630 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
7 Svar
motorproblem motorproblem
Hej zx 10 venner
Jeg har hørt at zx 10 kan have problemer med en smørekanal, med motorhavari til følge,er der nogle af jer der har været ude for det?
0 synes godt om
jun 2006
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 155
sep 2006
Følger: 6 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 32
Det lyder betryggende,håber du har ret.
mvh Bruno j
jan 2006
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 70
jan 2006
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 70
det var den gamle motor der gjorde det
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 663
Og jeg kan så følge op med lidt flere oplysninger på dette, da det er et problem som jeg har læst rigtigt meget om...
Problemet stammer oprindeligt fra GPZ900-motoren, men da alle RX, ZX10 og tidlige generationer af ZZR-1100-serien kører med stort set samme opbygning af bunden, har de alle problemet. GPZ900-motoren er dog ikke så hårdt belastet som de andre, og har derfor færre rapporterede tilfælde.
Problemet kommer rigtigt nok ved længere tids belastning af motoren - for at oliepumpen fungerer ordentligt, skal den have et vist tilførselstryk. Dette får den ved at oliespejlet ligger et vist antal cm over oliesien, hvilket vil skabe et naturligt tilløbstryk. Men ved længere tids hård belastning af disse motorer, vil oliespejlet dale for langt ned, og pumpen vil begynde at kavitere. Dermed vil olietrykket dale (midlertidigt), men det sker desværre når motoren er under større belastning.
Oliestrømmen ledes to veje gennem vores motorer - den ene vej går gennem gearkassen og videre til hovedleje 4 og derefter til toppen - den anden går direkte til hovedleje 1 og videre gennem krumtappen til hovedleje 3, hvorefter den også går til toppen. Det har vist sig, at når olietrykket daler, går det hårdest ud over hovedleje nr. 3, som er det første som går - Hovedlejerne er de absolut hårdest belastede komponenter i en motor. Desværre opdages problemet tit for sent, således at krumtappen også er færdig.
Men der er faktisk en løsning der er meget nemmere end at begynde at bestille ombygningssæt osv... Bare sørg for at jeres olie altid er toppet HELT op til toppen af olieglasset... Sværere er det faktisk ikke!!
Og helt ærligt... hvor mange modeller har i set med et ombygningssæt på???
Vi har diskuteret dette til hudløshed i Kawasaki-klubben, og ovenstående råd er et som jeg fik af en Kawasaki-mekaniker. Efter hans mening var dette langt bedre, end alle de andre halvhjertede forsøg på at afhjælpe problemet.
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 663
Så eksempelvis når krumtappen under drejning kom i stilling, således at oliekanalen i krumtap og tilsvarende oliekanal i plejlstang stod ud for hinanden - så står hullerne så skævt over for hinanden, at der var en langt mindre åbning end tilsigtet.
Til gengæld har jeg på samme forum læst at ZX10'erens motor er langt bedre maskineret, og så er noget af problemet trods alt løst.
Men altså - sørg for at olien er toppet helt op altid, og ved olieskift altid at tappe af på begge bundskruer... så kan man sove lidt roligere om natten!!
sep 2006
Følger: 6 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 32
Tak for alle de gode oplysninger,jeg har fulgt Eddies råd og toppet olien op mvh Bruno J
motorproblem
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside