5.822 visninger
|
Oprettet:
CV-karburator {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg er ikke vant til de dersens CV karburatorer, som sidder på min Honda.
Jeg har haft lidt problemer med at få den til at gå ordentligt. Men efter en god gang karburator rensning er det da bedre.
Har lige haft den startet uden luftfilterkasse for at se om gasspjældene kører op, når den får lidt gas. Men de rykker sig ikke en millimeter. Burde de ikke det? Eller er det kun ved fuld gasgivning de skal åbne?? (jeg havde den kun oppe på 6000 omdr. da den var kold).
Når jeg giver den go gas er det somom den vil dø. Det må da være fordi den ikke får nok luft, hvis spjældene ikke åbner??
Håber nogen kan hjælpe
Mvh
Martin
mar 2007
Følger: 32 Følgere: 377 MC-er: 4 Emner: 72 Svar: 1.576
Det er altså ikke en knallert du roder med ;o)
En CV kaburator fungerer med vacum system.. så når du drejer på dine spælde så ændre du vacummet og dette påvirker en membran der så løfter din(e) nåle.. Dette sikre dig en miljøvenlig og sikker blanding ved alle omdregningstal.
Har du originalt luftfilter og tilhørende kasse ?
feb 2005
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 5 Emner: 34 Svar: 759
Har orig luftfilter og kasse, ja. Skal det være på for at det fungerer ordentligt??
mar 2007
Følger: 32 Følgere: 377 MC-er: 4 Emner: 72 Svar: 1.576
Hvis du tester den uden dit luftfilter samt kasse på, så kan det jo drille med dine nuværende indstillinger..
feb 2005
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 5 Emner: 34 Svar: 759
mar 2007
Følger: 32 Følgere: 377 MC-er: 4 Emner: 72 Svar: 1.576
En CV karburator virker ved at man åbner for luften, derved løber motoren momentant op i omdrejninger, hvilket forårsager et vakuum i indsugningsstudsen. Via et system af kanaler lægges dette vakuum ind over en membran eller et stempel, således at nålen løftes svarende til det eksisterende vakuum. Dette medfører så, at maskinen altid for det samme benzin/luft forhold ved et givet omdrejningstal.
Betingelsen for, at dette kan virke er, at der er en konstant modstand ved indsugning.
Med et åbent filter, er der en konstant modstand, så længe cyklen står stille i en testbænk eller uden for i vindstille omgivelser! Dette kan ikke lade sig gøre…
Så snart man kører, skifter dette, ligesom det skifter ved sidevind, medvind og modvind.
Det er i hvert fald et faktum, at næste alle de problemer, folk har med deres CV-karburerede cykler efter at have haft karburatorerne af, skyldes falsk luft - altså en luftfilterkasse, der ikke er samlet ordentligt, eller en slange der ikke er rigtigt monteret!
Af samme grund siger man også, at en CV-karburator generelt er mere økonomisk, men har langsommere gas-respons end en fladspjældskarburator. Passer nål og dyse først en gang sammen på en CV kaburator, så passer benzintilførslen til omdrejningstallet - og det lader sig kun gøre, på grund af den konstante indsugnings-modstand.
mar 2007
Følger: 32 Følgere: 377 MC-er: 4 Emner: 72 Svar: 1.576
Du skal skrue dem fra hinanden og alt skal ud. Så spooler du efter med Diesel start, så bliver kaburatoren kold og fryser til is. Det skal så tørre i et varmt lokale, eller udendørs (uden fugtige omgivelser!)... Så når den ligger der til tørre, så tager du dyser, strålespidser og renser.. Vær meget forsigtig med dine vacum membraner.. de kan godt gå i stykker, men der sidder også skidt der! De skal have en omgang silikone (flydende) også lade dem suge det til sig.. Det resterende duppes forsigtigt af med en fnugfri klud.
Saml igen med fornuft og så skal du ellers til at justerer indstillingerne om igen, hvis ikke du husker dem :oP (Tror jeg nu næppe du kan)
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Men ellers er det rigtig nok hvad du skriver.
mar 2007
Følger: 32 Følgere: 377 MC-er: 4 Emner: 72 Svar: 1.576
Jeg ved ikke hvad vores omtalte person har rodet med, eller hvilken maskine vi snakker om.. Når man forklarer, så dækker det over hele emnet !
apr 2005
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 1.065
Det der bliver sagt med åbne filtre ikke kan gå (for lige at ta den op) Det er noget pjat.. man kan sagtens få det til at virke fint med åbne filtre på en CV'er.. kræver kun at filtret bliver flyttet ud fra karburatoren.. (se på min honda) så får man ikke problemer med turbulens eller lignende..!
Plus de huller som der er i det stempel som bliver løftet af vaccum også skal bores op.. !
feb 2005
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 5 Emner: 34 Svar: 759
Nu kan den godt tage gas.
For lige at få det hele på det rene, så har jeg ikke rodet i åbne filtre eller noget i den dur. Og så er det som jeg skriver til at starte med min Honda jeg rodede med. Det kræver ikke mere end et klik med musen for at finde ud af at det er en CBR 400 nc29
Tak for hjælpen allesammen
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
mar 2007
Følger: 32 Følgere: 377 MC-er: 4 Emner: 72 Svar: 1.576
Men se selv ideen i at nu funker motoren, derfor har KN filtre samt ikke monteret luftfilter jo en negativ effekt på motorgangen og responsen..
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Enbankeren har det godt. Er ved at få ny knastkæde og strammer på.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Helt simpelt. Du kan slet ikke regne med hvordan noget som helst går med en cv - karb, hvis du ikke har en ordentlig lukket luftfilterkasse på.
Den modstand kassen genererer er det, der danner vacuum, som igen løfter nålene op i hoveddysen:-)
feb 2005
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 5 Emner: 34 Svar: 759
Fy for den, hvor er der dog meget besvær med de 4-taktere med ventiler, vakuumstyrede karburatorer og andet pjat Der synes jeg nu min Aprilia er lidt nemmere at med Men hva faen, man har jo kun det sjov man selv laver og det skæg man selv sidder på
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
er de ellers rene, membranerne hele, har basisindstilling af blandeskrue og nålehøjde og synkrnisering på plads, så findes der en og kun to slags problemer, og det er falsk luftog evt karburatoris!
dvs, at når du en gang har fået det til at gå ordentligt, så handler det om at tømme svømmerhusene ved sæsonafslutning, køre en flaske fuel system cleaner igenne fordelt på to tre tankfulde om året og så ellers anvende lidt karburatorsprit ved behov, så kører lortet - altid!
CV-karburator