{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kæde
  • #1   13. feb 2012 Nej !
    For det afhænger helt af hvordan den er passet.


  • #2   13. feb 2012 jeg smører den som regel en gang om ugen og når jeg vasker motorcyklen renser jeg kæden med en opvaskebørste.

  • #3   13. feb 2012 hvis tandhjulene er bølgeformet, og hvis kæden kan "trækkes ud" på bagtandhjulet..

    bliver den gengjort og smurt jævnligt og ikke får for mange tæsk kan en kæde ofte holde meget længere end de 16.000 km


  • #4   13. feb 2012 hvor meget/lidt må kæden kunnet trækkes ud?

  • #5   13. feb 2012 helst ingenting.. smiley kæden på min gamle gixxer kunne trækkes 5mm ud og den havde været død de sidste 2.000 km den var på...

    men se om bag tandhjuler er bølgeformet...


  • #6   13. feb 2012 hvis der er luft mellem kæde og tandhjul(hvis du kan se under)når du trækker ud i kæden midt på tandhjulet. så er det et signal på at den er ved at være træt,

    mvh


  • #7   13. feb 2012 og det er ikke bare fordi den skal strammes så?

  • #8   13. feb 2012 nix, når du hiver bagpå tandhjulet, så er det løshed mellem kæden og tandhjulene du "tester", det vil ikke hjælpe at stramme den.

    Kig om der er nogle stive led i den, sæt den på en løfter og kør hjulet rundt, også se om kæden hopper og danser, eller om den køre rimeligt jævnt.

    Det er bedre at skifte kæden tidligere end for sent, en sprunget kæde koster typisk et nyt koblings skjold og trykpind, evt adskillelse af motor for at få trykpinden ud :P, og er man uheldig en flækket motorblok


  • #9   13. feb 2012 må hellere lige kontrollere imorgen for en sikkerheds skyld. smiley men hvis det ser ud som om det skal skiftes, hva kan i så anbefale af kædekit´s?


  • #10   13. feb 2012 Did x ring smiley
    Overvej en scootoiler den forlænger for de fleste levetiden på kædekittet betragteligt.


  • #11   13. feb 2012 brian. er det ikke sådan en tingest der sviner temmelig meget?


  • #12   13. feb 2012 Hvis den er korrekt justeret så sviner den ikke mere end en korrekt smurt kæde gør, problemet er at langt de fleste kæder ikke konstant er korrekt smurt. Og derfor ikke sviner helt så meget som dem med scootoiler smiley

    Har prøvet at montere en på en trykkerimaskine der har 2 ens kæde træk som begge blev relativ hurtig slidt på trods af daglig spray smørring. Den kæde som blev tvangs smurt holdt 3 gange så længe som den anden.
    Der er auto smørring på begge idag smiley

    Jeg har det ikke på mine cykler, den ene er med rem og gixxeren køre 400-1000km/ år. Så olien vil bare stå og blive for gammel i beholderen smiley men kørte jeg mere røg der en på.


  • #13   14. feb 2012 Så meget sviner den!!

    http://www.motorcykelgalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumId=15706

    smiley


  • #14   14. feb 2012 Rene P.

    Med en nymodens O eller X-ringskæde er det bedst, at kontrollere den når den er varm. Dvs når du netop er kommet hjem fra en køretur.
    Når kæde og tætningsringe er kolde, så er den ret stiv og kan føles umiddelbart fin. Men det snyder.
    Kig på det forreste kædehjul. Der må helst ikke være nævneværdig forskel på træk og slipsiden. Ofte kan du forlænge en kædes levetid ved at skifte det forreste kædehjul halvt henne i kædens levetid. Og på en model som din kunne det sagtens være nu.

    Jeg har kørt 42000km på en CBR1000'er der udelukkende blev "smurt" med WD40....? Og 37000km på en VFR der også kun fik WD40.

    Jeg har også haft en SV650N der på WD40 "kun" holdt 25000km. Erfaringsmæssigt er en to cylindret hårdere ved kæden end en firecylindret.

    Min erfaring der kommer fra et stykke over 400.000 km? er at det vigtigste er at kæden er "ren".

    VH


  • #15   14. feb 2012 Wd40 som smører middel... Der stopper al logik... Det er et fugtfortrængning og rustløsner middel. Med mild sagt elendig smørrende effekt.

    Det kan bruges til at rense kæden i, i en nød situation hvor man ikke har andet..

    Absolut ikke en anbefalelses værdig metode.

    // Brian


  • #16   14. feb 2012 "der udelukkende blev "smurt" med WD40...."

    Den måtte jeg sgu lige læse 2 gange!
    Min morgenurin efter en våd bytur har bedre smører evner end WD40!!


  • #17   14. feb 2012 jeg har hørt at der er slibemiddel i wd40

  • #19   14. feb 2012 hans henrik. pga et indlæg man skriver her har man pludselig ikke forstand på at køre motorcykel.
    det har da vist ikke noget med sagen at gøre. jeg indrømmer at jeg ikke har meget forstand på mekanik, men det er jo også derfor jeg stiller spørgsmål herinde tild e brugere som ved en masse om den slags.


  • #21   14. feb 2012 Tja i princippet så burde det ikke være nødvendigt at smøre o-ring's kæder, da det "vigtige" fedt er lukket inde...

    Men stadig... wd40 er ikke det man skal bruge, det opløser fedt, så er der nogle o-ringe der er lidt utæte så bliver fedtet fjernet fra det led, også holder kæden ikke særlige længe.

    WD40 er lavet til at fortrænge fugt intet andet, det er ikke et universalt smøremiddel som så mange bruger det som.


  • #22   14. feb 2012 De herrer har forstået pointen.

    Pointen er at du kører lige så langt på en tør kæde der kun er holdt ren med WD 40. Holder du kæden ren og fin så holden den lige så langt som hvis du pøser den ind i kødesmøremiddel.
    Kædesmøremidlet binder skidtet, hvilket giver øget slid på kædehjulene og kæden.
    Jeg har endnu aldrig oplevet en kæde der er ødelagt ved slid udefra.

    Selvfølgelig gælder det kun for en kæde med forsegling af de indre dele.

    Og dette kan man så vælge at tro på eller lade være at tro på.

    VH


  • #24   15. feb 2012 I køre bare på med wd40. Og jeg holder mig til bardahl's kæde spray ;-))

  • #26   15. feb 2012 42.000km på en kæde... 70% herinde har jo ikke engang en cykel der har så mange km smiley

  • #28   16. feb 2012 Min Iris kæde holdte 4000km :-S magen til pis skal man lede længe efter..! O-ringene "faldt" bare af..

    og det er sgu't fordi jeg ikke kan finde ud af at passe på den.. Kæden kan ses på billedet til venstre 2. række

    http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=31442

    Sådan så den ud da den mistede 10 O-ringe..


Kommentér på:
Kæde

Annonce