Fordele ved bredere baghjul {{forumTopicSubject}}
Hey guys og guyinder..
Jeg har muligheden for at købe et andet baghjul til min oiler, et 5.5", det originale er 4.5".
Altså 1" bredere.
Men med mine relativt begrænsede evner på en mc hvor meget får jeg så ud af det? Er pengene bedere brugt på en anden opgradering?
Skal jeg hvis jeg skal have noget ud af det hive hele bagenden fra en nyere. Så jeg også får en kraftigere svinger og en lidt mere opdateret affjedring?
Er lidt tvivl om hvor meget det har at sige alt sammen. Mht. til affjedring hælder jeg nok mere til at lave en ombytning med en dæmper fra en nyere cbr600RR.
Kom frisk med lidt kommentarer/tanker om emnet.
dec 2004
Følger: 2 Følgere: 23 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 785
1: Det ser sejt ud nede foran McD
2: Mc'en yder flere kræfter end det smalle hjul kan håndtere
Der er 2 grunde til ikke at sætte et bredere baghjul på:
1: Dækket er formentligt dyrere
2: Den kommer til at styre mere trægt
Så kan du selv vælge
okt 2004
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 347
Når den styre mere trægt, er det så på grund af den øgede roterende masse eller er det andet der spiller ind?
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.504
okt 2004
Men hvorfor er bagdækket så så bredt på nyere mc'er med færre eller de samme antal hk som min gamle gixxer?
mar 2004
Følger: 8 Følgere: 50 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 83
Jge har selv tidligere skiftet et 4,5 eller var det 5 ud med et 5,5" på min cbr1000 (ja undskyld den manglende detalje, men det er 10år siden)
Det virkede fint, men fordækket havde en tendens til at blive spids.
Jeg vil også sige, at man udvikler cyklerne efter dækkene og vælger naturligvis fælge der passer i bredden.
der er mange parametre at "skrue" på og derfor kan du ikke bare sammenligne din gamle med de nye cykler.
Det er ting som, kronrørsvinklen, efterløb, hårdhed i fjedre, aksel afstand, profilen på dine dæk (herunder rullediameter) etc. etc.
Mit råd er - prøv det... det er ikke sikkert du mærker den store forskel, eller ikke mere end du kan kompensere dig fra det.
mar 2004
Følger: 8 Følgere: 50 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 83
okt 2004
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Hvis ikke looket er vigtigt for dig, så lad være. Det vil normalt være den eneste fordel. Mærker du andre forskelle, vil den som regel være gener.
maj 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 95 Svar: 439
BC
Fordele ved bredere baghjul