spændingsregulator.. hvad er muligt ? spændingsregulator.. hvad er muligt ?
Jeg har læst mig til at jeg ikke kan bruge dioder men kun glødepærer til vekselstrøm.. men men ...så er der faldgrubben omkring for høj vekselspænding, så pærerne springer..
Så skal lige høre... hvis nu jeg sætter en spændingsregulator på, er jeg så også nød til at sætte batt på .. eller kan jeg undvære det??mener de fleste spændingsregulatorer er der 4 ben på:
gul= fra motor der også normalt bruges til lys 12V AC
grøn= stel ledning
hvid=ladeledning fra motor
rød= ladeledning til batt. 13,8V DC
hvad nu hvis jeg bruger den røde til lyset og ikke sætter batt på, kan jeg det? og kan jeg så bruge diodebaglygte??
maj 2004
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.530
-Din generator leverer vekselstrøm nede fra motoren, via de gule ledninger (almindeligvis gule).
- For at du kan bruge dette strøm til noget på motorcyklen, bliver det ført gennem en ensretter(diodebro), hvorefter der sidder en spændingsregulator, som sikrer at spændingen ikke bliver for høj, ved højre omdrejninger.
Som regel er ensretteren(diodebroen) og spændingsregulatoren samlet i samme boks.
- Ud fra spændingsregulatoren kommer den "røde" ledning, som bruges til at levere strøm til batteriet.
Alt strøm du bruger på cyklen til lys og andet bliver så tappet fra batteriet, altså en reguleret 12V DC (jævnstrøm).
- Hvis du undlader at sætte batteri på cyklen vil du for det første ikke kunne starte cyklen. Dernæst er jeg næsten sikker på at ensretter/regulator ikke er dimensioneret til at kunne tåle det konstant store strømtræk som der vil være fra eks. lys på cyklen.
- Hvis det er på grund af pladsproblemer til batteriet, vil jeg foreslå at finde et mindre 12V batteri og så sørge for ekstra køling til ensretter/generator (evt ved hjælp af en aktiv blæser). - Det har jeg før haft succes med.
spændingsregulator.. hvad er muligt ?