584 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

For smalt bagtand hjul ?! For smalt bagtand hjul ?!

Hej
Jeg tror der en tand smallere bagtandhjul på end hvad kæden er på min MC.

Der er 525 kæde på og et 4028-38 JMP bagtandhjul på. - Jeg tror det er et tandhjul til en 520 kæde

Inder diameter på tandhjulet er 6 mm..

Jeg har 2 andre tandhjul liggende der er 7 mm Inder diameter, og de kan godt gå sådan op og ind i kæden kan jeg se.

Så tror det er 520 tandhjul der er på nu. og altså en 525 kæde..

Er det farligt?

Det føles som om der er lige måske ca. en mm. sidelæs plads/Play/slør.
Kæden er selvfølgelig spændt ordentlig op.
men det sidelæns "slør" / slack ved bagtandhjul er der.

(Du synes muligvis dette var et dumt spørgsmål. Men gør mig venligt den fleste at svare på en ordentlig måde alligevel! smiley )

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hænge vinreol op 350 kr.
  • Ny stikkontakt, der skal bores i væggen 600 kr.
  • Samle legetårn undendørs 1.000 kr.
  • skift fuger i badeværelse 2.000 kr.
  • Fjern ukrudt. 700 kr.
  • Rengøring - 32kvm 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  For smalt bagtand hjul ?!
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.711
    #1   12. mar 2022 Det er ikke decideret farligt, men det giver kæden en mulighed for at vandre fra side til side, som kan slide lidt ekstra på den.

Jeg har selv kørt med 520 tandhjul og 525 kæde før i kort tid, men det var fordi jeg ikke havde andet, så det blev skiftet ud så snart det nye tandhjul kom med posten. smiley

• #2   13. mar 2022 har lige haft fat i to stk 520 tandhjul begge måler 5,7mm

• #3   13. mar 2022 Man kan måske spørge den anden vej:
    Hvor langt har kædekittet kørt nu?
    Har du haft problemer?
    Hvordan har du opdaget -måske - fejlen. Under kørsel, eller ved at du har taget i kæden og tænkt "Skal det være sådan"?
    Har du nogen indikation/historik der tyder på at der er monteret forkert?

• #4   13. mar 2022 Jeg har opdaget det ved helt normalt tjek af kæde og tandhjul som man bør gøre ved jævne mellemrum. (Du kan eks. hive ud i kæden på tandhjulet, hvis du kan hive den for langt fra der, så er kæden slidt)

Ja indikatoren på at det er monteret forkert er at jeg er ok sikker på det er 520 tandhjul og 525 kæde smiley

Den kører ganske fint.

Har vist ikke kørt anden end en 2000 km. på det.

Det var sidste ejer der satte det på.

Jeg skal bare ikke nyde noget hvis jeg risikerer kæde pludselig ryger af.

Men Sajmon lyder til at være en erfaren mand. Også når man kigger på hans cykel historik.
    Så tror det går.

Men når jeg har et par ekstra tandhjul liggende i den rette brede. Kan jeg vel ligeså sætte et af dem på ved lejlighed.

(Ved godt det er bedst at skifte hele kædekittet samtidigt, men nu vælger jeg lige at bruge det jeg allerede har liggende først.)

• #5   13. mar 2022 Jeg ved ikke hvor meget sidelæns slup der skal være mellem tandhjul og kæde.
    Tænker at der skal være noget, så er ikke sikker på om det at et andet tandhjul kan gå i er det samme som at det passer....

På denne side er der en formel til at regne ud hvor tykt tandhjulet skal være ud fra rullebredden:

https://www.gizmology.net/sprockets.htm

Der ganges med 0,93 så der er altså 7% slup i formlen og så et fast fradrag også.

Kommentér på:
For smalt bagtand hjul ?!

Annonce