2.981 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

Topstykke Topstykke

Ja nu er jeg faldet over et par stykker med portet top og kom til at tænke på hvad sådan noget egentlig koster?

Kunne forestille mig det var rimelig dyrt da der nok går mange timer med det. Man får flere hk ud af det. Men er der ikke også noget negativt ved det?

Og hvad henter folk normalt på sådan et mod?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Mounting of curtain rod 300 kr.
  • Anlæg af græsplæne 5.000 kr.
  • Hjælp til montering af ny vaskemaskine og ny opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Hænge 3 lamper op😊 500 kr.
  • Elektriker 700 kr.
  • Afmontering og montering af opvaskemaskine (plus fix af tilkalket vandhane) 1.250 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Topstykke
  • #1   2. aug 2013 Det er jo svært og sige, hvad folk henter. Har selv kun prøvet en r1 med bl.a. Portet og planet top, samt anre ændringer, den smed 152 hk på hjul. Og trak rigtig godt oppe i registret, nok pga andre knaster.

• #2   2. aug 2013 Jeg købte min motor med portet top så ved ikke hved det har kostet. Min har udover toppen fået jet-kit K&N og komplet udstødning og den har 20-25 hk mere end std. Jeg syntes ikke rigtig der er nogle ulemper udover at den måske gerne vil ha lidt ekstra at drikke men ikke noget jeg tænker over

• #3   2. aug 2013 hvis den som porter toppen har tjeck på det og faktisk HAR en flowmåler, er der ingen negative sider ved det !! ..

gjort uden flowtester , af kyndig person, kan det let ødelægge hele toppen, og skabe ubalance mellem hver cyl . ...

Men der helt sikkert mange i det ganske land som kan lave et fint stykke arbejde, det VIRKELIG rykker smiley

• #4   2. aug 2013 Rigtig tuning kan faktisk nogen gange få en motor til at køre længere på literen, ved pæn kørsel, da alle dele jo er afbalanceret og vejet og overgange er fjernet.
    At tune betyder jo at finindstille.

• #5   2. aug 2013 Så vist man siger man kan hente 10% på toppen er det ikke helt ved siden af?

Tror i det er helt urimeligt at tænke at sådan en omgang nok koster 5-10.000 kr ?

• #6   2. aug 2013 Middeltrykket i motoren forøges, altså bliver den belastet hårdere, holder således også kortere.
    Delene kan faktisk tåle mere når de bliver vejet og poleret.
    Portet alene uden afmontering af ventilstyr, kan sikkert gøres for 5 kilo, men skal der pilles ud og sættes i, så løber det stærkt, 10 kilo er hurtigt væk.
    Så kommer montering af top og motor i stel osv.

• #7   2. aug 2013 jeg tror jeg kan få det gjort tættere på 3500 kr , , , ,,

• #8   2. aug 2013 Hvis det er til din R1ér kan jeg godt spå, det bliver spild af penge. Det topstykke er sku for vidrekommende. Det er der også mange, der har måtte indse gemme tiden.

Det eneste der rigtig giver noget, er at forlænge indsugningstragtene.

• #9   2. aug 2013 Til min r1'er? Jeg har ingen r1'er.

Det var nu ikke fordi jeg ville koste på det men bare for at få stillet min nysgerrighed lidt smiley Er der andre en R1 der er håbløs som du selv siger?
    Og hvad er det der gør at den er så ringe at få noget ud af?

• #10   2. aug 2013 Skrive fejl... Det var også FZRér jeg mente

Genera er FZRén og R1én håbløse at arbejde i. Ikke fordi de ikke virker, for det gør de. Problemet ligger i at de udnytter turbolensen på bagside af ventilerne. For at forstøve benzinen, og det kan du være sikker på. En eller anden har regnet RIGTIG meget på. Og der skal ikke meget til at ødelægge den effekt af

• #11   2. aug 2013 kan høre jeg skal være glad for at mit virker så smiley

• #12   2. aug 2013 jakob (videbæk) s

Det er så spørgsmålet om det gør......

jeg har endnu ikke set en enste af de 5 ventilet hvor portning har haft noget effekt

• #13   2. aug 2013 ja det er der jo faktisk heller ingen garanti for at det gør smiley

• #14   2. aug 2013 Nej det har du så helt ret i.

Problemet ligger så også i at de fleste "lige" skal have 10 andre ting. Så ingen ved noget, om hvad de enkelte ting giver.

• #15   2. aug 2013 tryk er så meget sjovere smiley Det er meget sjovere og være blæst smiley Og det virker pånær når spændebåndende springer eller stempelkronerne smelter smiley

• #17   2. aug 2013 http://pdq1.com/result.php?CatID=4430&MakeID=34

• #18   2. aug 2013 http://www.factorypro.com/prod_pages/prody06.html

• #19   2. aug 2013 Racing4fun.es - Spændene at lære noget nyt. Er det kun yamaha der har det sådan så?
    Vil det så sige at de andre mærker ville man reelt kunne hente mere på en portning ?

Allan - Jeg skal som ikke tune men mere bare et nysgerrigt spørgsmål. Min cykel er sat til salg og så skal jeg have fundet en nyere smiley

• #20   2. aug 2013 hmmm nogen giver vel mere end andre. Men et faktum er at er du oppe i en litter cykel, så er det vel lige så vigtigt at du har styr på kræfterne den levere! - får dem i asfalten, altså affjedring, dæk, og bremser! - også den selvfølgelig levere lineært!
    Jeg har haft 3 sportscykler, det der har slået mig er at efter en justering har man måske fået et plus på et par hk. men ca det dobbelte i mellemområdet! Der er blevet mere direkte forbindelse til bagdækket gennem højre håndled! - det er rart, på den måde kan man altså styre sin mc bedre! I stedet for den kommer med et brag af den anden verden 0.5 sek efter du vil have den skal gøre det! smiley

• #21   3. aug 2013 Ja som sagt var det fordi jeg var faldet over et par cykler til salg hvor det var lavet og jeg blev nysgerrig.
    Jeg behøver som ikke tune en liter cykel for at kunne sige det på tanken. Jeg får alligevel aldrig lært at udnytte det fuldt ud.
    Jeg kikker på R1 rn12 som min næste cykel da jeg syntes den er pisse lækker at se på. Og den er i et prisleje hvor jeg kan lege med.
    1. priotet er for mig at den går godt
    2. priotet er at den lyder godt (åbne potter)
    3. priotet ville så måske blive nogle fede fælge. Men de koster jo også en god slant men der er intet der stikker et sæt carbon hjul i udseende smiley

• #22   3. aug 2013 Hmm .. Portning virker ikke på Yamaha og 5 ventilet toppe !?!? Det er da HELT rigtigt at nogle toppe er fremstillet bedre end andre, derfor har det mindre effekt på toppe som har et rigtig godt flow fra fabrikkens side . Det er også rigtigt at nogle toppe er SÅ spot-on at man bare skal smile og være glad over fabrikkens arbejde og holde pøllerne væk .. Men de sidst nævnte, hører da helt sikkert til mindretallet.

Om det er uanvendeligt på 1 liters ( og op ) motore, ved jeg nu ikke lige hvad jeg skal sige til.
    En kompetent motortuner bør jo være istand til at vurdere "hele pakken"

• #23   3. aug 2013 Noget om : Den kører som skal bruge motoren, hvad kan han ?. Hvad er hans kørestil, hvad skal optimeres for at hjælpe ham mest muligt osv .. Motoren : Svage og stærke punkter, og hvad og hvor på motoren skal der forbedres, for at få den ønskede effekt ?? .. Det er da HELT sikkert mange forhold der skal tages med i betragtning FØR man begynder at "file løs" ..
    Jeg har da også set RIGTIG mange motortunere, file løs på alting, uden de egentlig havde det store begreb om hvad de lavede .. Jamen den har 12 hk mere i "bænken" nu !! .. jah , det har den, i et omdrejningsområde, hvor køren næsten aldrig kommer, og du har nu også fjernet en masse power, fra midt-området, som var cyklens stærke side !! .. Det kan let gå galt, hvis man ikke ved hvad man laver ..
    Det er vel forskellen på en god og en dårlig motortuner ... Klart skal man F.eks ikke prøve at en bundtræksmotor ud af noget som frabrikken fra starten har lavet som en hard core, omdrejningsmotor, uden skyggen af bund .. Det forholder sig jo simpelthen også nogen gange sådan, da den cykel man kører på simpelthen bare IKKE passer til éns kørestil, så er tuning jo allerede dér spildt arbejde !!

• #24   3. aug 2013 5 ventilet Yamaha .. Inden for MX´sporten putter fabrikkerne of for det meste de nye "ting" ud først, da der er SÅ store krav til en MX´er, Det er ofte sådan at det der kommer på den nye MX´ere, ikke ses på landevejen før flere år senere .. F.eks. affjedring .. Den bagdæmper som sidder på en 2013 gaderacer,er næsten "oldnordisk" i forhold til det som sidder på 2013 MX´erne .. Det er lidt med forskel om hvorvidt fabrikken SELV gider at lave en "factory racer" det år til deres top VM kører, eller om de hyrer et tuningsfirma til at udføre arbejdet .. Jeg har set mange Yamaha Factory racere, med 5 ventilet top, og jeg har da endnu ikke set en hvor fabrikken ikke fandt det givende at optimere flowet på toppen, til deres VM cykler,, ,Som regel er det sådan at meget af det "tun" som sidder på dette års VM cykel, er de som kommer ud på salgscyklerne året efter .. .. Lige som Factory tuneren, må det vel være op til den lokale motortuners evne, at forbedre motoren ( eller hele cyklen ) på de rigtige punkter, så hele "pakken" virker bedre .. Det siger vel så også sig selv, at hvis nogen at portet en top på en 5-ventilet, og der enten ikke er kommet noget ud af det, eller det faktisk er blevet dårligere, så kan den tuner jo ikke ha´haft meget begreb om hvad han laver !! .. Han ville vel i det mindste ha´ haft holdt fingerne væk, hvis det nu var sådan et den top var 110% optimal fra starten ...

• #25   3. aug 2013 Nu er jeg så heldig at bo og arbejde, et sted hvor de store VM, EM, SBS og GP teams tester RIGTIG meget.
    Så jeg møder tit de "rigtig" folk. Her under en lille japaner, fra Yamaha´s udviklins afdeling.
    Han fortalte mig en masse, omkring den 5 ventilet top. Og et af problemerne i den (ved forøgning af flow) ligge i toppen er en såkalt "low speed" port. Altså i forhold til en 4 ventilet port. Så hvis hvis man laver porten støre, nedsætter man lufthastigheden. Laver man porten mindre, for at forøge hastigheden. Så risikere man at ændre turbolenserne i forbrændingskammeret.
    Så det han fortalte mig mig, var at man bare skulle slibe div, støbegrater væk og heller glemme alt andet. For alt andet var prøvet !!!!......

En af de effekter den 5 ventilet, udnytter bedre end 4 ventilet. Er vaccum effekter på bagsiden af ventilerne, det bruger man til at få benzinen til at koge. For at opnå en langt bedre fordeling af benzinén i luftén.
    Det er så også en af grundene, til man ikke rigtig kan måle noget uforbrændt benzin, i udstødningen på Yamahaérne.

I de 4 ventilet porte, er lufthastigheden noget højre. Og man har derfor ikke den sammen vacuum effekt på ventilerne. Men derimod en "RAM" effekt, i selve porten. Der er med til at "skyde" luft/benzinén ned i cylinderen.

• #26   3. aug 2013 meget interessante date smiley .. Ud af det kan man i hvert fald aflede at de forskellige motore og årgange af motore kan svinge meget, og det kan også svinge meget bare fra årgang til årgang hvad man kan forbedre, ved hver af dem .. Motortuning og optimering bliver i hvert fald aldrig lige meget, da det jo i regelen ikke "bare" HK, kørere har brug for, men mere en personlig tilpasning, til kørestil ..

I MX, er der en interessant forskel på FIM ( VM ) regler og AMA ( Amerikanske ) retningslinjer for Maskinerne ..I VM må man have "rene" fabriksmaskiner, som kun kørerne i teamet må anvende. Det ændrede man i AMA da det efterhånden gjorde det umuligt for mindre teams at vinde, når de ikke havde tilgang de samme dele som fabriksteamene. Nu, er det sådan i AMA at ALLE skal "starte ud med" en standard salgscykel. Alle kits, tuningsdele osv. skal være tilgængelige for alle, hvis de ønsker at køre med samme dele. Der er endda lavet et max pris og leverings dato, hvis man ønsker at købe tuningsdele .. Det gjorde det muligt at det var den mest talentfulde kører som vandt, og ikke den med de bedste forbindelser ..

En anden interessant ting kom også ud af det .. Der begynde at komme dele på markedet F. eks affjedring, som fungerede BEDRE ( lavet ud af ombygget standard affjedring ) , som virkede bedre end den affjedring Fabrikken kunne lave af deres Factory parts ... Det samme med motore .. Jeg mener stadig, at alting har sin begrænsning .... Lige indtil der kommer éen og bryder reglen og laver noget som ingen andre har kunnet før smiley .. Det går politik og penge i lortet !! .. kan da huske engang ombyggede noget standard Showa Honda affjedring, som virkede bedre end HRC kittene .. bade på bane og ved dyno test .. Fik jo fandme næsten alle der solgte HRC affjedring på nakken, for nu solgte de "pludselig" ikke ret meget af det .. ren børnehave .. Det hele bliver jo regnet ud i salg, PR og penge .. så meget at man nogen gange kan undre over om det er den største årsag til at udviklingen ikke er hurtigere end den er !!

Kommentér på:
Topstykke

Annonce