{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
963 visninger | Oprettet:

Fordele ved bredere baghjul {{forumTopicSubject}}

Hey guys og guyinder..

Jeg har muligheden for at købe et andet baghjul til min oiler, et 5.5", det originale er 4.5".

Altså 1" bredere.

Men med mine relativt begrænsede evner på en mc hvor meget får jeg så ud af det? Er pengene bedere brugt på en anden opgradering?

Skal jeg hvis jeg skal have noget ud af det hive hele bagenden fra en nyere. Så jeg også får en kraftigere svinger og en lidt mere opdateret affjedring?

Er lidt tvivl om hvor meget det har at sige alt sammen. Mht. til affjedring hælder jeg nok mere til at lave en ombytning med en dæmper fra en nyere cbr600RR.

Kom frisk med lidt kommentarer/tanker om emnet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fordele ved bredere baghjul
  • #1   23. jun 2008 Der er 2 grunde til at sætte et bredere baghjul på:
    1: Det ser sejt ud nede foran McD
    2: Mc'en yder flere kræfter end det smalle hjul kan håndtere

    Der er 2 grunde til ikke at sætte et bredere baghjul på:
    1: Dækket er formentligt dyrere
    2: Den kommer til at styre mere trægt

    Så kan du selv vælge smiley


  • #2   23. jun 2008 Jeg ser sgu sej ud med eller uden bagdæk smiley

    Når den styre mere trægt, er det så på grund af den øgede roterende masse eller er det andet der spiller ind?


  • #3   23. jun 2008 Nej, den er mere træg, fordi du med det bredere bagdæk flytter kontaktpunktet i sving, længere ud fra centerlinien. Din bagende vil derfor prøve at understyr ifht forhjulets linie. Det er sådan set godt for stabiliteten. Men går som skrevet ud over de hurtige køreegenskaber.

  • #4   23. jun 2008 Okay, tak for svaret det giver jo mening smiley

    Men hvorfor er bagdækket så så bredt på nyere mc'er med færre eller de samme antal hk som min gamle gixxer?


  • #5   23. jun 2008 Peter på de nyere cykler følger forhjulets bredde som regel også med.
    Jge har selv tidligere skiftet et 4,5 eller var det 5 ud med et 5,5" på min cbr1000 (ja undskyld den manglende detalje, men det er 10år siden)
    Det virkede fint, men fordækket havde en tendens til at blive spids.
    Jeg vil også sige, at man udvikler cyklerne efter dækkene og vælger naturligvis fælge der passer i bredden.
    der er mange parametre at "skrue" på og derfor kan du ikke bare sammenligne din gamle med de nye cykler.
    Det er ting som, kronrørsvinklen, efterløb, hårdhed i fjedre, aksel afstand, profilen på dine dæk (herunder rullediameter) etc. etc.
    Mit råd er - prøv det... det er ikke sikkert du mærker den store forskel, eller ikke mere end du kan kompensere dig fra det.


  • #6   23. jun 2008 Og bliver du ikke tilfreds så sælg lortet igen smiley

  • #7   23. jun 2008 Tror jeg beholder det som det er nu og bruger energien, tiden og pengene på dæk, banedage og afgift smiley

  • #8   23. jun 2008 Peter HK:

    Hvis ikke looket er vigtigt for dig, så lad være. Det vil normalt være den eneste fordel. Mærker du andre forskelle, vil den som regel være gener.


  • #9   24. jun 2008 Kan kun sige at på min gamle RD eksempelvis, da blev køreegenskaberne væsentligt dårligere bare ved at gå fra et 120 til et 130 bagdæk. Jeg er ret sikker på at stort set alle mc er bygget med en dæk/fælg vidde der passer til deres geometri og når en bunke ingeniører har brugt årevis på at måle sig frem til den bedste kombination, så skal man nok stole mere på dem end satse på et federe look.

    BC


Kommentér på:
Fordele ved bredere baghjul

Annonce