1.667 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 3 Svar

Dæk størrelse, højde, køreegenskaber Dæk størrelse, højde, køreegenskaber

Jeg skal snart have nye dæk på " knallerten" så har læst lidt herinde, og er derved faldet over at folk også experimenterer lidt med bredde og højde på dækkene.
Min mc kører standard med 120/60 foran og 160/60 bagved, det jeg har lagt mærke til, er at det faktisk kun er sv650 der kører med denne opsætning i højden, da denne er den samme både for og bag, er der en special grund til dette? Derudover kunne jeg godt tænke mig at høste noget generel teknisk viden omkring, hvad de forskellige bredder og højder gør ved styring, grip og fart smiley , og evt få et forslag til min MC, om jeg skal holde mig til standard mål eller om jeg skal købe nogen dæk i andre mål?
Håber på nogen teknisk detaljerede svar.
God fart og kør pænt derude, pas på de skide billister smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af køkkenhylder 600 kr.
  • Varmtvandsventil i teknikskabet har sat sig fast 650 kr.
  • Køb og installering af Aquastop på vaskemaskine 1.289 kr.
  • Skift af slange til trillebørhjul 205 kr.
  • Afinstallation af gaskomfur samt gasinstallation i lejlighed 3.500 kr.
  • Kitchen clogged 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dæk størrelse, højde, køreegenskaber
  • #1   22. maj 2008 Dækdimensioner er valgt efter beregning af tyngdepunktets placering og forskydning ved manøvrering og bremsning.

Ændrer du på dækkenes bredde og højde, piller du altså ved cyklens grundkarakteristik. I princippet, skal du derfor ikke forvent andet end ringere køreegenskaber, hvis du piller ved disse ting.

Nu er det imidlertid sådan, at du med størrelse, siddestilling og vægt også har indflydelse på ekvipagens performance, så derfor kan du godt opleve tingene som uandrede eller endog forbedrede med en anden opsætning smiley

• #2   22. maj 2008 Der skal måske så tilføjes at jeg har hævet min mc bagtil ?
    Men kunne stadig godt tænke mig at få at vide hvad der sker og hvorfor, når man piller ved bredde og højde på dækket.
    FX. gir det bedre styre villighed med et smallere dæk eller mere stabilitet osv.? og specialt hvad højden har at sige ?

• #3   22. maj 2008 Det er slet ikke så kryptisk og til dels rimelig logisk!

Et smalt dæk = mere styrevillig, mindre stabilitet
    Et bredt dæk = mindre styrevillig, mere stabilitet

Bildæk findes i et meget større udvalg, hvor du kan får forskellige højder (alm, lavprofil), men det er ikke tilfældet i motorcykelverdenen, hvor du jo bruger hele dækket, altså også siden af dækket. Derfor er højden en paramterer der er direkte afhængig af bredden på dækket, og det er ikke muligt at få det samme dæk med forskellige højdeprofiler og samme bredde.

Det betyder dog ikke at der kan være en lille forskel i dækprofilerene afhængigt af dækfabrikatet.

Men som udgangspunkt, så får du en højere profil, hvis du vælger et bredere dæk.

Dækbredden skal jo passe til din fælgbredde, og dermed er det oftest din fælgbredde der sætter begrænsningen. mange vælger at sætte et bredere bagdæk på deres originalfælg - fordi det ser fedt ud (Inklusiv mig selv), og 90% vil ikke mærke at cyklen får anderledes køreegenskaber pga det, og dermed ser jeg ikke noget farligt i det.

Min egen erfaring er, at jeg ikke kan mærke nogen forskel på køreegenskaberne på gaden, da jeg gik fra 180 til 190. Jeg kan dog se på dækket, at hvor mit 180'er dlæk var slidt helt til kanten, så er der nu ~5mm morfarstribe med 190'er-dækket, uden at jeg har ændret kørestil.

På banen derimod har jeg oplevet forskellen ved at gå fra 180 til 190!! Mellem 2 træningspas, skiftede jeg fra et 180'er mønsterdæk til et 190'er slicksdæk, og det var lidt chokerende så stor forskel det gav! Det tog lige et træningspas, inden jeg havde vænnet mig til det nye dæk, og kunne køre samme tider.

Just my 2C

Kommentér på:
Dæk størrelse, højde, køreegenskaber

Annonce