{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Honda CX500 Turbo 1981

3.817 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen mc er oprettet og stemt ind. Opret din egen mc

Dennis G
Mand | 42 år | Oprettet: 4. sep 2008


Honda CX500 Turbo

Årgang:
1981
Motor:
500 kubik turboladet støbejern i V format med langsliggende krumtap.
2 spjældhuse med elektronisk indsprøjtning.
4 ventiler per cylinder.
Den sødeste lille turbo med et vingefang på 51mm som skubber luft ind med op til 1.4 bar.
Og en computer på størrelse med en playstation 1 til at styre showet. Den har et fail-safe redundant tændingssystem som slår ind hvis computeren går i fejl.

Ud over udvendigt design kan motoren slet ikke sammenlignes med en almindelig cx500 motor. Den har smedede stempler, stærkere plejlstang osv osv.
Hestekræfter
82HK @ 8000 rpm
79NM @ 5000 rpm
Fælge
18" i for med 2 x 280 mm bremseskiver
17" i bag med en enkelt 300mm bremse skive
Dæk
Bridgestone BT45 Battlax
Honda Comstar i guld, epic! ;)
100/90 18 i for
120/90 17 i bag
Topfart
Opgivet til knap 210
Den kører rigtig fint op til 190 og så begynder det at gå lidt sløvt. Den har helt sikkert mere i sig, jeg kører bare ikke lige ud så længe af gangen.
Tuning
Intet.

Dog er den tunet heftigt fra fabrikken. En almindelig cx500 yder 48 og den her yder 82. Det er en forøgning med faktor 1,7

Styling
Den er tegnet af italieneren Giovanni Michelotti og fik meget ros den gang den var ny. Jeg vil ikke ændre noget på den. Har dog overvejet at købe en i ringere stand og lave en turbo cafe racer uden plastik, andre skærme og cx500x tank.
Ekstraudstyr
Er det ikke noget man køber til biler?
Bemærkninger
En på alle måder ufornuftig cykel.

Ville vente med at oprette den til jeg fik taget nogle gode billeder af den, det lykkedes så ikke denne sommer, så nu en oprettelse med skod billeder. Håber det er okay.

Lidt ekstra facts:
Bagsvinger er Honda Pro-Link med en mono Showa dæmper der kan justeres med trykluft.
Forgaffel er også Showa, med Honda's TRAC anti dive system som også kan justeres med trykluft.

Første serieproducerede mc med elektronisk indsprøjtning.
Første serieproducerede mc med turbo.

En dag jeg har tid skal jeg nok skrive en halv roman om den.

En gammel tv reklame:

http://www.motorcykelgalleri.dk/video/diverse_mc/11180-honda_cx500_turbo_reklame___1982

Kommentér på:
Honda CX500 Turbo
  • Jensmc
    Jensmc Tilmeldt:
    jan 2019

    Følger: 1 Svar: 7
      2. mar 2019 Jeg købte min i januar 1988. Og har den endnu. De sidste 18 år har den haft en 650 turbomotor i. Den kører 30% længere/liter og har 16 HK mere. Det er en tyskermotor m. 98hk, jeg har i. Sidste år rundede den 35 år, så nu sparer jeg ligegyldige 400,- i vægtafgift. Gennem årene været til turbotræf i Tyskland, NL, Belgien og Norge. De sidste 2 år har jeg været i Norge. Også i år deltager jeg i Norgetræffet.
    Jeg havde faktisk 2 de første 10 år. Den solgte havde nummer 2001409.
    Det er rigtigt, at der er produceret 5000 stk. Efter mine oplysninger nærmere 5500. Af 650 turbo er der lavet 1700, hvoraf de fleste er solgt "Over there", USA.
    Har man først prøvet 650 turbo, gider man sjældent 500.
    Oprindeligt er der importeret 7 dtk. 500 og 1stk. 650 til DK. Resten er privat import.
    Suzuki XN85 har jeg kun set. Har aldrig hørt en igang. Den kører også med IHI turbo af samme model som CX500. Men den har næppe samme hjul i.


  •   6. dec 2013 Glem nu endelige ikke Suzuki XN85, nok den fedeste og mest fjældne/ eftertragtet 80'er Turbo maskine, priserne på disse i fin stand kan ofte komme op over ny købs pris smiley

    Ellers en fin maskine du har dig.


  •   10. nov 2013 Der blev lavet 500 stk. med turbo i 1978 og 500stk. i 1980, havde 145 hk. - men blev kun lavet til USA og England smiley

    Ved ikke hvor mange FI der blev lavet, - men kunne købes i lille Danmark, - den havde 96 hk.


  •   10. nov 2013 Hans Henrik, ganske rigtig at der var modeller med turbo før, men de var lavet i så få antal at de ikke ses som en serie produceret, mener det var omkring 500 hvor cx turbo'en blev lavet i 5.000 Efter følgende lavede både Kawa og Yamaha så nogle andre modeller som blev serie produceret. Blandt andet Kawasaki GPZ750 Turbo som jeg går og kigger lidt efter og sikkert køber når jeg finder den rigtige til den rigtige pris.


    Den med indsprøjtningen har jeg ikke lige kilde på, så kan sagtens være jeg tager fejl. Ved du hvor mange der er lavet af den Kawa FI?


  •   9. nov 2013 total nice maskine, har godt savlet over de der cx500 med ekstra pust, men pengene rækker "kun" til en normal smiley xhøj herfra!

  •   9. nov 2013 Den er bare super flot,Jeg er vild med gamle 70er japser,og især Honda. smiley

  •   9. nov 2013 Fuck den er for fed... Ægte 80'er cykel...

  •   9. nov 2013 Flot Classic Honda.

    Men ikke rigtigt det var den første MC med turbo & indsprøjtning.

    Kawasaki var den første Japser med turbo - det var en z 1000 z-1r TC lavet 1978 - 1980 smiley

    Kawasaki kom også med en z1000 FI i 1979 smiley

    http://www.youtube.com/watch?v=PWp8Os37XU4


  •   9. nov 2013 For feeeed... Elsker 80'er cykler og elsker cx..

Annonce