Kobling i første? Kobling i første?
Hej,
På baggrund af http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=54475,
Da jeg ville gøre min cykel rent i går, fandt jeg ud af, at hvis den står på center benet, med baghjulet fri, og jeg kobler ud, og derefter sætter den i første gear, så drejer hjulet rundt.
Det drejer ikke kraftigt nok rundt til at flytte cyklens egen vægt, hvis den står på baghjulet, men det kan da ikke være meningen, eller hvad?
Er der sket noget med koblingen da jeg lagde cyklen ned, eller er det kablet der skal efterspændes, eller eller eller? Nogen kloge hoveder der kan hjælpe?
Har ca. nul erfaring i at skrue, så alt hjælp og vejledning modtages med kyshånd! xD
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 4 MC-er: 4 Emner: 17 Svar: 221
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 23 Svar: 121
Burde den så ikke også gøre det når den står i "Neutral"? For det gør den nemlig ikke.
Tak for dit svar.
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 21 MC-er: 3 Emner: 24 Svar: 94
Mvh Marco
feb 2006
Følger: 15 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 62 Svar: 620
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 1 Emner: 115 Svar: 1.650
aug 2007
Nej det er ikke et trick spørgsmål. Jeg har absolut ingen idé om hvordan sådan noget fungere. Og jeg troede faktisk at koblingspladerne blev helt adskilt hvis man koblede ud. Jeg er ik' så klog på sådan noget, men man får jo ikke noget at vide hvis man ikke spørger.
Mr. triple,
Mange tak, det giver mening.
Så kommer der lige et side spørgsmål. Så en forum tråd om "gear skift klonket", det kan min godt finde på at gøre selvom motoren er varm, og det var sådan set derfor jeg "troede der var noget galt med koblingen", men betyder det "klonk" noget?
Nogen gange kan den også have lidt "problemer" med at gå i første, fra neutral, selvom maskinen holder stille, hvor jeg skal træde 2 gange på gear pedalen, før den skifter?
Udover det skifter den gear uden problemer, faktisk super godt vil jeg sige, ift. de 3 andre cykler jeg har kørt (Yamaha XJ600, Kawasaki ER-5 og en tosse Virago 250).
feb 2006
Følger: 15 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 62 Svar: 620
sep 2006
Mht at gearkassen klonker, så er det noget med at en MC Gearkasse er usynkroniceret, hvor en bil er synkorniceret. Hvad det betyder rent teknisk ved jeg ikke, men ved at ALLE MC'er klonker. Nogen gange meget nogen gange lidt. Et lille råd, hvis du ikke kan få den i gear, er det fordi tandhjulenes tænder rammer hinanden. Skub mc en lille smule frem med føderne, mens du holder koblingen nede og presser gearstangen ned, så vil du mærke at den går i gear.... Som sagt helt normalt og er sikker på at din kobling intet fejler
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Svar: 58
aug 2007
No offence taken, jeg ved godt jeg er en amatør, så kan godt tage et par kommentarer.
Klaus,
Tak!
Mr. triple og Rasmus,
10 4, så er jeg mere rolig.
Henrik,
Det testede jeg, og motoren fortsætter lige så fint, tak for info.
apr 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 17 Svar: 131
(link fjernet)
aug 2007
Tak for link, nyttig info!
Nu kommer der et spørgsmål mere.
Hvor mange bruger koblingsfrit skifte?
sep 2006
Kobling i første?