1.715 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
14 Svar
Lovligt? Dragstar - skære i ramme! Lovligt? Dragstar - skære i ramme!
Hej MCG, først vil jeg sige, at jeg har søgt i forum, men uden at finde svar på mit spørgsmål.
Jeg har erhvervet mig en 2001 Dragstar 1100, som jeg vil bygge om til bobber stil. Derfor skal den bagerste del af rammen, som normalt holder den org. bagskærm, skæres væk.
Jeg kan se at så godt som alle der har lavet ombygningen til bobber, har gjort dette, men er det egentligt lovligt og skal den synes bagefter og evt. afgiftberigtiges på ny?
Se foto nedenfor, har sat malertape på, hvor der skal skæres.
På forhånd tak for hjælpen
Mikkel
0 synes godt om
sep 2008
Følger: 76 Følgere: 607 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.539
Ny afgift skal jeg ikke kunne sige, et problem er at maskinen ikke længere kan fragte 2 personer som de fleste maskiner er registreret til at kunne.
okt 2004
Følger: 8 Følgere: 9 MC-er: 3 Emner: 34 Svar: 446
Der skal nogle beregninger dokumentation på ombygning.
og så skal den synes med konstruktive ændringer
Har engang været med inde over en cafe ombygning med rearloop. der blev skråret i stel og svejst en tværstang på, Pris i alt med papirarbejde og svejsning og arbejdsløn. 12.000 kr.
Du skal ikke betale ny afgift for bagende ombygning.
hilsen Kenneth.
jun 2019
Følger: 4 Følgere: 18 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 23
dec 2016
Følger: 38 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 331
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
Og så er der koret af folk som siger.....Jamen altså, jeg har set min fætter Niels og farbror Bent få deres synet og køre lovligt og bla bla bla bla...... løgn og latin!
OG....
Når så lovgivningen er overstået, så kommer fornuften og hvad der reelt bliver set på i en synshal. Du skal bare vide, at såfremt noget ser piv-ulovligt ud, tja, så bliver det opdaget og kan ikke synes/godkendes. Hvilket jo er fair nok.....synshallen skal jo ikke udhænges eller beskyldes for noget. Men vores retstilstand er - trods alt - sådan, at du ikke kan blive straffet for uvidenhed.
At du eller andre (farbror Bent) får noget synet betyder IKKE at det er lovligt - husk det!
Nå! Bortset fra det.....så er jeg overbevist om, at såfremt du laver et solidt godt håndværk med den bagramme ift. befæstning af en skærm, så vil den uden tvivl trille "intet at bemærke" igennem synshallen. På samme vis er der tonsvis af cykler, som har omplaceret deres bagdæmpere og endda skåret rammer væk/modificeret, således vinklen er på anden måde (design/look-and-feel) som også er blevet synet.... men det er og bliver ulovligt.
Så jeg synes ikke du skal opgive dit projekt - ingenlunde.....lav det hammer-kanon-flot og godt, således det ligner noget der har været der altid.....worst case.....tja, så må du svejse rammen på igen - få banditten synet....og retur til workshoppen
Yes?
feb 2009
Følger: 3 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 22 Svar: 657
Hvis der er skåret xx cm bag noget bærende som støddæmper, så kan den godt blive godkendt med det. Men det koster penge at få godkendt..
Hvis du planlægger at gøre det, og ikke få det godkendt, så vær opmærksom på at EU kræver periodisk syn af motorcykler i 2020.. = dyr pynt i stuen
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 108 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 1.340
-ret mig gerne hvis jeg tager fejl
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 104 Svar: 3.864
http://danskemotorcyklister.dk/kompromis-om-periodisk-syn-af-mc/
feb 2009
Følger: 3 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 22 Svar: 657
De har lige fået forlænget deres kontrakt med staten
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 108 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 1.340
jun 2019
apr 2006
Igen....ét er om det er piv-ulovligt og ubetalbart - hvilket nok også afspejler forholdet, at der ikke er mange som gør disse ting (custom "as is") - noget andet er, om du laver en ændringer som reelt kan ses ER lavet?
Nå....blot en comment fra den bitre erfaringsverden
jun 2019
Men det er heldigvis også ligegyldigt, jeg har fundet en anden løsning, så jeg beholder mine penge for nu
apr 2006
Som det fremgår af deres selv egen hjemmeside, så er der tale om - primært rådgivning - hvor de beskriver Dataerklæring med divergerende indhold - som absolut beskrives meget fluffy.
Så.....vis mig en MC som trådstarter eller f.eks. en typisk BMW R-model hvor du voldskærer i stellet og får den lovliggjort..... det sker ikke!
Lovligt? Dragstar - skære i ramme!