799 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Kobling i første? Kobling i første?

Hej,

På baggrund af http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=54475,

Da jeg ville gøre min cykel rent i går, fandt jeg ud af, at hvis den står på center benet, med baghjulet fri, og jeg kobler ud, og derefter sætter den i første gear, så drejer hjulet rundt.

Det drejer ikke kraftigt nok rundt til at flytte cyklens egen vægt, hvis den står på baghjulet, men det kan da ikke være meningen, eller hvad?

Er der sket noget med koblingen da jeg lagde cyklen ned, eller er det kablet der skal efterspændes, eller eller eller? Nogen kloge hoveder der kan hjælpe?

Har ca. nul erfaring i at skrue, så alt hjælp og vejledning modtages med kyshånd! xD

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering og installation af opvaskemaskinen 650 kr.
  • Flytning af stikkontakt - 15min 500 kr.
  • Hjælp til at samle en BRIMNES seng fra ikea 750 kr.
  • Help with bicycle gears that are slipping 210 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 800 kr.
  • Sætte spejl og hylde op 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kobling i første?
  • #1   13. sep 2007 jo det er meget nomalt.

• #2   13. sep 2007 Torben,

Burde den så ikke også gøre det når den står i "Neutral"? For det gør den nemlig ikke.

Tak for dit svar. smiley

• #3   13. sep 2007 Yep, det er helt normalt for mc..

Mvh Marco

• #4   13. sep 2007 heh, er det her et trick spørgsmål?

• #5   13. sep 2007 Jonas J... Når den er i Neutral er motoren koblet helt fri af gearet og derfor kan hjulet slet ikke køre med rundt. Så snart du sætter den i gear, så griber tandhjulene sammen og den eneste adskillelse er nu koblingen. Det er meget normalt at koblingen ikke skaber en fuldstændig adskillelse, hvorfor hjulet drejer med rundt når det svæver fri af jorden. Når hjulet står på jorden vil modstanden og vægten af MC'en overvinde koblingens minimale greb. Dette bevirker så, at koblingen glider let mod hinanden, dog så lidt at det ikke har nogen betydning. Håber det hjælper med at besvare dit spørgsmål.

• #6   13. sep 2007 Nicolaj,

Nej det er ikke et trick spørgsmål. Jeg har absolut ingen idé om hvordan sådan noget fungere. Og jeg troede faktisk at koblingspladerne blev helt adskilt hvis man koblede ud. Jeg er ik' så klog på sådan noget, men man får jo ikke noget at vide hvis man ikke spørger. smiley

Mr. triple,

Mange tak, det giver mening.

Så kommer der lige et side spørgsmål. Så en forum tråd om "gear skift klonket", det kan min godt finde på at gøre selvom motoren er varm, og det var sådan set derfor jeg "troede der var noget galt med koblingen", men betyder det "klonk" noget?

Nogen gange kan den også have lidt "problemer" med at gå i første, fra neutral, selvom maskinen holder stille, hvor jeg skal træde 2 gange på gear pedalen, før den skifter?

Udover det skifter den gear uden problemer, faktisk super godt vil jeg sige, ift. de 3 andre cykler jeg har kørt (Yamaha XJ600, Kawasaki ER-5 og en tosse Virago 250).

• #7   13. sep 2007 nej nej. Du må undskyld jeg spurgte sådan. skimtede kun hurtigt dit indlæg, og fik ikke set den sidste bemærkning smiley

• #8   13. sep 2007 Jonas J

Mht at gearkassen klonker, så er det noget med at en MC Gearkasse er usynkroniceret, hvor en bil er synkorniceret. Hvad det betyder rent teknisk ved jeg ikke, men ved at ALLE MC'er klonker. Nogen gange meget nogen gange lidt. Et lille råd, hvis du ikke kan få den i gear, er det fordi tandhjulenes tænder rammer hinanden. Skub mc en lille smule frem med føderne, mens du holder koblingen nede og presser gearstangen ned, så vil du mærke at den går i gear.... Som sagt helt normalt og er sikker på at din kobling intet fejler smiley

• #9   13. sep 2007 Ellers så slip kobling lige så stille imens du træder ned på gearpedalen. Så hopper den lige så fint i gear af sig selv... Det er som sagt, fordi at tandhjulene ikke rammer hinanden.

• #11   13. sep 2007 Nicolaj,

No offence taken, jeg ved godt jeg er en amatør, så kan godt tage et par kommentarer. smiley

Klaus,

Tak!

Mr. triple og Rasmus,

10 4, så er jeg mere rolig. smiley

Henrik,

Det testede jeg, og motoren fortsætter lige så fint, tak for info. smiley

• #12   13. sep 2007 Lidt gear sjov her Jonas
    (link fjernet)

• #13   13. sep 2007 Torben P,

Tak for link, nyttig info!

Nu kommer der et spørgsmål mere.

Hvor mange bruger koblingsfrit skifte?

• #14   14. sep 2007 Det gør jeg når jeg gearer op og hvis den får nogle omdrejninger i accelerationen. Så ikke altid, kun når jeg accelererer hurtigt op, aldrig ved nedgearing.....

Kommentér på:
Kobling i første?

Annonce