1.618 visninger
|
Oprettet:
Forklar mig lige... {{forumTopicSubject}}
Hvad det er der er så interessant ved den baghjulseffekt ????
Det gir jo ikke mening.. effekt på motoren er opgivet på krumtappen, så hvorfor interessere sig for noget der er målt et andet sted ????
Eneste den baghjulseffekt kan bruges til er da at diagnostisere om der er særlig stort effekttab i gearkassen
Hvis en k1200s er opgivet til 167 på motoren, så er en måling med 149 hk på hjulet kun interessant, hvis motoren måles til 167, som den skal have, og alle andre måles til 156 på hjulet...
aug 2007
Følger: 38 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 46 Svar: 935
jul 2007
Følger: 45 Følgere: 44 MC-er: 3 Emner: 67 Svar: 2.938
Den opgivne motoreffekt passer jo ikke altid
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 641
Du kan uden problemer ha en der er målt til 149 på hjulet, som overfører flere kræfter til asfalten end en der har 10 hk mere.
apr 2006
Følger: 13 Følgere: 14 MC-er: 7 Emner: 92 Svar: 651
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 641
aug 2007
Følger: 38 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 46 Svar: 935
jul 2007
Følger: 45 Følgere: 44 MC-er: 3 Emner: 67 Svar: 2.938
Det er med motoreffekt som med topfart, nogle fabrikanter har en ret god fantasi
aug 2007
Følger: 38 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 46 Svar: 935
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 641
Når der er opgivet en effekt på motoren, så skal den være der. Den er ikke længere. selvfølgelig under forudsætning af at alt er som det skal være.
Er den der ikke, så find årsagen. Den er der.
har du to maskiner der har samme målte effekt på motoren, men den ene giver mere effekt på hjulet, det betyder at der er mere tab i gearkassen på den ene end der er på den anden.
Bevares, der overføres mindre kraft til asfalten, det er logisk, når effekten er mindre...
Jeg kan ikke se andet end at den baghjulseffekt kan bruges til andet end diagnose..
aug 2007
Følger: 38 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 46 Svar: 935
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 641
I Europa bruges DIN-normen. Det betyder at motoren antager den form som den har i cyklen.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 641
Jeg er ikke ligeglad hvad skal jeg kunne sammenligne med, når fabrikanten opgiver en måling et sted, og jeg måler et andet ? Hvordan ved jeg så at motoren er i orden ?
aug 2007
Følger: 38 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 46 Svar: 935
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 641
jul 2007
Følger: 45 Følgere: 44 MC-er: 3 Emner: 67 Svar: 2.938
Eller også er der nogle cykler der har ekstremt træge gearkasser.. og andre der slet ikke har gearkasser overhovedet
apr 2006
Følger: 13 Følgere: 14 MC-er: 7 Emner: 92 Svar: 651
Vi er enige om at det er baghjulsdata der betyder noget ikke?
Som jeg ser det, kan en cykel der leverer 100 hk i motor godt leverer 80 hk på hjulet (evt ved kardan træk) og en anden cykel godt have 90 hk i motor og levere 85 hk på hjulet, ergo må den cykel der leverer 85 hk på hjulet være den hurtigste, og ja, det er selvf. udfra samme NM..
apr 2005
Følger: 20 Følgere: 49 MC-er: 5 Emner: 35 Svar: 1.408
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
Det med heste på baghjulet kan jo variere meget, og noget så banalt som dæktryk kan have indflydelse på den målte effekt, så kan det ofte være svært at sammenligne målinger!
dec 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Svar: 100
men er vi ikke enige om at vi får hk opgivet på hjulet, så når man fortæller en misundelig sjæl at min mc har 104hk og han siger "jaja men det er jo ikke på hjulet" så har vi et svar klar. de fleste af os er jo lige glade hvad lortet yder bare det går fremad og helst hurtigt
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 1.283
Sikkert fordi den kan alle med forholdsvis lidt arbejde/penge få målt.
Det er derimod ikke så nemt at måle hvor meget motoren smider på krumtappen.
Så kan man også se hvor meget effekt tab der er igennem tandhjul, kæde, kardan, dæk osv HVIS man tager fabrikantens oplysninger for gode ord.
Man kunne jo ledes til at tro at deres målinger er lavet under optimale forhold til fabrikantens fordel for maximal "bling bling" effekt...
sep 2006
Følger: 40 Følgere: 39 MC-er: 1 Emner: 101 Svar: 1.116
Det gir jo ikke mening.. effekt på motoren er opgivet på krumtappen, så hvorfor interessere sig for noget der er målt et andet sted ????"
-----------
Udelukkende for at fortælle røvere på Langelinie eller hvor man nu hænger ud 24/7..!
aug 2006
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 33 Svar: 120
Jeg har en Yamaha R1 fra 06 den trækker...........
God vind, og kør pænt...
Vester
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 116
aug 2006
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 33 Svar: 120
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 116
mar 2006
Følger: 48 Følgere: 42 MC-er: 5 Emner: 38 Svar: 2.545
1) at rejse debat
2) få (flere mulige) bud på noget du ikke vidste i forvejen
3) at docere med din i forvejen fast forankrede viden (eller i det mindste holdning)
Efter at have læst dine indlæg hælder jeg mest til nr 3), hvilket gør dit oprindelige indlæg komplet uinteressant. Men jeg har før taget fejl..:-)
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 116
feb 2010
Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 474
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.610
Lille eks , et tab på feks 5 % op til 150 hk og derefter 7 % ved 180 hk og så vider er slet ikke unormalt , vi taler om roterne dele
okt 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 573
hvorfor indlægget...
maj 2006
Følger: 81 Følgere: 76 MC-er: 7 Emner: 59 Svar: 2.984
Og i så fald hvordan... ??
c",)
aug 2006
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 33 Svar: 120
Nej det er baghjulsdefekten........ :o)
Og gøres ved at stikke dybde måleren ind i ventilen og kommer den ud gennem dækket er det jo defekt...
Vetser
maj 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
Forklar mig lige...