{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.151 visninger | Oprettet:

Motorskift, syn, Afgift? {{forumTopicSubject}}

Hej Gutter

Jeg er ved at købe en Z750 med en Z1000 motor monteret. Ud over motorskifte er der ikke ændret på cyklen. Effektforøgelsen er under 20% Jeg har siddet og læst dette mange gange: http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=110568&vId=201714&i=262#i110568 og er kommet frem til at det skulle være ok (og er også klar over jeg ikke kan eftermontere bedre bremser, forgaffel etc. senere, så falder hammeren) Syn skulle også være ok da hele motoren er 1:1 i ophæng, størrelse osv.

Hvad siger i? Er der noget jeg har overset eller misforstået?

Mvh

Allan


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motorskift, syn, Afgift?
  • #1   21. jun 2010 En fra en klub jeg engang kørte i forespurgte på en 900 Honda hvorvidt han kunne købe sådan en hel en og sætte delene over på hans gamle af samme type/model, det kunne han godt, max 30% om året måtte der skiftes, men nok svært at bevise for Skat vil jeg tro, da den jo ville stå helt standard!

  • #2   21. jun 2010 Altså helt ny uden afgift, købt hjem som banejern!

  • #4   21. jun 2010 Altså jeg har en Golf 4 1.8 med 125 HK. de har fejl på manilfold og lidt andet, som giver en kedelig resonans lyd som runger lidt i kabinen ved motorvejs kørsel. derfor ville jeg have en Golf 4 1.8 Turbo motor i med 150 HK fra en Gti model. det er lige præcis 20% forøgelse. og de siger synsmændene sagtens kan synes.
    men jeg fik at vide at jeg ikke bare må sætte den i og køre, den skal altså synes med konstruktive ændringer og jeg skulle oplyse det til forsikringen.

    men der var intet med afgift sagde han, dog hvis jeg skiftede bremserne fra std. 280mm skiver til Gti skiver på 288 mm, så blev det identitest skifte, og derved skulle der betales rest afgift op til en gti smiley
    men motoren var intet problem.

    så jeg vil skyde på det er samme regler her.

    Mvh. Andreas


  • #5   21. jun 2010 Hej Andreas

    Det er fuldstændig det jeg er kommet frem til efter videre læsning ved færdelsstyrelsen. Jeg har også talt emd Skat og de siger alt ok, så længe det er det eneste der ændres og synsfolkene siger ok for sikkerheden. Jeg skal intet anmelde til Skat, kun klare det ved syn.


  • #6   21. jun 2010 LORT!!!

    Har kontaktet et syns sted og de siger at det er ok, jeg skal bare medbringe dokumentation fra et autoriseret kawasaki værksted, forhandler eller aller bedst importør. Det vil importøren selvfølgelig ikke, hvorfor skulle han risikere noget for ingenting, hvorfor overhovedet løfte en finger. Jeg spurgte hvad problemet var, jeg har type godk. på begge typer cykler de står med samme egenvægt og max vægt, 1000'eren kan køre 10 kmt hurtigere på papiret, og effekten er som sagt dokumenteret < 20%
    Kort fortalt, man må gerne for SKAT, man må gerne for synsstederne, men ingen vil gøre det............. Hurra for bearukratiet..


  • #7   21. jun 2010 Hvad fanden er det for en amatør synsmand. Hvilket firma arbejder han i, han kender jo ikke engang det regelsæt som han selv skal arbejde ud fra.
    Hvis du kan dokumentere hvor meget ydelsen er på de to motorer og der ved godtgøre at effektforøgelsen ikke er på mere end max 20%. Så skal der ikke bruges dokumentation for egnethed for at ændringen kan godkendes !


  • #8   21. jun 2010 Men der er stadig en konstruktiv ændring som skal påføres i papirerne og registreres på motorkontoret.

  • #9   21. jun 2010 Hej allan mist ikke modet,brøv en anden synsmand.du behøver jo ikke at fortælle at der sidder en 1000 motor i.Og han kan ikke se det.
    Hvis du havde købt et opborings kit på 1000 ccm havde du jo heller ikke sagt det.
    Jeg kender cykel,det var mig som købte motor til første ejer.
    En veninde havde en 1200 shovelhead grisetryne som motor sprang iluften.hun kontaktede skat og fik et stykke papir at hun kun måtte sætte en 14xx ccm i.så købte vi en ny i tyskland på kun 14xx,hun turde ikke at sætte en stører i.
    Og der var der ikke noget med at cykel skulle synes med konstruktive ændringer.
    Prøv at se alle de cykler der er til salg med andre hjul-bremser-udstødning.de er heller ikke synet ombyggede.
    eller hvad med wrenshmonkeys cykler.?
    mvh karl k


  • #10   22. jun 2010 OK update....

    For det første.......så har jeg købt biken, end of discussion, så nu SKAL den sgu synes.
    Karl, jeg ved at jeg bare kan køre den igennem og de vil ikke opdage det, men det er jo bevist snyd fra min side, og hvis jeg skal have 1000 motoren i skal det være lovligt (gider ikke at det er mig der får balladen ved en ulykke fordi jeg ikke har synet den og holdt mig til reglerne) Det kan bare ikke være rigtigt at jeg følger alle regler, holder mig under de 20%, har dokumentation via type attester at de er < 20% i effekt forskel, nu har jeg også et papir fra en Kawa forhandler hvor der står at der skal ikke foretages konstruktive ændringer på et Z750 stel for at montere og køre med en en 1000 motor, hmmmmm....

    Ud over det har jeg talt med juridisk afdeling i FDM, som mente at jeg havde dok. nok, men foreslog at tale med færdselsstyrelsen da de er højeste instans, og han mente at det var fordi de ikke er hjemme i deres regelsæt at de på synsstedet kræver ekstra dokumentation. Min kommentar var, at det er ok med regler der skal overholdes, men det skal sgu da være ens for alle, og muligt at følge dem, ikk'? Nu vil jeg så prøve at ringe rundt og finde et synssted hvor de siger ok til det jeg har pr. telefon, og så dukke op der, forslag til gode steder i nordsjælland og hovedstaden modtages med kyshånd, er der nogle syns fok her på galleriet smiley

    Iøvrigt...Samme ombygning er efter sigende ok i Tyskland, men Z750 stellet er nok også helt andeledes i Tyskland versionerne (not)

    Fortsættelse følger.......

    Allan

    Ps.

    Damn den går ellers godt med den bike.................



  • #11   23. jun 2010 Update (hvis der er interesse for det):

    Så er den synet med 1000 motoren i no problem MEN nu kommer det sjove. Det bliver ikke skrevet nogen steder i synspapirene, så hvis jeg en dag står og skal dokumentere at den er synet med motoren har jeg intet????? hans argument er at han kan ikke skrive den som en 1000'er for så skal den afgiftes som en 1000'er og som han sagde, det er jo en Z750 som er tunet (hvilket jo ikke er helt løgn) Hvis jeg en dag er indblandet i en ulykke ville det være færdsels styrelsen som skal vurdere cyklen, og den vil jo være lovlig i det tilfælde.
    Det er jo egentlig ok, men jeg sidder og føler mig lidt sum og snydt på en måde. Der står i reglerne man skal omkring synshallen ved den ændring jeg laver, men når de ikke skriver noget om det hvorfor så ikke bare gøre det og sige den også sad på ved sidste syn.... det er altså meget underligt i min optik det her. Nogen der har en kommentar til det? Mvh
    Allan


  • #12   23. jun 2010 Efter en dag med dårlig smag i munden fordi der ikke blev skrevet at 1000 motoren sad på, kontaktede jeg igen færdselsstyrelsen. De var skide flinke og skrev tilbage til mig, og gav mig ret i at det ikke var korrekt det der var foregået. Jeg kontaktede synsstedet, forelagde dem sagen, medbragte emails osv og NU ER DEN SGU I VINKEL smiley Det er anført på synsrapporten og så kan jeg med god samvittighed køre med en 1000 i min Z750.

    THE END!


  • #13   23. jun 2010 Jeg mener også de har fejlet der! Hvis den skal til syn pga at en ændring så skal den også bogføres i papirene, men afgiften stiger muligvis også, men det hører vi vel om!

  • #14   23. jun 2010 der er ikke ekstra afgift da det kun er motoren der er skiftet og den er under de 20%.

  • #15   23. jun 2010 Jamen, jeg har fået den igennem syn med ændringen. Det er velsignet af synsmanden, Færdselsstyrelse, og skat alt er OK. Jeg skulle bare kunne dokumentere at den ikke overstiger de 20% (der benyttede jeg type attesterne) og at der ikke var skåret og svejset i stellet etc for at få den til at være der (og det er der ikke, fik også et brev fra en kawa forhandler på det) MEN!!! Hvis jeg smider bremser på fra en Z1000 nu, vil den blive betragtet som identitets skifte og der bliver så krævet afgift.

  • #16   24. jun 2010 Så kan du jo sætte en forgaffel samt bremser fra en eller anden Suzuki på, det er jo ofte gjort! så skal der vel ikke betales afgift?

  • #17   31. aug 2010 utroligt at det skal være så besværligt,,,
    men fedt det lykkes for dig til sidst,,,

    står det så på registre attesten at den er "tunet" eller har du fået et papir ved siden af,,,hvor det står..


  • #18   31. aug 2010 Jeg kan huske at der i mine forsikringspapirer under klausuler stod: De 750 cm3 må ikke overskrides!
    Nogen kommentarer til det?


  • #19   31. aug 2010 ikke direkte allan, men jeg havde en sjov snak med nykredits forsikring, de har hul i hovedet, jeg kan ikke kasko forsikre min bike som den er, men jeg kan sagtens kasko en "rigtig" Z1000...... Flot, jeg spurgte om de var klar over min ændring er 100% lovlig og registreret? men det var som at tale til en dør. Hun mindede mig list om øghendahl og klans "ekspert spørgsmål" i silvan joken.....

  • #20   31. aug 2010 Det som det i min forsikring jo betyder, er at hvis du forsikrer en 750er så skal det være en 750er og ikke en 1000er, forstår man jo godt!
    Men der er vel også nogen der spørger om hk, skal man så oplyse hvad den har eller hvad den havde?


  • #21   1. sep 2010 Jeg ved det ikke, men jeg er 99,99% sikker på hvi sjeg holdt min kæft om ændringen og forsikrede min som en 750'er kunne de ikke gøre en skid ved det. Jeg ville sgu ikke oplyse om hk, spil dum, hvor ved du det fra?

  • #22   1. sep 2010 Det er bare hvis du laver en ulykke og de opdager det, så dækker forsikringen ikke, nøjagtig som der står i klausulen!

Kommentér på:
Motorskift, syn, Afgift?

Annonce