Honda CX500 Turbo 1981
3.817 visninger
|
Oprettet:
Honda CX500 Turbo
Årgang:
1981
Motor:
500 kubik turboladet støbejern i V format med langsliggende krumtap.
2 spjældhuse med elektronisk indsprøjtning.
4 ventiler per cylinder.
Den sødeste lille turbo med et vingefang på 51mm som skubber luft ind med op til 1.4 bar.
Og en computer på størrelse med en playstation 1 til at styre showet. Den har et fail-safe redundant tændingssystem som slår ind hvis computeren går i fejl.
Ud over udvendigt design kan motoren slet ikke sammenlignes med en almindelig cx500 motor. Den har smedede stempler, stærkere plejlstang osv osv.
2 spjældhuse med elektronisk indsprøjtning.
4 ventiler per cylinder.
Den sødeste lille turbo med et vingefang på 51mm som skubber luft ind med op til 1.4 bar.
Og en computer på størrelse med en playstation 1 til at styre showet. Den har et fail-safe redundant tændingssystem som slår ind hvis computeren går i fejl.
Ud over udvendigt design kan motoren slet ikke sammenlignes med en almindelig cx500 motor. Den har smedede stempler, stærkere plejlstang osv osv.
Hestekræfter
82HK @ 8000 rpm
79NM @ 5000 rpm
79NM @ 5000 rpm
Fælge
18" i for med 2 x 280 mm bremseskiver
17" i bag med en enkelt 300mm bremse skive
17" i bag med en enkelt 300mm bremse skive
Dæk
Bridgestone BT45 Battlax
Honda Comstar i guld, epic! ;)
100/90 18 i for
120/90 17 i bag
Honda Comstar i guld, epic! ;)
100/90 18 i for
120/90 17 i bag
Topfart
Opgivet til knap 210
Den kører rigtig fint op til 190 og så begynder det at gå lidt sløvt. Den har helt sikkert mere i sig, jeg kører bare ikke lige ud så længe af gangen.
Den kører rigtig fint op til 190 og så begynder det at gå lidt sløvt. Den har helt sikkert mere i sig, jeg kører bare ikke lige ud så længe af gangen.
Tuning
Intet.
Dog er den tunet heftigt fra fabrikken. En almindelig cx500 yder 48 og den her yder 82. Det er en forøgning med faktor 1,7
Dog er den tunet heftigt fra fabrikken. En almindelig cx500 yder 48 og den her yder 82. Det er en forøgning med faktor 1,7
Styling
Den er tegnet af italieneren Giovanni Michelotti og fik meget ros den gang den var ny. Jeg vil ikke ændre noget på den. Har dog overvejet at købe en i ringere stand og lave en turbo cafe racer uden plastik, andre skærme og cx500x tank.
Ekstraudstyr
Er det ikke noget man køber til biler?
Bemærkninger
En på alle måder ufornuftig cykel.
Ville vente med at oprette den til jeg fik taget nogle gode billeder af den, det lykkedes så ikke denne sommer, så nu en oprettelse med skod billeder. Håber det er okay.
Lidt ekstra facts:
Bagsvinger er Honda Pro-Link med en mono Showa dæmper der kan justeres med trykluft.
Forgaffel er også Showa, med Honda's TRAC anti dive system som også kan justeres med trykluft.
Første serieproducerede mc med elektronisk indsprøjtning.
Første serieproducerede mc med turbo.
En dag jeg har tid skal jeg nok skrive en halv roman om den.
En gammel tv reklame:
http://www.motorcykelgalleri.dk/video/diverse_mc/11180-honda_cx500_turbo_reklame___1982
Ville vente med at oprette den til jeg fik taget nogle gode billeder af den, det lykkedes så ikke denne sommer, så nu en oprettelse med skod billeder. Håber det er okay.
Lidt ekstra facts:
Bagsvinger er Honda Pro-Link med en mono Showa dæmper der kan justeres med trykluft.
Forgaffel er også Showa, med Honda's TRAC anti dive system som også kan justeres med trykluft.
Første serieproducerede mc med elektronisk indsprøjtning.
Første serieproducerede mc med turbo.
En dag jeg har tid skal jeg nok skrive en halv roman om den.
En gammel tv reklame:
http://www.motorcykelgalleri.dk/video/diverse_mc/11180-honda_cx500_turbo_reklame___1982
Honda CX500 Turbo
jan 2019
Følger: 1 Svar: 7
Jeg havde faktisk 2 de første 10 år. Den solgte havde nummer 2001409.
Det er rigtigt, at der er produceret 5000 stk. Efter mine oplysninger nærmere 5500. Af 650 turbo er der lavet 1700, hvoraf de fleste er solgt "Over there", USA.
Har man først prøvet 650 turbo, gider man sjældent 500.
Oprindeligt er der importeret 7 dtk. 500 og 1stk. 650 til DK. Resten er privat import.
Suzuki XN85 har jeg kun set. Har aldrig hørt en igang. Den kører også med IHI turbo af samme model som CX500. Men den har næppe samme hjul i.
okt 2012
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 3 Svar: 13
Ellers en fin maskine du har dig.
nov 2008
Følger: 6 Følgere: 221 MC-er: 1 Svar: 2
Ved ikke hvor mange FI der blev lavet, - men kunne købes i lille Danmark, - den havde 96 hk.
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 116
Den med indsprøjtningen har jeg ikke lige kilde på, så kan sagtens være jeg tager fejl. Ved du hvor mange der er lavet af den Kawa FI?
jun 2011
Følger: 10 Følgere: 10 MC-er: 3 Emner: 14 Svar: 67
okt 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Svar: 8
jun 2005
Følger: 12 Følgere: 13 MC-er: 11 Emner: 51 Svar: 921
nov 2008
Følger: 6 Følgere: 221 MC-er: 1 Svar: 2
Men ikke rigtigt det var den første MC med turbo & indsprøjtning.
Kawasaki var den første Japser med turbo - det var en z 1000 z-1r TC lavet 1978 - 1980
Kawasaki kom også med en z1000 FI i 1979
http://www.youtube.com/watch?v=PWp8Os37XU4
jul 2009
Følger: 4 Følgere: 10 MC-er: 9 Emner: 115 Svar: 680