Kawasaki ZX-10 (1988-1991)

Kawasaki ZX-10 (1988-1991)

Medlemmer: 50
Forside Forum Medlemmer Annoncer MC-er
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • drilling 12 holes near ceiling 1.100 kr.
  • Sætte tre rullegardiner op 550 kr.
  • VVS skift af armatur på lille kbh badeværelsw 735 kr.
  • Beskæring af træ 2.699 kr.
  • Hjælp til at skrue gynger fast i træstativ skruer skal medbringes 300 kr.
  • Flytte min seng og samle et skab sammen. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  motorproblem
  • #1   4. okt 2008 har aldrig hørt om det eller opleved det en zx10 motor er meget stærk og går rigtig mange km de første zzr1100 motor havde lidt problemer tror det er det som er blevet forvækslet

  • #2   5. okt 2008 Hej Lars!
    Det lyder betryggende,håber du har ret.
    mvh Bruno j


  • #4   5. okt 2008 det er noget med hvis du kører med fuld gas det vil sige topfart i længere tid ryger smøringen på 3 og 4 cylender har jeg hørt hvad gør den da

  • #6   6. okt 2008 popeye
    det var den gamle motor der gjorde det


  • #7   8. okt 2008 -> Popeye

    Og jeg kan så følge op med lidt flere oplysninger på dette, da det er et problem som jeg har læst rigtigt meget om...

    Problemet stammer oprindeligt fra GPZ900-motoren, men da alle RX, ZX10 og tidlige generationer af ZZR-1100-serien kører med stort set samme opbygning af bunden, har de alle problemet. GPZ900-motoren er dog ikke så hårdt belastet som de andre, og har derfor færre rapporterede tilfælde.

    Problemet kommer rigtigt nok ved længere tids belastning af motoren - for at oliepumpen fungerer ordentligt, skal den have et vist tilførselstryk. Dette får den ved at oliespejlet ligger et vist antal cm over oliesien, hvilket vil skabe et naturligt tilløbstryk. Men ved længere tids hård belastning af disse motorer, vil oliespejlet dale for langt ned, og pumpen vil begynde at kavitere. Dermed vil olietrykket dale (midlertidigt), men det sker desværre når motoren er under større belastning.

    Oliestrømmen ledes to veje gennem vores motorer - den ene vej går gennem gearkassen og videre til hovedleje 4 og derefter til toppen - den anden går direkte til hovedleje 1 og videre gennem krumtappen til hovedleje 3, hvorefter den også går til toppen. Det har vist sig, at når olietrykket daler, går det hårdest ud over hovedleje nr. 3, som er det første som går - Hovedlejerne er de absolut hårdest belastede komponenter i en motor. Desværre opdages problemet tit for sent, således at krumtappen også er færdig. smiley

    Men der er faktisk en løsning der er meget nemmere end at begynde at bestille ombygningssæt osv... Bare sørg for at jeres olie altid er toppet HELT op til toppen af olieglasset... Sværere er det faktisk ikke!! smiley

    Og helt ærligt... hvor mange modeller har i set med et ombygningssæt på???

    Vi har diskuteret dette til hudløshed i Kawasaki-klubben, og ovenstående råd er et som jeg fik af en Kawasaki-mekaniker. Efter hans mening var dette langt bedre, end alle de andre halvhjertede forsøg på at afhjælpe problemet. smiley


  • #8   8. okt 2008 Rent faktisk var/er GPZ1000RX-ejerne hårdere ramt, da oliekanalerne var lidt "groft" maskineret. På et engelsk forum, har flere ejere beklaget sig over at når de matchede eks.vis plejlstænger med krumtap eller hullerne i krumtappen med hovedlejerne, var oliekanaler og spor ikke linet op over for hinanden.

    Så eksempelvis når krumtappen under drejning kom i stilling, således at oliekanalen i krumtap og tilsvarende oliekanal i plejlstang stod ud for hinanden - så står hullerne så skævt over for hinanden, at der var en langt mindre åbning end tilsigtet.

    Til gengæld har jeg på samme forum læst at ZX10'erens motor er langt bedre maskineret, og så er noget af problemet trods alt løst.

    Men altså - sørg for at olien er toppet helt op altid, og ved olieskift altid at tappe af på begge bundskruer... så kan man sove lidt roligere om natten!! smiley


  • #9   11. okt 2008 Hej zx 10 venner!
    Tak for alle de gode oplysninger,jeg har fulgt Eddies råd og toppet olien op mvh Bruno J


Kommentér på:
motorproblem

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce