komme uden om at han var i rundkørslen før dig... Og om han så skal have en straf for at køre for stærkt, betyder jo ikke at du ikke har overtrådt din vigepligt !!! Tror sgu at du har haft for travlt med at fortælle røverhistorier til din makker på passagersædet smiley

Godt der ikke skete noget alvorligt.

• Per H
    Per H Tilmeldt:
    nov 2008

#30   12. jul 2013 Nej for jeg hørte jo han faldt, og derfor så jeg i bagspejlet, og man kan jo også godt se noget ud af øjenkrogen selvom man ikke kigger i spejlet hvis der er bevægelse lige pludseligt.
    Jeg tror at vi er kommet ind i den samtidigt, dog ham med lidt for meget fart, og mig med meget lidt, så han har måttet bremse.
    Men vi må se hvad der sker, det vigtigeste er at der ikke er nogen som kom til skade.

• #31   12. jul 2013 Per, enig i det vigtigste er der ikke var alvorlig personskade, men spændede bliver det at høre hvordan det ender, jeg håber du vil delagtigøre os andre i den.

• Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #32   12. jul 2013 På mig, virker det som at han har kørt stærkt (MC), og i kørte ind samtidig.
    Hvilken MC var det, en lav chopper, eller høj crosser

• #33   12. jul 2013 Overlad zen afgørelse til politiet ellef forsikringen.
    Der er ingen der aner om han har lavet en kørefejl eller om du har opdaget at en mc ksn overses.

• #34   12. jul 2013 Forresten bremser han, især på forhjulet, skal der nærmest intet til for at lægge ham ned ved en drejning. Han behøver slet ikke have kørt stærkt.

• #35   12. jul 2013 Så Knud - overlad det nu til efterforskningen smiley

• #36   12. jul 2013 Slap af en gang syngen rundt, du har kvajet dig og ikke set dig ordentlig for - længere er den ikke. stå ved det

ærgerligt for ham at han bremsede istedet for lige at ramme dig

• #38   12. jul 2013 øhhhhh hvornår er ham på mc blevet et fedtøre, har du allerede fundet ud af det er ham der har skylden . jøsses

Havde det været Mc føren der havde skrevet med hans fortegn på uheldet, havde alle hylet op om at billisten skyldes klynges i kuglerne for ikke at se sig for - nu er han et fedtøre

kig lidt på billedet - masser af oversigt, så mon ikke billisten skulle ha set sig for smiley

• #40   12. jul 2013 @Johan..

Du lyder dæleme som fætter kedelig på 2 hjul smiley

• Per H
    Per H Tilmeldt:
    nov 2008

#41   12. jul 2013 Det var en lav chopper lignende sag, mindes det var en yamaha sportster.
    Men synes ikke den på en prik ligner dem som kommer op på google når man søger.

• #43   14. jul 2013 Mener du evt Yamaha Dragster, eller Harley Davidson Sportster?

• Per H
    Per H Tilmeldt:
    nov 2008

#44   15. jul 2013 Så var det nok en Yamah dragster!

• #47   17. jul 2013 Om ulækker er en form for lækker, vil jeg ikke udtale mig om. Da det er langt uden for mit kompetence område.

Men jeg kan love dig for at sjov, ikke er en form for kedelig smiley

Der findes da grunde, til ikke at køre som Rossi i en rundkørsel.
    1.:Hvis man ikke køre på mc
    2.:Hvis man køre på en mc som skraber i asfalten længe inden man ligner Rossi.
    3.:Hvis de har lovet glatte veje i vejrudsigten.

Det var vist det smiley

• #49   17. jul 2013 Nix. 4eren duer ikke. Op i røven på idioten, Og hans forsikring giver dig en ny oksehud og en ny bike... win win smiley

• #51   17. jul 2013 Tråden der ikke vil dø !

Kommentér på:
Færdselsuheld, bil og motorcykel, hvis skyld?

Annonce