{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.608 visninger | Oprettet:

Forklar mig lige... {{forumTopicSubject}}

Hvad det er der er så interessant ved den baghjulseffekt ????

Det gir jo ikke mening.. effekt på motoren er opgivet på krumtappen, så hvorfor interessere sig for noget der er målt et andet sted ????

Eneste den baghjulseffekt kan bruges til er da at diagnostisere om der er særlig stort effekttab i gearkassen

Hvis en k1200s er opgivet til 167 på motoren, så er en måling med 149 hk på hjulet kun interessant, hvis motoren måles til 167, som den skal have, og alle andre måles til 156 på hjulet...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forklar mig lige...
  • #1   8. aug 2010 Fordi på baghjulet er et udtryk for hvad der overføres til asfalten.

  • #2   8. aug 2010 Det er vel interessant at se hvor meget der kommer i asfalten i forhold til andre knallerter?

    Den opgivne motoreffekt passer jo ikke altid


  • #3   8. aug 2010 enhver der ved lidt om lommefysik ved at det ikke er effekt du overfører til asfalten.. Det er kræfter der måles i newton... Ikke effekt...

    Du kan uden problemer ha en der er målt til 149 på hjulet, som overfører flere kræfter til asfalten end en der har 10 hk mere.


  • #4   8. aug 2010 Det kan da være lige meget hvad den leverer på krummen, men det er da langt mere intra, hvad den leverer på hjulet, det er den den effekt du mærker..

  • #5   8. aug 2010 Hvis en cykel er opgivet til 167 på motoren, så skal den sq have 167 på motoren. alt over det opgivne er tegn på en motor der fungerer bedre end den er lovet. Alt under er tegn på den fungerer dårligere end den er lovet at skulle.

  • #6   8. aug 2010 Glad for at du kalder det for lommefysik ... for det er da korrekt at både HK og Nm er interessante .. men igen på baghjulet

  • #7   8. aug 2010 Når du ruller en knallert får du jo også baghjulsmoment, og kurve.

    Det er med motoreffekt som med topfart, nogle fabrikanter har en ret god fantasi


  • #8   8. aug 2010 Fik fortalt af en at de nogen steder målte effekt på motoren uden vandpumpe og svinghjul .. og det giver naturligvis et højere tal.

  • #9   8. aug 2010 smiley Hvis i tror de opgiver hk på motoren for sjov, så tager i fejl.

    Når der er opgivet en effekt på motoren, så skal den være der. Den er ikke længere. selvfølgelig under forudsætning af at alt er som det skal være.

    Er den der ikke, så find årsagen. Den er der.

    har du to maskiner der har samme målte effekt på motoren, men den ene giver mere effekt på hjulet, det betyder at der er mere tab i gearkassen på den ene end der er på den anden.

    Bevares, der overføres mindre kraft til asfalten, det er logisk, når effekten er mindre...

    Jeg kan ikke se andet end at den baghjulseffekt kan bruges til andet end diagnose..


  • #10   8. aug 2010 Ahhhh ... troede VI skulle forklare ... men det var DIG som ville forklare ...:0s

  • #11   8. aug 2010 Det er SAE-Normen at måle motoreffekt efter.. Det er Kamerikanere der måler på den måde..

    I Europa bruges DIN-normen. Det betyder at motoren antager den form som den har i cyklen.


  • #12   8. aug 2010 kald det hvad du vil smiley Hvis du er tilfreds med din motor gir mindre end den skal, så er det fint med mig smiley

    Jeg er ikke ligeglad smiley hvad skal jeg kunne sammenligne med, når fabrikanten opgiver en måling et sted, og jeg måler et andet ? Hvordan ved jeg så at motoren er i orden ?


  • #13   8. aug 2010 Jammen held og lykke med at måle på motoren ... ;0)

  • #14   8. aug 2010 Det kan nu snildt lade sig gøre smiley Det er vist det mindste problem smiley

  • #15   8. aug 2010 Nej, det er ikke altid den opgivne effekt passer.

    Eller også er der nogle cykler der har ekstremt træge gearkasser.. og andre der slet ikke har gearkasser overhovedet


  • #17   8. aug 2010 Hmm, nu bliver jeg helt forvirret..
    Vi er enige om at det er baghjulsdata der betyder noget ikke?
    Som jeg ser det, kan en cykel der leverer 100 hk i motor godt leverer 80 hk på hjulet (evt ved kardan træk) og en anden cykel godt have 90 hk i motor og levere 85 hk på hjulet, ergo må den cykel der leverer 85 hk på hjulet være den hurtigste, og ja, det er selvf. udfra samme NM..


  • #18   8. aug 2010 Hvis baghjuls-effekten ikke interresserer dig, hvorfor så bringe emnet op ?

  • #20   8. aug 2010 Jeg synes også at den reelle effekt på krumtappen er vigtigere, især i forbindelse med tuning og justeringer.. Det er jo også sådan bilerne bliver "rullet"

    Det med heste på baghjulet kan jo variere meget, og noget så banalt som dæktryk kan have indflydelse på den målte effekt, så kan det ofte være svært at sammenligne målinger!


  • #21   8. aug 2010 lidt offtopic, når vi ruller biler får vi to målinger, en på hjulet og en på motoren. Ved at lade rullerne bremse motoren ned uden at koble ud. jeg kan ikke se hvad der skulle være i vejen for at et rullefelt til cykler ikke skulle kunne gøre det samme?

    men er vi ikke enige om at vi får hk opgivet på hjulet, så når man fortæller en misundelig sjæl at min mc har 104hk og han siger "jaja men det er jo ikke på hjulet" så har vi et svar klar. de fleste af os er jo lige glade hvad lortet yder bare det går fremad og helst hurtigt


  • #23   9. aug 2010 Hvad det er der er så interessant ved den baghjulseffekt ????

    Sikkert fordi den kan alle med forholdsvis lidt arbejde/penge få målt.
    Det er derimod ikke så nemt at måle hvor meget motoren smider på krumtappen.
    Så kan man også se hvor meget effekt tab der er igennem tandhjul, kæde, kardan, dæk osv HVIS man tager fabrikantens oplysninger for gode ord.
    Man kunne jo ledes til at tro at deres målinger er lavet under optimale forhold til fabrikantens fordel for maximal "bling bling" effekt...


  • #24   9. aug 2010 "Hvad det er der er så interessant ved den baghjulseffekt ????

    Det gir jo ikke mening.. effekt på motoren er opgivet på krumtappen, så hvorfor interessere sig for noget der er målt et andet sted ????"

    -----------

    Udelukkende for at fortælle røvere på Langelinie eller hvor man nu hænger ud 24/7..!


  • #25   9. aug 2010 Skatte far trækker jo også skat fra.....så hvad tjener man om året haha....


    Jeg har en Yamaha R1 fra 06 den trækker...........


    God vind, og kør pænt...

    Vester


  • #26   9. aug 2010 Steffen V : SO W H A T


  • #27   9. aug 2010 Jens J YES THATS MY POINT.......

  • #28   9. aug 2010 Steffen V : Du er sgu næsten liså barnlig som mig ....

  • #29   9. aug 2010 @ Bo Sloth: Ehhh... - hvad er din agenda med den her tråd?

    1) at rejse debat
    2) få (flere mulige) bud på noget du ikke vidste i forvejen
    3) at docere med din i forvejen fast forankrede viden (eller i det mindste holdning)

    Efter at have læst dine indlæg hælder jeg mest til nr 3), hvilket gør dit oprindelige indlæg komplet uinteressant. Men jeg har før taget fejl..:-)


  • #30   9. aug 2010 Kleen : Jeg "stemmer" også på 3) .... smiley

  • Bjarne HN
    Bjarne HN Online Tilmeldt:
    feb 2010

    Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 474
    #32   9. aug 2010 La' nu bare professor Bo, docere, og så kom videre i dagens tekst !!

  • #33   9. aug 2010 En anden lille ting ved Hk målt på baghjul vs Motor er at effekt tabet ikke er ligenært op gemmen Hken

    Lille eks , et tab på feks 5 % op til 150 hk og derefter 7 % ved 180 hk og så vider er slet ikke unormalt , vi taler om roterne dele


  • #34   9. aug 2010 Forklar mig lige

    hvorfor indlægget...


  • #35   9. aug 2010 Måler man baghjuls effekten med et skydelæred..??
    Og i så fald hvordan... ??









    c",)


  • #36   9. aug 2010 Rass...

    Nej det er baghjulsdefekten........ :o)

    Og gøres ved at stikke dybde måleren ind i ventilen og kommer den ud gennem dækket er det jo defekt...


    Vetser


  • michael l
    michael l Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #37   10. aug 2010 I får mig sku godt nok til at grine drenge. Jeg er helt stolt af også at være motorcykelist

Kommentér på:
Forklar mig lige...

Annonce