2.521 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

spændingsregulator, hvad er muligt ? spændingsregulator, hvad er muligt ?

Jeg har læst mig til at jeg ikke kan bruge dioder men kun glødepærer til vekselstrøm.. men men ...så er der faldgrubben omkring for høj vekselspænding, så pærerne springer..
Så skal lige høre... hvis nu jeg sætter en spændingsregulator på, er jeg så også nød til at sætte batt på .. eller kan jeg undvære det??mener de fleste spændingsregulatorer er der 4 ben på:
gul= fra motor der også normalt bruges til lys 12V AC
grøn= stel ledning
hvid=ladeledning fra motor
rød= ladeledning til batt. 13,8V DC
hvad nu hvis jeg bruger den røde til lyset og ikke sætter batt på, kan jeg det? og kan jeg så bruge diodebaglygte??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opvaskemaskine - Skiftning af afløbsslange 1.400 kr.
  • Montering af front på Ikea køleskab 600 kr.
  • El Løbehjul 500 kr.
  • plæneklipper knivslibning 500 kr.
  • Afmontering af induktionskogeplade og installation af ny induktionskogeplade samt opsætning af kontakt på væg til samme. 1.000 kr.
  • Flytte kommoder mm. 2.293 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  spændingsregulator, hvad er muligt ?
  • #1   24. nov 2007 Der er ingen grund til at sætte batteri på. Bare sæt spændingsregulatoren til og så sæt lygterne til på den. 13.8v er en fin spænding til lygterne.

• #2   24. nov 2007 Og 80 V ~ kan ikke passe, det er mindre.... Ellers skal jeg have mine skolepenge tilbage smiley

Men Dennis H, jeg syntes du skulle købe sådan et harald nyborg Multimeter og så måle om den kommer over 13- 14 V når motoren får gassen, for så er det unødvendigt med Regulator smiley

• #3   24. nov 2007 Thomas (Æsel) V ---> ja, det er også en glimrende mulighed smiley det ville være noget billigere, havd koster sådan en pære 8-10 kr smiley

• #4   24. nov 2007 Øh, er det ikke netop det en spændigsregulator gør? Regulerere spændingen til ca 12v?

• #5   24. nov 2007 Hektor B----- > Naaaj, det tror jeg så ikke jeg skal, statoren lever ~ V på måske max 30-35 volt..
    En lysdæmper ændre ikke på periodetiden, den ændre på peak-værdien på lambda i sinuskurven. Og den ændring der er i periodetiden fra statoren er grundet omdrejningstallet. Laderelæte ændre på peakværdien, man kan lave kredsløb hvor der er indbygget tyristere og Codensatore for at få en finere ribble-spænding, for at skåne batteriet.

• #7   24. nov 2007 Damn, du tog ordene ud af min mund, Dyggi smiley

• #8   24. nov 2007 Dennis--> har du lygtehus osv... ?

• #9   25. nov 2007 En tyristor åbner på signal og fortsætter med at være "åben" indtil driftspændingen forsvinder. Den spære lige som en zenerdiodei den ene retning, og åbner kun når den får signal på "gaten", i den anden retning.
    Både tyristore og zenerdioder lukker kun en halv-periode igennem, de kan så mindske peakværdien ved at køre det til stel.

Jeg har læst linket igennem og syns ikke jeg kan finde noget med de der 70-80 volt, ellers ganske glimrende læsning.
    Du behøver jo ikke volt over mærkespændingen på komponenterne (som er 12V).

Desuden har jeg aldrig målt 24-26v direkte fra statoren på nogen af mine maskiner, hverken 2 eller 3 faset, og det er ikke fra lysspolen :P.

• #10   25. nov 2007 Og jeg holder med Æslet, smid en lygte med en 12V pære i på dyret, hvis den sprænger, så skal der gøres noget, ellers så er du jo home-free :DD

• #11   25. nov 2007 Har fundet det der med de 80 volt nu... MEEEEEEN, jeg tror sq ikke på det, så skal der være et spændingsfald på omkring 68 Volt over laderelæet. jeg ved godt at det bliver varmt, meeeeeen. Det kommer jo også meget an på hvordan man måler, om det er i RMS, TRMS eller noget andet, de virker jo forskelligt under frekvens-ændringer osv. Hvis man måler i forhold til sinuskurvens areal, og ser bort fra kvadrant forskydninger, og få gennemsnitsværdien, kan den godt komme op og ligge omrking 80Volt, med det er jo så i forhold til både den wattløse strøm og wattstrømmen, og så er det jo ikke en strøm du kan bruge..

• #12   25. nov 2007 Hehe.
    Det forstår du da godt Dennis H, ikke?

• #13   25. nov 2007 jeg har fået det ud af det, at jeg sætter en 12v pære til .. giver den gas og ser om den springer, og nej har ikke købt lygtehus og baglygte endnu, ville gerne have diodebaglygte på, og alm glødepære foran.. så det vil jeg prøve...i får lige en melding om den springer pæren!!'
    takker for de rigtig mange svar
    Dennis

• #14   25. nov 2007 Dennis, du vælger bare den simple løsning, hva smiley . Tag nu og gennemfør en elektronik tekniker udannelse og lav det ordentligt istedet...

Kommentér på:
spændingsregulator, hvad er muligt ?

Annonce