7.510 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 49 Svar

2 takt vs 4 takt? 2 takt vs 4 takt?

hva er fordelene og ulemperne ved at køre på med 2takter i stedet for 4takter?

self ved jeg jo en 2t er mere tørstig osv.. men derudover..

og det det med den lyder som en knallert... HVORFOR MON JEG VIL HAVE SÅRN EN!

overvejer mig nemli en 125 RS eller TZR til hverdag..
gider nemli ik det der 4takt ###

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Handyman to fit some blinds 1.000 kr.
  • Install shower mixer 500 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • Installere vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  2 takt vs 4 takt?
  • #1   9. feb 2010 2 takt
    Fordel
    Flere heste

ulempe.
    Slides meget mere end 4 takt
    støjer
    stinker
    forurener

T

• #2   9. feb 2010 hvorfår vente på en 4takt,når en 2takt tænder hver gang. ..citat anno total firser,.. de kan have sine fordele i knæhøj karse
    jeg har stadig en dunk castrol tts, fra min gama500 tid, den er som en dyr rødvin for mig.,den skal kun åbnes ved en særlig lejlighed...

• #3   9. feb 2010 2T:

+ Mere rap i det
    + Nice gasrespons
    + Flere HK i forhold til motorstørrelse

- Hurtig slidtage
    - Forurener
    - De dør som regel ret hurtig ud når man kommer over 100 km/t(kun små 2T)

Mht. de specifikke modeller du snakker om, så køb en billig Kawasaki ER-5(jeg har en til salg) eller Suzuki GS-500 eller Honda CB500. Det vil du blive meget gladere for.

Eller en GSX-R400 (minder mere om de 2T'er der, den kører bare meget bedre).

• #4   9. feb 2010 De små 2T'ere giver overhovedet ikke følelsen af en motorcykel, de gør de modeller jeg nævnte meget mere. Selvom mange nok vil mene de også er lige små nok smiley

• #5   9. feb 2010 jeg skal have en 2takt... jeg gider slet ik spilde tid på en 4hakker

ville bare høre jeres mening om den...

og det der med slidtage osv... så svært er du sku heller ik at skifte lidt lejer og et enkelt stempel af og til

• #6   9. feb 2010 Kommer meget and på hvad man er til.. Skal det være høje omdr. og fuld skrald, så er 2takt lige sagen (i hvert fald når vi snakker de mindre ccm).
    Jeg er mere til noget moment, og der kan 2takteren ikke være med smiley

• #7   9. feb 2010 Fair nok - men hvorfor i alverden vil du have en 2takter?
    Mht. til vedligeholdelse, så har du da ret, de har det bare med at være lidt upålidelige. Hvis du kun kører små-ture er det heller ikke noget kæmpe problem.

Jeg kørte engang en TZR fra Aalborg til Horsens for en kammerat. Det gør jeg ALDRIG igen, hold kæft hvor er den ubekvemt, slet ikke hurtig nok til at køre motorvej.

• #8   9. feb 2010 skal kun bruges til 100 km om dagen...
    og jeg syntes de er gode at køre på...

det bar til sommerkørsel til og fra arbejde... og så lidt rundt af og til

• #9   9. feb 2010 Ved ikke hvorfor du spørger. Du har jo bestemt dig.
    Tror mest det er på SG at 2 takter er mere populær end 4 takter.

• #10   9. feb 2010 fordel:

du er altid bagerst når i kører flere, ingen gider ha den dunst i næsen

• #11   9. feb 2010 Martin K - enig, tror jeg også.

Hvis du synes de er gode at køre på, så er det enten er lidt usædvanlig smagssag. Eller så har du ikke prøvet ret mange 4T'ere smiley

Hver sin smag..

• #12   9. feb 2010 fik bar nok a den marauder jeg sidste havde med at gøre..

og fordi at en 2takter passer bedst i mit fag..

men ville sårnset bare høre mere om deres fordele og ulemper osv

• #13   9. feb 2010 en 2takter er svær at køre på, moment område ligger inden for et par tusinde omdrejninger, Den skal altid køres ud i gearne, og hverken by- eller motorvejskørsel er deres rette element.

Omvendt så tror jeg det er meget normalt når man kommer fra en scooter at man har en vis mistillid til en 4 takter, for man er af den overbevisning at de er sløve og langsomme. Men det vokser du fra.... som 18 årig for du nok mest hk i en TZR eller RS 125 som du selv skriver....

• #14   9. feb 2010 er sjovt at kører 2 takter har selv haft en rgv 250 fra 91 super griner...

goo for it

• #15   9. feb 2010 marauder lol, det er ligesom at sammenligne en plæneklipper med en formel 1 smiley tag op til den lokale mc forhandler og prøv nogen mere sportslige cykler

• #16   9. feb 2010 det ik fordi jeg går over fra scootere... det er mere pga jeg gerne vil have noget jeg kan hygg med på værkstedet når jeg ik har noget at lave. og gider generelt ik spile min tid på en 4hakker

• #17   9. feb 2010 - J1 - MCL

det nytter jo ik hvis de er 4taktet vel`?

• #18   9. feb 2010 og jeg syntes kun det godt den ska ha nogen omdr. og evt larmer...

så blir naboerne mere sure end de er i forrvejen...

• #19   9. feb 2010 hehe

fedeste argument ever

• #20   9. feb 2010 Klart at hvis man er vant til at køre/skrue scooter så er man mest tryg ved 2 takt. Kan se du har haft nogle stykker. Og på de små maskiner er der nok også en følelse af mere "spræl" i 2 takt. Yamaha rd 350 ypvs havde ca 60 hk men det har Suzuki gsx r 400r også, og den er mere holdbar.
    Personligt er jeg nu mere til "omph" end "weee"

• #21   9. feb 2010 Undskyld, hvis jeg kaprer din tråd, jeg tænkte bare at følgende spørgsmål kunne være relevant...

Mht. slid, tager det så ikke nogenlunde lige lang tid at skifte stempel/stempelringe på en 1-cylindret 2T, som det gør at justere ventiler, skifte olie x antal gange etc. på fx en 4-cylindret 4T over samme antal km?

Sammenlignet med min egen 1-cyl 4T SZR, så hedder det over 24.000 km så vidt jeg husker:

Olieskift for hver 6.000 km, olifilter hver anden gang og ventil tjek/justering for hver 6.000 km.
    Det giver 4 x olieskift, 2 x oliefilterskift og 4 x ventil tjek/justering = X antal timer...

Jeg går ud fra at de fleste 2T kan køre 20.000 km før der skal skiftes stempel/stempelringe, hvis man behandler dem pænt?
    Så må det jo blive til: 1 x udskiftning af stempelringe/stempel = X antal timer...

Så er det store spørgsmål jo, om hvor stor forskellen reelt er, når man sammenligner med en 4T med relativt korte service-intervaller?

• #22   9. feb 2010 Simon har du prøvet en KR1-S ? sikkert ikke..
    som du skriver "De små 2T'ere giver overhovedet ikke følelsen af en motorcykel".
    Self.. gør de det, bare (følesen) på en anden måde, måske sjover på små veje/byer, end store maskiner. :o)
    Mvh Ronny

• #23   9. feb 2010 En anden fordel er at de er lettere at arbejde på, og også billigere selv at tune lidt på, hvis man altså ved noget om 2 taktere.

Jeg har flere gange overvejet at bytte min R750'er ud med en RGV250.

Hvis ikke sådan en lille upraktisk hidsig 2-takts racer kan tænde en, bør man kravle tilbage i sin vw og surmule.

• #24   10. feb 2010 En 2-takter er mere "intens" og kræver, at du involverer dig mere i kørslen end på en 4-takter!
    Skulle jeg vælge mellem en 400 cm² 4-takter eller en 250 / 350 cm² 2-takter, tog jeg 2-takteren til enhver tid!

En ordentlig "Jolly-moto", "Gianelli" eller "Gibson" udstødning får det hele til at lyde tidt finere samt propper en hyphest eller to mere i folden!

http://www.youtube.com/watch?v=txwSmtYMbXg

• #25   10. feb 2010 Altid 2-takter...er bare skide skægt

• #26   10. feb 2010 Hvorfor spørger du om fordele ved 2t kontra 4t når nu du alligevel bare hakker på 4t.
    Køb du en 2t 125'er og sus rundt på sådan en stinkende larmemaskine på dine 100 km om dagen.
    Skulle man købe en 2t ville jeg nok vælge en gammel RG'er eller GT'er

• #27   10. feb 2010 De ultimative er nok rs 250 og rgv 250

• #28   10. feb 2010 Der er jo en grund til at de vil forbyde 2 taktere indenfor motorsport, ved ikke om det også gælder gadecykler! De par stykker jeg har haft husker jeg ikke tilbage på med glæde! Den største glæde var at gå fra Suzuki GT250 1977 til Honda CB500F 1975, hold da ..... mand en forskel, der var lige pludselig mega træk uanset gear! Dog fik jeg senere en GT750 vandbøffel, og helt ærligt, den kan jeg ikke huske sagde mig noget!
    Tag 4 takt, så får du noget for pengene, synes jeg!

• #29   10. feb 2010 Drop det dog drenge, han vil have en oliebrænder, og så lad ham da.. Han har jo besluttet sig, og han bliver nok også voksen engang og skifter fra ring-da-ding-ding til vrrrooomm

• #30   10. feb 2010 Hvis du selv kan lave 2 takt, og har lidt erfaring.
    SÅ regner jeg med at du ved hvad fordel og ulemper er.
    T

• #31   10. feb 2010 Det vigtigt at du i første omgang ved hvad den tekniske forskel er på 2 og 4 takt..

Du skulle gerne ende op med at 4 takten gør det genialt og 2 takteren forbliver i knallerten/ scooter.

• #32   10. feb 2010 Køb nu bare en 2 takter. Så kan det køre på sådan en et års tid, til du er klar til at opgradere til en cykel som har bare en smule moment.

• #33   10. feb 2010 Dem der siger en 2-takter mangler moment har aldrig prøvet en RG/RD500 :o)

2-taktere kræver man kan finde ud af at køre en MC. Manglende talent og evne kan jævnes ud ved at vælge en 4-takter med mere smidig motor.

EN MC føles som MC uanset om det er en 125'er eller 1250'er

• #34   10. feb 2010 Thomas R - Hørt smiley

Ronny L - Nej det har jeg ikke. Jeg kan se på specs at den yder rimeligt godt. Mht. følelsen af MC, så er det vel et definitionsspørgsmål. Jeg vil altid have følelsen af forvokset knallert når jeg kører 2T.

Smags sag...

• #35   10. feb 2010 Simon: Så hop du op på en vandbøffel. Det er en +200kg 2-takter der på ingen måde føles som knallert

• #36   10. feb 2010 Vandbøffel? Det er en Suzuki GT 750 right?

Okay - fair nok, det er ikke nogen knallert, men det er ikke ligefrem lignende modeller der er tale om i denne tråd.

• #37   10. feb 2010 slap du af med jeres dræbermaskiner, han skal jo bruge en på 34 hk... og siden de har lige mange hk, er det jo vægten der er det afgørende... selv om 4 takter vil naturligvis have meget mere moment....

• #38   10. feb 2010 Hold da kæft, hvor er der nogle onde eksperter!
    Knægten spørger om Yamaha TZR eller Aprillia RS 125 kontra 4-taktere og så begynder man at sammenligne gamle GT 250 suzuki'er med lige så antikke honda 550'er!

Kom med en kvalificeret kritik med pro & kontra på problemstillingen og kast allerhøjest en lille personlig slutbemærkning om, hvad man selv ville gøre!

• #39   10. feb 2010 Zhe king has spoken.

• #40   10. feb 2010 Jepz! Everybody rise!!

c",)

• #41   10. feb 2010 Jeg har lige købt en Suzuki Gt 380 her i julen....Selvfølgelig ikke en man skal starte med, men 3 cylindere og 38 hestekræfter. Det vil jeg nu mene er en fed motorcykel og også en rigtig en af slagsen. Hvis du vil have en 2 takter synes jeg klart at du skal købe en lidt ældre(måske ikke lige en fra 70'erne). Der kan man altså få noget lidt større for pengene. Bare vær sikker på at den ikke er alt for smadret i motoren. Min erfaring er at man tydeligt kan mærke hvis det er noget galt på en 2 takter.

Jeg synes det fedt med to takts...men kun for sjov. Jeg tænker på klima og tøj der lugter

• #42   10. feb 2010 Jamen den er da også sjov, sådan en gammel 70'er slæde! For en gammel mand med nostalgiske tendenser altså!
    For en ung mand, der temmelig sikkert også vil give noget gas på et tidspunkt, er det den sikre rute til smeltede stempler og et stel viklet rundt om et vejtræ, fordi, at det gamle lort hverken kan styre eller bremse!

Misforstå mig ikke! Jeg ville såmænd gerne have en gammel GT 550'er at lege på, og er da også generelt interesseret i de gamle 70'er kæmper, både 2- og 4-takt, men som start cykel? Nej!

• #43   10. feb 2010 http://www.gaskrank.tv/tv/rennstrecken/suzuki-gsx-r-1000-vs-yamaha-tz-10921.htm

Fandt lige dette klip fra Dec. Det viser, hvad en vaks fører på en TZR 250 RACER kan stille op mod en GSX-R 1000!

• #44   10. feb 2010 Kasper K: Det er en TZ250, ikke TZR. Dvs det er en GP maskine. Den giver alt baghjul.

• #45   10. feb 2010 Klap! klap! Klappe-ti klap! ring a ding ding brrrrrøøønnnn rønnnnn og en stor blå sky!
    - Ja, faktisk, så er det 2-takterne, der har farvet himlen blå! smiley

http://www.youtube.com/watch?v=Z3Zmdx336_A

• #46   10. feb 2010 er den ved at lave popcorn?

• #47   11. feb 2010 come join the fun smiley
    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/grp_vis.asp?GroupID=593

• #48   11. feb 2010 Beklager Jesper, jeg ville have skrevet YZR, men ramte ved siden af! Beklager meget!

• #49   11. feb 2010 uha uha jeg gad personligt godt have fat i en af de søde gamle spjættere. helst en så lille og svag en som muligt for virkelig at kunne nye den langsomme tur ( he he jeg mener det faktisk der er ikke en eneste tone af sarkasme i dette indlæg) men dertil at have en totakter som min primær maskine... no way. 100 km på vej på en totakter er enden røvsygt ( som fx på en mz'etter) eller vildt ubehageligt fx på en td 175. i det hele taget vil jeg på ingen måde gå under 250 ccm (undtaget i ovennævnte tilfælde : )
    go jagt

Kommentér på:
2 takt vs 4 takt?

Annonce