2.981 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
26 Svar
Topstykke Topstykke
Ja nu er jeg faldet over et par stykker med portet top og kom til at tænke på hvad sådan noget egentlig koster?
Kunne forestille mig det var rimelig dyrt da der nok går mange timer med det. Man får flere hk ud af det. Men er der ikke også noget negativt ved det?
Og hvad henter folk normalt på sådan et mod?
0 synes godt om
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.718
jun 2005
Følger: 36 Følgere: 36 MC-er: 2 Emner: 43 Svar: 672
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.485
gjort uden flowtester , af kyndig person, kan det let ødelægge hele toppen, og skabe ubalance mellem hver cyl . ...
Men der helt sikkert mange i det ganske land som kan lave et fint stykke arbejde, det VIRKELIG rykker
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
At tune betyder jo at finindstille.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 630
Tror i det er helt urimeligt at tænke at sådan en omgang nok koster 5-10.000 kr ?
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
Delene kan faktisk tåle mere når de bliver vejet og poleret.
Portet alene uden afmontering af ventilstyr, kan sikkert gøres for 5 kilo, men skal der pilles ud og sættes i, så løber det stærkt, 10 kilo er hurtigt væk.
Så kommer montering af top og motor i stel osv.
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.485
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
Det eneste der rigtig giver noget, er at forlænge indsugningstragtene.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 630
Det var nu ikke fordi jeg ville koste på det men bare for at få stillet min nysgerrighed lidt
Og hvad er det der gør at den er så ringe at få noget ud af?
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
Genera er FZRén og R1én håbløse at arbejde i. Ikke fordi de ikke virker, for det gør de. Problemet ligger i at de udnytter turbolensen på bagside af ventilerne. For at forstøve benzinen, og det kan du være sikker på. En eller anden har regnet RIGTIG meget på. Og der skal ikke meget til at ødelægge den effekt af
jun 2005
Følger: 36 Følgere: 36 MC-er: 2 Emner: 43 Svar: 672
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
Det er så spørgsmålet om det gør......
jeg har endnu ikke set en enste af de 5 ventilet hvor portning har haft noget effekt
jun 2005
Følger: 36 Følgere: 36 MC-er: 2 Emner: 43 Svar: 672
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
Problemet ligger så også i at de fleste "lige" skal have 10 andre ting. Så ingen ved noget, om hvad de enkelte ting giver.
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.718
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
http://www.google.no/?gws_rd=cr#sclient=psy-ab&q=tuning+fzr+1000&oq=Tuning+fzr&gs_l=hp.1.0.0i22i30l3j0i22i10i30.2004.9381.0.13110.10.9.0.1.1.0.416.1107.6j2j4-1.9.0....0...1c.1.23.psy-ab..0.10.1055.Z6mCqXds_6w&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.50165853,d.bGE&fp=4c983c6dfe2ace87&biw=1280&bih=907
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 630
Vil det så sige at de andre mærker ville man reelt kunne hente mere på en portning ?
Allan - Jeg skal som ikke tune men mere bare et nysgerrigt spørgsmål. Min cykel er sat til salg og så skal jeg have fundet en nyere
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.718
Jeg har haft 3 sportscykler, det der har slået mig er at efter en justering har man måske fået et plus på et par hk. men ca det dobbelte i mellemområdet! Der er blevet mere direkte forbindelse til bagdækket gennem højre håndled! - det er rart, på den måde kan man altså styre sin mc bedre! I stedet for den kommer med et brag af den anden verden 0.5 sek efter du vil have den skal gøre det!
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 630
Jeg behøver som ikke tune en liter cykel for at kunne sige det på tanken. Jeg får alligevel aldrig lært at udnytte det fuldt ud.
Jeg kikker på R1 rn12 som min næste cykel da jeg syntes den er pisse lækker at se på. Og den er i et prisleje hvor jeg kan lege med.
1. priotet er for mig at den går godt
2. priotet er at den lyder godt (åbne potter)
3. priotet ville så måske blive nogle fede fælge. Men de koster jo også en god slant men der er intet der stikker et sæt carbon hjul i udseende
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.485
Om det er uanvendeligt på 1 liters ( og op ) motore, ved jeg nu ikke lige hvad jeg skal sige til.
En kompetent motortuner bør jo være istand til at vurdere "hele pakken"
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.485
Jeg har da også set RIGTIG mange motortunere, file løs på alting, uden de egentlig havde det store begreb om hvad de lavede .. Jamen den har 12 hk mere i "bænken" nu !! .. jah , det har den, i et omdrejningsområde, hvor køren næsten aldrig kommer, og du har nu også fjernet en masse power, fra midt-området, som var cyklens stærke side !! .. Det kan let gå galt, hvis man ikke ved hvad man laver ..
Det er vel forskellen på en god og en dårlig motortuner ... Klart skal man F.eks ikke prøve at en bundtræksmotor ud af noget som frabrikken fra starten har lavet som en hard core, omdrejningsmotor, uden skyggen af bund .. Det forholder sig jo simpelthen også nogen gange sådan, da den cykel man kører på simpelthen bare IKKE passer til éns kørestil, så er tuning jo allerede dér spildt arbejde !!
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.485
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
Så jeg møder tit de "rigtig" folk. Her under en lille japaner, fra Yamaha´s udviklins afdeling.
Han fortalte mig en masse, omkring den 5 ventilet top. Og et af problemerne i den (ved forøgning af flow) ligge i toppen er en såkalt "low speed" port. Altså i forhold til en 4 ventilet port. Så hvis hvis man laver porten støre, nedsætter man lufthastigheden. Laver man porten mindre, for at forøge hastigheden. Så risikere man at ændre turbolenserne i forbrændingskammeret.
Så det han fortalte mig mig, var at man bare skulle slibe div, støbegrater væk og heller glemme alt andet. For alt andet var prøvet !!!!......
En af de effekter den 5 ventilet, udnytter bedre end 4 ventilet. Er vaccum effekter på bagsiden af ventilerne, det bruger man til at få benzinen til at koge. For at opnå en langt bedre fordeling af benzinén i luftén.
Det er så også en af grundene, til man ikke rigtig kan måle noget uforbrændt benzin, i udstødningen på Yamahaérne.
I de 4 ventilet porte, er lufthastigheden noget højre. Og man har derfor ikke den sammen vacuum effekt på ventilerne. Men derimod en "RAM" effekt, i selve porten. Der er med til at "skyde" luft/benzinén ned i cylinderen.
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.485
I MX, er der en interessant forskel på FIM ( VM ) regler og AMA ( Amerikanske ) retningslinjer for Maskinerne ..I VM må man have "rene" fabriksmaskiner, som kun kørerne i teamet må anvende. Det ændrede man i AMA da det efterhånden gjorde det umuligt for mindre teams at vinde, når de ikke havde tilgang de samme dele som fabriksteamene. Nu, er det sådan i AMA at ALLE skal "starte ud med" en standard salgscykel. Alle kits, tuningsdele osv. skal være tilgængelige for alle, hvis de ønsker at køre med samme dele. Der er endda lavet et max pris og leverings dato, hvis man ønsker at købe tuningsdele .. Det gjorde det muligt at det var den mest talentfulde kører som vandt, og ikke den med de bedste forbindelser ..
En anden interessant ting kom også ud af det .. Der begynde at komme dele på markedet F. eks affjedring, som fungerede BEDRE ( lavet ud af ombygget standard affjedring ) , som virkede bedre end den affjedring Fabrikken kunne lave af deres Factory parts ... Det samme med motore .. Jeg mener stadig, at alting har sin begrænsning .... Lige indtil der kommer éen og bryder reglen og laver noget som ingen andre har kunnet før
Topstykke