{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.159 visninger | Oprettet:

Kristian B
Kristian B
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23

Honda CBR600 F3 - Problem ved renov. af forgaffel {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg står med et problem i forbindelse med renovering af forgaffel på min gamle Honda.

Inder- og yderrør i den ene side vil ikke deles fra hinanden. Pakdåse, låsering og støvhætte er afmonteret, men jeg kan ikke rykke delene fra hinanden.

Er der nogle der har en god metode til at få disse fra hinanden, uden at beskadige nogle af rørene?
Tror bogstaveligt talt jeg har trukket mere end 100 gange, og den har ikke givet sig en mm.

Den modsatte side fik jeg skilt af efter lidt hårdhændet behandling og denne er også samlet igen med ny olie og pakninger.

Billede ses af nuværende situation.
Den skive der normalt skal ligge løst ovenpå bøsningen, som ses i toppen af yderrøret, sidder fuldstændig fast.

Håber en venlig sjæl har et godt trick i ærmet.
Mvh Kristian

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Honda CBR600 F3 - Problem ved renov. af forgaffel
  • #1   28. mar 2020 har du fjernet bolten i bunden?

• Kristian B
    Kristian B Tilmeldt:
    mar 2012

#2   28. mar 2020 Ja, der er drænet for olie smiley

Selve proceduren har jeg rimeligt styr på. Blot ikke, når jeg ikke kan trække disse to fra hinanden.

• #3   28. mar 2020 har du skilt det andet ben ad?

hvis bolten i bunden af benet er fjernet, så skal de bare trækkes fra hinanden med kraft. det kan godt kræve flere forsøg.

• #5   28. mar 2020 den store skive der ligger mellem pakdåse og bøsning ser godt nok også ud til at have fået tæv med en skruetrækker.

• Kristian B
    Kristian B Tilmeldt:
    mar 2012

#7   28. mar 2020 Som skrevet tidligere har jeg allerede fikset det ene "ben" og er derfor helt med på proceduren med at trække dem fra hinanden, men efter 100+ forsøg må jeg indse der skal nok andet til.

Tak for tip i forhold til varmepistol, det tror jeg bliver forsøget nu smiley

• #8   28. mar 2020 Det er bare at "press" den ind, og giv den et seriøs ryk.

• #9   29. mar 2020 jeg kender ikke forgaflen på en CBR 600, men har haft det samme problem med en ældre Suzuki, da var der en tynd kobberring / bøsning som var gået ud over sin nedsænkede plads, og kilet sig fast. Fik sat noget presse værktøj på, og efter tryk på 6 ton samtidig med slag af mukkert lykkedes det at få den skilt ad. smiley

• #10   29. mar 2020 Og husk nu at skifte glidebøsninger også når du har flået tingene fra hinanden

• Kristian B
    Kristian B Tilmeldt:
    mar 2012

#11   29. mar 2020 Tak for input, projektet starter igen i værkstedet inden så længe.
    Der er indkøbt nye glidebøsninger og o-ringe, så det bliver skiftet sammen med olie og pakninger smiley

• Kristian B
    Kristian B Tilmeldt:
    mar 2012

#12   29. mar 2020 Det lykkedes!

Efter 4 x varmebehandling og efterfølgende vold løsnede øverste glidebøsning sig endelig.

Man kan se på billedet hvordan den nederste glidebøsning har arbejdet sig ind under den øverste i forløbet smiley

Go' søndag og endnu engang tak for hjælpen smiley

profilbillede
Kommentér på:
Honda CBR600 F3 - Problem ved renov. af forgaffel

Annonce