Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.
  • Blotlæggelse af strømforsyning og etablering af stikkontakt 1.357 kr.
  • Dispose of 90% gasflaske 400 kr.
  • Korrekt montering af vaskemaskine 750 kr.
  • Grundig rens og fugning af chaussésten 700 kr.
  • Afmontering og montering af nyt armatur inkl hanen på den nye 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skal kæde skiftes ?
  • #1   2. apr 2023 overflade rust har ingen betydning. smør kæden godt og du er kørende.
    om kæden så er slidt er svært at se på din video

• #2   2. apr 2023 Iordn tak for hurtig svar. Hvis du ska kunne se om den er slidt hvilken vinkel ska der så filmes fra ? smiley

• #3   2. apr 2023 Du skal blot prøve at løfte et kædeled på bagtandhjulet fri af selve tandhjulet; kan du løfte det blot en halv til en hel mm det, er kæden slidt. I så fald check også tænderne på kædehjulene og skift gerne både tandhjul og kæde, et kædekit hedder det smiley

• #4   3. apr 2023 Iordn tak for svar det vil jeg lige prøve smiley

• #5   3. apr 2023 Hva med leddene hvordan ser de ud ? https://youtube.com/shorts/-Tqkc2Wadoo?feature=share

• #6   3. apr 2023 PS vi enige om det var det her stykke som max måtte ku bevæge sig et 0,5-1mm ikk ?

profilbillede
  • #7   3. apr 2023 #5: der er nogle stive led på den kæde, og så der den også ud til at løbe alt for stramt.
    Jeg ville sætte nyt kædekit på, og vær så opmærksom på korrekt frigang på kæden.

• #8   3. apr 2023 Kan du kun trække den 1 mm ud, så kan du roligt køre lidt længere. Det sker der ikke noget ved.
    På videoen ser det ud til at kæden er meget tør. Du skal give den noget mere kædeolie.

• #9   3. apr 2023 Ca. 2 40 er der fint forklaret hvordan du kan tjekke kæden.
    https://youtu.be/XVcE9VhFVN4
    Kan den køre videre, så få den givet noget olie.

• #10   3. apr 2023 Super tak allesammen får den givet noget mer olie idag smiley

• #11   3. apr 2023 Hvordan ender en kæde med at være for stram/slap ? PS kan slet ik rykke kæden fra tandhjul

• #12   3. apr 2023 For stram, fordi den er justeret forkert. For slap fordi den er justeret forkert, eller i takt med at den slides.
    Hvor stram / løs den skal være afhænger af den enkelte maskine.

• #13   3. apr 2023 Tak for svar. Hva kan der ske ved den er justeret forkert? Noget jeg ka ødelægge ?

• #14   3. apr 2023 #13: Er kæde for løs kan kæde og tandhjul blive slidt for hurtigt, er den for stram kan det ødelægge lejer og i værste tilfælde føre til en kæde der springer.

• #15   3. apr 2023 @ Simon W Gør dig selv en tjeneste, søg på dit bibliotek efter en bog om mc-hold og -vedligehold. Mogens H. Damkier skrev en god bog i hans tid, "Motorcykelbogen", andre har også skrevet om emnet ligesom der findes en del på Nettet inkl videoer. Den tid er godt brugt i din situation smiley

• #16   3. apr 2023 Ved at kigge i instruktionsbogen kan man også få mere at vide om hvordan kæden skal spændes.
    + der er garanteret mange andre ting man lige bør opdateres om.
    Men Motorcykelbogen fra Mogens Damkier er virkelig god.

• #17   3. apr 2023 Jeg takker. En kæde der springer vil jeg helst gerne udenom, jeg fik sårn en kwasaki havnes bog med kan jeg ik bruge den istedet ?

profilbillede
  • #19   3. apr 2023 Nu har jeg lavet nogle tests som i videoen jeg fik sendt. For mig ser det ud til den er for slap. Hva sir i ?

https://youtu.be/WTFgt8mU7vs

• #20   3. apr 2023 Instruktionsbogen skal passe til den rigtige cykel.
    Få nu kæden smurt og de stive led gjort gangbare. Derefter og først derefter tjekker du kædens stramning. Til den tid skal den sikkert strammes lidt.
    I bogen står hvordan du strammer og hvor stram kæden skal være.

• #21   3. apr 2023 Nu ved jeg ikke lige med den zx6 men den skal helt sikkert ikke være strammere hvis det var min ville jeg enda have den lidt løsere,
    Men kan se du har stive kædeled, men smør den og ud og kør lidt hjem og smør igen ,
    Ellers af med baghjulet og tjek alle kædeled er løse,

• #22   3. apr 2023 Iordn hva hvis det ik hjælper at smøre leddene endnu mer? Da jeg synes jeg gav den en del igår. Og ska jeg ikk vente lidt med at køre efter jeg har smurt med olie? smiley

• #23   3. apr 2023 Og kan jeg ikk godt varme kæden op ved at lade den køre på mc standeren? Så jeg slipper for at skulle vente 3 timer med at køre for at varme op og smide olie på igen

• #24   3. apr 2023 Der er godt nok mange stive led på den kæde!
    Jeg ville gøre kort proces og skifte kæde og tandhjul.

Brug håndbogen til at slå op hvor meget slup kæden skal have og hvordan du måler det.

• #25   3. apr 2023 Jeg havde også bare skiftet den der, der er rigtig mange stive led. Et nyt Kit koster ikke meget mere end 1200 kr hvis du selv kan skifte det smiley

• #26   3. apr 2023 Håber jeg ka forbedre det med en køretur og lidt mer olie, da det blir 1200 oveni for mekaniker da jeg ik selv kan gøre det, eller hva ka jeg regne med de ska ha ? smiley

• #27   3. apr 2023 Hvis det er hos mekaniker, så er det nok 2000 smiley det er sandsynligvis en oring-kæde, og smøring hjælper kun udvendigt, så jeg tvivler på at smøring hjælper desværre smiley

• #28   3. apr 2023 En gang olie og så bundskrue på gassen med fuld Henning.
    Så skal de led nok lære det ….

profilbillede
  • #29   3. apr 2023 Har lige været ude at køre, og skulle mene kæden kørte hurrigt nok til at kunne rette sig ud smiley for derefter at give olie. Leddene ser ik ud til at være blevet meget bedre her er en video efter

https://youtu.be/r60rnE_Nc3c

• #30   3. apr 2023 Hvad er det for en pivende lyd ved hver omdrejning på hjulet? Er der noget der slæber på bagdækket?
    Leddene ser godt nok meget stive og fastlåste ud. Prøv at tage nogle plastichandsker på og vrik leddene enkeltvis eller parvis. Hvis de ikke begynder at glide lettere, ser det ikke godt ud.

Et uheld med kæden under kørslen kan være ganske alvorligt. Både med hensyn til personlig sikkerhed (og andres sikkerhed) og dyrt i reparationer.

• #31   3. apr 2023 Tror det bagbremsen der hænger eller noget, og det med st vride leddene har jeg gjort det føles som om de blir blødgjort, men alligevel retter de sig ikke ud når jeg har drejet en omgang. Er det kritisk så ?

• #32   4. apr 2023 Den der pivelyd kommer og går nu er den fx væk. Tænkte du det ku være noget alvorligt ?

• #33   4. apr 2023 Er der ik nogle der lige ka svare på om jeg burde la vær at køre mer inden kæden blir skiftet ?

• #34   4. apr 2023 det er fandme svært at sige har du besluttet dig for at skift er det vel bare at få købt kæde og tandhjul og så få det skiftet så er den også klar til det bliver lidt varmere , og så ved du det er i orden , jeg tror ikke jeg ville køre med den kæde

• #35   4. apr 2023 #33: Hvis leddene stadig er stive efter du har kørt kæden varm og den er smurt, så skal den skiftes.

• #36   4. apr 2023 Iordn tak for svar, men jeg har tørret den af 20 min efter jeg har smurt med olie er det forkert at gøre ? Presser en klud henover mens jeg kører kæden rundt, derfor nogle har skrevet den ser tør ud

• #37   4. apr 2023 https://youtu.be/C_c_Wi1l3Fg

Det var den her video jeg så inden jeg gjorde smurte kæden

• Holm
    Holm Tilmeldt:
    jun 2010

Følger: 1 Svar: 26
    #38   6. apr 2023 Du er på rette spor.. - men en kæde der har stramme led er ikke positivt. Så sagt, må du tage din kæde af, og motionere dine stive led til de glider frit. Og jeg ville gøre det i en opvaske balje til en 20'er med en lille stålbørste, eller tandbørste, så alt møg fra kanter & kroge kommer ud. Om dit kædekit er for slidt, det afgør tænderne på dine tandhjul. Hvis de er ved at være for spidse/skarpe, så er det på tide med et nyt sæt. Og i din video er din kæde en tand for slap. Den skal ku' gi' sig ca 1,5 cm op & ned.. MEN HUSK.. - erfaring er ikke medfødt. smiley

• #39   6. apr 2023 #38: 15mm kædefrigang er alt for lidt.

• #40   6. apr 2023 #39 jeg tror #38 mener halvanden cm både op og ned, men det bør lige præciseres smiley

• Poul L
    Poul L Tilmeldt:
    jan 2023

Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 62
    #41   6. apr 2023 Hej Simon
    Som jeg læser dine indlæg er du ret ny i forhold til at pleje et kædetræk. Du har allerede fået et godt råd om Mogens Damkjærs bog. Han var meget vidende og en god formidler. Bogen står på mange biblioteker.
    Jeg vil fraråde at du selv udskifter og monterer et nyt kædekit. Forkert montering og justering kan ødelægge din gode hensigt.
    Mit råd: søg blandt dygtige MC venner eller gå til en hjælpsom MC forhandler/-mekaniker, der både vil udføre arbejdet OG vise/forklare dig om alt det væsentlige.
    Derved bliver du klogere.på det hele, spilder ikke dine penge og ødelægger ikke noget.
    Det er ikke svært, når først du ved hvorfor affjedring har betydning for justering og hvordan tænder på tandhjul slides og hvad man især skal se på ved kontrol af kæde.
    For halvtreds år siden var der mange historier om, hvordan bristede kæder smadrede krumtaphuse på Honda cb750. Der verserer sikkert mange andre dårlige eksempler, som er værd at undgå.
    Vh Poul

• #42   6. apr 2023 Tak allesammen jeg vil prøve at kontakte en mekaniker der kan hjælpe, indtil da vil jeg køre mindst muligt hvis jeg ka gøre det ?

• #43   6. apr 2023 #41: Er den omtalte bog ikke så gammel, at den er fra dengang man kogte kæden i fedt?

• #44   7. apr 2023 Hva med den der haynes bog jeg fik med til den er den ik go nok ?

• #45   7. apr 2023 Ja. Læs de afsnit/kapitler der handler om kæden. Justering, vedligeholdelse, udskiftning (af både kæde og kædehjul)).

• #46   7. apr 2023 Iordn hva betyder det her sorte snask å kæden ?

https://youtu.be/xR-Y_Vk4faA

• #47   7. apr 2023 Det kan være din kæde bare er gammel og oringene er møre og utætte, og derfor er de blevet stive. Alt taler for den bare skal skiftes

• #48   7. apr 2023 ok nu kan det vist ikke trækkes mere på denne her ???? SKIFT

• #49   8. apr 2023 Det kan ik være for møj olie på kæden som har tiltrukket skidt ? For har en ide om at jeg kom alt for meget på. Eller er det nogo at køre videre

• #50   8. apr 2023 Skift nu kæden og så lad være med alle de spekulationer.

• #51   8. apr 2023 Ja 100% tak for svar allesammen i må ha en go påske smiley

• #52   8. apr 2023 Til #49. Jo frisk olie kan godt trække gammelt (eller nyt) snavs ud. Det er der ikke noget problem i. For meget olie er heller ikke et problem udover at det kan svine motorcyklen til, når man kører og den overskydende olie bliver slynget af. Derfor kan det være en god ide at tørre kæden lidt af med en klud, når man smører med olie, så der ikke sidder for meget tilbage.

• #53   8. apr 2023 Tak tror det det som er sket da jeg har brugt en dry lube du ved til tørt vejr og har kørt lidt i regnvejr hvor jeg har været dårlig til at gøre ren og smøre efter kørsel

Kommentér på:
Skal kæde skiftes ?

Annonce