R1 porting - den åbne kanal!!
2.672 visninger
|
Oprettet:
Når man nu står med en Dremmel i den ene hånd, og et ekstra topstykke i den anden, giver det vel sig selv at kaste sig i lag med porting!
Jeg har læst mig lidt frem på "inder-nettet", og går i første omgang mest efter at "rette kanaler ud", i højere grad end at gøre større.
Kommentarer fra nogle der har være på kanal-rundfart!?
/Kim Bjørn, Billund
PS. Den udvalgte model er R1 2003 (RN09, 5PW), bane-ged med powerCommander og Wideband sonde.
Jeg har læst mig lidt frem på "inder-nettet", og går i første omgang mest efter at "rette kanaler ud", i højere grad end at gøre større.
Kommentarer fra nogle der har være på kanal-rundfart!?
/Kim Bjørn, Billund
PS. Den udvalgte model er R1 2003 (RN09, 5PW), bane-ged med powerCommander og Wideband sonde.
R1 porting - den åbne kanal!!
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
Det giver faktisk en ret god føling med hvad du laver.
nov 2006
Følger: 16 Følgere: 16 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 809
Fedt at det første link/ vejledning at han skriver man skal bruge superlim og lime sandpapir fast på fingreren:-)
Godt nok et cowboy trick:-)
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=15742
1. Foto
Formen på en D Port.. Din bunde i porten er IKKE flad, hvilket gør at du ikke opnår max flow i det område hvor der kan opnår max flow.
2. Foto
De to "tunger" skal være knivskarpe... Den overflade/form de har nu vil lave masser af turbolenser
jeg bruger geren korn 60-80 for at lave overfladen. Den SKAL være grov... Hvis den ikke er, kan det ses på gasmålingen med det samme (Fra rullefeltet)
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 5 Emner: 6 Svar: 17
Det med D port, tror jeg, jeg forstår - men på R1 er der ikke rigtig top og bund, da flowet jo næsten er lodret (måske 15 grader fra).
Hvad tænker du så..?
/Kim Bjørn
PS. Her er min "inspiration"
http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=182384
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.718
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
Bunden af porten skal gerne gøres flad, den port jeg har bedst erfaring med er en "D" port. Altså flad bund og rund top.
D porten er den der giver mindst turbolenser, ca 75% af flowet ligger i de nederste 50% af porten. Toppen af porten har slet ikke den samme effekt.
Det størte problem i den 5 ventilet top er den bliver bredere i bunden, altså den starter med en Ø på eks 45 mm oppe ved kaboratoren og bliver bredere ned gemme toppe. Det er ikke optimal, da air velocityén flader ned gemmen porten.
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 5 Emner: 6 Svar: 17
Jeg havde orienteret mig om "high velocity porting" vs. "big porting" - mit forsøg er tænkt i kategorien "high velocity" - vi får se (-;
- og så er der endnu en undskyldning for en tur til sydlige himmelstrøg, hvis der er noget trækkraft tilbage (-;
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.606
Så på den igen
Men lad os høre når der er nogen målinger
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
....
Slet kommentar
Jeg vil nok våve den påstand det der, har kostedet dig min 5-10 Hk...
Prøv at læs det her:
http://www.mototuneusa.com/the_2007_superbike.htm
Hvis du skulle forvilde dig til Alicante, så står min Flowbænk til fri afbenyttelse. Jeg er nemlig også gerne vide mere om R1 toppen.
Du kan se min flowbænk her:
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=11815