{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kæde - hvornår skal den skiftes?
  • #1   16. apr 2012 Når den er slidt;-)

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.696
    #2   16. apr 2012 Det skal skiftes når det er slidt - og man skifter alle tingene samtidigt.

Det kontrolleres ved at hive hårdt ud i kæden midt på bagtandhjulet. Kan du hive den mere end 5mm ud, er det ved at være tid.

Prisen starter fra ca en tusse ( www.louis.de) og opad, alt efter hvilken kæde og hvor gejlede tandhjulene skal være.

Det er en sværhedsgrad på 3-4 stykker ud af 10. Har du det rigtige værktøj og har du prøvet det før, så tager det 20 min. Har du ikke prøvet det før, så skaf dig selv en Haynes / Clymer værkstedshåndbog til den.

• #3   16. apr 2012 Super.. tak for info. Man kan man snakke om antal kørte KM (ca) hvis kæden ellers er blevet behandlet ordentligt..?

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.696
    #4   16. apr 2012 Det kan man jo altid - der er også forskel på folks smertegrænse for hvornår de stopper med at tro på kæden holder.

Jeg kører til min kan hives ca 6-7mm ud - det passer med at den er begyndt at runde tænderne. Det er oftest ca 25.000km - og jeg smører ikke ret meget, men ofte.

• #5   16. apr 2012 OK, cyklen er har gået 18.500 og den hugger lidt i det i 2. gear men blev fortalt, at det blot kan være kæden skal strammes op..

• #6   16. apr 2012 Det er umuligt at sige.
    Tjek den.

Du kan ødelægge en kæde på 10.000 km hvis den er af dårlig kvalitet og du er en dør til at smørre den.

Men en god kæde der bliver smurt efter forskrifterne, bør køre 25000 km+.

• #7   16. apr 2012 Et ordentligt kædekit som bliver passer godt på kan nemt holde 40000.

• #8   17. apr 2012 En Iris kæde kan holde 3-4000 hvis den er behandlet pænt ;-(

så nej man kan ikke snakke om km generelt, jo men så skal man kategorisere mærkerne..

• #9   17. apr 2012 Levetiden kommer ikke kun an på smøring. Men også hvordan den har været justeret. Og ikke mindst kørestil, om du køre lange ture, eller små ture hvor du accelerere for fuld skrue hver gang du har holdt stille og op til over 200
    jeg har selv dræbt et DID kædekit på 11000km trods smøring for hver 3-500km og ingen regnvejrskørsel.

Mht hvornår den er slidt, er grundreglen den med at trække i kæden bag på tandhjulet udemærket. dog kan det også give sig tilkende ved støj, eller i selve cyklen, fordi at den bliver slap og stram. Min erfaring siger gerne, at når du skal justere kæden med få km mellemrum, så plejer den at være død.
    På min kawa var kæden som sådan ikke slidt, men den opførte sig mærkeligt. Jeg skildte det ad, og fandt ud af at tænderne på forreste tandhjul var begyndt at vælte, og kæden var fin, men nitteledet havde næsten 5mm slør.

Så tjek det hele godt igennem, og skift altid komplet. Med dine km vil jeg tro at du bare skal ha skiftet. jeg plejer at sige 20000km på et kædekit.

Kommentér på:
Kæde - hvornår skal den skiftes?

Annonce