3.081 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Afkorte stel Afkorte stel

Hej.

Sidste jeg tjekkede måtte man skære i stellet bag til, ind til den nærmeste tværstiver, samt diverse beslag.
Skal til at føre kniven på min NX 650 dominator fra 91.
Jeg er ikke i tvivl om, at jeg må skære det af, inden for den røde cirkel, men må jeg tage det grønne snit med? mit umiddelbare svar er nej, da det er spidsen af noget der ligner stelforstærkning.

Nogen der kan fortælle andet? Se billedet

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af lamper og spejl. 650 kr.
  • Samle det sidste af min jysk seng😂mangler meget lidt 720 kr.
  • Ophæng skab på lille badeværelse 400 kr.
  • Reparation af vandvarmer i kolonihave7 1.500 kr.
  • Fastmontere stik bag indbygget ovn - skal udføres af elektriker 750 kr.
  • Reparation carportlåge 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Afkorte stel
  • #1   30. sep 2019 når du skære i stel skal det godkendes og synes.
    http://autoconsult.dk/

• #2   30. sep 2019 Uden jeg har læst mig blind på reglerne, så vil jeg personlig have fjernet det grønne også.
    Og det er udfra den overbevisning at man må fjerne alt efter bagerste tværgående afstiver, og hvis stellet ikke har sådan en så bag støddæmper.

Hvad skal du lave?

• #3   30. sep 2019 #1 - Ja det er noget med, at der kun kan synes én større ændring om året. Den eneste store ændring ud over at fjerne kåbe dele er så kun at korte i stellet. Den skal toldsynes og betales afgift af anyways.

#2 - Ja, jeg må nok hellere høre en synsmand ad. Jeg er ved at lave scrambler/café ud af min nx650. Så vil bare have stellet til at sidde pænt op til sædet og bagskærmen.

• #4   1. okt 2019 Autoconsult skriver netop hvad der må gøres uden en erklæring. Hvis du alligevel skal betale afgift af den, så er det da med at få lavet det hele, den bliver jo ikke mere værd end en original nx650.

• #5   1. okt 2019 Personligt ville jeg nok få den toldsynet før du laver den om....ellers er den jo en custom cykel og ren roulette hvad SKAT finder på du skal bøde

• #6   1. okt 2019 #5 Der er jeg nok af samme overbevisning som #4. Problemet jeg ser i, at lave ændringen efter toldsynet er, at du netop kan være udsat for at skifte mc'ens identitet, og derved skulle betale afgift på ny. får jeg den ikke synet igen efter ændringer, kører jeg reelt set rundt på en ulovlig mc, som kan give problemer for næste ejer, eller problemer med forsikringen i en eventuel ulykke.

Som jeg læser beskrivelse på autoconsult, må jeg kun skære det røde udsnit af.

"En rammedel bag fæstet til dobbelte bagfjedre/støddæmpere (eller for monofjeder/dæmper rammedelen bag førersædet) må fjernes, og dette kan godkendes
    uden yderligere afprøvninger, hvis rammedelen dokumenteres at have bestået af»fritsvævende« rørstykker uden tværgående forbindelser og understøtninger, bortset fra påskruede dele."

Hmmm, og så til sidst, tager jeg fejl eller skal de godt nok have 4400 for at sætte deres ingeniørstempel ved en sådan ændring?

• #7   1. okt 2019 @6 jeg mener godt du kan syne med den grønne del afskåret og dokumentation af hvad du har skåret af - dvs billeder og stumpen med... se side 769 i denne vejledning https://www.fstyr.dk/~/media/3E739FC3448E4A76B566B2765DB08A48.ashx

• #8   2. okt 2019 Er det ikke et frygteligt mas med syn godkendelse, typegodkendelse og andet skidt?

Nogen der er gået lovligt til sådan en omgang og ved hvad det koster / kræver?

Sidst jeg undersøgte det krævede det en nyklassisfikering af cyklen da den ikke længere kan bære to personer.

• #9   2. okt 2019 #7 Tak for linket, det er meget lig det de skriver inde på autoconsult. Fjerner jeg det røde snit kræver det ingen godkendelse/syn, fjerner jeg der i mod det grønne snit, skal jeg igennem godkendelse og syn.

Jeg har skrevet til autoconsult, og ser om de mener det samme.

#8 - Det eneste mas jeg umiddelbart kan se er, at skal jeg skære den grønne del af også, så koster det mig 4000 ved autoconsult, eller anden kyndig ingeniør, for at få deres stempel, som synshallen skal bruge for at godkende ændringen. Det er trods alt også godt 1/4 af prisen på sådan en gammel ged....

Hvor meget påtænkte du at operere væk?

• #10   2. okt 2019 Udfra en lægmands betragning bør du nok nøjes med den yderste stup, der er jo tydeligvis forstærket i stellet og det er der en mening med - honda eller ej smiley

Jeg er helt med på den kommer til at se frækkere ud med kort bagende, men helt ærligt er det flotteste ekstraudstyr på en MC ikke en masse vejstøv og udsmadrede fluer på forlygten? Sagt med andre ord, funktion over stil smiley

Er din cykel kun 16k værd? Så vil jeg da overveje at købe den ... uden snit i stellet smiley

• #11   2. okt 2019 #10 - Det må jeg nok give dig ret i. det er heller ikke fordi det bliver det store forchromede projekt. Og jeg er helt enig i din antagelse af ekstraudstyr smiley

Det er nu bare et hyggeprojekt, men viser det sig at koste 4k for godkendelse af bagenden, kommer det ikke til at ske.

Ja den var rimelig havareret da jeg fik den hjem fra tyskland, tænker måske godt jeg kunne have fået 20k for den, men hensigten var, at jeg ikke skulle ærge mig over, at hukke en gammel fin maskine op, og det er den her bestemt ikke.

• #12   2. okt 2019 Du behøver da ikke at skære i stel.
    du køber et fladt brat style sæde længde 65 cm.
    og dækker det andet over med en sædebund/plade du selv laver.
    så en yamaha xj 900 hvor personen havde lavet en u profil i noget 3 mm plade der dækkede stel og så et fladt sæde ovenpå.
    Dit stel er faktisk rimeligt fladt bagtil, så med en pladesaks og nogle svejseklatter og sort spray maling kan man godt lave en pladebund med et godt resultat.
    Der er masser af youtube videoer hvor de laver noget uden at skære i stel.
    hilsen Kenneth.

• #13   3. okt 2019 #12 - Det var en mulighed, men skal sædet dække den originale holder til bagskærm osv. Så bliver sædet en halv km langt. Jeg venter og hører ved autoconsult skriver, så skal jeg nok melde tilbage her inde.

• #14   15. okt 2019 Autoconsult henviser til retsinformation.dk.... Og den lokale synsmand

Kommentér på:
Afkorte stel

Annonce