Teoretisk bedste gear skife tidspunkt. {{forumTopicSubject}}
Jeg sad og tænkte lidt i går over hvornår det egentlig er bedst at skifte gear for bedste acceleration på min motorcykel.
nogen siger ved max hk nogen siger ved max nm nogen siger, så man lander i nærheden af max nm ved næste gear.
så gik jeg lidt i tænkeboks og her er hvad jeg kom frem til.
jeg lavede en tabel / graf ud fra min rullefelts udskrift.
nm / rpm.
herefter regnede jeg hastighederne ud for de enkelte rpm - nu har jeg så datasættet rpm / nm / hastighed.
herefter multiplicerede jeg momentet med den totale gearing for de enkelte gear, hvilket giver en graf jeg synes jeg er enig med, eftersom trækkraften selv er højst i de lavere gear.
efter min mening må mest optimale tidspunkt for gearskifte være når de to linjer krydser, hvilket de må siges at gøre ret tæt på redline.
se link:
http://www.vagtech.dk/rsvgear.pdf
apr 2012
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 65
apr 2012
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 65
Derfor kurverne der hedder moment x gearing...
okt 2009
Følger: 6 Følgere: 7 MC-er: 4 Emner: 21 Svar: 101
Men hvis jeg går med dig helt teoretisk, hvorfor kigger du kun på momentxgearing? Hvis jeg forstår dit teoretisk spørgsmål, prøver du at finde ud af det bedste tidspunkt at skifte for at få de bedste resultater hvis du var i en drag race? Eller "bedst" på hvilken måde?
apr 2012
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 65
okt 2009
Følger: 6 Følgere: 7 MC-er: 4 Emner: 21 Svar: 101
apr 2012
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 65
Grunden til jeg har taget gearingen med ind, er at den spiller ind under acceleration - og trækket i de lave gear er højere end i de høje gear, ergo må den drages med ind, hvis det skal afbildes som en graf..
hvis man ser på det i praksis er følelsen vel nogenlunde som det afbildes, masser af træk i første gear, men over en kort hastigheds ramme. og et ret ens træk i de højere gear..
hvis disse antagelser er korrekte, og det giver mening at gange motorens moment med gearingen eller i hvert fald forholdet mellem de enkelte gear
Her har jeg brugt den totale gearing, med primær gearing, kædetræk og dækkets størrelse. så må grafen vel vise hvor det højeste træk er..
men igen.. det er blot tanker jeg har gjort mig - jeg ved ikke om man kan gøre som jeg har gjort det eller om den rigtige måde for bedste acceleration er helt anderledes.
Teoretisk bedste gear skife tidspunkt.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside